Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

از کاربرد اریتریتول و قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟

اریتریتول نوعی الکل قند است و در بسیاری از کشورهای جهان به‌عنوان افزودنی در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این پلی ال در دهه ۱۸۴۰ معرفی شد. از خواص اریتریتول طبیعی بودن آن است. به طوریکه این الکل قند را می توان در برخی از میوه ها و مواد غذایی تخمیر شده یافت. تولید اریتریتول به صورت صنعتی از گلوکز و توسط فرآیند تخمیر صورت می پذیرد. کاربرد اریتریتول به عنوان شیرین کننده صورت می‌پذیرد، اما این ماده بر میزان قند خون تاثیری نمی گذارد. از مزایا مصرف اریتریتول عدم آسیب به دندان و سایر بخش های بدن است و به راحتی دفع می گردد. قیمت اریتریتول در بازار متفاوت بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در ادامه بررسی خواهد شد. خرید و فروش اریتیتول نیز در بازار صورت می پذیرد.

در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی خواص و کاربرد اریتریتول و همین طور به قیمت و نحوه خرید و فروش آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی بسیاری از الکل قندها و شیرین کننده های دیگر پرداخته است. ترکیباتی همچون سوربیتول، زایلیتول، ساکارز، شکر سفید، آسپارتام و… در این نشریه بررسی شده اند. در ادامه با یکی دیگر از الکل قندهای مورد استفاده در صنایع غذایی آشنا می شوید.

الکل قند چیست

الکل قند ها یا پلی ال ها درواقع نوعی کربوهیدرات هستند. همان گونه که از نام آن ها مشخص است، این ترکیبات شامل مولکول های قند و الکل هستند. برخی از انواع الکل قند ها مانند اریتریتول و سوربیتول را می توان به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات نیز یافت. البته الکل قندهایی که در صنایع غذایی استفاده می شوند، به صورت صنعتی تولید و عرضه شده اند. الکل قند ها اغلب به عنوان شیرین کننده هایی کم کالری درنظر گرفته می شوند. درواقع این ترکیبات با داشتن کالری کم، فاقد اثرات منفی قند معمولی هستند. این ترکیبت موجب افزایش پوسیدگی دندان و افزایش قابل توجه سطح قند خون نخواهند شد.

از طرفی الکل قندها کربوهیدرات هایی کم هضم هستند. الکل قندها به قند شباهت زیادی دارند و بنابراین می توانند گیرنده های مزه شیرین در زبان را فعال کرده و اثری خنک و دلپذیر در غذا ایجاد نمایند.

از کاربرد اریتریتول و قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟
از کاربرد اریتریتول و قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟

انواع الکل قند

اریتریتول چیست

اریتریتول یکی از انواع ترکیبات الکل قند هاست. بسیاری از انواع الکل قند ها توسط تولید کنندگان مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از الکل قندها مانند اریتریتول به عنوان شیرین کننده های کم کالری شناخته شده و از آن ها در محصولات بدون قند یا قند کم استفاده می شوند. از خواص اریتریتول این است که می توان آن را به طور طبیعی نیز در بعضی از میوه ها مانند ذرت و در مقادیر بیشتر در قارچ و سس سویا یافت. از مزایا اریتریتول این است که ۶۰ تا ۸۰ درصد شیرینی شکر را داراست. بسیاری از افرادی که از خواص اریتریتول استفاده می کنند، می توانند مقدار قند و کالری دریافتی خود را کاهش دهند. استفاده از اریتریتول در غذاهای با برچسب بدون قند نیز یافته می شود.

فواید این الکل قند بسیار مطلوب است. اما همچنان نباید عوارض آن را نیز نادیده گرفت. کاربرد اریتریتول در مقادیر بیش از حد می تواند مشکلاتی مانند اسهال، چاقی شکم و سردرد را ایجاد نماید.

مزایا اریتریتول در صنایع غذایی

کاربرد اریتیتول به عنوان جایگزینی برای شکر نیشکر به صورت گسترده در تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. این الکل قند را می توان در انواع غذاهای پختنی، کیک ها، محصولات لبنی، انواع شکلات و آبنبات و دسر، آدامس، نوشابه و بستنی و… استفاده نمود. لازم به ذکر است که استفاده از خواص اریتریتول علاوه بر اینکه موجب شیرینی می شود، از خراب شدن مواد غذایی نیز جلوگیری بعمل می آورد. در ادامه به برخی از مزایا کاربرد این الکل قند اشاره شده است.

اریتریتول می تواند به طور گسترده‌ای در محصولات غذایی مورد استفاده قرار گیرد. مواد غذایی پخته شده، لبنیات، انواع شکلات و آدامس و نوشابه، بستنی و… از موارد استفاده از این ترکیبات بشمار می آیند.

کاربرد این الکل قند برای افراد  مبتلا به دیابت بسیار مطلوب است. زیرا آنزیم های بدن به راحتی قادر به تجزیه آن نیستند. بنابراین استفاده از اریتریتول بر شاخص گلیسمی و تغییرات گلوکز تاثیری نخواهد داشت. بنابراین می تواند به عنوان جایگزینی در غذاهای کم کالری مورد استفاده قرار گیرد. این الکل قند می تواند در بیماران چاق، بیماران با فشار خون بالا و بیماران قلبی و عروقی مورد استفاده قرار گیرد.

اریتریتول باعث مشکلات گوارشی کمتری از سایر الکل قندها می شود. بنابراین می تواند از پریشانی دستگاه گوارش جلوگیری به عمل آورد. این قند الکل موجب افزایش ایمنی بدن انسان خواهد شد.

علت اصلی پوسیدگی دندان ناشی از خوردگی استرپتوکوک موتانس است. این الکل قند نمی تواند توسط پاتوژن مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین مواد غذایی مانند آب نبات و انواع آدامس ساخته شده از آن نمی تواند به دندان ها آسیبی وارد کند. زیرا باکتری ها نمی توانند از این شیرین کننده به عنوان منبع غذایی استفاده کنند. بنابراین برای محافظت از بهداشت دهان و دندان کودکان محصولات ساخته شده از الکل قند گزینه مناسبی است.

خواص اریتریتول نسبت به سایر الکل قندها

اریتریتول از الکل قند ها بوده و دارای طعمی عالی برای استفاده در مواد غذایی است. این ماده با تخمیر گلوکز موجود در ذرت تولید می شود و دارای شیرینی مطلوب و البته کالری کم است. این خواص آن را تبدیل به یک شیرین کننده مناسب نموده است. این الکل قند همراه با استویا یک شیرین کننده کم کالری مورد استفاده قرار می گیرد. مزایا اریتریتول به عنوان ماده اصلی شیرین کننده محبوب Truvia مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد اریتریتول و استویا نیز به صورت ترکیبی در بسیاری از مواد غذایی دیده می شود.

از مزایا مصرف اریتریتول این است که مانند سایر الکل قند ها عوارض جانبی گوارشی ندارد. زیرا مقدار قابل توجهی از آن در زمان مصرف به روده بزرگ نمی رسد. درواقع تنها ۱۰ درصد از آن وارد کولون می گردد. بیشتر این الکل قند آن در جریان خون جذب شده و بدون تغییر از ادرار دفع می گردد.

از کاربرد اریتریتول و قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟
از کاربرد اریتریتول و قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟

فواید اریتریتول در دیابت

شاخص گلیسمی که با Gl نشان داده می شود، بیانگر سرعت افزایش سطح قند خون پس از مصرف غذاهاست. شاخص گلیسمی به صورت عددی مابین ۰ تا ۱۰۰ معرفی می گردد. هرچه شاخص GI در یک غذا کمتر باشد، سطح قند خون پس از مصرف آن غذا با سرعت کمتری افزایش خواهد یافت. به طوری که مواد غذایی با شاخص GI پایین تر نسبت به مواد غذایی با شاخص GI بالاتر سالم تر در نظر گرفته می شوند. این شاخص به‌ویژه در تغذیه افراد مبتلا به دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر الکل قندها تاثیر بسیار کمی بر سطح قند خون دارند. یعنی شاخص گلیسمی در الکل قندها در مقایسه با ساکارز بسیار پایین است. البته مالتیتول و زایلیتول نسبت به سایر انواع الکل قند هاGI  بالاتری دارند. اما باز هم مقادیر Gl آن ها در مقایسه با GI قندهای معمولی بسیار کمتر است.

درنهایت مشخص شده است که الکل های قندی در مقایسه با شکر معمولی تاثیر بسیار مطلوب تری بر سطح قند خون دارند. بنابراین افراد دیابتی می توانند با جایگزینی این مواد با شکر معمولی موجب مدیریت بهتر سطح قند خون شوند.

مصرف اریتریتول و زایلیتول

مصرف بیش از حد قند ها یکی از عوارض شناخته و تایید شده پوسیدگی دندان است. هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین باکتری های موجود در دهان شروع به تخمیر قندها می کنند. این باکتری ها تکثیر یافته و با ترشح اسید هایی موجب از بین رفتن مینای دندان می گردند. الکل قندهایی مانند زایلیتول و اریتریتول دارای خواص محافظت کنندگی در برابر پوسیدگی دندان دارند. این خواص اریتریتول موجب محبوبیت استفاده از آن در تولید آدامس ها و خمیردندان ها شده است.

خواص الکل قند زایلیتول نیز مورد مطالعه قرار گرفته و خواص آن برای سلامتی دندان ثابت شده است. در واقع این ترکیبات با مهار دمینرالیزاسیون دندان، کاهش تشکیل پلاک و ممانعت از رشد باکتری های مضر به افزایش سلامت دهان و دندان کمک می کنند. اریتریتول از الکل قندهایی با خواص مشابه برای سلامت دندان و کاهش پوسیدگی است.

دلایل استفاده از اریتریتول چیست

کاربرداریتریتول بهترین گزینه از بین تمام الکل های قند است. این الکل قند از محبوب ترین و رایج ترین الکل قندها بوده و در صنایع غذایی بسیار کاربرد دارد. در ادامه به علت محبوبیت اریتریتول اشاره شده است.

  1. مشکلات گوارشی کمتری نسبت به سایر الکل های قندها ایجاد می کند.
  2. طعم آن بسیار نزدیک به قند است.
  3. برای دندان ها مفید است.
  4. میزان کالری آن تقریبا صفر است.
  5. به حیواناتی مانند سگ ها آسیبی وارد نمی کند.
  6. شاخص گلیسیمی بسیار پایین و برابر با یک دارد.

با وجود تمام مزایایی که به آن اشاره شد، نباید در مصرف این ماده از اعتدال خارج شد. درواقع باید از مصرف زیاد این شیرین کننده یا هر نوع الکل قند دیگر اجتناب نمود. بهتر است برای بهبود سلامت، مصرف شیرین کننده های معمولی و مصنوعی و شیرین کننده های کم کالری مانند الکل قندها را به حداقل رسانید. مصرف غذاهایی همانند انواع میوه ها، سبزیجات، ماهی و آجیل برای بهبود و حفظ سلامتی توصیه می گردد.

عوارض اریتریتول

الکل قندها علاوه بر مزایایی که دارند، ممکن است در برخی موارد عوارض جانبی را هم نشان دهند. بنابراین در استفاده آن ها نباید از محدوده مجاز مصرف تجاوز نمود. در ادامه به برخی از عوارض احتمالی این ماده اشاره شده است.

این ماده از ذرتی فرآوری می شود که اصلاح ژنتیکی شده است. این می تواند برای بدن عوارضی را به همراه داشته باشد.

الکل قند مورد نظر معمولا به تنهایی مورد استفاده قرار نمی گیرد. در برخی مواقع با شیرین کننده های مصنوعی به کار می رود که می توانند مضر باشند. البته مصرف اریتریتول و استویا گزینه مناسبی است.

در برخی از افراد این ماده موجب بروز سردرد و عوارض گوارشی می گردد.

به دلیل عدم متابولیزه شدن این ماده در بدن، هورمون کاهش اشتها و سیری بعد از مصرف آن ترشح نمی شود. این موضوع می تواند موجب افزایش اشتها و چاقی گردد.

در برخی از افراد استفاده از این شیرین کننده می تواند موجب بروز علائم آلرژیک گردد.

قیمت اریتریتول

قیمت اریتریتول تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. نرخ ارز، شرکت تولید کننده و خلوص محصول بر قیمت آن موثر خواهند بود. از طرفی این ماده در بسته بندی هایی با وزن های مختلف در بازار عرضه می گردند. بدیهی است که بسته بندی هایی با وزن بالاتر از قیمت های بیشتری نیز برخوردارند. برخی از محصولات الکل قند وارداتی هستند. محصولات خارجی یا وارداتی بیشتر تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار داشته و بنابراین قیمت های بیشتری نسبت به نمونه های مشابه داخلی خواهند داشت. برای اطلاع از قیمت این الکل قند می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیرین کننده مراجعه نمود.

از کاربرد اریتریتول و قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟
از کاربرد اریتریتول و قیمت خرید و فروش آن چه می دانید؟

اریتریتول را از کجا بخریم

این ترکیب به عنوان یک الکل قند محبوب و پرمصرف شناخته می شود. بنابراین خرید و فروش آن در بازار جهانی و همین طور بازار ایران بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این ماده می توان به روش های مختلفی اقدام نمود. خرید این ماده هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری امکان پذیر است. خرید از سایت های معتبر فروش این امکان را فراهم می کند تا لذت خریدی بی واسطه را تجربه نموده و در وقت و هزینه نیز صرفه جویی نمایید. البته در خرید خود دقت نموده و تنها از منابع معتبر فروش اقدام به خرید این محصولات نمایید.

سخن آخر

الکل قندها شیرین کننده هایی کم کالری هستند. به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردار شده اند. این شیرین کننده ها قابلیت استفاده در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های کم کالری را دارند. اریتریتول الکل قندی است که موجب کاهش میزان قند مصرفی خواهد شد. بعلاوه این الکل قند عوارض خواصی را نیز برای بدن ایجاد نخواهد نمود. اما در هر حال توصیه می شود در مصرف این ماده از اعتدال خارج نشوید. زیرا مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می تواند برای بدن آسیب هایی به همراه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا