Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص اسانس همیشه بهار چیست؟ ترکیبات، کاربرد و قیمت خرید آن

اسانس گل همیشه بهار، از کالندولا یا گل همیشه بهارتولید می شود.گل همیشه بهار یک گیاه یک ساله، علفی است که ساقه آن به ارتفاع تقریبی نیم متر می رسد. گل های این گیاه نارنجی یا زرد است و ریشه آن مخروطی است. گلبرگ های این گیاه معمولاً پس از چیده شدن خشک می شوند و برای کاربرد های دارویی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. کالندولا غنی از آنتی اکسیدان ها و روغن های فرار است.

 گل همیشه بهار

گل همیشه بهار (نام علمی: calendula officinalis یا calendula persica) ازگونه ای کالندولا است. این گیاه از تیره ستاره ای است، علفی و پایا است. ساقه هوایی افراشته منشعب است و پرزهای غده ای آن زرد رنگ است. یک گیاه یک ساله علفی است .این گیاه  متعلق به خانواده کاسنی یا گل ستاره (Asteraceae است و مبدأ آن نواحی مدیترانه و غرب آسیا بیان شده است. ارتفاع این گیاه بستگی زیادی به شرایط آب و هوایی محلی که گیاه در آن رشد می کند، دارد و بین ۴۰ تا ۷۰ سانتی متر است.

در قسمت پایین ساقه اصلی این گیاه، شاخه های کوتاه و فراوانی منشعب شده اند. ریشه های این گیاه راست و مخروطی است، برگ های آن سبز روشن، بلند، کشیده، باریک است.این برگ ها بدون دندانه و کمی کرکدار هستند.

قرار گیری برگ ها روی ساقه در این گیاه متناوب است. اسانس کالندولا دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به طور گسترده ای در درمان برخی بیماری ها استفاده می شود.

این گیاه ضد نفخ معده و روده ، تحریک  کننده کلیه ها، بهبود گردش خون و فعالیت های قلبی است. عصاره هیدروالکلی گیاه همیشه بهار اثر قابل توجهی در درمان التهاب دارد.

اسانس همیشه بهار چیست ؟

ترکیبات این اسانس چه هستند؟ گل همیشه بهار دارای مزایا و خواص زیادی است که در اسانس کالندولا نیز وجود دارد. برخی از خواص مهم این اسانس، تقویت عملکرد دستگاه گوارش، مراقبت از بدن در برابر سرطان و بهبود زخم ها و سوختگی ها هستند. این گل به رنگ های نارنجی و زرد به شکل مخروطی رشد می کند، گلبرگ های آن برای کاربردهای مختلف خشک می شوند و به عنوان دمنوش یا مصارف دارویی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. کالندولا دارای آنتی اکسیدان های مختلفی و روغن های فرار است.

اسانس گل همیشه بهار، به دلیل اینکه حاوی لاکتون و فلاونوئیدها است، می توان گفت خواص ضد میکروبی دارد که ممکن است. دارای خواص ضد میکروبی است که این خواص بیشتر علیه استافیلوکوکسی شناخته شود. تحقیقات انجام شده از اسانس گل همیشه بهار در غلظت ۸۰۰ ppm ثابت کرده است که روغن کانولا تاثیر آنتی اکسیدانی دارد، و این اسانس می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی در صنعت روغن مورد استفاده قرار گیرد، به طوری که اسانس گل همیشه بهار جایگزین آنتی اکسیدان سنتزی قرار گرفته است.

تاریخچه گل همیشه بهار

خاستگاه گل همیشه بهار آمریکای جنوبی و مرکزی (به ویژه مکزیک) است. این گیاه در قرن ۱۶ به اکثر نقاط جهان گسترش یافت. و در جنوب اروپا به سرعت شناخته شد.

​​ کاربرد اسانس همیشه بهار در صنایع غذایی

  1. تولید کیک
  2. تولید شیرینی
  3. تولید بیسکویت
  4. تولید آب نبات
  5. تولید ژله
  6. تولید آب میوه
  7. و.

کاربرد اسانس مایع گل همیشه بهاردر صنایع دارویی

این اسانس دارای عطری شیرین، قوی، میوه‌ای و مرکباتی است و به دلیل خواص دارویی فراوانی که دارد برای درمان مشکلات و عفونت‌های پا استفاده می‌شود. این اسانس همچنین در صنايع آرايشي و بهداشتي به صورت فراوان کاربرد دارد.

  • از این اسانس برای تولید کرم‌هایی جهت بهبود التهاب پوستی، اگزما و خشکی پوست استفاده می‌شود.
  • این اسانس در ترکیبات کرم‌های معالجه ادرار سوختگی پای نوزادان به کار می رود.
  • برای رنگ کردن برخی چربی‌ها و مواد آرایشی از رنگ‌های موجود در گلچه‌های این گیاه استفاده می‌شود.
  • این اسانس دارای خاصیت ضد تورم است ودر تهیه محصولات آرایشی بسیار کاربرد دارد.
  • از این اسانس در تهیه انواع نرم کننده‌ها و شامپوهای نرم کننده لوسیون‌ها، صابون‌ها، پماد و کرم‌های ضد آفتاب، استفاده می شود.
  • این ماده در محصول ضد چروک پوست نیز کاربرد دارد.

روش تولید اسانس همیشه بهار

این اسانس با روش تقطیر بخار گل‌های گیاه گل همیشه بهار حاصل می شود.

ترکيبات اسانس گل همیشه بهار

 

تري ترپن ساپونين ها (۲ تا ۱۰%) گليكوزيدهاي Aتا f (گليكوزيدهاي منو يا بيس دموسيديك)
فلاونوئيدها(۳/۰ تا ۸/۰%) شامل گليكوزيدهاي ايزورهامنستين و كوئرستين
هيدروكسي كومارين ها شامل اسكوپولتين، امبلي فرون، اسكولتين
تري ترپن الكل ها تري ترپن مونو ال ها (۸/۰%)، تري ترپن ديول ها (۰۴/۰%)، تري ترپن تريول ها شامل لوپئو، تاراگزاسترول، پسي تاراگزاسترول، فاراديول، آرني ديول، مونو و دي استرهاي آنها
كاروتنوئيدها تركيبات اصلي لوتئين و زياكزانتين
اسانس فرار (۰۲/۰%) تركيبات اصلي آلف-كادينول، T-كادينول، اسيدهاي چرب
رامنو ارابينوگالاكتان ها، آرابينوگالاكتان ها پلي ساكاريدهاي محلول در آب (۱۵%)
پلی ین ها

 

خواص اسانس همیشه بهار

درمان زخم ها و سوختگی

یکی از مهم ترین کاربردهای اسانس همیشه بهار کاربرد آن بر روی پوست آسیب دیده است. از این گیاه برای کاهش خارش، قرمزی، سوزش، خشکی و تورم و التهاب استفاده می شود. تحقیقات ثابت کرده است که این اسانس به رشد بافت های سالم و جدید کمک می کند و افزایش جریان خون در منطقه آسیب دیده بیشتر می کند. علاوه بر این، گل همیشه بهار ساخت کلاژن را تقویت می کند، این عمل باعث تقویت بافت پوست می شود و پوست خشک را مرطوب می کند و بهبودی پوست آسیب دیده و زخم های جراحی را تسریع می کند.

بهبود دستگاه گوارش

این اسانس برای کاهش علائم و نشانه های بیماری التهابی روده یا کولیت موثر است. این اسانس همچنین برای درمان رفلاکس معده، زخم معده، ورم معده، درد معده و درد قاعدگی استفاده می شود؛ به افراد ی که مبتلا به مشکلات گوارشی است ، توصیه می شود که روزانه از این گیاه را بنوشند.

 مقابله با سرطان

این اسانس دارای مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی است و یکی از مفیدترین نوشیدنی ها است. آنتی اکسیدان های این گیاه اثر رادیکال های آزاد در بدن را خنثی می کنند و ازابتلا به بیماری های مزمن همچون سرطان و دیابت پیشگیری می کنند. علاوه بر این، بتاکاروتن در این ترکیب به طور گسترده ای احتمال ابتلا به التهاب استخوانی را کاهش می دهد و آرتریت روماتوئید را به طور چشم گیر کاهش می دهد.

پاکسازی کبد

این اسانس به طور موثر کبد را ازمواد زائد پاکسازی می کند.همچنین این گیاه باعث تقویت صفرا تولید شده در کبد می شود، در نتیجه این ماده می تواند در جهت تقویت عملکرد کبد استفاده شود.

کاربردهای اسانس گل همیشه بهار

  •  کاهش التهاب ناشی از استفاده از پوشک و مراقبت از پوست حساس
  • کاهش تغییر رنگ به دلیل باقی ماندن جای زخم
  • کاهش رگ های واریس
  • درمان التهاب ناشی از نیش حشرات
  • درمان سوختگی
  • درمان التهاب پوست و اگزما
  • کاهش کبودی
  • ترمیم کاهش عفونی
  • تسکین  پوست پس از برداشتن مو
  • درمان موهای زیر جلدی
  • کاهش شوره سر
  •  کاهش علائم گردش خون ضعیف
  • بهبود زخم
  • ضد التهاب
  • نرم کننده
  • مرهم
  • قاعده آور
  • ضد میکروبی

عوارض جانبی اسانس گل همیشه بهار

مصرف این گیاه سمی اعلام شده است و در دوزهای پایین مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، استفاده خارجی برای افراد حساس می تواند باعث عفونت پوستی شود.

قیمت اسانس همیشه بهار

قیمت  این اسانس به عوامل مختلفی بستگی دارد. کیفیتی که اسانس استخراج شده است، بر قیمت محصول بسیار موثر است. نرخ ارز و و تغییرات آن بر قیمت آن موثرند. وارداتی بودن این اسانس نیز بر قیمت نهایی آن تاثیر زیادی دارد. نرخ ارز بر قیمت اسانس های وارداتی و خارجی بیشتر تاثیر خود را می گذارد.  نوسانات نرخ ارز می تواند موجب افزایش قیمت این محصولات گردد. اسانس ها در وزن های مختلفی بسته بندی و به بازار عرضه می شود. هرچه بسته بندی بزرگ تر باشد، قیمت بیشتری هم خواهند داشت. کیفیت مواد اولیه و رعایت استاندارد های تولید بر قیمت روغن های خام موثر خواهد بود.

خرید اسانس همیشه بهار

خرید و فروش اسانس همیشه بهار به دلیل خواص دارویی زیاد آن، بسیار صورت می پذیرد. برای خرید این محصول می توان به صورت حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود. خرید این اسانس به صورت غیر حضوری امکان خریدی بی واسطه و صرفه جویی در وقت و هزینه را فراهم نموده است.

برای مطالعه:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا