Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس آبنبات چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

اسانس آبنبات یک اسانس غذایی با رایحه های بسیار متنوع است که در بسیاری از محصولات غذایی استفاده می شود. شما می توانید از این اسانس به اشکال مختلف استفاده کنید و از فواید این اسانس بهرمند شوید. اسانس های خوراکی مانند آبنبات را می توانید در محصولاتی مانند کرم صورت، شامپو و خمیر دندان نیز مورد استفاده قرار دهید.

اسانس آبنبات یکی از مهمترین اسانس های خوراکی در صنعت است که در شیرینی پزی، تولید آبنبات، ژله و کیک استفاده می شود. این اسانس دارای رایحه بسیار متفاوتی است که معروف ترین این رایحه ها اسانس پرتقال، لیمو، توت فرنگی و آناناس است. بسیاری از افراد از این اسانس برای کاهش اشتیاق به مصرف شیرینی استفاده می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسانس آبنبات، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

اسانس چیست

اسانس‌ ها عصاره ‌های مایعی هستند که حاوی ترکیباتی از گیاهان خاص یا رایحه های مخصوص هستند که ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند. این محصولات بسیار معطر هستند و بوی بسیار قوی تری نسبت به گیاهانی که از آنها سرچشمه می گیرند، دارند. این مواد حاوی غلظت بسیار بالاتری از مواد فعال موجود در گیاهان هستند. استخراج اسانس از گیاهان می تواند به روش های مختلفی انجام شود که دو روش تقطیر و پرس سرد رایج ترین این روش ها هستند.

فواید مصرف اسانس آبنبات برای سلامتی

امروزه استفاده از اسانس ها بسیار گسترده شده است و بسیاری از افراد از این محصولات به صورت روزمره برای بهبود بسیاری از مشکلات خود استفاده می کنند. شما می توانید چند قطره اسانس بابونه را به حمام خود اضافه کنید تا تجربه آرامش ‌بخش ‌تری داشته باشید، یا چند قطره اسانس اسطوخودوس را بر روی بالش های خود بریزید تا خواب آسوده ای را تجربه کنید. برخی از فواید مصرف اسانس آبنبات برای سلامتی عبارتند از:

بهبود سرماخوردگی و گرفتگی ها

یکی از ترکیبات اسانس آبنبات، اسانس اکالیپتوس است که به کاهش علائم سرماخوردگی از جمله احتقان بسیار کمک می کند. تصور می‌ شود که این موضوع به این دلیل است که سینئول (ترکیبی که در اکالیپتوس یافت می ‌شود) به عنوان خلط ‌آور ملایم عمل می‌ کند و همچنین اسپاسم عضلانی درگیر در تنگ شدن راه‌ های هوایی را کاهش می ‌دهد.

عفونت های سینوسی را کاهش می دهد

اسانس آبنبات به دلیل داشتن اسانس اکالیپتوس برای تسکین علائم سینوزیت بسیار مفید است. اسانس آبنبات حاوی اسانس نعناع هم هست که این اسانس اثرات خنک کنندگی بسیار قوی دارد. اسانس نعناع ممکن است با باکتری هایی که منجر به احتقان سینوسی می شوند، مبارزه کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف این ماده به صورت رایحه درمانی در بهبود عفونت های سینوسی بسیار موثر است.

استرس و اضطراب را کاهش می دهد

چندین مطالعه نشان داده‌ است که بوی برخی از اسانس ها، از جمله پرتقال و توت فرنگی، ممکن است در کنار درمان‌ های سنتی برای بهبود اضطراب استفاده شود. این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که در صورت استفاده به صورت رایحه درمانی و ماساژ درمانی انرژی را افزایش داده و نشاط را برای شما به ارمغان می آورد.

افسردگی را درمان می کند

توجه به این نکته مهم است که اسانس ها درمان کلی برای افسردگی نیستند، اما شواهد حکایتی و برخی مطالعات حیوانی به این واقعیت اشاره می ‌کنند که ممکن است به کاهش برخی از علائم افسردگی، مانند تسکین اضطراب و همچنین به افزایش آرامش کمک کنند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ بر روی موش ها، اسانس زنجبیل به طور موثری واکنش های رفتاری شبیه افسردگی را در این حیوانات مهار کرده است. همچنین بیمارانی که در انتظار عمل جراحی هستند، می توانند با استنشاق اسانس ترنج اضطراب خود را کاهش دهند.

فواید مصرف اسانس آبنبات برای سلامتی
فواید مصرف اسانس آبنبات برای سلامتی

دردهای عضلانی را کاهش می دهد

اگر تا به حال دچار درد عضلانی (DOMS) بعد از ورزش شده اید یا بعد از کار طولانی با رایانه هر روز دچار درد عضلانی شده اید، ممکن است بخواهید برای درمان این دردها از اسانس ها استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که استفاده از اسانس ها در رایحه درمانی ممکن است التهاب ماهیچه ها را به مقدار زیادی تسکین دهد.

مشکلات پوستی را بهبود می بخشد

تحقیقات نشان داده است که بیشتر اسانس های موجود در جهان، به طور موثر انواع مشکلات پوستی را درمان می ‌کنند. بسیاری از این محصولات، به ‌ویژه زمانی که در یک روغن حامل رقیق می‌ شوند، برای استفاده مستقیم روی پوست بی‌ خطر و مفید هستند. به عنوان مثال، اسانس توت فرنگی باعث کاهش اریتم مولتی‌ فرم و محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشیدی می شود. همچنین بیشتر اسانس ها دارای فعالیت ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند و برای درمان مشکلات پوستی مانند پوست چرب، اگزما و درماتیت مفید هستند.

محبوب ترین اسانس های موجود در بازار

بیش از ۹۰ اسانس مختلف در بازار وجود دارد که هر کدام فواید سلامتی خاص خود را ارائه می دهند. برخی از محبوب ترین آنها عبارتند از:

اسانس ترنج

ادعا می شود که این محصول به از بین بردن بوی بدن، تقویت خلق و خو، کمک به بهبود زخم و بهبود هضم بسیار کمک می کند.

اسانس بابونه

اسانس بابونه بسیار معروف اسا و بیشتر برای کمک به ایجاد آرامش، بهبود خلق و خو و تسکین التهاب استفاده می شود.

اسانس مریم گلی

تحقیقات نشان داده است که این اسانس افسردگی خفیف را کاهش می دهد و خلق و خو را تقویت می کند، همچنین میل جنسی را افزایش می دهد و قاعدگی را تنظیم می کند.

اسانس اکالیپتوس

این اسانس برای کاهش علائم سرماخوردگی و احتقان و برای تسکین درد عضلات و کمک به ارتقای بهداشت دندان مفید است.

اسانس اسطوخودوس

از این محصول گیاهی بیشتر برای تقویت خواب مناسب و کمک به ایجاد آرامش استفاده می شود.

اسانس لیمو

ادعا می شود که  اسانس لیمو دارای خواص ضد عفونی کنندگی، ضد باکتریایی و همچنین تقویت خلق و خو و تسکین سردرد است.

اسانس پرتقال

این محصول به طور سنتی در رایحه درمانی برای تسکین التهابات، تقویت خلق و خو و تقویت میل جنسی استفاده می شود.

اسانس نعناع

از این اسانس معمولا برای کمک به هضم بهتر غذا و تسکین سردرد استفاده می شود.

اسانس چوب صندل

این اسانس ظاهرا به بهبود حافظه و تمرکز کمک می کند، همچنین علائم سرفه و سرماخوردگی را کاهش داده و اضطراب و استرس را از بین می برد.

اسانس درخت چای

اسانس درخت چای معمولا به دلیل خواص ضد میکروبی قوی آن مورد توجه قرار می گیرد. این اسانس گیاهی با عفونت ها در بدن مبارزه می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد.

نحوه استفاده از اسانس آبنبات
نحوه استفاده از اسانس آبنبات

نحوه استفاده از اسانس آبنبات

اگر می خواهید اسانس آبنبات را امتحان کنید، استفاده صحیح از آن برای به حداکثر رساندن فواید و همچنین به حداقل رساندن خطرات مرتبط بسیار مهم است. رایج ترین روش های استفاده از اسانس ها عبارتند از:

استنشاق

ایمن ترین و ساده ترین راه استنشاق اسانس ها افزودن آنها به دیفیوزر است. دیفیوزرها دستگاهی الکترونیکی هستند که رایحه های مختلف را در محیط پخش می کنند. شما همچنین می توانید چند قطره از اسانس مورد نظر خود را روی دستمال کاغذی یا توپ پنبه ای بمالید و آن را استنشاق کنید. یک روش دیگر استنشاق اسانس ها این است که چند قطره از آن ها را درون یک کاسه آب داغ ریخته و بخارات آن را استنشاق کنید.

کاربرد موضعی

هنگام استفاده مستقیم از اسانس آبنبات، مهم است که آن را ابتدا با یک روغن حامل رقیق کرده و سپس روی پوست ماساژ دهید. روغن های حامل خوب شامل روغن نارگیل، زیتون، بادام و آووکادو است. چند قطره از اسانس را با یک قاشق از روغن حامل مخلوط کنید و سپس به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کنید.

افزودن به حمام

اضافه کردن چند قطره اسانس به آب حمام باعث استنشاق بخار و جذب ترکیبات مفید این محصولات توسط پوست می شود. بنابراین مهم است که هرگز از مقدار توصیه شده، تجاوز نکنید زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند مشکلات پوستی برای شما ایجاد شود.

خطرات و عوارض جانبی مصرف اسانس آبنبات

همانطور که اشاره کردیم، بزرگترین خطر مرتبط با مصرف اسانس ها بروز مسمومیت است که می تواند کشنده باشد. این خطر در کودکان حتی بیشتر از بزرگسالان است؛ بنابراین مصرف این محصولات برای کودکان خردسال توصیه نمی ‌شوند.

اگر از اسانس ها به درستی استفاده کنید، هیچ خطری برای سلامتی به همراه ندارند. عوارض جانبی مصرف بیش از حد اسانس های گیاهی شامل تحریک پوست و واکنش ‌های آلرژیک است. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی توصیه می شود قبل از استفاده از این محصولات گیاهی بر روی پوست، همیشه تست پچ را انجام دهید.

اگر مشکل پزشکی دارید، همیشه هنگام اضافه کردن چیزهای جدید توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید. افراد مبتلا به آسم باید با احتیاط از اسانس های مختلف استفاده کنند، زیرا بخارات این محصولات ممکن است واکنش ‌های آسمی را تحریک کنند.

اسانس آبنبات و بارداری

تحقیقات کافی در مورد استفاده از اسانس ها در دوران بارداری برای تضمین سلامت و ایمنی کودک شما انجام نشده است، بنابراین توصیه کلی این است که در صورت شیردهی حتی پس از زایمان، از مصرف این محصولات خودداری کنید. تصور می ‌شود که بسیاری از اسانس های گیاهی در دوران بارداری خطر مسمومیت را افزایش می دهند؛ بنابراین بهتر است تا حد امکان از مصرف آنها در این دوران اجتناب کنید و هرگز در سه ماهه اول از این محصولات استفاده نکنید.

پزشکان توصیه می کنند بهتر است در دوران بارداری یا در دوران شیردهی از اسانس های گیاهی استفاده نشوند، زیرا این محصولات می ‌توانند توسط پوست جذب شوند و در بارداری از سد جفت عبور کرده یا وارد شیر مادر شوند. با این حال، اکنون شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد برخی از اسانس ها می‌ توانند برای تسکین درد و کاهش اضطراب در طول زایمان مفید باشند. یک مطالعه نشان داده است که رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس از طریق استنشاق به تسکین دردهای زایمان بسیار کمک می ‌کند.

اسانس آبنبات و بارداری
اسانس آبنبات و بارداری

چگونه اسانس های با کیفیت را خریداری کنیم

اسانس های مختلفی در بازار وجود دارد که هرکدام خواص منحصر به فرد خود را ارائه می دهد. با افزایش محبوبیت استفاده از اسانس های گیاهی، شرکت های زیادی این محصولات را تولید و به بازار ارائه می کنند. برای خریدن بهترین اسانس شما باید اطلاعات لازم را کسب کنید. سه نکته که در هنگام خرید اسانس های گیاهی باید به آن ها توجه داشته باشید، عبارتند از:

شهرت

اسانس های گیاهی را از شرکت هایی بخرید که به فروش محصولات باکیفیت معروف هستند. شرکت های بسیار زیادی در جهان وجود دارد که محصولات با کیفیت را ارائه می دهند. با خرید از این شرکت ها اطمینان حاصل می کنید که محصول شما کیفیت خوبی دارد.

کیفیت

اسانس های گیاهی که با روغن ‌های حامل مخلوط نشده‌ اند، بالاترین کیفیت را دارند. آنها پس از فرآیند استخراج با سایر مواد شیمیایی تعاملی نداشته اند. اسانس های استخراج شده از طریق تقطیر یا پرس سرد را انتخاب کنید.

خلوص

به دنبال اسانس هایی باشید که فقط حاوی ترکیبات فعال اصلی استخراج شده از گیاهان دارویی هستند. ممکن است برخی از شرکت های تولید کننده برای کاهش عوارض جانبی یا افزایش مقدار محصول، افزودنی ها و روغن های مصنوعی را به برخی از اسانس ها اضافه کنند. بنابراین این محصولات را فقط از شرکت های معتبر خریداری کنید.

روش ذخیره سازی اسانس ها

بهترین مکان برای نگهداری اسانس ها، جای خشک و خنک است. در ادامه چند نکته در مورد نحوه نگهداری اسانس ها وجود دارد که برای شما آنها را برجسته کردیم. این نکات عبارتند از:

  • اسانس های گیاهی را باید در یخچال نگهداری کنید. نگهداری این محصولات در یخچال احتمال قرار گرفتن در معرض هوا را کاهش می دهد و دمای مناسب را برای آنها ایجاد می کند.
  • از قرار دادن این مواد در کنار منابع گرما اجتناب کنید. بیشتر اسانس ها قابل اشتعال هستند و با الکل ساخته می شوند و وقتی در کنار اجاق گاز و شمع قرار می گیرند، می توانند باعث آتش سوزی شوند. توصیه می شود اسانس ها را دور از منابع گرما نگه دارید.
  • از قرار دادن آنها در معرض نور خورشید خودداری کنید. نور خورشید باعث می شود که این محصولات در چند روز یا چند هفته اکسید شوند و خواص خود را از دست بدهند.
  • درب بطری اسانس را بسته نگه دارید. در صورت باز نگه داشتن درب بطری اسانس های گیاهی، آنها را در معرض هوا قرار خواهید داد. این امر باعث تبخیر و کاهش کیفیت عطر و خواص این محصولات می شود.

سخن آخر

اسانس ها بیش از ۶۰۰۰ سال قدمت دارند. آنها هنوز هم به دلیل مزایای سلامتی بالقوه ای که دارند، بسیار محبوب هستند. اسانس آبنبات یکی از اسانس های محبوب در بازار است که رایحه های شیرین و دلپذیر مختلفی را ارائه می دهد. این محصول می تواند خاطرات شیرین کودکی را برای شما یادآوری کند. مصرف مناسب این محصولات گیاهی برای سلامتی عوارض جانبی در پی نخواهد داشت. توصیه می شود از مصرف مقدار زیاد اسانس های گیاهی خودداری کنید. استفاده از این محصولات به عنوان مکمل دارویی، ممکن است بی خطر باشد. با این حال، اگر شما یک بیماری جدی دارید، قبل از مصرف توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا