Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سرکه شراب سفید چیست و از مزایای فوق العاده آن چه می دانید؟

سرکه شراب سفید همان شراب سفید است که تخمیر شده و به اسیدی با طعم کمی میوه ای اکسید شده است. فرآیند تقطیر معمولاً در ظروف فولادی ضد زنگ موسوم به استاتورها انجام می شود که اتانول موجود در شراب را در معرض اکسیژن قرار می دهند. سپس اسید استیک حاصل با آب رقیق می شود و به یک اسیدیته خوش طعم  بین ۵ تا ۷ درصد می رسد.

در حالی که منشأ انگور مورد استفاده در چیزی مانند سرکه بالزامیک ایتالیایی کاملا شناخته شده است (Trebbiano یا Lambrusco) ، سرکه های شراب سفید را می توان از مخلوط شراب هایی که به عنوان “ذخیره شراب” نامیده می شوند ، ساخت. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

 تفاوت بین سرکه شراب سفید و سرکه شراب قرمز چیست؟

درست مثل سرکه شراب سفید ، سرکه شراب قرمز نیز از شراب قرمز اکسید شده ساخته شده است. تفاوت بارز بین آنها ، علاوه بر مزه متفاوت،  در رنگ آنها است. سرکه شراب قرمز یک رنگ صورتی مایل به قرمز دارد و به هر چیزی اضافه شود آن را به رنگ صورتی در می آورد. سرکه شراب سفید چنین نیست و در صورت استفاده از آن برای ترشی یا هر غذایی رنگ اصلی غذا حفظ می شود.

ویژگی های سرکه شراب سفید

سرکه شراب سفید یکی از مواد اصلی غذاها است و برای تهیه سس ، ماریناد ، سالاد ، ماهی و گوشت استفاده می شود. این ماده از تخمیر شراب های سفید توسط باکتری های هوازی از جنس استوباکتر ایجاد می شود که الکل را به اسید استیک تبدیل می کنند. در واقع سرکه سفید یک متحد بزرگ دوستداران غذاهای خوب است و نه تنها برای تهیه سالاد استفاده می شود بلکه طعم بسیاری از غذاها را غنی می کند.

علاوه بر این ، به دلیل دسترسی آسان و قیمت مقرون به صرفه ، سرکه شراب سفید مطمئناً یکی از پرکاربردترین ترکیبات از تمیز کردن خانه گرفته تا حیوانات خانگی است.

موارد استفاده از سرکه شراب سفید

سرکه شراب درجه اول جای خود را در آشپزخانه به عنوان چاشنی و نگهدارنده سایر مواد غذایی باز کرده است. با این حال ، محصولی ارزان و کاملاً طبیعی است که به طور فزاینده ای به عنوان جایگزینی برای شوینده های شیمیایی تهاجمی و گران قیمت برای تمیز کردن منزل مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته است.

این ترکیب هیچ حساسیتی ایجاد نمی کند یا رنگ غذاها را تغییر نمی دهد و همچنین به همین دلیل کاربردهای بسیار خوبی در داخل و خارج از آشپزخانه دارد.

سرکه شراب سفید چیست و از مزایای فوق العاده آن چه می دانید؟
سرکه شراب سفید چیست و از مزایای فوق العاده آن چه می دانید؟

نحوه استفاده از سرکه شراب سفید در آشپزی

سرکه سفید مخصوصاً برای چاشنی غذاهای “خام” مانند سالاد مناسب است و با بسیاری از دستورهای غذایی ماهی مطابقت دارد. در واقع ، برای تهیه ماریناد های ظریف (به عنوان مثال با ماهی) و برای چاشنی سالادهای غذاهای دریایی با هشت پا یا صدف ، ایده آل است.

همچنین قهرمان بسیاری از سس ها است  که منشا بسیاری از آنها سس غذاهای فرانسوی است ، مانند کره سفید ، سس تارتار یا وینگرت. کره سفید سسی است که با خامه ، کره و سرکه شراب سفید درست می شود و همراه با ماهی کبابی ، ماهی پخته و گوشت های بو داده بسیار عالی است.

سس تارتار با هم زدن تخم مرغ های سفت و تازه و پخته شده با افزودن سرکه سفید و یک قطره  روغن تهیه می شود و با قره قاط خرد شده ، ترخون و جعفری غنی می شود. این سس را به صورت سرد ، تازه تهیه شده و در ترکیب با گوشت یا ماهی مصرف می کنند.

از طرف دیگر این سرکه یک امولسیون بسیار محبوب و مناسب برای چاشنی سبزیجات پخته و خام است که منحصراً از روغن زیتون بکر و سرکه شراب سفید ساخته شده است و می توان آن را با ادویه هایی مانند چیلی ، رزماری یا خردل سفارشی کرد.

بهتر است بدانید:

به لطف سرکه شراب سفید می توانید سبزیجات مخلوط ترشی خانگی را نیز تهیه کنید: فقط از یک سرکه سفید با اسیدیته حداقل ۶٪ استفاده کنید تا ابتدا سبزیجات را سفید کرده و سپس شیشه ها را با آنها پر کنید.

سرکه سفید همچنین می تواند در تهیه حبوبات خشک بسیار مفید باشد: اگر در مدت طولانی خیساندن ۱ قاشق غذاخوری سرکه به آب اضافه کنید ، نتیجه پخت بهتری خواهید داشت!

سرانجام ، سرکه سفید اساس یکی دیگر از اجزای  دستورهای اساسی  در غذاهای ایتالیایی و بین المللی وسس مایونز است. یک سس همه کاره ، خوشمزه و اجتناب ناپذیر روی میزهای ما که با تخم مرغ ، روغن ، فلفل و سرکه شراب (جایگزین عالی برای آب لیمو) تهیه شده است.

مزایای سرکه شراب سفید برای سلامتی

سرکه شراب قبل از هر چیزی برای بدن به دلیل داشتن نمک های معدنی از جمله فسفر ، پتاسیم ، منیزیم ، آهن بسیار با ارزش است. با این حال ، خواص مفید سرکه شراب فراتر از موارد زیر است:

  • هضم را کند کرده و احساس سیری را افزایش می دهد.
  • به لطف پلی فنول های انگور ، یک آنتی اکسیدان طبیعی است و قادر به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش پیری سلول است.

با توجه به دریافت کالری بسیار محدود و فقدان کلسترول ، می توان آن را در تمام رژیم های لاغری و رژیم های غذایی دیگر استفاده کرد  و همچنین توسط افرادی که دارای مشکلات قلبی عروقی هستند می تواند مصرف شود.

سرکه شراب سفید چیست و از مزایای فوق العاده آن چه می دانید؟
سرکه شراب سفید چیست و از مزایای فوق العاده آن چه می دانید؟

کاربردهای سرکه شراب سفید در آشپزخانه

در آشپزخانه ، سرکه شراب سفید می تواند یک منبع گرانبها باشد و نه فقط برای پخت و پز بلکه به لطف اسید استیک بلکه این یک ترکیب شگفت انگیز برای از بین بردن یا ضعیف کردن بوها است. بیایید ببینیم که چگونه می توان به طور موثر از آن در آشپزخانه استفاده کرد:

  • عالی برای شستشو و ضد عفونی کردن سبزیجات ، در ترکیب با آب.
  • بوی پیاز را از دست از بین می برد
  • اگر به آب جوش تخم مرغ اضافه شود ، اطمینان می دهد که اگر پوسته شکسته شود ، تخم مرغ نشت نمی کند.
  • اگر به آب جوش بروکلی ، کلم ساوی یا کلم اضافه می شود ، به کاهش تورم روده و نفخی که این سبزیجات می توانند ایجاد کنند، کمک می کند
  • ریختن آن در آب همراه با کلم بروکلی یا سایر سبزیجات ، بوی تولید شده را خنثی می کند.
  • دافع موثر در برابر مورچه هایی که می توانند به آشپزخانه حمله کنند: فقط کافی است یک پنبه را با سرکه شراب مرطوب کنید و آن را در محلی که حشرات در آن شایع هستند قرار دهید.
  • اشیاء و لوازم آشپزخانه را می توان با آن تمیز و ضد عفونی کرد.
  • ایده آل برای عطرزدایی و ضد عفونی یخچال به روش طبیعی و غیرتهاجمی.
  • رسوب آهک را از روی لیوان ها و ظرف ها از بین می برد و همچنین برای ماشین ظرفشویی نیز مفید است.
  • بوی مایکروویو را پاک کرده و از بین می برد ، کافی است نصف لیوان آب را با ۵ قاشق غذاخوری سرکه به مدت چند دقیقه بجوشانید سپس دیواره ها را با پارچه پاک کنید.
  • یک راه حل برای تمیز کردن فیلترهای قهوه سازاست.  آب و سرکه سفید را در مخزن بریزید ، موکا را ببندید و شعله را روشن کنید.
  • برای ضد عفونی کردن حوله های آشپزخانه موثر است ، آنها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب داغ و سرکه سفید خیس کنید. سپس آنها را با مواد شوینده معمول خود شستشو دهید.

جایگزین سرکه شراب سفید

سرکه شراب سفید نه خیلی ترش است نه خیلی شیرین ، مخصوصاً وقتی با سرکه شراب قرمز ، سرکه سیب ارگانیک و سرکه بالزامیک مقایسه می شود. شما می توانید آن را با موارد زیر جایگزین کنید:

سرکه شراب قرمز: شراب های قرمز قوی تر و قابل توجه تر هستند ، اما هنوز هم می توانند جایگزین سرکه شراب شوند.

سرکه برنج: این سرکه احتمالاً یکی از نزدیکترین موارد منطبق با سرکه شراب سفید است و معمولاً یک طعم شیرین به غذای شما می بخشد.

سرکه سیب: از سرکه سیب شیرین و روشن می توان به جای سرکه شراب سفید استفاده کرد ، اما به همان اندازه خشک نخواهد بود.

سرکه شامپاین: سرکه شامپاین مانند سرکه شراب است ولی عطر بیشتری دارد و اغلب گران تر است.

سرکه بالزامیک: عطر و طعم بالزامیک بسیار قوی است ، از آن در مواردی که سرکه نقطه اتکا اصلی برای طعم غذا نیست استفاده نکنید.

استفاده از سرکه شراب سفید برای نظافت منزل

سرکه شراب سفید همچنین برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن اشیا و فضاها در سراسر خانه فوق العاده است. بیایید ببینیم که چگونه می تواند در تمیز کردن خانه به ما کمک کند:

  • این ماده در برابر اکسیداسیون اشیا موثر است ، کافی است آنها را حدود دو روز در سرکه غوطه ور کنید و منتظر از بین رفتن قسمت های اکسیده شده باشید ، پس از آن  قادر خواهید بود اکسیداسیون را به راحتی از بین ببرید.
  • اشیاء شیشه ای (مانند بطری ها یا پنجره ها) و اشیاء فلزی را می توان صیقل داد (توصیه می شود برای این موارد از سرکه سفید همراه با بی کربنات سدیم استفاده کنید).
  • به جای مواد شوینده معمولی (حدود ۲۰۰ میلی لیتر) ، ماشین لباسشویی را ضد عفونی می کند.
  • همراه با روغن های اساسی برای تمیز و براق نگه داشتن پارکت بسیار عالی است.  اگر پارکت یا مبلمان شما کمی “لکه دار” است و توسط خراش ، هاله ، لکه آسیب دیده است ، سعی کنید آنها را با یک پارچه نخی مرطوب با سرکه مالش دهید تا براقیت خود را بازیابند و مشکلات آنها کمتر دیده شوند.
  • اتصالات بین کاشی ها را سفید و تمیز می کند.
  • با اسپری بر روی پارچه نرم به تمیز کردن CD و DVD کمک می کند.
  • مناسب برای از بین بردن لکه های پارچه قبل از شستشو (همچنین روی لکه های ادرار نیز موثر است).

هشدار: از سرکه شراب سفید می توان در موارد مختلفی استفاده کرد ، اما تنها کاری که هرگز نباید انجام دهید مخلوط کردن آن با سفید کننده یا آمونیاک است زیرا ممکن است برای پوست و ریه ها بسیار خطرناک باشد.

سرکه شراب سفید چیست و از مزایای فوق العاده آن چه می دانید؟
سرکه شراب سفید چیست و از مزایای فوق العاده آن چه می دانید؟

استفاده از سرکه شراب سفید در خارج از خانه

این ترکیب برای از بین بردن برچسب های قدیمی از بدنه اتومبیل مناسب است (سرکه را اسپری کرده و بگذارید چند ساعت بماند) ، یا از ایجاد یخ روی شیشه جلو اتومبیل جلوگیری کنید.

  • علف های هرز را از شکاف پیاده روها از بین می برد.
  • اسفنج آغشته به سرکه سفید به دور ماندن گربه ها کمک می کند.
  • اگر با یک قاشق شکر به آب گلدان ها اضافه شود ، باعث می شود شاخه گل های بریده عمر طولانی تری داشته باشند.
  • یک محلول مطمئن برای از بین بردن بوی پوست گربه از پارچه ها و محیط است

اگر حیوانات خانگی مانند گربه یا سگ دارید، می توانید برای جلوگیری از ایجاد ناراحتی و خارش ، گوش آنها را با محصولی طبیعی تمیز کنیم. با پاشیدن محلول سرکه در نزدیکی مبلمان ، مبل یا سایر وسایل ، به گربه ها یاد داده می شود که نزدیک آنها  نشوند.

چه کسانی نباید سرکه شراب سفید را مصرف کنند؟

این ترکیب به کسانی که از ورم معده یا ریفلاکس معده رنج می برند توصیه نمی شود ، زیرا می تواند علائم این اختلالات را برجسته کند. مصرف سرکه ، به ویژه در دوزهای زیاد ، به بیماران دیابتی توصیه نمی شود زیرا بر میزان گلوکز و انسولین در خون تأثیر می گذارد. علاوه بر این ، به نظر می رسد فشار خون را کاهش دهد ، بنابراین استفاده از آن برای کسانی که از داروهای ضد فشار خون استفاده می کنند توصیه نمی شود.

روش تهیه سرکه سفید یا سرکه شراب سفید

تهیه سرکه در خانه امکان پذیر است ، اگرچه مراحل کار کمی طول می کشد – ولی در حالت ایده آل ، با داشتن مقداری سرکه شروع می شود. سرکه سفید را می توانید به صورت زیر درست کنید:

  • نیم گالن آب را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید.
  • ۱ و ۳/۴ فنجان قند سفید را درون آن ریخته و حل کنید.
  • اجازه دهید آب قند خنک شود
  • آن را درون یک کوزه بریزید و یک بسته مخمر شراب به آن اضافه کنید.
  • روی دهانه کوزه را بسته و حدود دو هفته صبر کنید.
  • دو فنجان سرکه فیلتر نشده را داخل آن بریزید و کوزه را با پارچه نازک بپوشانید.
  • منتظر بمانید تا یک فیلم در سطح مایع مشاهده شود و چهار هفته دیگر صبر کنید.
  • حالا مایع را صاف کنید و برای استفاده ذخیره کنید.

برای تهیه سرکه شراب سفید ، در ابتدای فرآیند شراب سفید را جایگزین نیم گالن آب کنید. این کار را می توانید با شربت سیب ، شراب قرمز و انواع دیگر الکل که حاوی شکر هستند نیز انجام دهید.

سرکه شراب سفید چیست و از مزایای فوق العاده آن چه می دانید؟
سرکه شراب سفید چیست و از مزایای فوق العاده آن چه می دانید؟

سوالات رایج در مورد سرکه شراب سفید

سرکه برای چه استفاده می شود؟

از سرکه معمولاً برای افزودن ماده ای “اسیدی” به سس سالاد ، مایعات ترشی و (البته) ونیگرت استفاده می شود. در پخت و پز ، اسید سرکه اغلب مکمل طعم شیرین است. سرکه سفید همچنین به عنوان پاک کننده خانگی اغلب استفاده می شود. به دلیل محتوای اسید ، می توان از آن برای تمیز کردن جواهرات و فلزات دیگر استفاده کرد.

آیا می توان سرکه شراب سفید را نوشید؟

شما بیمار خواهید شد مقدار کمی سرکه گاهی اوقات برای اهداف بهداشتی (مانند بهبود هضم) استفاده می شود. اما نوشیدن سرکه شراب سفید هیچ کس را مست نمی کند زیرا هیچ محتوای الکلی ندارد. مصرف بیش از حد سرکه شراب سفید باعث می شود احساس حالت تهوع کنید.

آیا این سرکه خراب می شود؟

ماندگاری سرکه  نامحدود است زیرا پایدار است و خود را حفظ می کند. البته همه چیز تاریخ انقضا دارد. اما بیشتر سرکه ها تا زمانی که به درستی در ظرف در بسته نگهداری شود ، ایمن خواهند بود. از طرف دیگر سرکه های مخلوط ، مانند شراب ، ممکن است نیاز به یخچال داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا