Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن ترافل (قارچ کوهی) چیست؟

روغن ترافل یا قارچ کوهی، روغنی است که به دلیل داشتن عطر و طعم بسیار ویژه و مطبوع، در آشپزی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. از این روغن اغلب برای طعم دار کردن غذاهایی مانند پیتزا، پاستا، ریزوتو و سبزیجات استفاده می شود.

مصرف این روغن علاوه بر طعم دار کردن غذا به حفظ سلامت قلب، کاهش وزن، بهبود عملکرد مغز، جلوگیری از سرطان، زیبایی و درخشندگی پوست، تنظیم قند خون و جلوگیری از دیابت کمک می کند.

تا کنون در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی انواع روغن های گیاهی مانند روغن گزنه، بابونه، رازیانه، فلفل قرمز، گل سرخ و … پرداخته شده است. در این مقاله به معرفی روغن ترافل، انواع، کاربرد، خواص درمانی و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم.

روغن ترافل چیست

به روغنی گفته می شود که از افزودن قارچ ترافل به یک روغن پایه به دست می آید. از این جهت خصوصیات درمانی قارچ را در خود حفظ کرده و به عنوان یک آنتی اکسیدان، ضد میکروب و ضد التهاب شناخته می شود.

نکته

قارچ ترافل از طبع خیلی گرم و خشک برخوردار است. این ویژگی در روغن ترافل نیز قابل مشاهده است.

قارچ ترافل چیست

قارچ ترافل که با نام های دنبلان و خئر نیز شناخته می شود نوعی قارچ خوراکی گران قیمت و کمیاب است که در عمق تقریبا۳۰ سانتیمتری و در مجاورت ریشه ی گیاهان رشد می کند.

این قارچ که شبیه سیب زمینی است در اندازه های متفاوت از یک فندق تا یک پرتقال و به رنگ های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه دیده می شود. در این میان دو نوع سیاه و سفید قیمت بیشتری دارند.

قارچ ترافل در رستوران ها، صنایع غذایی، تهیه ی انواع سس ها، روغن‌های معطر و داروسازی کاربرد دارد. لذیذ ترین نوع این قارچ پوسته ای به رنگ سیاه دارد.

پراکندگی جغرافیایی قارچ ترافل

این قارچ به طور طبیعی در مناطق معتدل می روید. قارچ ترافل سیاه بومی فرانسه بوده و طعم تندی دارد. این قارچ معمولا از سپتامبر تا دسامبر برداشت می شود.

پراکندگی جغرافیایی قارچ ترافل
پراکندگی جغرافیایی قارچ ترافل

قارچ ترافل سفید را بومی شمال ایتالیا می دانند. این نوع قارچ که عطری شبیه سیر و موسیر و طعمی ملایم دارد روی ریشه ی درختان بلوط، صنوبر، راش و فندق رشد می کند. قارچ ترافل سفید در فصل های پاییز و زمستان قابل برداشت است.

در ایران نیز گونه هایی از این نوع قارچ در مناطقی مانند جنوب شیراز، آذربایجان شرقی و مناطقی از ارسباران ، زنجان و خراسان شمالی می روید.

انواع روغن ترافل موجود در بازار

این روغن بر اساس شیوه تهیه و نوع قارچ مورد استفاده انواع گوناگونی دارد که در این قسمت به آن و ویژگی هایش می پردازیم.

روغن ترافل طبیعی

این نوع روغن از افزودن قارچ طبیعی ترافل به یک روغن پایه به دست می آید. برای تهیه ی این روغن اغلب از روغن زیتون به عنوان روغن پایه استفاده می شود. البته در مواردی می توان از روغن های کانولا و هسته انگور به عنوان روغن پایه استفاده کرد.

روغن ترافل مصنوعی

برای تهیه ی این نوع روغن از هیچ گونه قارچ طبیعی استفاده نمی شود و از افزودن یک ترکیب شیمیایی به نام ۲و۴- دی تیاپنتان به روغن پایه به دست می آید. روغن مصنوعی تنها طعم روغن طبیعی را داشته و از خواص درمانی آن برخوردار نیست.

نکته

روغن ترافل مصنوعی نسبت به طبیعی، قیمت پایین تری دارد.

توجه

هنگام خرید این روغن باید به این موضوع توجه کرد که تنها نوع طبیعی آن از خواص درمانی برخوردار است و علاوه بر داشتن عطر و طعم مطلوب می تواند به حفظ سلامتی بدن کمک کند.

روغن ترافل سفید

از آن جا که قارچ های ترافل سفید اغلب در ایتالیا دیده می‌ شوند، یک جز رایج در غذاهای بومی ایتالیایی هستند. این نوع قارچ گوشتی به رنگ سفید با ظاهری شبیه مرمر و طعمی لطیف دارند. طعم روغن ترافل سفید به گونه ای است که به خوبی با گوشت ‌هایی با طعم ظریف مانند فیله ماهی ترکیب می شود.

روغن ترافل سفید
روغن ترافل سفید

قارچ ترافل سفید نسبت به دیگر گونه های آن قیمت بیشتری دارد. از این رو، روغن ترافل سفید در مقایسه با دیگر روغن ها، یک روغن بسیار پرهزینه و گران است.

روغن ترافل سیاه

قارچ های ترافل سیاه بومی کشور های اروپای جنوبی مانند اسپانیا، ایتالیا و فرانسه هستند. از طعم قوی ‌تری برخوردار بوده و و کمی مقرون ‌به‌ صرفه‌ تر هستند. به دلیل عطر و طعم قوی ‌تری که دارد می ‌تواند به عنوان یک افزودنی خوب برای غذاهایی مانند گوشت گاو محسوب شود.

نکته

از لحاظ خواص درمانی ترافل های سفید و سیاه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تفاوت عمده ی آن ها در طعم، ظاهر و قیمت آن است.

ارزش غذایی روغن ترافل را بشناسیم

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد این روغن اغلب ترکیبات موجود در قارچ ترافل را در خود حفظ می کند. از این رو، می توان آن را منبعی غنی از فیبر، چربی، کربوهیدرات، پروتئین گیاهی، ویتامین C، ویتامین E و مواد معدنی مانند فسفر، سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز و آهن دانست.

قیمت خرید و فروش روغن ترافل چگونه است

از آن جایی که پرورش و برداشت قارچ ترافل بسیار دشوار است از این رو، قیمت بسیار بالایی دارد. قیمت خرید و فروش این روغن که اغلب وارداتی است بر اساس نرخ دلار تعیین می شود.

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، روغن ترافل سفید نسبت به روغن ترافل سیاه و روغن ترافل طبیعی نسبت به روغن ترافل مصنوعی از قیمت بیشتری برخوردار است.

این روغن را می توان از مراکز خرید و فروشگاه های اینترنتی معتبر تهیه نمود. هنگام خرید باید توجه شود محصول مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته باشد.

جالب است بدانیم که

علت گران بودن این نوع روغن، پرورش دشوار قارچ ترافل است. برای یافتن این قارچ از سگ ها و خوک های آموزش دیده استفاده می شود تا خاک اطراف درخت را کنار زده و قارچ را پیدا کنند.

قیمت خرید و فروش روغن ترافل چگونه است
قیمت خرید و فروش روغن ترافل چگونه است

خواص درمانی روغن ترافل کدام است؟

در بهبود سلامت قلب نقش دارد

این روغن اغلب بر پایه روغن زیتون تهیه می شود که برای سلامتی قلب مفید است. روغن ترافل منبعی غنی از ترکیبات پلی فنل است که ترکیبی طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی است. به همین دلیل، می تواند از استرس اکسیداتیو و آسیب به سلول ها جلوگیری کرده و با کاهش التهاب بهبود عملکرد قلب را تضمین کند.

در کاهش وزن موثر است

در صورت دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم جهت کاهش وزن می توان این روغن را جایگزین روغن های گیاهی ناسالم و تصفیه شده کرد. نتیجه یک مطالعه انسانی منتشر شده در مجله اروپایی تغذیه بالینی که ۱۸۷ نفر را در طول یک دوره سه‌ ساله بررسی کرد نشان داد دریافت رژیم غذایی حاوی روغن زیتون که جز اصلی روغن ترافل را تشکیل می دهد با کاهش وزن این افراد همراه بود.

در بهبود عملکرد مغز موثر است

مطالعات انجام شده در سال ‌های اخیر نشان می دهد، ارتباط معنا داری بین رژیم غذایی و سلامت مغز وجود دارد. این بررسی ها به طور خاص نشان می دهد مصرف چربی‌ های سالم، به خصوص زمانی که برای جلوگیری از اختلالات شناختی مانند آلزایمر و پارکینسون به کار ‌رود، فواید بسیاری برای مغز دارد.

یک مطالعه بالینی از پامپلونا اسپانیا نشان داد، رژیم غذایی مدیترانه ای که با چربی های سالم غنی شده همراه بود نسبت به رژیم کم چرب عملکرد بهتری را در مغز ایجاد کرد.

از بروز سرطان جلوگیری می کند

برخی از مطالعات نشان می دهد روغن زیتون موجود در روغن ترافل که جزء اصلی آن را تشکیل می دهد، می تواند در پیشگیری از رشد سلول های سرطانی موثر باشد.

هرچند مطالعات انسانی همچنان محدود است، اما مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که روغن زیتون می تواند در کشتن سلول‌ های سرطانی و سرکوب رشد سرطان به طور موثری عمل کند. علاوه بر این، تحقیقات انجام شده دیگر نشان می ‌دهد که مصرف روغن زیتون می تواند خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد.

از بروز سرطان جلوگیری می کند
از بروز سرطان جلوگیری می کند

این روغن منبعی غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان است. این ترکیبات با مهار فعالیت رادیکال های آزاد از آسیب سلول های بدن جلوگیری کرده و مانع از ایجاد سلول های سرطانی می شوند. به همین دلیل، مصرف این روغن در پیشگیری از سرطان کبد، ریه، روده، کولون، سینه و گردن رحم نقش دارد.

موجب زیبایی و درخشندگی پوست می شود

این روغن سرشار از انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین E و ویتامین C است. از این رو، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و میزان التهاب را کاهش می دهد.

علاوه بر این، ترکیبات آنتی اکیسیدانی با مهار رادیکال های آزاد از آسیب و ایجاد چین و چروک های پوستی جلوگیری می کند. همچنین، مانع از فعالیت باکتری های سطح پوست شده و میزان ترشح چربی توسط سلول های پوست را تنظیم می کند.

به این ترتیب، مصرف این روغن از ایجاد آکنه، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس جلوگیری کرده و سبب ایجاد درخشندگی و زیبایی پوست می شود.

در تنظیم قند خون نقش دارد

افزایش قند خون در ‌مدتی کوتاه، می‌ تواند سبب ایجاد علائمی مانند خستگی، افزایش تشنگی، سردرد و تاری دید شود. با این وجود، در مدتی طولانی می ‌تواند عواقب جدی تری مانند آسیب های عصبی، مشکلات کلیوی و التیام زخم را به دنبال داشته باشد.

روغن ترافل در تنظیم میزان انسولین خون نقش دارد. انسولین هورمونی است که مسئولیت انتقال قند از جریان خون به سلول ها را به عهده داشته و قند خون را کنترل می کند.

علاوه بر این، روغن زیتون موجود در روغن ترافل، حساسیت انسولین را افزایش می‌ دهد. از این رو، می‌ تواند به کنترل و حفظ سطح قند طبیعی خون کمک کند.

خطر ابتلا به بیماری های التهابی را کاهش می دهد

این روغن از خاصیت ضد التهابی قوی برخوردار است. ترکیبات موجود در آن به گونه ای است که فعالیت آنزیم های خاص که در روند التهاب موثر هستند را متوقف می کند. به این ترتیب، خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن را کاهش می دهد.

خطر ابتلا به بیماری های التهابی را کاهش می دهد
خطر ابتلا به بیماری های التهابی را کاهش می دهد

بیماری های عفونی را کاهش می دهد

بر اساس مطالعات انجام شده این روغن از خاصیت ضد باکتریایی برخوردار است و مصرف آن رشد باکتری استافیلوکوک اورئوس را تا ۶۶ درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، استفاده از این روغن به کاهش رشد برخی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

عوارض جانبی مصرف روغن ترافل کدام است

با وجود این که روغن ترافل به عنوان یک طعم دهنده عالی برای غذاهایی مانند پیتزا، پاستا، سبزیجات و … عمل می کند و خواص درمانی دارد اما می تواند با عوارضی نیز همراه باشد. از این رو، بهتر است زیر نظر افراد متخصص در زمینه تغذیه مصرف شود. در این قسمت به مهم ترین عوارض این روغن اشاره می کنیم.

  • از شایع ترین عوارض جانبی این روغن، بروز ناراحتی معده است. به ویژه اگر در مقادیر زیاد مورد استفاده قرار گیرد. در صورت ایجاد ناراحتی های گوارشی توصیه می شود، مصرف این روغن را کاهش دهید.
  • روغن ترافل به طور معمول از روغن زیتون ساخته می ‌شود. روغن زیتون می تواند سبب کاهش قند و فشار خون شود. در صورت استفاده دارو برای تنظیم قند خون و یا فشار خون بهتر است روغن ترافل را با احتیاط مصرف کنید تا از هر گونه فعل و انفعالات احتمالی جلوگیری شود.
  • در برخی افراد، استفاده مستقیم از روغن ترافل روی پوست می تواند موجب بروز آماس پوستی و یا خارش پوستی شود. اگر پوست حساس دارید بهتر است از این کار پرهیز کرده و روغن را به صورت خوراکی مورد استفاده قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف قارچ ترافل

با توجه به بررسی های انجام شده تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی از مصرف این قارچ گزارش نشده است.

عوارض جانبی مصرف قارچ ترافل
عوارض جانبی مصرف قارچ ترافل

سخن پایانی

روغن ترافل یا قارچ کوهی که از افزودن قارچ ترافل به یک روغن پایه به دست می آید، خصوصیات درمانی قارچ را در خود حفظ کرده و به عنوان یک آنتی اکسیدان، ضد میکروب و ضد التهاب شناخته می شود.

قارچ ترافل که با نام های دنبلان و خئر نیز نامیده می شود، نوعی قارچ خوراکی گران قیمت و کمیاب است که در عمق تقریبا۳۰ سانتیمتری و در مجاورت ریشه ی گیاهان رشد می کند.

این قارچ که ظاهری شبیه سیب زمینی دارد در اندازه های متفاوت از یک فندق تا یک پرتقال می روید. این قارچ به رنگ های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه دیده می شود.

از این روغن به دلیل عطر و طعم بسیار ویژه و مطبوعی که دارد، در آشپزی و صنایع غذایی استفاده می شود. این روغن اغلب برای طعم دار کردن غذاهایی مانند پیتزا، پاستا، ریزوتو و سبزیجات کاربرد دارد.

روغن ترافل به انواع طبیعی، مصنوعی، سیاه و سفید تقسیم شده و مصرف آن به حفظ سلامت قلب، کاهش وزن، بهبود عملکرد مغز، جلوگیری از سرطان، زیبایی و درخشندگی پوست، تنظیم قند خون و جلوگیری از دیابت کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا