Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

 خواص و کاربرد اسانس نعناع چیست؟

اسانس نعناع با توجه به خواص شفا بخش خود بسیار مناسب برای سلامتی بدن است. با توجه به خواص دارویی این اسانس، از آن در بسیاری از صنایع در سراسر جهان شروع درمان های جدید با  این داروها در ۳ سال گذشته کرده اند.

این اسانس به ۳ شکل شفاهی، موضعی و تنفسی استفاده می شود. اسانس نعناع دارای خواص تسکین دهنده ، ضد میکروبی ،ضد التهابی است و برای درمان گرفتگی بینی و بهبود مشکلات گوارش مفید است. با توجه به اینکه اسانس نعناع مولکول های کوچکی را در خود جای داده اند، به راحتی در دماهای طبیعی تبخیر می شوند و از طریق تنفس یا از طریق پوست وارد جریان خون می شوند و به این ترتیب نتایج آن ها به سرعت ظاهر می شود.اما از آنجا که اسانس ها را نمی توان خالص مصرف کرد، باید رقیق شوند. این محصولات اثرات بسیار سریع و قوی دارند .

اسانس نعناع

نعنا یا نعناع با نام علمی   Mentha از راسته نعناسانان و تیره نعناعیان است و یکی از سبزیجات مناسب برای مصرف خوراکی است. اسانس نعناع به کمک تقطیر برگ ها و سر شاخه های این گیاه آماده می شود. این اسانس شفاف، بی رنگ یا زرد مایل به سبز کم رنگ است و بسیار معطر با عطری تند و طراوت بخش و خنک کننده است.

 خواص اسانس نعناع

تکررادرار

تب بر

رفع سردرد های میگرن

ضد خارش

ضد سرفه

قاعده آور

درمان  ناراحتی های عصبی

از بین بردن سکسکه

ضد افسردگی

بادشکن

تقویت کننده معده

ضد تشنج

پاکسازی دستگاه تنفسی

از بین بردن شوره سر وشپش

اثرات خنک کنندگی

اشتها آور

موارد مصرف دارویی

این اسانس به شکل خوراکی برای درمان ناراحتی های گوارشی و از طریق موضعی برا ی جلوگیری از سردرد ساده و میگرن مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اینکه مطمئن شوید در فصل سرما از سرما خوردگی و درهای سینوزیتی در امان می مانید.به محض شروع فصل سرما همیشه اسانس نعناع با خود به همراه داشته باشید.تا این عصاره فوق العاده مواد عفونی و باکتریایی را از بین ببرد.

برای انجام این کار ۱ تا ۲ قطره را روی پیشاني بماليد و ۱ تا ۲ قطره جلوی بینی خود بکشید. در هنگام سرماخوردگی، همین کار را انجام دهید و سر و صورت خود را با پارچه نخی بپوشانید و بخوابید. در طول ۱۰ ساعت استراحت، از نتایج سرماخوردگی شدید در امان خواهید بود. شما همچنین می توانید از آن برای بخور دادن منزل برای ضدفونی کردن هوا استفاده کنید. .

از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری می کند و از گسترش عفونت از سر تا پایین جلوگیری می کند. به این ترتیب یک قطره عصاره نعناع جلوي بینی و پيشاني خود بمالید.

یک مانع در برابر ورود میکروب ها و ویروس های محیطی است. به همین دلیل از یک قطره عصاره نعناع طبیعی برای مالیدن در مقابل بینی و پیشاني استفاده کنید.

برای سالم نگه داشتن لثه هایتان می توانید ۲ قطره در آب گرم بریزید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

برای رفع درد معده، دو قطره عصاره نعنا را در یک لیوان آب گرم حل کنید ومیل کنید تا معده خود را تسکین دهید.

شما می توانید آن را برای روغن ماساژ استفاده کنید.

برای تسکین سریع درد عضلانی، شما می توانید دو تا سه قطره از اسانس نعناع طبیعی با دنبه کوبیده مخلوط و روی محل مورد نظر قرار دهید.

برای کوفتگی و دردهای بدن، شما می توانید این محصول را در انواع روغن های ضد درد استفاده کنید تا یک اثردهی بهتر و بیشتر حاصل شود. چرا که  عصاره نعناع دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است.

شما می توانید آن را بر روی شامپو خود را برای حذف شوره سر خود استفاده کنید. همچنین طراوت و شادابی موی سر را به همراه دارد.

جهت سردرد های سرد مزاج ، عصاره نعناع طبیعی با آرد جو روی پیشانیتان بمالید.

برای کمک به تسکین گوش درد، آن را با ماءالعسل به گوش بمالید.

برای کمک به توقف خونریزی بینی و خونریزی در دهان و تپش قلب، تقویت معده و قوه ماسکه، هاضمه ، را تقویت کنید: ۳ تا ۴ قطره عصاره نعنای طبیعی را با یک لیوان آب سرد بلعید.

روش نگهداری

بهتر است در یک مکان خنک و خشک نگه دارید.

مضرات اسانس نعناع

اسانس نعناع و فشار خون

نعناع یکی از قدیمی ترین گیاهان فصل تابستان در هند است که برخی متخصصان ، اعتقاد دارند که این گیاه مانع از تشکیل پلاک ها در داخل شریان هایی می شود و از جریان خون جلوگیری می کند. این گیاه می تواند جریان و فشار خون را تقویت کند. با این حال، بسیاری از متخصصان هشدار می دهند که بیمارانی که فشار خون بالا دارند باید از غلظت بالای اسانس نعناع جلوگیری کنند چرا که هنگام استفاد ه از آن به مقدار زیاد، اسانس نعناع می تواند تاثیر منفی بر برروی فشار خون بگذارد.

مضرات اسانس نعناع برای رفلاکس معده

مانند بسیاری از اسانس ها، اسانس نعناع می تواند دارای برخی تاثیرات منفی باشد.اگر چه با وجود این که نعناع برای مشکلات گوارشی و رفلاکس معده مفید است،  تحقیقات اخیر در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که نعناع به عنوان محرک علائم بیماری رفلاکس اسید معده عمل می کند!

مصرف اسانس نعناع در دوزهای های سنگین می تواند برا بدن مضر باشد  و پیروی از دستورات بهداشتی در این زمینه بسیار مهم است. باید بیان کرد که منتول خالص سمی است و نباید به صورت مستقیم استفاده شود.

افراد برای بهره مندی از خواص آن در آروماتراپی می توانند مقداری عصاره نعناع یا منتول بر روی بالش خود را بمالند. مطمئن باشید که با پزشک خود در مورد مصرف اسانس نعناع برای درمان بیماری رفلاکس معده و سایر مشکلات گوارشی و حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

عوارض اسانس نعناع برای اسهال

هنگامی که اسهال داشتید، استفاد ه از اسانس نعناع می تواند باعث سوزش مقعد شود. از دیگرعوارض احتمالی اسانس نعناع می توان به این صورت است:

مصرف نعناع و اسانس نعناع برای بسیاری افراد بی خطر است. اما توصیه می شود که دیگر بیش از هشت هفته متوالی از آن ها برای عملکردهای درمانی استفاده نکنید.مصرف بیش از حد اسانس نعناع می تواند باعث برخی عوارض جانبی از جمله سوزش سر دل، خشکی دهان، تهوع و استفراغ شود.

اسانس نعناع در بارداری و شیردهی

مصرف اسانس نعناع در طول بارداری و شیردهی با رعایت اعتدال عوارضی ایجاد نمی کند. با این حال، با پزشک خود در مورد مقدارو اثرات آن مشورت کنید.

در صورتی که باردار هستید یا شیرده هستید، باید مراقب میزان مصرف اسانس نعنا باشید. به همین دلیل یک توپ پنبه ای را در عرق نعنا خیس کنید و به آرامی آن را روی سینه بمالید. پس از مدتی سینه را با آب بشویید و نوزاد خود را تغذیه کنید.

طرز استفاده از اسانس نعناع

شما می توانید چند قطره از آن را در داخل دستگاه بخور بچکانید, این عمل کمک خواهد کرد که مسیر تنفسیی باز شود. این اسانس می تواند در تابستان و پس از ورزش به دلیل خواص خنک کننده آن بسیار موثر باشد.به همین منظور فقط چند قطره از آن در داخل آب مصرفی بریزید و بنوشید.

عرق نعناع برای کودکان و نوزادان

مصرف خوراکی اسانس نعنا رقیق برای کودکان بی خطر است. برای کودکان بیش از ۸ سال پرنعمت، می توان آن را بدون ترس و بدون مایل به مخلوط با آب استفاده می شود. عرق نعناع می تواند به مقابله با درد، اسهال و تب در کودکان کمک کند، اما اگر کودک مشکلات گوارشی زمینه ای داشته باشد، باید آب زیادی مصرف کند .

سخن پایانی

اسانس نعناع می تواند به سلامتی بدن کمک کند.نعناع می تواند به بهبود هضم غذا کمک کند و همچنین با عفونت های میکروبی و مانند آن مبارزه کند. برای درمان نفخ و سوزش سر دل، نوشیدن فقط مخلوط چند قطره اسانس نعن ابا آب پس از هر وعده غذایی بسیار عالی است. با این حال، بسیار توصیه می شود که شما به دنبال مشاوره دکتر خود قبل از استفاده ازاسانس نعناع به عنوان یک درمان باشید. اگر شما شرایط و بیماری خاصی دارید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا