Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس عطری چیست و از فواید شگفت انگیز و کاربردهای آن چه می دانید؟

اسانس عطری عصاره ای از گیاهان و میوه ها است که با بخار دادن یا پرس کردن قسمت‌ های مختلف گیاه (گل‌ها، پوست، برگ‌ ها یا میوه‌ها) ساخته می ‌شود. برای تولید یک بطری اسانس، ممکن است به مقدار زیادی گیاه یا پوست میوه نیاز باشد. اسانس ها علاوه بر ایجاد بو، عملکردهای دیگری را نیز برای سلامت به همراه دارند.

یکی از مهمترین کاربرد اسانس های عطری استفاده در آروماتراپی یا رایحه درمانی است. رایحه درمانی روشی است که در آن از اسانس های عطری خاص برای کاربردهای درمانی استفاده می شود. آروماتراپی قرن هاست که برای درمان بیماری ها و ارتقای سلامت فردی استفاده می شود. مولکول‌های عطر موجود در اسانس ‌ها زمانی که استنشاق می شوند از اعصاب بویایی مستقیما به مغز می ‌روند و به ‌ویژه بر آمیگدال، مرکز احساسی مغز تاثیر می‌ گذارند. برخی از این اسانس ها می توانند جذب پوست شوند. به همین دلیل گاهی در روغن های ماساژ نیز به کار برده می شوند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص اسانس عطری

  • ترمیم کننده و متعادل کننده است و یک پشتیبان عالی برای سلامتی و شادابی مردان و زنان است.
  • نشاط آور، انرژی بخش و محرک است و در مواقع استرس، یک ماده کمکی عالی برای افراد است.
  • آرامش بخش و تسکین دهنده است و می تواند ذهن عاطفی و جسم فیزیکی ما را بهبود ببخشد.
  • می توانید از اسانس عطری در طول سال برای ایجاد فضایی استفاده کنید که آرامش و سلامت عمومی را پشتیبانی و بهبود می بخشند.

طبقه بندی اسانس های عطری

اسانس ها را می توان بر اساس عطرشان به گروه های وسیعی تقسیم کرد. یک نمونه سیستم طبقه بندی به شرح زیر است:

  • نمونه های گل: اسطوخودوس، نرولی، یاس
  • نمونه های چوبی: کاج، سدر
  • نمونه های زمینی: وتیور، نعناع هندی
  • نمونه های علفی: مرزنجوش، ریحان
  • نمونه های دارویی: اکالیپتوس، کاجوپوت، درخت چای
  • نمونه های تند: جوز هندی، میخک، دارچین
  • نمونه های مرکبات: پرتقال، لیمو، لیموترش.
خواص اسانس عطری
خواص اسانس عطری

بهترین روش های استفاده از اسانس های عطری

لوازم جانبی آروماتراپی

گردنبند، دستبند و جاکلیدی ساخته شده با مواد جاذب که روی آنها می توان چند قطره از را اسانس ‌مالید و در طول روز بو ‌کشید.

روغن بدن (روغن ماساژ)

مخلوطی از اسانس های عطری و روغن حامل مانند روغن زیتون، جوجوبا یا روغن نارگیل را می ‌توان بر روی پوست ماساژ داد. از آنجایی که اسانس ها غلیظ هستند و می توانند باعث تحریک شوند بهتر است از استفاده آنها به تنهایی بر روی پوست خودداری کنید.

استیک عطری

استیک عطری که به آن استنشاق کننده اسانس نیز می گویند، چوب های پلاستیکی قابل حمل دارای یک فتیله جاذب هستند که اسانس را جذب می کنند. آنها با پوششی عرضه می شوند که می توانند بوی رایحه را تا برای مدت زمان طولانی در خود حفظ کنند.

بهترین اسانس های عطری

ده ها اسانس وجود دارد که همگی دارای رایحه ها و ترکیبات شیمیایی متفاوت هستند. اینکه کدام اسانس بهتر است بستگی به علائمی دارد که به دنبال کاهش آن هستید یا عطرهایی که ترجیح می دهید و دوست دارید آن ها را بطور مداوم استنشاق کنید. برخی از محبوب ترین اسانس ها عبارتند از:

اسانس اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس استرس را از بین می برد، دارای فواید ضد افسردگی است، به رفع احتقان کمک می کند، خواب را بهبود می بخشد، پوست را سالم نگه می دارد و حتی یک ادرارآور طبیعی است. رایحه تازه و گلی آن به خصوص در پایان روز طولانی آرامش بخش است. شما می توانید چند قطره از این اسانس عطری را در حمام یا روی بالش خود استفاده کنید تا راحتی آرامش روحی و ذهنی را برای شما به ارمغان بیاورد.

اسانس بابونه

اسانس بابونه با داشتن رایحه معطر و فواید بسیاری برای سلامتی، دارای قابلیت های ضد افسردگی است که به طور کلی خلق و خو را بهبود می بخشد. همچنین یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می تواند آکنه و التهاب را کاهش دهد. اسانس بابونه را هنگام خواب استفاده کنید تا خوابی آرام و رویاهای شیرین تری داشته باشید.

اسانس درخت چای

این اسانس عطری دارای خواص درمانی بسیاری است. نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، بلکه به درمان مشکلات مرتبط با پوست مانند بریدگی، سوختگی و شوره سر نیز کمک می کند. اسانس درخت چای را می‌ توان در بسیاری از محصولات بهداشتی مانند شامپوها یافت. اما استفاده از آن در غلیظ ‌ترین شکل آن به‌عنوان اسانس نتایج دلخواه را به شما می دهد. اسانس درخت چای را همچنین می توانید بر روی گزش حشرات یا بریدگی‌های کوچک یا سوختگی بمالید تا به درمان آن کمک کند.

اسانس چوب صندل

استفاده از اسانس چوب صندل به دلیل رایحه جذاب و فواید سلامتی بسیاری که دارد در حال افزایش است.این اسانس عطری التهاب و دردهای عضلانی را کاهش می دهد، به تسکین سرفه کمک می کند و مخاط بینی را پاک می کند. در پایان یک روز طولانی، کمی اسانس چوب صندل را بر روی عضلات دردناک خود ماساژ دهید و در عرض چند دقیقه احساس آرامش را تجربه کنید.

اسانس نعناع فلفلی

اسانس نعناع فلفلی ممکن است به عنوان یکی از رایحه های زمستانی شناخته شود، اما خواص درمانی آن، آن را به اسانسی مناسب برای هر فصلی تبدیل کرده است. نعناع فلفلی برای کاهش حالت تهوع و کمک به هضم شناخته شده است. طبیعت خنک کننده آن به رفع تحریکات پوستی کمک می کند و بوی قوی آن به بیداری ذهن و بالا بردن تمرکز کمک می کند. صبح ها چند قطره از اسانس نعناع را به گردن یا شقیقه های خود بمالید تا به ذهن شما انرژی داده و بدن شما را بیدار کند.

اسانس ترنج

رایحه تازه و مرکباتی این اسانس محرک است و به تعادل احساسات کمک می کند. همچنین می توان از آن برای مبارزه با عفونت های باکتریایی و ویروسی دهان استفاده کرد. اسانس ترنج همچنین به تسکین بیماری های پوستی مانند پوست چرب، اگزما، پسوریازیس و آکنه نیز کمک می کند. هنگام استفاده از این اسانس عطری بهتر است به خاطر داشته باشید که از نور مستقیم خورشید دوری کنید. دفعه بعد که دچار مشکلات پوستی شدید چند قطره اسانس ترنج را با روغن جوجوبا مخلوط کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا پوستی شفاف ‌تر و سالم‌ تر داشته باشید.

اسانس اکالیپتوس

اکالیپتوس اسانس عطری مناسبی برای زمانی است که در شرایط جوی هستید. این اسانس برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا شناخته شده است و به ویژه به تسکین مشکلات تنفسی و میگرن کمک می کند. برای کمک به غلبه بر سرماخوردگی یا آنفولانزا، کافی است چند قطره اسانس اکالیپتوس را به دستگاه بخور اضافه کنید. استنشاق بخار این اسانس معطر به شما کمک می کند تا راحت تر نفس بکشید.

اسانس لیمو

اسانس لیمو با رایحه روشن و شادی ‌بخش خود به همان اندازه که محیط را بهبود می ‌بخشد برای پوست و مو نیز مفید است. این اسانس عطری پرفروش را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال می توان آن را با محصولات پاک کننده خود مخلوط کنید، یک قطره از آن به آب نوشیدنی خود اضافه کنید، از آن در طول شب برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید یا یک قطره به نرم کننده خود اضافه کنید تا عطری عالی داشته باشید.

این اسانس عطری یک عنصر کلیدی در بسیاری از محصولات مراقبت از مو و پوست است. از آنجایی که اسانس مرکبات می تواند باعث حساسیت به نور شود از کاربرد اسانس لیمو بر روی پوست در معرض نور خورشید خودداری کنید. استفاده از این اسانس همچنین از سلامت کبد، لنفاوی و سیستم ایمنی بدن شما حمایت می کند.

اسانس کندر

اسانس کندر طیف وسیعی از کاربردها، از تقویت تمرین مراقبه تا استفاده در روتین های زیبایی را شامل می شود. این اسانس عطری دارای رایحه ای خاکی و نشاط آور است که برای اتصال به انرژی زمین و درک قدرت معنوی عالی است. بوی نیروبخش این اسانس را در فضا پخش کنید، به ویژه زمانی که به دنبال هدفی خاص یا درگیر دعا یا مراقبه هستید. خواص اسانس کندر برای پوست شما نیز شگفت انگیز است و می تواند به شما کمک کند ظاهر پوست درخشان و جوان خود را حفظ کنید.

فواید سلامتی اسانس عطری
فواید سلامتی اسانس عطری

فواید سلامتی اسانس عطری

هر اسانس عطری فواید سلامتی خاص خود را به همراه دارد. مزایایی که می ‌توانید دریافت کنید به اسانسی که استفاده می‌ کنید بستگی دارد. برخی از فواید سلامتی اسانس های عطری عبارتند از:

 به کاهش اضطراب کمک می کنند

مطالعات نشان داده شده است که برخی از اسانس های عطری مانند پرتقال و اسطوخودوس به افراد کمک می کند تا اندکی کمتر مضطرب شوند. شایان ذکر است که برخی تحقیقات نیز نشان داده اند که مزایای آن فقط در لحظه اتفاق می افتد، مانند زمانی که ماساژ می گیرید و یا آن ها را استنشاق می کنید.

 به تسکین سردرد کمک می کنند

افراد پس از استفاده از اسانس عطری نعناع و اسطوخودوس روی پوست خود، سردرد کمتری دارند. حتی یک مطالعه نشان داد که بین استفاده از اسانس نعناع برای کاهش درد و مصرف استامینوفن (معروف به تیلنول) تفاوت معنا داری وجود ندارد.

برای یک خواب بهتر به شما کمک می کنند

برخی از اسانس های عطری با توجه به خواص آرام بخش خود می توانند توانایی خوابیدن و بیدار شدن را با احساس عالی تقویت می کنند.

 به کاهش التهاب کمک می کنند

برخی از اسانس های عطری با توجه به فواید سلامتی خود می توانند به جلوگیری از التهاب کمک کنند. اسانس های عطری گیاهی مانند اسطوخودوس، آویشن و پونه کوهی می توانند برای این کار مفید باشند.

 به افزایش انرژی شما کمک می کنند

همانطور که می دانید قهوه یک نوشیدنی عالی برای افزایش انرژی شما است، اما کمی اسانس عطری نعناع نیز می تواند به تحریک شما کمک کند. تحقیقات نشان داده است مردانی که از اسانس نعناع فلفلی استفاده می‌ کردند نسبت به افرادی که از اسانس نعناع استفاده نمی‌ کردند، عملکرد بهتری در باشگاه داشتند.

می توانند به درمان مشکلات گوارشی شما کمک کنند

اسانس عطری لیمو برای مبارزه با مشکلاتی مانند حالت تهوع و استفراغ مفید است. یک مطالعه بر روی زنان باردار نشان داد کسانی که از اسانس لیمو در زمان احساس تهوع استفاده کرده اند، در طول روز به میزان قابل توجهی کمتر دچار این مشکل شده اند.

کاربردهای اسانس عطری

در هنگام پخت و پز، تمیز کردن خانه، مراقبت از حیوانات خانگی و آرامش شخصی، اسانس های عطری می توانند به عنوان جایگزین‌ های محصولات شیمیایی خشن در فضای خانه شما رایحه ملایم و آرامش بخش را پخش کنند. این اسانس ها به شما این امکان را می دهند تا محیطی را که خانواده ‌تان شایسته آن است، ایجاد کنید.

برای افزایش انرژی، پایبندی به رژیم غذایی، مدیریت وزن، مولتی ویتامین‌ های حاوی اسانس های عطری و محلول‌ های تغذیه‌ ای می ‌توانند به شما کمک کنند تا سلامتی روانی از جمله اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. محصولات مراقبت از پوست، حمام و بدن که به جای مواد شیمیایی مضر از اسانس های طبیعی استفاده می کنند، به پوست شما درخششی طبیعی می ‌دهند. همچنین شما از خواص گیاهی این اسانس های طبیعی نیز بهره مند می شوید.

رایحه های نیروبخش اسانس ها می توانند افزودنی های خوشایندی برای زندگی روزانه شما باشد. چه نیاز به یک نوشیدنی معطر داشته باشید و یا یک بوی شیرین برای استراحت، یا هر چیز دیگری، استفاده از رایحه های نشاط آور آنها در طول روز می تواند به شما کمک کند که از آرامش آن لذت ببرید.

کاربردهای اسانس عطری
کاربردهای اسانس عطری

راه های لذت بردن از اسانس های عطری

  • چند قطره از اسانس عطری مورد علاقه خود را به یک بطری اسپری پر از آب اضافه کنید و روی بالش و ملحفه خود اسپری کنید.
  • چند قطره از اسانس را بر روی یک گلوله پنبه بریزید، سپس پنبه را در دریچه های هوای ماشین خود قرار دهید.
  • شما می توانید چند قطره از اسانس را در وان حمام خود بریزید و یا روی نقاط نبض خود بمالید.
  • می توانید برای استفاده از رایحه اسانس مورد علاقه خود از پخش کننده روغن یا بخارساز استفاده کنید.
  • از جواهرات و یا وسایل زینتی استفاده کنید که به طور خاص برای پخش اسانس ها طراحی شده اند. با استفاده از این وسایل شما می توانید رایحه اسانس عطری مورد علاقه خود را بطور مداوم به همراه داشته باشید.

ایمنی اسانس عطری

افراد کمی ممکن است تحریک یا واکنش های آلرژیک را نسبت به اسانس های عطری تجربه کنند. اما بهتر است بدانید در صورت ابتلا به درماتیت آتوپیک یا سابقه واکنش به محصولات موضعی، احتمال بروز واکنش شدید بیشتر است. اگرچه ممکن است شما نسبت به هر اسانس عطری واکنشی را تجربه کنید اما برخی از آنها که بیشترین سابقه را در ایجاد آلرژی دارند در زیر نام برده شده است:

  • اسانس پونه کوهی
  • اسانس پوست دارچین
  • اسانس یاس
  • اسانس علف لیمو
  • اسانس بابونه
  • اسانس ترنج

بنابراین بهتر است از استفاده مستقیم اسانس خالص بر روی پوست خودداری کنید و آنها را با ترکیب یک روغن حامل استفاده کنید. قبل از استفاده  برای پیشگیری از هرنوع واکنش آلرژیک بهتر است حتما تست حساسیت را انجام دهید.

نکته کلیدی این است که در رایحه درمانی به وسیله اسانس عطری بیش از ۱۵ تا ۶۰ دقیقه در یک مکان سربسته نمانید. هرگز بیش از یک ساعت در روز اسانس ها را تنفس نکنید. همیشه دستورالعمل های روی بطری را دنبال کنید و اگر دارویی مصرف می کنید یا از یک بیماری مزمن رنج می برید، قبل از شروع تمرین آروماتراپی با پزشک خود مشورت کنید. درست مانند هر داروی دیگری، اسانس های عطری نیز باید به درستی استفاده شوند تا مزایای سلامتی را به همراه داشته باشند.

عوارض جانبی استفاده از اسانس عطری

عوارض جانبی که ممکن است در هنگام استفاده از اسانس های عطری با آن مواجه شوید بستگی به نوع اسانس روش استفاده از آن دارد. اسانس عطری مرکبات، مانند پرتقال، لیمو و ترنج باعث ایجاد حساسیت پوست به نور خورشید می شوند که در نتیجه می ‌توانند افراد را مستعد آفتاب ‌سوختگی کنند.

بعضی از اسانس های عطری برای سیستم عصبی و کبد سمی هستند، مانند درخت چای و اکالیپتوس که باید با احتیاط برای نوزادان، سالمندان و زنان باردار استفاده شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا