Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس نعناع فلفلی چیست و چه خواصی برای بدن دارد؟

اسانس نعناع فلفلی یک عصاره گیاهی از برگ های یک نوع نعناع به نام (Mentha piperita) تهیه می شود و در پخت و پز به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می شود, به عنوان یک داروی طبیعی یا یک آفت کش نیز استفاده می شود. ای ترکیب با استخراج اسانس از برگ های خشک یا برگ های تازه با استفاده ازالکل حاصل می شود. در ادامه مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی اسانس نعناع فلفلی و خواص و کاربرد آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

اسانس نعناع فلفلی

نعناع فلفلی یک گیاه معطراز خانواده نعناع است. این گیا ه از پیوند نعناع تند و نعناع آبی حاصل می شود. این اسانس در صنایع غذایی و بهداشتی و دارویی کاربرد دارد. اسانس نعناع فلفلی فئق العاده خوشبو و معطر است و از برگ های تازه و خشک این گیاه و گل های آن با استفاد هاز الکل حاصل می شود.

کاربرد اسانس نعناع فلفلی در صنایع غذایی

تولید کیک

تولید دمنوش

تولید بیسکویت

تولید آدامس

تولید ژله

تولید آبمیوه نعناع فلفلی

کاربرد دارویی اسانس نعنا فلفلی

تسکین درد

تسکین سینوزیت

آرامش اعصاب

و…

اسانس نعنا فلفلی دارای خواص زیادی است و باعث شده این محصول به عنوان یک اسانس پرکاربرد در اسنشیال اویل ها در آروماتراپی استفاده شود و می توان گفت در تمام زیر مجموعه آروماتراپی استفاده شود.

این اسانس خاصیت ضد باکتری دارد و از آن برای درمان جوش های پوستی استفاده می شود. حتی بخور آن بهترین درمان برای عفونت دستگاه تنفسی است و برای آنفولانزا و سرماخوردگی و یا آلرژی و باز کردن برونش ها و گرفتگی بینی مفید است. روش استفاده به این صورت است که یک پد پنبه ای را به این اسانس آغشته می کنند و آن را در مقابل بینی خود می گیرند و نفس عمیق می کشند.

از این اسانس جهت بهبود مشکلات گوارشی هم استفاده می شود و یک درمان موثر برای کاهش اسپاسم کولون و سندروم روده تحریک پذیر استو ممکن است بر شکم درد تاثیر درمانی خوبی داشته باشد.

تمایز بین نعناع و نعناع فلفلی

نعناع از خانواده گیاهی منتا است, که شامل نعناع برگ تیز, نعناع فلفلی, نارنجی, نعناع سیب, نعناع آناناسی و پرتقالی و مانند آن می شود. نعنا گیاهی چندساله است. نعناع وحشی وقتی به درستی در خاک کاشته شود، رشد می کند و می تواند زمانی که در خاک کاشته می شود. به خوبی خسته و می تواند باغ ها و چمن ها را از بین ببرند، و به عنوان یک سبزی مناسب برای خوردن استفاده می شود. هر نوع نعنا طعم خاص خود را دارد اما معروف ترین آن ها نعناع برگ تیز و نعناع فلفلی است. اسانس نعناع به طور معمول به عنوان مجموعه ای از اسانس های نعناع برگ تیزو نعناع فلفلی گفته می شود، در حالی برای تهیه اسانس نعناع فلفلی فقط از نعنای فلفلی استفاده می شود.

 تفاوت بین اسانس و عصاره نعناع

تفاوت اصلی این است که اسانس نعناع از نعناع خالص ساخته شده است، در حالی که عصاره نعناع در اصل یک محلول طعم دهنده است – کمی نعناع در آن وجود دارد.

 اسانس

اسانس نعناع ، یک اسانس خالص و غلیظ است – شناخته شده به عنوان اسانس مخصوص – مشتق شده از ساقه ها و برگ های گیاه نعناع است. تولید کنندگان اسانس نعناع شما را در معرض بخاردر درجه حرارت بالا و فشار بالا قرار می دهند. حرارت و بخار باعث خروج اسانس از گیاه می شود. بخار حاصل – مجموعی از بخار و اسانس – سرد و غلیظ می شود، اسانس خالص را می توان جدا و جمع آوری کرد.

عصاره

عصاره ترکیبی از اسانس نعناع و برخی از مواد دیگراست – معمولا الکل – است که طعم و عطر کمک می کند. همچنین تهیه عصاره نعنا در خانه امکانپذیر است.

غلظت

اسانس نعناع طعم قوی تر و غلیظ تر از عصاره دارد. روغن نعناع خالص غلظت بالایی دارد، اگر روی پوست باقی مانده باشد، می تواند باعث جوش شود

کاربرد های عصاره نعناع فلفلی

اسانس نعناع در آروماتراپی استفاده می شود. در طب سنتی این اسان سرا برای سلامتی مفید دانسته اند و برای کاهش درد و تهوع، و همچنین برای تقویت حافظه و افزایش هوشیاری مفید است . در راستای مطالعات منتشر شده، اسانس نعناع دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی، آنتی اکسیدانی ،ضد میکروبی،  ضد درد، ضد اشعه و ضد التهاب است .

رفع مشکلات معده

روغن نعناع جایگزینی بی خطر و موثر برای کاهش اسپاسم کولونی است. علاوه بر این، می تواند به بهبود درد شکم کمک کند و می تواند در از بین بردن مشکلات گوارشی و ناراحتی معده موثر باشد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که نعناع فلفلی در تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر مفید است. مطالعات دیگر نشان می دهد، نعناع فلفلی حاوی مقادیر زیادی منتول است که می تواند به کاهش اسپاسم عضلانی صاف و جلوگیری از انسداد کانال های کلسیم در روده نیز کمک کند و از مسدود کردن کانال های کلسیم در روده پیشگیری کند.

رفع درد

اسانس نعناع می تواند به کاهش درد عضلانی هنگام ماساژماهیچه کمک کند. مرطوب کردن مچ دست با اسانس نعناع فلفلی یا تنفس عطر اسانس می تواند سردرد را کاهش دهد. همچنین این اسانس را می توانید روی شقیقه ماساژ دهید.

این اسانس می تواند برای افراد دارای سل نیز مفید باشد. محققان مشاهده کردند ، استنشاق اسانس نعناع، باعث کاهش التهاب ناشی از سل و کاهش خطر حاد تر شدن بیماری یا نیاز به درمان مکررمی شود.  اسانس نعناع نیز می تواند آسم را تسکین دهد زیرا حامل اسید رزمارینیک، یک ترکیب ضد التهابی است.

افزایش اثرات مثبت در درمان های مرتبط با سرطان

اسانس نعناع به کاهش تهوع ناشی ازشیمی درمانی کمک می کند. به علاوه گر گرفتگی در زنان مبتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.

کمک به کاهش عفونت تبخال

اسانس نعناع فلفلی نتایج مفیدی برای ازبین بردن ویروس تبخال دارد. با توجه به ماهیت لیپوفیلی آن، اسانس  نعناع می تواند از پوست عبور کند و به طور بالقوه در برابر عفونت های تبخال مفید باشد.

تقویت مو و سلامت پوست

با مخلوط کردن اسانس نعناع فلفلی با لوسیون، روغن های ماساژ ، شامپوها می توانید خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی را به این محصولات می بخشد. این اسانس خواص خنک کنندگی دارد و پوست را خنک نگه دارد و شوره سر را از بین می بردو رشد مو را تقویت می کند.

بهبود سلامت دندان

اسانس نعناع فلفلی عملکردی بهتر از دهانشویه شیمیایی کلرهگزیدین برای جلوگیری از گسترش بیوفیلم بر روی دندان ها می شود. وجود این بیوفیلم ها همچنین می تواند منجر به پوسیدگی دندان و حس ناخوشاینددر هنگام تنفس می شود.

تسهیل برای رفع استرس و سیستم عصبی

با توجه به اثرات قدرتمند اسانس نعناع فلفلی برای کمک به کنترل استرس و درمان اختلالات عصبی و خستگی ذهنی استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که این اسانس می تواند تاثیر مشابه با داروهای روانپزشکی داشته باشد. این مطالعه بر روی نمونه های حیوانات انجام شده و دارای نتایج مطلوب بوده است.

دافع طبیعی حشرات

عملكرد این اسانس برای دفع حشرات مفید باشد. هم چنین با ایجاد حس خنک کنندگی به کاهش خارش کمک می کند.

ایمنی

اسانس نعناع فلفلی به هیچ وجه نباید به صورت خالص مصرف شود، زیرا در مقادیر بالا این اسانس سمی است. تحقیقات انجام شده در مرکز دارویی دانشگاه میسیسیپی نشان می دهد که تنها راه مصرف اسانس نعناع برای مشکلات گوارشی به صورت کپسول های بسته بندی شده حاوی این اسانس است.

خرید اسانس نعناع فلفلی

خرید اسانس نعناع فلفلی به عنوان یک ماده پر کاربرد در صنایع است. برای خرید این محصول می توان به صورت حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود. خرید این محصول به صورت غیر حضوری امکان خریدی بی واسطه و صرفه جویی در وقت و هزینه را فراهم نموده است.

بیشتر مطالعه کنید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا