Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص پاپایا چیست و از فواید شگفت انگیز آن چه می دانید؟

پاپایا گیاهی از تیره کاریکا است که ارتفاع درخت آن تا ۱۰ متر می رسد. زادگاه این گیاه مناطق مرکزی آمریکا و مکزیک است که دمای این مناطق اکثرا زیر صفر است. در دمای هوای زیر صفر، پاپایا قادر به رشد نیست، اما با ایجاد شرایط بهینه مصنوعی می تواند به خوبی رشد کند.

درخت پاپایا درختی است با تنه راست و بدون شاخه های جانبی که از نظر ظاهری شبیه درخت خرما است، به همین دلیل از آن به عنوان درخت خرما یاد می شود. برگ های این درخت شش ماه پس از رشد می ریزند و برگ های جدید شروع به رشد می کنند. میوه پاپایا میوه های بزرگ نارنجی یا زردی هستند که بر روی شاخه ها به صورت دسته های آویزان از بالا به پایین چیده شده اند.

خواص پاپایا برای سلامتی بسیار است زیرا این میوه سرشار از ریزمغذی های مفید برای سلامتی است. از نظر تاریخی، گوشت، پوست، دانه و ساقه این میوه عجیب و غریب سال‌هاست که در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با خواص پاپایا ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ترکیب و محتوای کالری پاپایا

معروف است که پاپایا توسط کریستف کلمب «میوه فرشتگان» نامیده. پاپایا میوه ای بزرگ شبیه خربزه است که می توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد و اغلب دارای گوشت طلایی با دانه های سیاه است.

پاپایا میوه ای با کالری نسبتا کم است، این میوه در هر ۱۰۰ گرم فقط ۴۸ کیلو کالری دارد. میوه پاپایا فیبر فراوانی دارد بنابراین می تواند به عنوان یک میوه کاربردی در رژیم غذایی استفاده شود زیرا می تواند برای مدت طولانی احساس سیری برای فرد ایجاد کند. میوه های پاپایا خوشمزه و آبدار هستند و حاوی ویتامین های A ،C ،D و B و همچنین فروکتوز، گلوکز، آهن، فسفر، کلسیم، سدیم، منیزیم، پتاسیم هستند.

 

 

خواص مفید میوه پاپایا

پاپایا مزایای مفیدی برای بدن دارد که با استفاده منظم از این میوه می توان از خواص درمانی زیر بهره مند شد:

  • بهبود ضایعات مختلف پوستی، مبارزه با التهاب.
  • پاکسازی بدن از شر انگل ها
  • بهبود هضم و تسریع فرآیندهای متابولیک.
  • تقویت بینایی و مقاومت ایمنی بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها.
  • پاکسازی خون و کبد از مواد مضر.
  • اثر مفید بر رگ های خونی و محافظت از قلب در برابر انواع بیماری ها.

پاپایا به دلیل وجود ترکیبات غنی یک درمان عالی برای کم خونی و کمبود ویتامین است، علاوه بر این، این میوه می تواند با افسردگی مبارزه کند و همچنین به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک کند.

خواص پاپایا چیست و از فواید شگفت انگیز آن چه می دانید؟
خواص پاپایا چیست و از فواید شگفت انگیز آن چه می دانید؟

فواید سلامتی میوه پاپایا

پاپایا به عنوان کمک کننده گوارشی استفاده می شود

پاپایا منبعی غنی از آنزیم های هضم کننده پروتئین پاپائین و کیموپاپائین است. پاپائین آنقدر قوی است که می تواند ۲۰۰ برابر وزن خود پروتئین را هضم کند. همچنین فعالیت خود را در محدوده وسیعی از pH حفظ می کند، به این معنی که در محیط های مختلف معده فعال و پایدار است.

فعالیت قدرتمند هضم پروتئین آن باعث می شود پاپایا به عنوان یک پشتیبانی طبیعی موثر برای گوارش مفید باشد. همچنین اثر تنظیمی بر روی سیستم گوارش دارد – از پریستالسیس طبیعی حمایت می کند و حرکات منظم روده را تسهیل می کند. علائم IBS مانند گاز، نفخ، رفلاکس اسید، مدفوع شل یا تمایل به یبوست ممکن است از افزودن پاپایا به رژیم روزانه سود ببرند.

مواد مغذی پاپایا ممکن است پیری پوست را کاهش دهد

لیکوپن یک آنتی اکسیدان مهم است که به دلیل فواید خاص آن برای پوست شناخته شده است. لیکوپن از خانواده مواد مغذی به نام کاروتنوئیدها است که به دلیل توانایی خود در محافظت از پوست در برابر نور خورشید و امتیاز بالایی در مقیاس آنتی اکسیدانی شناخته شده است. کاروتنوئیدهای رژیمی مانند لیکوپن ممکن است به محافظت مادام العمر در برابر اشعه مضر UV کمک کنند.

مطالعات به ما می ‌گویند که پاپایا در واقع کاروتنوئیدهای زیستی بیشتری را (به این معنی که بدن ما می‌تواند استفاده کند و جذب کند) نسبت به گوجه‌ فرنگی و هویج فراهم می ‌کند

پاپایا ممکن است التهاب را کاهش دهد

مشخص شده است که مصرف پاپایا به طور خاص به دلیل ترکیب منحصر به فرد آن از مواد مغذی و مواد شیمیایی گیاهی، ممکن است با حمایت از سلامت سیستم ایمنی، اثر ضد التهابی داشته باشد. فواید خوردن بیشتر غذاهای گیاهی هر روز آشکارتر می شود، بنابراین گنجاندن آنها در رژیم غذایی عالی است.

یک مطالعه اثر ضد التهابی پس از جراحی را در زنان از طریق خوردن تنها ۶ وعده میوه و سبزیجات در روز، در ماه بعد از جراحی نشان داد. با توجه به آنچه در مورد پاپایا می آموزیم و بنابراین با توجه به این تحقیقات پاپایا برای هرکسی که از بیماری یا جراحی بهبود می یابد، انتخاب محتاطانه ای خواهد بود.

پاپایا از سلامت قلب و عروق حمایت می کند

ثابت شده است که ترکیبات زیست فعال موجود در میوه ها، از جمله پاپایا و سبزیجات به نام فیتوکمیکال ها یا فیتونوترینت ها دارای اثرات محافظتی در برابر بیماری های قلبی-عروقی هستند.

بنابراین، همانطور که از شواهد فراوان می ‌توانیم به وضوح مشاهده کنیم، پاپایا می‌ تواند یک مکمل واقعا سالم در رژیم غذایی ما باشد یا برای کسانی که به دوز درمانی نیاز دارند، عصاره پوره پاپایا که به ‌طور خاص ممکن است فواید بیشتری داشته باشد.

فواید سلامتی میوه پاپایا
فواید سلامتی میوه پاپایا

خواص پاپایا برای زنان

پاپایا به دلیل اینکه منبع بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است می تواند برای زنان بسیار مفید باشد. این میوه گرمسیری حاوی مقادیری آنزیم است که به تحریک متابولیسم کمک می کند، عملکرد روده را بهبود می بخشد و اثر ملین ملایمی دارد.علاوه بر خواص ذکر شده، پاپایا به تسکین درد در دوران قاعدگی کمک می کند و همچنین چرخه قاعدگی را تنظیم می کند و شروع تخمک گذاری را تثبیت می کند.

خواص پاپایا برای مردان

پاپایا حاوی یک عنصر مهم برای بدن مردان یعنی آرژنین است. مصرف این میوه می تواند تعداد اسپرم ها را بهبود ببخشد و قدرت باروری در مردان را افزایش دهد. علاوه بر این، پاپایا برای پیشگیری و درمان بیماری های التهابی ناحیه تناسلی مردانه نیز مفید است. همچنین می تواند از تشکیل تومورهای پروستات جلوگیری کند. پاپایا حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که برای ورزشکاران و افرادی که به کارهای جسمی یا ذهنی سخت مشغول هستند، مفید است.

خواص پاپایا برای زن باردار

همانطور که می دانید ضروری ترین ویتامین برای زنان باردار اسید فولیک است. مصرف آن به مقدار کافی در مراحل اولیه بارداری، یعنی در زمان تشکیل لوله عصبی جنین، بسیار مهم است زیرا مقادیر کافی اسید فولیک می تواند از ایجاد نقص های رشدی سیستم عصبی جنین جلوگیری کند.

از آنجایی که پاپایا طعم ترشی دارد، به راحتی می تواند حالت تهوع و بی اشتهایی را در دوران بارداری از بین ببرد. همچنین، این میوه به آرامی به هضم غذا کمک می کند و مشکل رایجی مانند یبوست را در مادران باردار از بین می برد.

پاپایا همچنین می تواند از ایجاد ترک‌ های پوستی نیز جلوگیری کند. زیرا ویتامین‌ ها و عناصر کمیاب موجود در این میوه، پوست را تغذیه می ‌کنند و آن را قوی تر و انعطاف ‌پذیرتر می ‌کنند. این خاصیت به بازیابی زودهنگام پوست پس از زایمان نیز کمک می کند.

خواص پاپایا برای دوران شیردهی

دوره شیردهی برای همه مادران بسیار مهم است بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بروز واکنش ها های آلرژیک در نوزاد، هر مواد غذایی جدید با دقت و در دوزهای کم وارد رژیم غذایی شود. از آنجایی که پاپایا به رنگ نارنجی و حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، می تواند کاملا حساسیت زا باشد.

بنابراین بهتر است این نکته را در هنگام مصرف پاپایا در دوران شیردهی در نظر داشته باشد .مصرف پاپایا برای زنان شیرده بعد از ۶ ماهگی در صورت عدم واکنش منفی، بالامانع است. در صورت عدم واکنش منفی، این میوه می تواند برای مادر و کودک مفید باشد، زیرا حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که می تواند باعث افزایش شیر مادر شود.

خواص پاپایا برای کودکان

پاپایا نه تنها برای بزرگسالان، بلکه برای کودکان نیز مفید است. در صورت عدم وجود آلرژی، این میوه قادر به تقویت سیستم ایمنی، بهبود هضم و جلوگیری از یبوست است. شما می توانید به کودکان اجازه دهید تا این میوه را زودتر از ۸ ماهگی مصرف کنند. از یک تکه کوچک شروع کنید و به تدریج مقدار آن را به ۵۰-۱۰۰ گرم در روز افزایش دهید. برای بچه های کوچک باید میوه را به پوره تبدیل کنید، برای این کار می توانید از مخلوط کن استفاده کنید یا پاپایا را با چنگال پوره و له کنید.

خواص پاپایا برای لاغری
خواص پاپایا برای لاغری

خواص پاپایا برای لاغری

پاپایا سرشار از مواد مغذی است و به دلیل این که کالری بسیار کمی دارد (فقط ۴۸ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم) باعث می شود برای مصرف در هنگام کاهش وزن مناسب باشد. آنتی اکسیدان های موجود در پاپایا به پاکسازی بدن از سموم و مواد مضر کمک می کنند و مقدار فراوان فیبر به هضم راحت کمک می کند.

پاپایا حاوی کربوهیدرات هایی به شکل فروکتوز است که انرژی شما را در سطوح بالا حفظ می کند. بنابراین به شما این امکان را می دهد که به طور فعال ورزش را ادامه دهید که برای کاهش وزن شما می تواند مفید باشد.

برای دستیابی به نتایج سریع در کاهش وزن، باید میوه پاپایا را برای صبحانه و به عنوان میان وعده بین وعده های غذایی مصرف کنید. کافی است روزانه ۵۰ تا ۲۰۰ گرم پاپایا بخورید تا از تمام خواص مفید آن برای کاهش وزن بهره مند شوید. علاوه بر مصرف میوه تازه پاپایا، می ‌توانید میوه‌های خشک، دسرها و اسموتی ‌های مختلف را از پاپایا تهیه کنید و آن را به انواع میوه‌ها و انواع توت‌ها اضافه کنید.

خواص دانه پاپایا

بسیاری از مردم به سادگی دانه های پاپایا را دور می اندازند و نمی دانند که این دانه ها فواید قابل توجهی برای بدن دارند. دانه های این میوه طعم جالبی دارند که به طور مبهم شبیه طعم خردل یا فلفل سیاه است. برای مقاصد دارویی، مصرف نصف قاشق چایخوری دانه پاپایا در روز ضروری است. فواید مصرف دانه های پاپایا عبارتند از:

  • کمک به غلبه بر سرطان
  • دارای خواص ضد باکتریایی و ضد انگلی
  • کمک به درمان بیماری های کبدی از جمله سیروز
  • افزایش ایمنی عمومی
  • بهبود و کمک به هضم پروتئین

برای اینکه از خواص مفید دانه های پاپایا بدون مصرف خوراکی آن نهایت استفاده را ببرید، می توانید ۴-۶ دانه پاپایا را در هاون له کنید سپس یک قاشق غذاخوری آهک به آن اضافه کنید و بگذارید نیم ساعت بماند. این ترکیب را دو بار در روز به مدت یک ماه مصرف کنید. این ترکیب به ویژه برای بیماران مبتلا به سیروز کبدی و سایر بیماری های مرتبط با اختلال در کار کبد مفید است.

فواید پاپایای خشک شده

شما می توانید میوه های خشک خوشمزه و سالم پاپایا را خودتان تهیه کنید یا از فروشگاه خریداری کنید. پاپایای خشک حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی است. بنابراین، کافی است روزانه ۵۰ گرم از این میوه های خشک بخورید تا بدن با ویتامین A و همچنین برخی دیگر از ویتامین ها و عناصر ریز مانند منیزیم، پتاسیم، مس و غیره اشباع شود. ویتامین های های E، K ،B5 و B9 موجود در پاپایای خشک شده از سیستم عصبی حمایت می کنند و همچنین به عملکرد صحیح مغز نیز کمک می کنند. به ویژه در دوره های کار سخت ذهنی و فشار عصبی می توانند بسیار مفید باشند.

داشتن فیبر غذایی کافی می تواند سلامت خون را بهبود ببخشد و سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. میوه های خشک شده پاپایا حاوی مقدار زیادی کاروتنوئید هستند که می تواند برای تقویت بینایی و سیستم قلبی- عروقی مفید باشد. اما میزان ویتامین B در میوه های خشک پاپایا برخلاف میوه های تازه در سطح پایینی قرار دارد.

خواص دانه پاپایا
خواص دانه پاپایا

خواص پاپایا در طب سنتی

پاپایا توانایی فرآیند پاکسازی، کمک به سلامت عمومی و درمان تعدادی از بیماری ها را دارد. به دلیل اینکه این میوه ارزش غذایی بالای دارد توصیه می شود در صورت داشتن برخی مشکلات سلامتی، آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

دیابت شیرین

پاپایا یکی از میوه های قابل استفاده برای دیابت است. این میوه دارای شاخص گلیسمی پایینی است که سطح قند خون را ثابت نگه می دارد. فواید پاپایا برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ افزایش سطح انسولین در خون، محافظت از سلول های کبد و پانکراس و اثرات آنتی اکسیدانی است. پاپایا همچنین برای بیماران دیابتی که وزن خود را کنترل می کنند (یک مشکل واقعی در دیابت شیرین) مفید است، زیرا حاوی مقدار کمی کالری (۴۸ کیلو کالری در هر ۱۰۰ گرم) و فیبر کافی است.

در صورت ابتلا به بیماری دیابت شیرین، باید در خوردن هر میوه ای از جمله پاپایا بسیار مراقب باشید. بیماران دیابتی به کمک پزشکان و حمایت پزشکی نیاز دارند، در غیر این صورت ممکن است عوارضی مانند قانقاریا، هیپوگلیسمی، نفروپاتی و حتی سرطان برای این افراد رخ دهد.

به همین دلیل نظارت مداوم بر وضعیت بدن و همچنین استفاده از غذاهای حاوی قند با احتیاط بسیار مهم است. فواید پاپایا برای بیماران دیابتی در مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این میوه نهفته است. این میوه سرشار از ویتامین های A ،C، آهن، پتاسیم و غیره است. از آنجایی که رژیم غذایی بیماران دیابتی به شدت محدود است، گنجاندن پاپایا در منوی غذایی آنها می تواند برای دریافت ویتامین های ضروری مفید باشد.

پانکراتیت

افراد مبتلا به پانکراتیت، همه میوه ها را نمی توانند مصرف کنند. انتخاب پاپایا و یا سایر میوه ها برای بیماران مبتلا به پانکراتیت باید بر اساس مرحله ای باشد که بیماری در آن قرار دارد( بهبودی حاد، مزمن یا خیلی مزمن.). در دو مرحله اول، استفاده از پاپایا مانند هر میوه و توت تازه دیگر ممنوع نیست، اما در صورت مزمن شدن بیماری باید از این میوه ها صرف نظر کرد.

استفاده از پاپایا فقط در صورت عدم وجود درد امکان پذیر است که نشان دهنده بهبود بیماری است. میوه ها و انواع توت ها برای پانکراتیت مهم هستند، زیرا کمبود مواد مغذی در بدن را جبران می کنند و در عین حال التهاب لوزالمعده را تسکین می دهند. با این حال، هنوز هم توصیه می شود که پاپایا را به صورت پخته مصرف کنید تا از شروع مجدد مرحله حاد بیماری جلوگیری شود.

ورم معده

پاپایا برای بیماران مبتلا به گاستریت در مرحله حاد توسعه این بیماری و همچنین با فرم فرسایشی و اسیدیته بالا توصیه نمی شود. این به دلیل خاصیت پاپایا برای تحریک دیواره روده و تحریک ترشح شیره معده است. در دوره بهبودی، استفاده از برخی میوه ها از جمله پاپایا مجاز است. با این حال، توصیه می شود که پاپایا را به مقدار محدود تا ۵۰ گرم در روز در برنامه غذایی خود قرار دهید و در عین حال به علائم خود توجه کنید و در صورت وجود عوارض جانبی، مصرف میوه را برای مدتی متوقف کنید.

نقرس

پاپایا بهتر است در رژیم غذایی افراد مبتلا به نقرس گنجانده شود. این میوه دارای خواص ضد التهابی است که به غلبه بر بیماری کمک می کند. برای مقاصد دارویی در مورد نقرس، مصرف ۱۰۰-۲۰۰ گرم پاپایای تازه در روز یا ۵۰ گرم میوه خشک توصیه می شود.

برای کبد

دانه های پاپایا می توانند به درمان مشکلات کبدی کمک کنند. این میوه ارزشمند از زمان های قدیم در طب سنتی چین مورد استفاده قرار می گرفته است. دانه های پاپایا توانایی حذف سموم از کبد و همچنین ترمیم سلول های آسیب دیده کبد را نیز دارند. سم زدایی کبد به وسیله دانه های پاپایا آسان است. برای انجام این کار، باید روزانه یک قاشق غذاخوری دانه میوه پاپایا را مصرف کنید، آن را کاملا بجوید و با یک نوشیدنی مصرف کنید. مصرف پاپایا برای کبد چرب نیز مفید است.

مضرات پاپایا
مضرات پاپایا

خواص پاپایا برای زیبایی پوست و مو

پاپایا به دلیل خواص شگفت انگیز مفیدی که دارد در زمینه آرایشی و بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل محتوای فراوان ویتامین‌ های C ،A و برخی عناصر کمیاب در پاپایا، میوه‌ای ارزشمند برای سلامت پوست و مو است. برخی از لوازم آرایشی از عصاره پاپایا استفاده می کنند که دارای اثرات ضد التهابی و بازسازی کننده است. پاپایا همچنین به دلیل توانایی خود در تحریک فرآیندهای متابولیک در سلول ها می تواند از پیری زودرس پوست جلوگیری کند. همچنین به از بین بردن لکه های پیری، زگیل و پینه نیز کمک می کند.

دانه های پاپایا در برخی از اسکراب ها، ژل ها، لایه بردارها و صابون ها با خاصیت لایه برداری یافت می شوند. علاوه بر این، عصاره پاپایا در محصولاتی برای جلوگیری از رشد موهای زائد نیز استفاده می شود و اغلب در کرم هایی که برای مراقبت از پوست پس از اپیلاسیون طراحی شده اند، وجود دارد.

مضرات پاپایا

اگرچه پاپایا فهرست عظیمی از خواص مفید دارد، اما در برخی موارد می تواند برای بدن مضر باشد. اول از همه، خطر ناشی از مصرف بیش از حد این میوه گرمسیری است. با توجه به محتوای آلکالوئیدها، سوزش سر دل، حالت تهوع یا اسهال ممکن است با مصرف بیش از حد پاپایا رخ دهد. شما نمی توانید میوه های نارس پاپایا را بخورید زیرا می توانند باعث ناراحتی دستگاه گوارش و همچنین باعث التهاب دیواره های معده و مری شوند. مصرف پاپایا برای برخی بیماری ها خطرناک است:

  • عدم تحمل فردی به میوه
  • اختلالات گوارشی مکرر
  • بیماری های پانکراس
  • زخم معده یا گاستریت تشدید شده

برای اینکه به بدن آسیب نرسانید و سلامت خود را به خطر نیندازید و همچنین اگر مشکلات سلامتی قابل توجهی دارید، قبل از مصرف این میوه ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید و سپس آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بررسی وجود یا عدم وجود واکنش آلرژیک به پاپایا آسان است، فقط کافی است یک تکه میوه را بچشید و بعد از ۲ تا ۴ ساعت وضعیت خود را تجزیه و تحلیل کنید. اگر هیچ نشانه ای از آلرژی ظاهر نشد، می توانید این میوه را مصرف کنید.

نحوه انتخاب و نگهداری پاپایا

هنگام انتخاب پاپایا، باید به نکات زیر دقت کنید:

میوه باید صاف، نه کبود، نه خیلی نرم و نه خیلی سفت باشد. رنگ پاپایای رسیده زرد و نزدیک به نارنجی است. اما سایه های مایل به سبز و مات نشان می دهد که میوه رسیده نیست و یا در شرایط نامساعد رشد کرده و طعم بسیار کمی دارد. پوست پاپایا باید نازک باشد و گوشت زیر پوست آن باید نرم باشد، اما له نشود. میوه هایی که خیلی نرم هستند معمولا فیبری هستند و خیلی خوش طعم نیستند. ناحیه ای که دم میوه چسبیده است در یک میوه با کیفیت محکم است و به راحتی کنده نمی شود، همچنین عطر میوه ای دلپذیری از خود متصاعد می کند.

پس از اینکه پاپایا را خریداری کردید، می توانید بلافاصله آن را بخورید (صحیح ترین گزینه) یا آن را برای زمان دیگری نگهداری کنید. نگهداری پاپایای برش داده شده برای ۳-۴ روز مجاز است. یک میوه کامل را می توان مدت طولانی تری نگهداری کرد، با این حال، باید اطمینان حاصل شود که میوه در معرض نور خورشید قرار نگیرد و همچنین مایعی روی آن ریخته نشود.

اگر پاپایای نارس خریداری کرده اید، اصلا لازم نیست آن را دور بریزید، زیرا حتی چنین میوه ای را می توان ذخیره کرد. برای رسیدن، می توانید پاپایا را در اتاق (نه در یخچال)، در کنار یک موز رسیده قرار دهید. میوه را به صورت دوره ای بچرخانید تا به طور یکنواخت برسد. هنگامی که پاپایا به رنگ زرد متمایل به نارنجی در آمد، می توانید آن را به عنوان میوه رسیده مصرف کنید.

بهترین گزینه برای نگهداری طولانی مدت پاپایا خشک کردن آن است. برای انجام این کار، پاپایا را پوست کنده و به قطعات کوچک برش دهید و بگذارید خشک شود، بهتر است برای خشک کردن از نور مستقیم خورشید و هوای آزاد استفاده نکنید.

آیا امکان انجماد وجود دارد

پاپایا میوه ای است که نباید فریز شود زیرا اولا مواد مغذی کمی در میوه های یخ زده باقی می ماند و ثانیا طعم این میوه هنگام یخ زدگی به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار می گیرد.

نحوه مصرف پاپایا
نحوه مصرف پاپایا

نحوه مصرف پاپایا

پاپایای شیرین و رسیده یک خوراکی خوشمزه برای کودکان و بزرگسالان است. این میوه را می توان هم به صورت تازه و هم به عنوان بخشی از غذاها و نوشیدنی های مختلف مصرف کرد. ابتدا باید پاپایا را پوست کنده، دانه ها را جدا کرده و به صورت تکه های مختلف برش دهید.

اگر میوه خیلی نرم است، می توانید بدون اینکه پوست آن جدا شود، آن را با قاشق میل کنید. حرارت دادن پاپایا نیز مجاز است. بنابراین، می توان آن را پخت، آب پز و حتی سرخ کرد. پاپایا به غذاهای شور و شیرین اضافه می شود، زیرا این میوه طعم خنثی دارد و خیلی شیرین نیست. دستور العمل های زیادی برای سالاد، غذاهای اصلی، شیرینی ها و نوشیدنی ها با افزودن پاپایا وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

اگر یک میوه واقعا رسیده و با کیفیت انتخاب کرده باشید، پوست کندن پاپایا کار سختی نیست. برای اینکه پاپایا را پوست بگیرید، باید آن را از طول به دو قسمت برش دهید سپس دانه ها را بیرون بیاورید و با چاقو پوست آن ها را بگیرید. بعد از آن می توانید آن ها را به صورت مکعبی برش دهید. اگر میوه خیلی رسیده و نرم باشد، پوست کندن و بریدن آن مشکل ساز می شود. در این صورت کافی است پاپایا را از وسط نصف کنید و دانه ها را بردارید و آن را با قاشق بخورید.

مقدار مصرف روزانه پاپایا

در صورت عدم وجود آلرژی، پاپایا را می توان هر روز مصرف کرد. به عنوان یک قاعده، خوردن حداقل یک برش از این میوه در روز برای دریافت تمام مواد مغذی مفید آن کافی است. نه تنها گوشت میوه پاپایا بلکه دانه های پاپایا نیز تأثیر مفیدی بر بدن دارند.

با این حال، باید در نظر داشت که دانه ها باید فقط در مقادیر کم مصرف شوند – ۱-۲ قاشق چای خوری دانه در روز برای به دست آوردن تمام خواص مفید آنها کافی است.

دانه های پاپایا حاوی مقادیر زیادی پلی فنول ها و فلاونوئیدها هستند، ترکیباتی که دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند که به بهبود همه شاخص های سلامتی، حذف استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن مرتبط کمک می کنند.

اسیدهای چرب تک غیراشباع که به مقدار فراوانی در دانه های پاپایا وجود دارد، برای سیستم قلبی- عروقی و سلامت بدن بسیار مفید است. فیبر فراوان موجود در دانه ها تأثیر مفیدی بر روده ها دارد، سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد، از بروز سکته قلبی، دیابت و چاقی جلوگیری می کند.

خواص دمنوش پاپایا
خواص دمنوش پاپایا

خواص دمنوش پاپایا

گیاه پاپایا میوه ای همه کاره دارد که هم رسیده و هم نارس خورده می شود. برگ ‌های جوان پاپایا مانند سبزیجات در برخی غذاها خورده می ‌شوند و چای برگ پاپایا دارای اثرات دارویی متعددی است.

دمنوش برگ پاپایا ممکن است به عنوان یک پیشگیری و درمان سرطان موثر باشد. نتایج مطالعه اولیه محققان نشان می دهد که خواص تعدیل کننده ایمنی چای برگ پاپایا ممکن است در درمان و پیشگیری از بیماری ها از جمله سرطان، آلرژی و به عنوان جزئی در برخی از واکسن ها مفید باشد.

دمنوش برگ پاپایا همچنین پتانسیلی برای درمان زخم معده و استرس اکسیداتیو روی معده دارد. آنزیم پاپائین موجود در برگ های پاپایا به هضم پروتئین ها کمک می کند و برای درمان ناراحتی های گوارشی مفید است. دمنوش برگ پاپایا می تواند ناراحتی ناشی از سوزش سر دل را کاهش دهد و محرک اشتها است.

دمنوش برگ پاپایا همچنین ممکن است به هضم گلوتن پروتئین گندم کمک کند که هضم آن برای برخی افراد دشوار است و باعث ایجاد یک بیماری خود ایمنی به نام بیماری سلیاک می شود. در این رابطه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است بنابراین افراد مبتلا به بیماری سلیاک نباید از برگ های پاپایا برای درمان بیماری خود استفاده کنند.

قیمت هر کیلو میوه پاپایا

پاپایا یک میوه گرمسیری است و بومی ایران نیست. این میوه وارداتی با قیمت های متفاوتی بر اساس کیفیت در بازار عرضه می شود. شما می توانید آن را از فروشگاه های بزرگ مواد غذایی خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا