Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

طرز تهیه سس پنیر به روش های آسان و خانگی

سس پنیر نوعی سس دیپ است که از ترکیب انواع پنیر با انواع ادویه ها به دست می آید. این سس به عنوان یک چاشنی در کنار چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، کراکر ها، فینگر فود، غذاهای دریایی و حتی سبزیجات خام کاربرد دارد.

امروزه مصرف سس پنیر در رستوران ها و فست فود ها طرفداران بسیاری دارد. می توان آن را کنار سینی مزه همراه با انواع ساندویج ها و برگر ها سرو کرد.

روش های مختلفی برای تهیه ی این سس به صورت تجاری و خانگی وجود دارد. ر این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به توضیح درباره ی دیپ، انواع آن، سس پنیر و چند روش تهیه ی آن به صورت ساده و خانگی می پردازیم.

دیپ چیست

 دیپ‌ ها چاشنی های خوشمزه و پر طرفداری که به تازگی مصرف آن ها در اروپا و قاره ی آمریکا با رشد زیادی رو به رو بوده است. تفاوت دیپ با سس در این است که معمولا سس را روی خوراکی ها می ریزند اما، دیپ به غذا اضافه نمی شود. بلکه بر عکس غذا به دیپ اضافه می شود. به این معنی که غذا را داخل ظرف سس فرو کرده و میل می کنند.

سس های دیپ تنوع زیادی داشته و غلظت های متنوعی دارد. این ماده ی خوراکی محبوب بر پایه ی مواد مختلفی مانند گوجه فرنگی، فلفل، پنیر، خامه، مایونز و حبوبات تهیه می شوند.

سس های دیپ را می توان به همراه خوراکی هایی نظیر چیپس ذرت، سیب زمینی سرخ شده، نان‌ پیتا، ترتیلا، کراکر ها، غذاهای دریایی، تکه های گوشت و پنیر، میوه ها، سبزیجات خام و فینگر فود ها میل کرد.

دیپ چیست
دیپ چیست

از معروف ترین انواع سس دیپ می توان به سس دیپ سالسا و سس دیپ پنیر ناچو اشاره کرد. در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم.

سس دیپ سالسا چیست

سالسا یک سس دیپ رایج و لذیذ در آشپزی مکزیکی است که به همراه خوراکی هایی نظیر ترتیلا یا چیپس میل می شود. بافت این سس یکنواخت نبوده و از ترکیب گوجه فرنگی با فلفل، پیاز و انواع ادویه تهیه می شود. این سس معمولا طعم تندی دارد که از ملایم تا خیلی تند طبقه بندی می شود.

سس دیپ پنیر ناچو چیست

سس پنیر ناچو نوعی سس دیپ است که از ترکیب پنیر با انواع ادویه ها تهیه می شود. در واقع ناچو اسنکی است که برای اولین بار در مکزیک و در اواسط قرن بیستم، از مخلوط کردن چیپس ترتیلا با تکه های فلفل هالوپینو و لایه ای از پنیر تهیه شد. به عنوان یک میان وعده ی لذیذ می توان سس پنیر ناچو را در یک ظرف برای ۳۰ ثانیه گرم کرده و خوراکی هایی مانند چیپس را با آن میل کرد.

در ادامه ی این مقاله به چند روش تهیه ی سس پنیر می پردازیم.

طرز تهیه ی سس پنیر ساده

مواد لازم

  • خامه پر چرب یک دوم لیوان
  • پودر سیر یک دوم قاشق مربا خوری
  • کره ۱ قاشق غذا خوری
  • آرد ۱ قاشق غذا خوری
  • پنیر چدار رنده شده ۱ لیوان
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا یک شیر جوش یا ظرف گود و نسوز را روی حرارت گذاشته و کره را اضافه کنید تا ذوب شود. آرد، نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده و الک کنید. سپس این مواد را به کره اضافه کرده و تفت دهید تا خوب مخلوط شده و رنگ آرد طلایی شود.

مرحله دوم

خامه را با تند ترین دور همزن خوب هم بزنید. اگر خامه خیلی سفت بود مقداری شیر به آن اضافه کنید. سپس مخلوط خامه را به آرد اضافه کنید.

مرحله سوم

طرز تهیه ی سس پنیر ساده
طرز تهیه ی سس پنیر ساده

پنیر چدار را رنده و به مخلوط اضافه کنید. مدام آن را هم بزنید تا ته نگرفته و همه مواد به صورت یکنواخت با هم مخلوط شوند. در آخر پودر سیر و مقداری فلفل را اضافه کرده و از روی حرارت بردارید. در این مرحله سس آماده شده و می توان با غذای مورد نظر سرو کرد.

نکات مهم برای تهیه سس پنیر ساده

  • در تمامی مراحل حرارت باید بسیار ملایم و کم باشد.
  • در صورت تمایل در انتها مقداری پنیر پارمزان اضافه کنید.
  • اگر از رنگ سس راضی نبودید مقداری زعفران به آن اضافه کنید.
  • می توانید از پنیر های ورقه ای نیز استفاده کنید در آن صورت نیازی به رنده شدن نیست.
  • این سس به صورت تند نیز سرو می شود.
  • این سس را سعی کنید برای هر بار استفاده تهیه کنید تا تازه باشد.
  • می توانید این سس را بمدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه سس پنیر رستورانی

مواد لازم سس پنیر
نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری
شیر سرد ۱ لیوان
پنیر چدار رنده شده ۱٫۵ لیوان
پودر سیر ¼ قاشق چایخوری
فلفل سیاه ¼ قاشق چایخوری

طرز تهیه

مرحله اول

برای تهیه این سس ابتدا شیر سرد را داخل یک قابلمه مناسب یا شیر جوش بریزید. سپس نشاسته ذرت را به شیر اضافه کرده و با قاشق مخلوط کنید. تا جایی ادامه دهید که نشاسته ذرت تا حد ممکن در شیر حل شود.

مرحله دوم

در این مرحله قابلمه حاوی شیر را روی حرارت ملایم قرار دهید. شیر را به صورت مداوم هم بزنید تا شروع به غلیظ تر شدن کند. پس از این که شیر کمی غلیظ شد، پنیر چدار رنده شده را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله سوم

پودر سیر را به همراه فلفل سیاه اضافه کرده و مواد را به خوبی مخلوط کنید تا پنیر به طور کامل ذوب شده و سس غلیظ شود. در صورت تمایل می توان ادویه های مورد پسند را نیز به سس اضافه کرد.

طرز تهیه سس پنیر رستورانی
طرز تهیه سس پنیر رستورانی

به عنوان مثال در صورت علاقه به سس های تند، می توان مقداری زنجبیل و فلفل قرمز هم به سس اضافه کرد. پس از این که پنیر چدار ذوب شده و سس یکدست شد، آن را از روی حرارت برداشته و به صورت گرم سرو کنید.

طرز تهیه سس پنیر خانگی

مواد لازم سس پنیر
کره ‌ ۱۰۰ گرم
آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
شیر به مقدار کافی
پنیر گودا ورقه ای ۳ ورق
پنیر پیتزا ۱۰۰ گرم
زردچوبه، فلفل سیاه‌ و نمک به مقدار کافی

طرز تهیه

مرحله اول

برای تهیه ی این سس ابتدا کره را درون یک قابلمه مناسب قرار دهید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم گذاشته و اجازه دهید تا کره کاملا ذوب شود.

مرحله دوم

در این مرحله آرد را تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. در ادامه شیر را به آن اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید تا مواد ترکیب یکدست شوند. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به سس اضافه کنید.

مرحله سوم

پس از این که شیر گرم شد، پنیر گودا را به سس اضافه کنید. سپس هم بزنید تا پنیر درون سس ذوب شده و رنگ سس تغییر کند. در ادامه پنیر پیتزا را به سس اضافه کرده و به صورت مداوم هم بزنید.

مرحله چهارم

در آخر پس از گذشت ۳ تا ۴ دقیقه، سس را از روی حرارت بر دارید. سپس آن را به درون ظرف مورد نظر انتقال دهید. این سس خوشمزه به همراه سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سوخاری و … تجربه ای لذت بخش است.

طرز تهیه سس پنیر به شیوه ای سریع

مواد لازم

  • شیر یک چهارم پیمانه
  • پودر سیر یک چهارم قاشق چای خوری
  • پنیر چدار خرد شده ۷۵ گرم
  • پنیر سوئیسی خرد شده ۷۵ گرم
  • پارمزان رنده شده ۲ قاشق غذا خوری
  • آرد ۲ قاشق غذا خوری
  • فلفل یک هشتم قاشق چای خوری
طرز تهیه سس پنیر به شیوه ای سریع
طرز تهیه سس پنیر به شیوه ای سریع

طرز تهیه

آرد را به همراه دو قاشق شیر در یک تابه کوچک ریخته و هم بزنید تا صاف و یکدست شود. پس از یکدست شدن مخلوط آرد و شیر، بقیه شیر را هم به آن اضافه کنید.

سپس تابه را روی حرارت رو به بالا قرار داده و مدام هم بزنید تا مخلوط کاملا منسجم شود. پس از آن، حرارت شعله را کم کرده و به مخلوط منسجم شده، پودر سیر، فلفل و پنیر اضافه کنید. خمیر را به خوبی هم بزنید تا ذوب شود. سپس شعله را خاموش کرده و سس پنیر را مصرف کنید.

نکات تکمیلی

  • زمان آماده سازی مواد اولیه آن حدود ۵ دقیقه است.
  • زمان پخت و انتظار آن در حدود ۱۰ دقیقه است .
  • توجه کنید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه ی این سس برای ۴ نفر مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا