Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فلفل عقرب ترینیداد یکی از تند ترین فلفل های جهان

فلفل عقرب ترینیداد با نام کامل Trinidad Scorpion Butch Taylor یکی از تند ترین فلفل های جهان است که در صنایع نظامی و کشتی سازی کاربرد فراوانی دارد. این فلفل به دلیل داشتن عطر و طعم میوه ای و ویژه در آشپزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نام این فلفل که اولین بار توسط Butch Taylor شناسایی شد برگرفته از شکل ظاهری و خاستگاه آن است. فلفل عقرب ترینیداد از لحاظ ظاهری به اندازه یک توپ کوچک گلف است که رنگی قرمز و سطحی چروکیده دارد. زائده ی نیش مانندی که در انتهای آن وجود دارد شبیه نیش عقرب است.

فلفل عقرب ترینیداد حاوی مقدار زیادی کاپسایسین است. ترکیب کاپسایسین مسئول تندی فلفل است. از معروف ترین گونه های این نوع فلفل می توان به کاردی عقرب ترینیداد و عقرب مروگای ترینیداد اشاره کرد که میزان تندی آن ها بالا تر از ۸۰۰۰۰ SHU (اسکویل) است.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی فلفل عقرب ترینیداد، خواص، کاربرد و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم.

شاخص SHU (اسکویل) چیست

شاخص Scoville که در سال ۱۹۱۲ توسط ویلبر اسکویل ایجاد شد، یک معیار عینی و قابل سنجش برای اندازه گیری میزان تندی فلفل ها و سایر غذاهای تند است. موارد موجود در این مقیاس، با واحد (Scoville Heat) SHU رده بندی می‌شوند.

از این رو می توان گفت،SHU واحدی است که تجمع کاپسایسین (عاملی که باعث تندی می‌شود) را اندازه گیری می کند. این واحد از صفر شروع شده و تا میلیون هم ادامه دارد.

افزایش یا کاهش هر واحد نشان می دهد که چند پیمانه آب شکر (شربت آب قند) لازم است تا یک پیمانه غذا، طوری رقیق شود که به سطح خنثایی از تندی برسد. به عنوان مثال می توان گفت، یک پیمانه هالوپینو ۲۵۰۰ تا ۸۰۰۰ پیمانه آب شکر لازم دارد تا تندی آن خنثی شود. بنابراین، میزان تندی هالوپینو ۲۵۰۰ تا ۸۰۰۰ SHU است.

شاخص SHU (اسکاویل) چیست
شاخص SHU (اسکاویل) چیست

تند ترین سس های موجود در بازار بین ۳۰ تا ۴۰ هزار SHU و تند ترین فلفل قرمز هایی که برای تهیه غذاهای تند استفاده می شوند بین ۲۵۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار SHU دارند.

تکثیر و پرورش فلفل عقرب ترینیداد

این فلفل را می توان از طریق دانه ها (بذر) در بیشتر نقاط جهان پرورش داد. در آمریکای شمالی، فصل رشد به صورت منطقه ای از آخرین یخبندان سخت بهاری آغاز و تا اولین سرمای سخت پاییزی ادامه می یابد.

هوای یخبندان فصل رشد را به پایان رسانده و سبب از بین رفتن گیاه می شود. در غیر این صورت، آن ها گیاهان چند ساله ای هستند که در تمام طول سال رشد کرده و در هوای سرد رشدشان کند می شود.

این گیاه در دوره رشد خود، تقریبا پس از ۸۰ روز به بلوغ کامل می رسد. برای رشد در گلدان و یا ظروف و حتی در محیط خانه عالی هستند. این فلفل ها با نوک تیز تولید می شوند.

این گیاه ساقه های سبز رنگی دارد. برگ های سبز و گل های زرد مایل به کرم دارد. فلفل عقرب ترینیداد بسیار گرم است. ابتدا به رنگ سبز رویت شده و با تبدیل به رنگ قرمز پر جنب و جوش، بالغ می شود.

قیمت خرید و فروش فلفل عقرب ترینیداد

این فلفل را می توان به صورت پودر، غلاف های خشک، سس های تند و … تهیه کرد. این محصولات از طریق سایت آمازون و برخی سایت های داخلی و معتبر قابل خریداری هستند.

اغلب محصولات مرتبط با این نوع فلفل مانند بذر، پودر و … وارداتی هستند. از این رو، قیمت خرید و فروش آن ها متناسب با قیمت های بازار جهانی و ارزش دلار تعیین می شود.

میزان تندی انواع فلفل عقرب ترینیداد

فلفل های عقرب ترینیداد از لحاظ تندی متفاوت هستند. تندی بسیاری از آن ها در حدود ۳۰۰۰۰۰ واحد حرارتی در مقیاس اسکویل اندازه گیری می شود. این موضوع مشخص می کند میزان تندی یک عقرب معمولی ترینیداد به اندازه ندی فلفل هابانرو است.

میزان تندی انواع فلفل عقرب ترینیداد
میزان تندی انواع فلفل عقرب ترینیداد

علاوه بر این، می توان آن را با فلفل هالاپینو مقایسه کرد که میانگین آن حدود ۵۰۰۰ SHU است. این امر نشان می دهد فلفل عقرب ترینیداد تقریبا ۶۰ برابر تند تر از فلفل هالاپینو است.

با این وجود، انواع گرمتری نیز وجود دارد. معروف ترین آن ها، فلفل Trinidad Scorpion Butch T است که به عنوان یکی از تند ترین فلفل های جهان شناخته می شود.

این فلفل دارای بیش از ۱.۴ میلیون واحد حرارتی SHU با پوست ناهموار و دمی شبیه عقرب است. این فلفل که بومی توباگو و ترینیداد است اولین بار توسط بوچ تیلور در سال ۲۰۱۱ در ایالات متحده شناسایی و تکثیر شد.

کاردی عقرب ترینیداد (SHU 800000 – 1000000)

کلمه کاردی (CARDI) در اسم این فلفل (Trinidad Scorpion CARDI)، اشاره به تحقیقاتی دارد که توسط موسسه تحقیق و توسعه کشاورزی کارائیب انجام گرفته است. این گروه تحقیقاتی، کشت و پرورش این نژاد خاص فلفل را به عهده دارد.

می توان گفت که تندی این فلفل حقیقتی است که قبلا توسط دو کاربرد اصلی از عقرب ترینیداد اثبات شده‌است. کاربرد اول آن، در تولید اسپری فلفل نظامی و کاربرد دوم، در صنایع کشتی سازی است.

در صنایع کشتی سازی، این فلفل را با رنگ مورد نظر مخلوط می کنند. این کار از رشد برخی سخت پوستان دریایی در ته قایق ها جلوگیری می کند. در کاربرد بعدی، می توان کمی از آن را در تهیه غذا مورد استفاده قرار داد.

عقرب مروگای ترینیداد  (SHU 2009231)

فلفل عقرب مروگا(Trinidad Moruga Scorpion)، اولین فلفلی است که میزان تندی آن از مرز ۲ میلیون SHU عبور کرده و این رکورد را چندین سال به نام خود حفظ کرده است. هر دانه فلفل، به اندازه یک توپ گلف است و به اندازه ۲۵ میلی‌لیتر از اسپری فلفل پلیس، کاپسایسین دارد.

فلفل عقرب مروگای ترینیداد
فلفل عقرب مروگای ترینیداد

این فلفل، تندترین فلفلی است که توسط انسان شناخته شده‌ و به شکل طبیعی می روید. این فلفل مانند داگلا، به شدت مزه میوه‌ای داشته و عطر و طعمی دلپذیر دارد.

طرفداران این نوع فلفل توصیه می کنند که برای تجربه انفجاری از عطر و طعم، تنها باید مقدار کمی از آن را به غذا اضافه کرد. با مصرف همین مقدار از چیزی به این تندی هم، اندورفین زیادی به بدن هجوم می آورد.

روش خشک کردن فلفل عقرب ترینیداد

خشک کردن و تولید پودر این فلفل بسیار آسان است. زیرا آن ها به راحتی خشک می شوند. برای این کار بهتر است از دستگاه آبگیری استفاده شود. در ابتدا فلفل ها را به خوبی شسته و خشک کنید. پس از آن، ساقه ها را جدا کرده و از وسط نصف کنید.

بعد از انجام این کار، فلفل های خرد شده را روی ورقه های آبگیر گذاشته و حداقل ۸ ساعت در دمای ۱۳۰ درجه فارنهایت قرار دهید تا کاملا خشک و شکننده شوند. پس از خشک شدن می‌توان آن ها را به صورت پودر درآورده یا برای آبرسانی مجدد و یا آسیاب کردن بعد ذخیره کرد.

کاربرد فلفل عقرب ترینیداد در آشپزی

این فلفل گزینه ای ایده آل برای تهیه ی سالسا، مارینادها و سس تند است. آن ها علاوه بر طعمی میوه ای، از گرمای شدید و سریعی برخوردار هستند. از این رو، مدتی طول می کشد تا تندی آن فروکش کند.

استفاده از سس فلفل تند برای طعم دادن به غذا در هر آشپزخانه ای ضروری است. برای تهیه ی سس تند خانگی از فلفل های تند مانند کاپوت اسکاچ، قرمز کارائیب، فلفل شبح، فلفل عقرب و … استفاده می شود.

در تهیه ی سس تند خانگی از فلفل تند و سرکه استفاده می شود. در صورت تهیه مقدار کمی از سس تند، می توان سرکه را با آبلیمو و یا لیمو ترش جایگزین کرد.

کاربرد فلفل عقرب ترینیداد در آشپزی
کاربرد فلفل عقرب ترینیداد در آشپزی

فرآیند تهیه ی سس تند بسیار ساده و آسان است. این سس را می توان به روش های مختلف برای غذاهای مختلف مورد استفاده قرار داد. می توان کمی سس تند را با خامه ترش مخلوط کرده و به عنوان سس مرغ یا ماهی مصرف کرد.

علاوه بر این می توان کمی سس مایونز و پنیر خامه ای به سس تند افزوده و همراه با غذاهای سرخ شده، ناگت و … میل کرد. این سس ها را می توان برای ماه ها در شیشه های در بسته نگهداری کرد. توصیه می شود شیشه سس تند بعد از باز کردن در یخچال نگهداری شود.

تهیه سس تند

عناصر مورد نیاز

  • ۱ پوند فلفل عقرب ترینیداد
  • یک بوته سیر پوست کنده شده
  • ۱ فنجان سرکه
  • ۱ قاشق غذاخوری نمک
  • کوزه های میسون با درب

طرز تهیه سس تند

توصیه می شود ابتدا دستکش پوشیده سپس فلفل ها را خوب بشویید. سپس ساقه ها را از همه فلفل ها جدا کنید. فلفل ها را به همراه چند حبه سیر در غذاساز و یا مخلوط کن خرد کنید. در این مرحله مقداری سرکه و حبوبات نیز اضافه کنید.

این مخلوط را در قابلمه ای ریخته و این کار را برای بقیه فلفل ها نیز تکرار کنید. قابلمه را روی اجاق گذاشته و مقداری نمک اضافه کنید. اجازه دهید روی حرارت متوسط به خوبی ​​بپزد.

یک قابلمه دیگر را از آب پر کرده و بگذارید بجوشد. درب تمام شیشه ها را داخل آب داغ قرار دهید. هنگامی که سس فلفل شروع به حباب زدن کرد، حرارت را خاموش کنید. بلافاصله سس تند را در شیشه ها ریخته و درب آن ها را ببندید اما خیلی سفت نکنید. اجازه دهید هوای گرم در درب را بمکد. این کار باعث می شود درب آن به درستی بسته شود.

طرز تهیه سس تند فلفل عقرب ترینیداد
طرز تهیه سس تند فلفل عقرب ترینیداد

پس از تهیه ی سس تند، این شیشه ها را در جای خشک و خنک قرار دهید. پس از باز کردن شیشه برای استفاده از سس، آن را تا مصرف کامل در یخچال نگهداری کنید.

نکته

زمان آماده سازی این سس ۱۰ دقیقه و زمان پخت آن ۵ دقیقه است. تهیه ی این سس در کل به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

توجه

هنگام پخت و پز با این فلفل ها باید مراقب باشید. زیرا، این فلفل ها بسیار تند بوده و در هنگام دست زدن به آن ها این احتمال وجود دارد که سبب سوزش پوست شما شوند.

تجربیات تست کنندگان فلفل

مارسل دو وی، یکی از اعضای گروهی که این گیاه آتشین را توسعه داده اند درباره تجربه خود از چشیدن فلفل Trinidad Scorpion Butch T می گوید، پس از خوردن این فلفل توهم داشتم و به خاطر سرگیجه نتوانستم تا ۲۰ دقیقه راه بروم. این فلفل بسیار تند است. تنها چیزی که می توانم بگویم این است هرگز و هيچ گاه دوباره آن را نخواهم خورد.

قابل توجه است که این تست کننده فلفل، برای خوردن این نوع فلفل از دستکش ها و عینک محافظ استفاده کرد. زیرا، سوزش دست با این فلفل می تواند حداقل تا دو روز ادامه داشته و نزدیک کردن آن به چشم می تواند سبب کوری موقت شود.

تجربیات تست کنندگان فلفل
تجربیات تست کنندگان فلفل

سخن پایانی

فلفل عقرب ترینیداد یکی از تند ترین فلفل های جهان است که در صنایع نظامی و کشتی سازی کاربرد فراوانی دارد. این فلفل به دلیل داشتن عطر و طعم میوه ای و ویژه، در آشپزی و تهیه سالسا، سس تند و … مورد استفاده قرار می گیرد.

این فلفل اولین بار توسط Butch Taylor شناسایی شد. از لحاظ ظاهری به اندازه یک توپ کوچک گلف است. رنگی قرمز و سطحی چروکیده دارد. زائده ی نیش مانندی که در انتهای آن وجود دارد موجب می شود شبیه نیش عقرب به نظر برسد.

فلفل عقرب ترینیداد حاوی مقدار زیادی کاپسایسین است. از معروف ترین گونه های این نوع فلفل می توان کاردی عقرب ترینیداد و عقرب مروگای ترینیداد را نام برد.

برای اندازه گیری میزان تندی فلفل از واحد اندازه گیری اسکویل یا SHU استفاده می شود. میزان تندی این نوع فلفل بالاتر از ۸۰۰۰۰ SHU است و از مرز ۲ میلیون نیز عبور می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا