Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پنير استيلتون چیست؟ ویژگی و کاربرد های آن کدام است؟

پنير استيلتون یا پنير آبی بريتانيا، معروف ترين پنيری است که از شير کامل گاو تهيه شده، کاملا پاستوريزه و دارای عطر، طعم و بافت مرطوب دانه دانه است. علاوه بر پنیر استیلتون یا پنیر آبی، استیلتون سفید و استیلتون سفید با رگه های طلایی نیز تولید می شوند.

تمام پنيرهایی که تحت این نام تولید و به فروش می رسند بايد به شيوه ی سال ۱۹۶۹ توليد شوند. از آن جایی که پنیر منبعی غنی از کلسیم و انواع ویتامین ها است در درمان آب مروارید، تقویت بینایی، درمان اوتیسم، کاهش درد های میگرنی، بهبود عملکرد متابولیسم مغز، کاهش استرس و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی نقش دارد.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی پنیر استیلتون، کاربرد و خواص آن ها می پردازیم.

معرفی انواع پنیر

پنیر ها را بر اساس میزان سفتی بافت می توان به چهار دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

  • پنیر خشک
  • نیمه خشک
  • نرم یا نیمه نرم
  • خیلی نرم

پنیر خشک

این گروه از پنیر ها بافت خشک و سفتی داشته و معمولا بر اثر حرارت به سرعت برشته می شوند. از این رو، در زمان سرو غذا یا در چند لحظه آخر به غذا اضافه می شود. یکی از معروف ترین پنیر این خانواده پارمزان است.

پنیر نیمه خشک

بخش بزرگی از پنیر ها در این گروه قرار گرفته و روش مصرف بسیار متنوعی دارند. پنیر های چدار، فتا و سوییس چیز در این گروه قرار می گیرند.

پنیر نرم یا نیمه نرم

این گروه معمولا هم به همراه غذا و هم به تنهایی سرو می شوند. پنیر های موتزارلا، کممبر و پنیر محلی از معروف ترین اعضای این خانواده به شمار می روند.

پنیر خیلی نرم

"<yoastmark

بخش بزرگی از پنیر های این گروه در تهیه ی انواع غذا و دسر کاربرد دارند. از آن جمله می توان به ماسکارپونه، پنیر خامه ای، ریکوتا و کاتج چیز اشاره کرد که از پنیر های مشهور این گروه هستند.

پنیر استیلتون چیست

پنير استيلتون (Stilton cheese) یا پنير آبي بريتانيا، معروف ترين پنيری است که در همه جا به عنوان يکی از بهترين پنيرهای جهان، شناخته می شود. این پنیر از شير کامل گاو تهيه شده، کاملا پاستوريزه و دارای عطر، طعم و بافت مرطوب دانه دانه است.

عطر و طعم استیلتون آبی کاملا منحصر به فرد و متفاوت از انواع دیگر است. رگه های آبی آن نیز به دلیل واکنشی است که در طول تولید پنیر با هوا انجام می گیرد.

استيلتون سفيد، عطر و طعم کمتری نسبت به استیلتون آبی دارد. اما، بافت آن با پنير آبی همسان است. این پنیر به صورت تازه و اغلب طعم داده شده با ميوه های خشک ، به فروش می رسد. پنیر استیلتون سفید با رگه هایی از طلای خوراکی، همان چیزی است که برای سیر کردن چشم و دل و البته خالی کردن جیب کافی است.

در سراسر انگلستان فقط شش کارخانه مجاز به تولید این نسخه از استیلتون هستند. از شیر پاستوریزه و کامل گاو برای تولید این نسخه ی گران قیمت استیلتون استفاده می شود. این پنیر با قیمت ۴۰۰ دلار برای هر پوند یا به عبارتی ۱۸۰ دلار برای هر کیلوگرم به فروش می رسد.

راهنمای خريد پنیر استیلتون

بهترين حالت این پنير بين ماه های نوامبر تا آوريل تهیه می شود. استيلتون آبی  بايد به گونه ای باشد که داخل آن به صورت عاجدار با رگه های سبز-آبی دیده شود. نوع رسيده تر آن، کمی رنگ زرد تيره تری داشته و طعم آن دلپذير و خامه ای تری خواهد بود.

راهنمای خريد پنیر استیلتون
راهنمای خريد پنیر استیلتون

نام پنیر استیلون به صورت محافظت شده است. به اين معنی که تمام پنيرهایی که با این نام به فروش می رسند بايد به شيوه ای که در سال ۱۹۶۹ توليد شدند تهیه شوند. البته نوع غير پاستوريزه شده آن نيز وجود دارد که تحت نام استيچلتون به فروش می رسد.

روش نگهداری پنير استيلتون

به طور ايده‌آل بايد آن را در جايی خنک مانند گنجه نگهداری کرد. برای نرم و خامه ای ماندن پنير استیلتون بهتر است در يک بسته بندی دو لايه، درون کاغذ روغنی و سپس فويل آلومينيوم نگهداری کرد.

نحوه مصرف پنیر استیلتون

به روش سنتی استفاده از پنير استيلتون، خوردن آن در پايان يک وعده غذايی توصیه می شود. در روش های امروزی، پنیر استیلتون در تهیه ی غذاهای پخته شده مانند سس استيک يا ماکارونی کاربرد خوبی دارد.

نکته

چنان که از يک بسته کامل پنير استيلتون استفاده می کنيد، بهتر است در هر وعده، يک برش داده و سپس برای جلوگيری از خشک شدن آن را در پوشش قبلی خود قرار داد. ريختن الکل روی آن يا استفاده از قاشق برای برداشتن آن توصيه نمی شود.

پنیر استیلتون چه کاربردهایی دارد

پنیر در موارد بسیاری نظیر تهیه ساندویچ سبزیجات، کیک مربا، تهیه کوکو سبزی، تهیه انواع چاشنی‌ها، سالادها، سوپ‌ها و پاستاها مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو، پنیر به عنوان یکی از اجزای اصلی وعده های مختلف غذایی مانند صبحانه، عصرانه و دیگر وعده های اصلی کاربرد دارد.

خواص درمانی پنیر استیلتون

پنیر استیلتون در پیشگیری از سرطان مفید است

اسید لینولئیک و سلنیوم از جمله موادی هستند که وجود آن ها در مواد غذایی می توانند خاصیت ضد سرطانی ایجاد کنند. وجود ویتامین B علاوه بر آن که بدن را در برابر بیماری ها محافظت می کند، می تواند به بدن برای پیشگیری از سرطان کمک بسیاری کند.

پنیر استیلتون در پیشگیری از سرطان مفید است
پنیر استیلتون در پیشگیری از سرطان مفید است

پنیر استیلتون در جلوگیری از دیابت نقش دارد

آن چه که در پیشگیری افراد به دیابت نقش بسیار مفیدی دارد، حفظ سطح انسولین بدن انسان است. پنیر استیلتون با بوتیرات فراوانی که در ترکیب خود دارد به بدن این اجازه را می دهد تا سطح انسولین را در سطح مطلوبی حفظ کند.

وجود این تعادل، فرد را از ابتلا به بیماری دیابت نجات می دهد. سلنیوم ترکیب دیگری است مه به عنوان کمک دهنده برای مبارزه با دیابت نقش دارد. این ماده در پنیر به وفور یافت می شود.

پنیر استیلتون سلامت قلب را تضمین می کند

برای رهایی از گرفتگی عضلات بهتر است پنیر را به میزان لازم در وعده صبحانه مصرف کنید. پنیر می تواند با سدیم موجود به رفع گرفتگی عضلات کمک کند. به این ترتیب، سلامت قلب را نیز با کنترل فشار خون تضمین می کند.

در حفظ سلامت دندان و استخوان نقش دارد

کلسیم فراوان موجود در پنیر اسیلتون در حدی است که منجر به قوی شدن ساختار دندان ها می شود. مصرف پنیر هایی نظیر گودا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

علاوه بر این، ویتامین B و K موجود در پنیر به استحکام دندان و بافت های استخوانی کمک می کند. افزایش سلامت استخوان ها، جلوگیری از پوکی استخوان، آرتریت و شکستن ناخن‌ها از دیگر خواص کلسیم محسوب می شود که به وفور در پنیر وجود دارد.

پنیر استیلتون در کاهش فشار خون موثر است

مصرف روزانه پنیر به دلیل پروتئین بسیاری که دارد برای کاهش فشار خون مفید است. این ماده غذایی منبعی غنی از ویتامین B است که در کاهش کلسترول بالا و فشار خون نقش دارند.

گیاه خواران می توانند با مصرف پنیر به جای گوشت، پروتئین لازم بدن خود را تامین کنند. این پروتئین‌ها به همراه کربوهیدرات های موجود، سلامت بدن انسان را تضمین کرده و انرژی لازم فراهم می کند.

پنیر استیلتون سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

پنیر استیلتون سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود
پنیر استیلتون سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

این ماده غذایی از فرد در برابر بیماری ها محافظت می کند. عنصر روی موجود در این ماده غذایی، سبب افزایش سیستم ایمنی بدن انسان می شود. از این رو، با مصرف آن می توان از آنفولانزا، تب و سرفه جلوگیری کرد. علاوه بر این، روی با تولید هورمون در بدن به سلامتی فرد کمک می کند.

به سلامت پوست و مو کمک می کند

همان طور که گفته شد پنیر دارای ویتامین B است. این ویتامین کمک زیادی به سلامت پوست انسان می کند. گنجاندن این ویتامین در برنامه غذایی موجب می شود که رشد مو های فرد به درستی انجام گیرد.

علاوه بر این، مصرف پنیر موجب می شود که لکه ها و اختلالات پوستی مانند خارش و جوش های پوستی درمان شود. به این ترتیب، به داشتن پوستی درخشان و زیبا کمک می کند.

عوارض جانبی مصرف پنیر استیلتون

  • برای آن که به عنوان یک وعده سالم و بدون ضرر محسوب شود، بهتر است به همراه گردو میل کنید. تیرامین موجود در پنیر موجب کند ذهنی می شود. مصرف همزمان پنیر با گردو می تواند این ضرر را خنثی کند.
  • با وجود آنکه پنیر برای زنان باردار بسیار مفید است، اما باید به مضرات آن نیز توجه کنند. وجود لاکتوز موجود در آن برای افراد مبتلا به بیماری های گوارشی مضر است. بنابراین بهتر است که این بیماران از مصرف پنیر پرهیز کنند.
  • این ماده ی غذایی می تواند در برخی از افرادی که نسبت به شیر واکنش آلرژیک دارند، اسهال، استفراغ و نفخ شکم ایجاد کند.
  • انواع پرچرب آن منبع عمده اسیدهای چرب اشباع هستند. اسید های چرب اشباع برای سلامتی مضر هستند. بنابراین، بهتر است مصرف پنیر های پرچرب و خامه ای به یک بار در هفته محدود شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا