Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس بلوط چیست و چه فوایدی برای سلامتی و شادابی دارد؟

اسانس بلوط شامل تمام فیتوکمیکال‌های مهمی است که به عنوان یک اسانس گیاهی از درخت بلوط استخراج می‌ شود. این اسانس از برگ، ریشه، گل یا پوست استخراج شده و به عنوان یک عصاره گیاهی دارای غلظت بسیار بالا و قوی از مواد شیمیایی گیاهی است. استنشاق آن به عنوان یک اسانس در آروماتراپی ایمن و بسیار مفید است. درست مانند استنشاق سایر اسانس های درمانی از یک دیفیوزر، برای استنشاق آن می توان استفاده کرد.

شما می توانید با ریختن چند قطره از اسانس بلوط در مخزن دیفیوزر درعرض چند ثانیه محیط اطراف خود را پر از رایحه معطر کنید. استشمام رایحه اسانس بلوط باعث می شود در حین استراحت و آشپزی احساس انرژی و نشاط داشته باشید. همچنین کمک می کند در حین مدیتیشن یا انجام یوگا احساس آرامش بیشتری داشته باشید. با استفاده از این اسانس به راحتی می توانید با استرس، افسردگی و اضطراب یا هرگونه تنش عصبی و منفی در آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق مطالعه یا اتاق خواب خداحافظی کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فواید سلامتی فوق العاده اسانس بلوط

فواید سلامتی اسانس بلوط را می توان به خواص آن به عنوان یک ضد عفونی کننده، آرام بخش، خلط آور و ترمیم کننده نسبت داد. در ادامه به این خواص می پردازیم.

از عفونت خون جلوگیری می کند

عفونت خون یا سپسیس وضعیتی است که در اثر عفونت های میکروبی، عمدتا باکتریایی در کل بدن پخش می شود. در این شرایط سایرآلودگی ها مانند ویروس ها، تک یاخته ها و قارچ ها می توانند به محلی که قبلا در اثر عفونت ضعیف شده است، پیوسته و وضعیت را بدتر کنند.

سپسیس بیشتر در زخم ها اتفاق می افتد اما محدود به آن نیست. می تواند اندام های داخلی نرم و آسیب پذیر مانند مری، گوش داخلی، روده بزرگ، مجاری ادراری، کلیه ها و حتی اعصاب را نیز تحت تاثیر قرار دهد .نوزادان تازه متولد شده ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به سپسیس باشند زیرا پوست آنها به اندازه کافی قوی نیست تا با این عفونت ها مقابله کند.

در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم، صدها نوزاد تازه متولد شده هنوز به دلیل سپسیس می میرند، که اکثرا با قطع بند ناف به آن مبتلا می شوند، اگرچه دلایل مختلف دیگری نیز وجود دارد. علائم سپسیس عبارتند از درد حاد در نقاط آسیب دیده یا در کل بدن، گرفتگی عضلات، تشنج، تورم همراه با قرمزی، سفتی در عضلات و مفاصل، رفتار غیر طبیعی و حتی مرگ در موارد شدید نیز اتفاق می افتد.

اسانس بلوط به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی در دو مورد خوب عمل می کند اول اینکه مانند تنتور احساس سوزش نمی دهد و دوم این یک ماده طبیعی خوشبو است که می تواند با ایجاد شرایطی در بدن که برای رشد میکروبی نامطلوب است و از بین بردن میکروب هایی که از قبل در بدن یا روی زخم ها وجود دارند از ایجاد سپسیس جلوگیری می کند.

می تواند به عنوان یک آرامش بخش عمل کند

اسانس بلوط می تواند تسکین دهنده هر نوع التهاب یا تحریک باشد و همچنین می تواند برای مشکلات پوست نیز تسکین دهنده باشد. این اسانس با حفظ تعادل رطوبت و چربی پوست آن را صاف و نرم نگه می دارد. اسانس بلوط می تواند اثرات تسکین دهنده ای بر سیستم گوارشی داشته باشد. در نتیجه می تواند خراش ها، زخم ها، التهاب ها و تحریکات مری، معده و روده ها را که اغلب به دلیل اسیدیته ایجاد می شود را تسکین دهد.

مصرف غذاهای بسیار تند، یا خوردن برخی مواد تحریک کننده یا سمی می توانند تاثیرات منفی بر دستگاه گوارش داشته باشند. علاوه بر این، اسانس بلوط می تواند تحریکات و التهابات در مغز و سیستم عصبی را نیز تسکین دهد. حتی این توانایی را دارد که اثرات تسکین ‌دهنده ‌ای روی غشاهای مخاطی و مجاری دفعی داشته باشد که ممکن است به دلیل یبوست، اسیدیته، ادویه‌ ها و زخم‌ های ناشی از مواد هضم نشده دچار خراش، التهاب و سوزش شوند.

فواید سلامتی فوق العاده اسانس بلوط
فواید سلامتی فوق العاده اسانس بلوط

می تواند مجاری تنفسی را پاک کند

فرآیند جمع شدن ترشحات در قسمت ‌های مختلف دستگاه تنفسی مانند برونش، نای، حنجره، حلق و ریه‌ ها و خارج کردن آن‌ ها از بدن، خلط نامیده می‌ شود. اسانس بلوط احتقان در قفسه سینه، مشکلات تنفسی، حملات آسم و سرفه را تسکین می دهد. عاملی که منجر به خلط می شود خلط آور نامیده می شود. اسانس بلوط می تواند به عنوان یک خلط آور قوی عمل کند و علائم مرتبط با آن را تسکین می دهد. اسانس بلوط به عنوان یک خلط آور باعث نمی شود که مانند بسیاری از خلط آورهای موجود در بازار احساس خواب آلودگی کنید.

می تواند به بازیابی سلامت بدن کمک کند

اسانس بلوط به دلیل اینکه خاصیت بازیابی سلامتی دارد اغلب ترمیم کننده نامیده می شود. این اسانس می تواند با تسریع در بهبودی و بازگرداندن سیستم ایمنی به حالت سالم، اثر آسیب ناشی از افزایش سن و سایر اثرات مخرب روزانه در بدن را کاهش دهد. بنابراین، اسانس بلوط می تواند به بازیابی سلامت عمومی و همچنین سیستم ایمنی کمک کند. مطالعات نشان داده که اسانس بلوط ممکن است خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی نیز داشته باشد.

باعث کاهش گرفتگی و سفتی عضلات می شود

هنگام انجام فعالیت های سنگین اغلب گرفتگی و سفتی عضلات موجب می شود که به سختی بتوانید فعالیت های روزمره خود را انجام دهید. اسانس بلوط با داشتن خاصیت تسکین دهندگی می تواند سفت شدن ماهیچه ها و مفاصل، قرمزی ناشی از تورم در ماهیچه ها و همچنین سایر گرفتگی های دردناک در بدن را به راحتی با استفاده منظم بهبود ببخشد.

می تواند استرس را کاهش دهد

اسانس بلوط به عنوان یکی از اسانس ها و رایحه های ضد افسردگی های قوی در نظر گرفته می شود. به دلیل ویژگی‌ های آرام ‌بخشی می تواند به راحتی و در کمترین زمان ممکن ذهن شما را آرام کند زیرا استرس یکی از عوامل مخربی است که بدن را از نظر جسمی و روحی از بین می برد.

خواص اسانس بلوط
خواص اسانس بلوط

برای سلامت موها مفید است

این اسانس به دلیل داشتن خاصیت میکروب کشی می تواند با کمک به حفظ پوست سر و موها، از زخم، عفونت، پوسته پوسته شدن، قرمزی و خارش جلوگیری کند. با استفاده مکرر از این اسانس، موها و پوست سر مرطوب و صاف می ماند.

به کاهش علائم پیری کمک می کند

آلودگی ها و ترکیبات مخرب بسیاری در محیط ما وجود دارد که می تواند به سلول های بدن ما آسیب برساند. شایع ترین علائم ظاهری می تواند چین و چروک روی صورت یا حتی لکه های روی دست باشد. این نشانه بیرونی آسیب وارد شده به سلول ها توسط مولکول های اکسیژن آزاد است.

اسانس بلوط حاوی مواد شیمیایی با خواص آنتی اکسیدانی است. این بدان معنی است که می تواند به ترمیم آسیب فعلی کمک کند و حتی برای جلوگیری از آسیب بیشتر نیز مفید باشد.اسانس بلوط حتی ممکن است با کاهش التهاب ناشی از جوش های پوستی به سلامت پوست نیز کمک کند. این اسانس می تواند با از بین بردن باکتری هایی که در منافذ پوست به دام افتاده اند از سلامت پوست پشتیبانی کند.

می تواند برای دفع حشرات مفید باشد

اگرچه بسیاری از ما با حشرات به عنوان آفات آشنا هستیم، حشراتی مانند پشه به دلیل توانایی در حمل بیماری های عفونی مانند مالاریا و تب زرد در بسیاری از نقاط جهان مشکل ساز هستند. برای جلوگیری از گسترش این بیماری ها و همچنین جلوگیری از مصونیت حشره در برابر حشره کش های شیمیایی، اسانس ها به دلیل خاصیت دافع و حشره کشی آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اسانس بلوط از ترپن هایی تشکیل شده است که نه تنها حشرات را می کشد بلکه از تخم گذاری آنها نیز جلوگیری می کند و پس از تخم گذاری تخم ها را از بین می برد. این امر می تواند به کنترل جمعیت حشرات و جلوگیری از گسترش بیماری های عفونی کمک کند.

به عنوان دهان شویه برای سلامت دهان و دندان

خواص قابض و ضد میکروبی اسانس بلوط آن را برای سلامت طبیعی دهان و دندان به عنوان یک عنصرعالی تبدیل می کند. به عنوان یک افزودنی گیاهی ضدعفونی کننده به عنوان دهانشویه استفاده می شود. استفاده از این اسانس به ویژه برای لثه‌ های دردناک یا لثه هایی که دچارخونریزی می شوند و عفونت ‌های دهان و دندان مفید است.

علاوه بر دهانشویه، می توانید از اسانس برای غرغره کردن هنگام گلودرد استفاده کنید. می توانید این کار را با اضافه کردن چند قطره از اسانس به آب نمک انجام دهید.

به درمان و تسکین اسهال کمک می کند

یکی دیگر از کاربردهای رایج و سنتی اسانس بلوط درمان اسهال است. تانن موجود در آن به تقویت پوشش روده کمک می کند و در نتیجه به بدن کمک می کند تا مدفوع آبکی به حالت عادی تبدیل شود. همچنین استفاده از اسانس علیه باکتری‌ های خاصی از جمله E. coli می ‌تواند باعث رفع ناراحتی معده و اسهال شود.

کاربردهای اسانس بلوط
کاربردهای اسانس بلوط

کاربردهای اسانس بلوط

اسانس بلوط در صابون ها، محصولات مراقبت از پوست، اسپری ها و بسیاری از لوازم آرایشی مشابه به دلیل خواص ضد عفونی کنندگی و نرم کنندگی آن استفاده شود. این اسانس همچنین به دلیل ارزش تثبیت کننده آن کاربرد بسیار فراوانی در صنایع آرایشی و بهداشتی دارد.

این اسانس به عنوان یک تثبیت کننده ارگانیک در عطرها و اسانس های گل مانند گل رز و گل یاس و اسانس های مرکبات مانند ترنج و اسانس ادویه‌ ای ترکیب می‌ شود.

در صنعت عطر از اسانس بلوط به عنوان یک نت پایه و یک تثبیت کننده استفاده می شود. با این حال از سال ۲۰۱۰ به دلیل واکنش ‌های آلرژیکی که این ماده به طور گسترده ایجاد می‌ کند، استفاده از آن محدود شده است. اسانس بلوط به عنوان یک تثبیت کننده، نت چوبی حسی و غیر قابل انکار را به شما القا می کند.

ایمنی و عوارض احتمالی اسانس بلوط

این اسانس ممکن است باعث ایجاد حساسیت و تحریک در پوست و غشای مخاطی شود. زنان باردار و افرادی که از اختلالات عصبی مانند صرع و هیستری رنج می برند باید از مصرف آن اجتناب کنند.

بسیاری از مردم به اسانس های گیاهی حساسیت دارند. آلرژی نیز می تواند در طول زمان ایجاد شود. اگر پوست حساسی دارید یا مستعد آلرژی هستید باید از مصرف اسانس بلوط اجتناب کنید. اسانس بلوط می تواند مشکلات کلیوی را تشدید کند بنابراین افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید از مصرف آن خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا