Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سرکه شراب قرمز چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

سرکه شراب قرمز همانطور که از نامش پیداست ، سرکه ای است که از شراب قرمز گرفته شده است. شراب مجاز است به گونه ای تخریب شود که الکل آن به سرکه تبدیل شود. این سرکه دارای میزان اسیدیته بالایی است که می تواند در هنگام نرم کردن گوشت و همچنین افزودن طعم به غذاهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد . سرکه شراب قرمز بسیار قوی است و شما  نمی توانید  مقدار زیادی از آن را برای مصارف شخصی استفاده کنید .

این سرکه دارای مزایای بی شماری برای سلامتی می باشد . توجه محققان به دو ماده اصلی موجود در این سرکه ، یعنی رسوراترول و اسید استیک است. این دو ترکیب با مجموعه ای از مزایای سلامتی برای بدن ، مانند کاهش روند پیری ، کاهش وزن و تثبیت قند خون همراه می باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

چگونه می توانیم از سرکه شراب قرمز استفاده کنیم؟

به روش های مختلفی می توان از سرکه شراب قرمز در آشپزخانه استفاده کرد. برای شروع ، می توانید از آن برای نرم کردن گوشت استفاده کنید و یا  آن را برای طعم دار کردن ، سالادها و غذاها به کار ببرید. همچنین می توان از سرکه به عنوان مکمل لاغری نیز استفاده کنید .

مراحل تهیه سرکه شراب کاملاً ساده است. اگر می خواهید آن را خودتان درست کنید ، فقط به سه ماده اولیه احتیاج دارید ، آب ، شراب قرمز و  مادر سرکه . وقتی سرکه غیر پاستوریزه خریداری می کنید می توانید یک مادر سرکه تهیه کنید. فراموش نکنید که اتمام مراحل حداقل چند هفته طول می کشد. از قبل برنامه ریزی کنید تا در صورت نیاز سرکه شراب قرمز خود را داشته باشید.

خواص تغذیه ای سرکه شراب قرمز

این سرکه یک شراب کهنه و تخمیر شده است. شراب قرمز پس از مدت طولانی تخمیر ، خاصیت الکلی خود را از دست می دهد و به سرکه تبدیل می شود و مزه ای ترش به خود می گیرد و دارای خاصیت اسیدی زیادی می شود. هرچه این سرکه بیشتر پیر شود ، طعم بهتری پیدا می کند . با گذشت سالها ، طعم و مزه ترش این سرکه ، لطیف تر می شود. همچنین ، با گذشت زمان قیمت آن نیز بیشتر می شود .

با این حال ، سرکه شراب قرمز حاوی مقادیر کمی مواد معدنی همچون آهن ، منیزیم ، پتاسیم ، کلسیم و منگنز است . اگر به این سرکه دسترسی ندارید به عنوان جایگزین سرکه سیب و سرکه بالزامیک در دسترس هستند و شما می توانید از آنها استفاده کنید.

سرکه شراب قرمز چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟
سرکه شراب قرمز چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

ارزش غذایی و ترکیب شیمیایی سرکه شراب قرمز

یک قاشق غذاخوری از این سرکه  دارای مشخصات غذایی زیر است :

  • کالری: ۲.۸
  • کربوهیدرات: ۰
  • چربی: ۰
  • پروتئین: ۰

همانطور که در بالا می بینید در واقع این چاشنی غذایی ، فاقد کالری و درشت مغذی ها می باشد .این سرکه ، همچنین حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی از جمله آهن ، منیزیم ، منگنز و پتاسیم است. با این حال ، مقادیر ذکر شده فوق العاده کم است  و ما باید استفاده از این سرکه را به عنوان یک منبع ریزمغذی مطلوب به حداقل برسانیم. ترکیبات مختلف دیگری نیز در سرکه شراب قرمز وجود دارد که ممکن است دارای برخی امتیازات مثبت برای سلامت عمومی ما باشد ، این ترکیبات شامل :

اسید استیک :

مانند سرکه های دیگر سرکه شراب قرمز حاوی اسید استیک بسیار بالایی است. از تخمیر اتانول موجود در شراب ، توسط استوباکتریاسه (باکتری های خانواده اسید استیک) اسید استیک حاصل می شود. این اسید دارای فواید متعددی برای سلامتی می باشد.

پلی  فنول ها :

سرکه شراب قرمز حاوی ترکیبات پلی فنولیک ها مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک می باشد. این آنتی اکسیدان ها به مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب در بدن کمک می کنند.

فواید و مزایایی سلامتی سرکه شراب قرمز

اکثر مردم از مزایای بالقوه شراب قرمز آگاه هستند ، اما از مزایایی سرکه شراب قرمز بی اطلاع هستند. برخی از تحقیقات امیدوارکننده وجود دارد که از مزایای این سرکه برای بدن ما پشتیبانی می کند. بیشتر این مزایا ، با محتوای اسید استیک که ترکیب اصلی در تمام سرکه ها است ، ارتباط مستقیم دارند. با این حال ، بسیاری از ادعاهای بهداشتی که در ارتباط با این سرکه می توانیم ببینیم تا حدی اغراق آمیز است.

سرکه شراب قرمز چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟
سرکه شراب قرمز چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

کاهش وزن :

سرکه شراب قرمز حاوی اسید استیک بسیار بالایی است که به تنظیم اکسیداسیون اسیدهای چرب کمک کرده و حس سیری را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که سرکه شراب قرمز ممکن است به کاهش وزن کمک کند. در مرحله اول ، مطالعات حیوانی نشان می دهد که اسید استیک ، ماده اصلی تشکیل دهنده سرکه ، به سرکوب تجمع چربی بدن کمک می کند و به نظر می رسد این اثرات ، ناشی از اکسیداسیون اسیدهای چرب تنظیم کننده اسید استیک در بدن باشد.

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که اسید استیک ممکن است حس سیری را نیز افزایش داده و مانع ترشح “هورمون گرسنگی” گرلین شود. مکانیسم مفروض برای این ماجرا نگه داشتن غذا در معده برای مدت طولانی تری است . بنابراین ، جای تعجب نیست که اسید استیک بر حس سیری تأثیر می گذارد ، به طوری که آزمایشات انسانی پس از وعده های غذایی کاهش میزان گلوکز و سیری را نشان می دهد.

فواید گوارشی :

از لحاظ تاریخی ، انسان مدت هاست که از انواع سرکه به عنوان درمانی برای بیماری های گوارشی استفاده می کند. به ویژه ادعاهایی وجود دارد که سرکه با اسیدی کردن معده ، فواید بسیار زیادی برای سلامت دستگاه گوارش دارد. ایده ای که در پشت این موضوع وجود دارد ، این است که گویا این سرکه می تواند در مواردی مانند سوزش معده و سوء هاضمه برای کسانی که اسید معده کمی دارند ، مفید باشد.

گرچه حکایت های زیادی در این باره وجود دارد ، اما تحقیق در این زمینه بسیار کم است ، بنابراین شواهد زیادی برای ادامه این فواید وجود ندارد. از طرف دیگر ، سرکه شراب قرمز خام و غیرپاستوریزه ، حاوی مقدار زیادی باکتری پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها به افزایش و بهبود جمعیت میکروبیوم روده کمک می کنند که به نوبه خود به توانایی ما در هضم غذاهای گیاهی کمک می کند.

سرکه پاستوریزه معمولی فاقد پروبیوتیک است ، بنابراین بر روی برچسب به دنبال اصطلاح “غیرپاستوریزه” باشید. بسیاری از افراد سرکه را درمانی موثر برای سوزش معده و سوء هاضمه می دانند. با این وجود کمبود داده ها در این زمینه وجود دارد. پروبیوتیک های موجود در سرکه غیر پاستوریزه می توانند به بهبود میکروبیوم و سیستم گوارشی ما بسیار کمک کنند.

حاوی پلی فنول های قوی:

شراب قرمز پر از ترکیبات پلی فنولیک است که برای حفظ سلامتی بسیار ضروری می باشند. این ترکیبات در سرکه شراب قرمز نیز به همان اندازه وجود دارند. این پلی فنول ها به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند و از ترکیبات مختلفی مانند تانن و آنتوسیانین تشکیل شده اند. به نظر می رسد که آنها همچنین به افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا کلسترول ( HDL) در بدن نیز کمک می کنند.

بررسی های سیستماتیک نشان می دهد که شراب قرمز در آزمایشات مختلف سطح HDL را افزایش می دهد. اگرچه الکل به تنهایی باعث افزایش HDL می شود ، اما عصاره های غیر الکلی پلی فنل های موجود در شراب همان اثر را دارند. بنابراین ، پلی فنل های موجود در سرکه شراب قرمز نقش مهمی در بهبود پروفایل کلسترول دارند. در مقایسه با سرکه شراب سفید ، دارای محتوای آنتی اکسیدان بیشتری است و این واقعیت به دلیل تراکم بالاتر پلی فنل پوست قرمز رنگ انگور می باشد.

کاهش فشار خون:

چندین مطالعه وجود دارد که تأثیر این سرکه  بر فشار خون را بررسی می کند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که اسید استیک دارای اثر ضد فشار خون می باشد. با این حال ، هیچ مطالعه ای در مورد فشار خون بر روی انسان انجام نگرفته است. به نظر می رسد سرکه شراب قرمز فشار خون را در موش ها کاهش می دهد . با این حال ، کمبود شواهد در آزمایشات انسانی وجود دارد.

سرکه شراب قرمز چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟
سرکه شراب قرمز چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

کاهش سطح قند خون:

جز اصلی سرکه ها اسید استیک است که تأثیر مفیدی بر سطح قند خون دارد. چندین مطالعه نشان می دهد که سرکه به کاهش سطح قند خون بعد از مصرف وعده های غذایی کمک می کند. آزمایشات انجام شده نشان می دهد که مصرف سرکه هنگام خواب سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد. یک آزمایش دیگر نشان می دهد که مقدار کمی سرکه استفاده شده با کربوهیدرات پاسخ قند خون را کاهش می دهد.

این سرکه هنگامی که همراه با وعده غذایی مصرف می شود ، باعث افزایش جذب گلوکز در ماهیچه ها و کاهش سطح انسولین و تری گلیسیرید بعد از مصرف وعده های غذایی می شود. مطالعات زیادی نشان می دهد که سرکه شراب قرمز تأثیرات مفیدی روی سطح گلوکز خون دارد.

خواص ضد میکروبی :

یکی دیگر از جنبه های مثبت سرکه شراب قرمز و همه سرکه ها ، این است که مانند روغن نارگیل ، دارای خواص ضد میکروبی است. عوامل بیماری زای مختلفی وجود دارد  که از طریق مصرف وعده های غذایی می توانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند. این عوامل شامل موارد زیر می باشد:

  • کلستریدیوم بوتولینوم
  • لیستریا
  • سالمونلا
  • استافیلوکوک

مطالعات روی اسید استیک نشان می دهد که این ماده در جلوگیری از مسمومیت غذایی باکتریایی و از بین بردن باکتری های مضر بسیار موثر است. علاوه بر این ، حتی شواهدی وجود دارد که اسید استیک موجود در سرکه ، می تواند عفونت های بسیار مقاوم در برابر دارو را از بین ببرد.

افزایش جذب مواد مغذی :

اسید استیک می تواند به بهبود جذب مواد معدنی ضروری مختلف برای بدن ، مانند کلسیم و منیزیم کمک کند. یک وعده غذایی حاوی مقدار کمی سرکه شراب قرمز ، ممکن است میزان جذب این مواد مغذی را در بدن افزایش دهد. استفاده از این سرکه به همراه یک وعده غذایی ممکن است به افزایش جذب چندین ماده معدنی در بدن کمک کند.

سرکه شراب قرمز چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟
سرکه شراب قرمز چیست و چه مزایایی برای سلامتی دارد؟

راه های استفاده از سرکه شراب قرمز

کاربردهای زیادی برای این سرکه وجود دارد و برخی از متداول ترین روش ها عبارتند از:

سرکه شراب قرمز را می توانید برای تهیه سس سالاد معروف به وینگرت استفاده کنید. برای این کار می توانید این سرکه را با نمک ، فلفل و چند ادویه دیگر ترکیب کنید. همچنین می توانید آن را مستقیما بنوشید ، افرادی که به مزایای بالقوه این سرکه  برای سلامتی علاقه مند هستند ، می توانند آن را “مستقیما” مصرف کنند.

استفاده از سرکه شراب قرمز در دوران بارداری

بهتر است این سرکه را در دوران بارداری استفاده نکنید ، زیرا این سرکه دارای اسید استیک بسیار بالایی می باشد و ممکن است باعث آسیب به مادر و جنین شود. حتما قبل از استفاده از این سرکه با پزشک خود مشورت کنید و استفاده خود سرانه این سرکه خودداری کنید .

عوارض جانبی و موارد هشدار دهنده استفاده از سرکه شراب قرمز

  • نوشیدن زیاد این سرکه احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.
  • مصرف زیاد سرکه شراب باعث هیپوکالمی می شود. علائم  این بیماری عبارتند از : گرفتگی عضلات ، ضعف و خستگی بدن .
  • اگر بیش از حد این سرکه مصرف می کنید ممکن است باعث پوکی استخوان در شما شود  زیرا اسید استیک موجود در سرکه ، جذب کلسیم در بدن را کاهش می دهد .
  • هنگامی که از این سرکه برای مدت زمان طولانی استفاده می شود ، باعث هایپر آرنینمی می شود.
  • همانطور که سرکه با فلزات مانند آهن ، آلومینیوم و مس واکنش نشان می دهد از ظروف ضد زنگ یا ظروف شیشه ای هنگام آشپزی با این سرکه  استفاده کنید.

سخن آخر :

این سرکه یک ماده افزودنی مفید برای هر رژیم غذایی است و دارای چندین مزیت بالقوه برای سلامتی است. با این حال ، این سرکه یک تقویت کننده سلامت معجزه آسا نیست . در کل ، این سرکه یک افزودنی مفید برای یک رژیم غذایی سالم و ابزاری مفید ، برای کمک به سلامت دستگاه گوارش و مدیریت قند خون می باشد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا