Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد اسانس شوینده چیست؟ خواص، انواع و ویژگی های آن ها

حتما در مورد استفاده ازاسانس، عطرها در تولید انواع اسپری خوش بو کننده یا ادکلن ها شنیده اید. این در واقع همان چیزی است که به طور از مستقیم از ترکیبات شیمیایی یا سبزیجات استخراج می شود و ایجاد بوی خوش در مواد شوینده می کند.

دلایل زیادی وجود دارد که کارخانه های شوینده و آرایشی بر استفاده از اسانس برای مواد شوینده تأکید دارند.یکی از دلایل آن ساخت شوینده ها و پاک کننده ها براساس مراجع بین المللی است. دلیل دیگری که ملزم می سازد، تمام مواد شوینده و پاک کننده ها باید رایحه و بوی خوب داشته باشند.

و بتواند تا میزان حداکثر بوی آلود گی و کثیفی ها را از روی لباس از بین ببرد. حتی اگر از یک شوینده قوی برای لباس یا سطح خاصی استفاده شود باز هم نیاز به استفاده از اسانس و مواد معطراست.

به عبارت دیگر شوینده های خانگی و صنعتی و تمیز کننده ها محصولات بدون اسانس شوینده یک محلول معمولی هستند که می تواند پس از استفاده بوی ناخوشایند بهم شام شما برسد. با این توصیف مطمئنا به اهمیت اسانس های مهم در شوینده ها پی می برید.

اسانس شوینده و ویژگی های آن

به طور معمول، اسانس های مورد استفاده در شوینده ها و تمیز کننده ها ‘روغن های اساسی’ یا ‘روغن های گیاهی’ نامیده می شوند و در منابع خارجی از همین نام استفاده می شود. روغن ها یا اسانس های اصلی در شوینده علاوه بر اینکه خواص پاک کنندگی قدرتمندی دارند، بلکه می توانند رایحه بسیار دلپذیربه محصول نهایی بدهند و در نهایت ظاهر زیبا و درخشانی به شوینده می دهند.

وقتی شما لباس های خود را با شوینده می شویید، علاوه براینکه تمیز و پاکیزه می شوند، بوی مطبوع و خوشایندی را ازماشین ظرفشویی احساس می کنید. این ترکیبات ظاهری مایع دارند، با این حال ترکیبات مولکولی در ساختار روغن ها  وجود دارند که باعث ایجاد بوی خوش در شوینده ها هستند.اگر شما نامی از روغن درخت چای و یا روغن لیمو شنیده اید، در واقع اشاره به همین مواد شوینده دارد.

وجود اسانس مواد شوینده در این ترکیبات دیگر خطر فیزیکی یا شیمیایی برای لباس ها، پارچه ها یا سطوحی که قرار است تمیز شوند، ندارد. اسانس ها و ترکیبات شیمیایی معمولی  بدون خطر و عوارض جانبی هستند. هنگامی که از شوینده ها استفاده می کنید، هرگز نگران آسیب احتمالی به پوست یا آسیب به دستگاه تنفسی نخواهید بود.

کاربردهای اسانس شوینده

کاربرد اسانس شوینده چیست؟ خواص، انواع و ویژگی های آن ها

به طور خلاصه، رایج ترین استفاده از اسانس مواد شوینده را می توان برای ایجاد بوی دلپذیر و عطر در چنین محصولاتی معرفی کرد. همانطور که ما در مورد لکه های لباس، آلودگی و کثیفی ها صحبت می کنیم، منظور ما مواد شیمیایی خطرناک و ترکیبات مختلف هستند که در مقیاس بسیار اندک که در بافت پارچه و یا در لابه لای سطوح مختلف باعث ظاهر نامطلوب در آن می شود. انواع شوینده ها، پاک کننده ها و محلول های تمیز کننده قادرند اثرات لکه های قوی از بین ببرند.

در میان انواع اسانس، نام های زیادی را در منابع مختلف پیدا می کنیم. ترکیبات شیمیایی که شامل  لیمو، گل، درخت چای، اسطوخودوس، اسانس ادکلن نمونه هایی از ترکیباتی است که ایجاد عطر دلپذیر و منحصر به فرد در شوینده های مختلف ایجاد می کند و بهترین اسانس مایع دستشویی و مایع ظرفشویی است.

تولید اسانس به روش صنعتی، استانداردها و قوانین خاص خود را دارد بدست آوردن اسانس برای ایجاد عطر دلپذیر در مواد شوینده، تقریبا کار دشواری است. چون این مواد در حقیقت باید از ترکیبات دیگر استخراج شوند، و به همین دلیل قیمت خرید اسان سبه طور خالص کمی گران تر است.در ادامه این بخش قصد داریم شما را با مهم ترین کاربرد اسانس شوینده در این محصولات اشنا کنیم.

 اسانس لیمو

اسانس لیمو  در بیشتر شوینده های خانگی یافت می شود. این روغن اساسی دارای خواص ضد قارچ و ضد عفونی کننده است و ب ابوی بسیار خوش در زمان کار کردن احساس دلپذیر در فرد ایجاد می کند. شوینده های ساخته شده با این اسانس معمولاً برای شستن ظروف و تمام انواع پارچه ها مناسب هستند.

 اسانس اسطوخودوس

این روغن علاوه بر خواص درمانی دارد ،در محصولات و شوینده هایی که شامل صابون ،انواع پاک کننده های سطوح، تمیز کننده ها، انواع اسپری ها است.محصولات ساخته شده با این نوع از اسانس باعث آسیب به پوست دست نمی شود و دارای یک قدرت تمیز کننده قوی است.

اسانس پرتقال

یکی دیگر از پرطرفدارترین و محبوب ترین اسانس های محصولات و مواد شوینده است. شما ممکن است برای خرید مواد شوینده به بازارمراجعه کرده باشید و فقط به د نبال محصولی هستید که بوی پرتقال می دهد، باشید چون این عطر را دوست دارید. اسانس پرتقال تحریک کننده است و باعث حس نشاط می شود.

اسانس درخت چای

یکی دیگری از اسانس گیاهی است که برای مواد شوینده استفاده می شود. اسانس چای معمولاً در پاک کننده های صورت و دست، صابون ها و محصولات مراقبت از پوست وجود دارد. این روغن قدرت تاثیر گذاری بالایی دارد.

قدرت ضد عفونی کننده دارد وسطوح را به خوبی تمیز می کند و از همه مهمتر باعث واکنش های حساسیت زا بر روی پوست نمی شود. تمام مواد شوینده و پاک کننده ها دارای اسانس درخت چای هستند ودسته بهترین محصولات هستند.

اسانس اکالیپتوس

کاربرد اسانس شوینده چیست؟ خواص، انواع و ویژگی های آن ها

یکی دیگر از اسانس های شوینده هستند که به طور گسترده استفاده می شوند. شما می توانید اسانس اوکالیپتوس در صابون, مواد شوینده, محصولات مراقبت از پوست, عطر, و غیره بیابید. محصولات تولید شده از روغن اکالیپتوس معمولاً بوی تند دارند، چیزی شبیه نعنا. این اسانس سلول های مغزی را تحریک می کند و آرامش ویژه ای در فرد ایجاد می کند. محصولاتی که در گروه آرایشی و بهداشتی دارای اسانس و روغن اکالیپتوس هستند که بسیار محبوب و پرطرفدار هستند.

اسانس رزماری

اسانس رزماری یکی از اسانس های شوینده است. این اسانس خواص زیادی دارد. حتی می توان آن به صورت مستقیم روی پوست اعمال می شود و یا آن را می توان استشمام کرد تا تاثیر مثبت بر ذهن و خلق و خوبگذارد.

اسانس های گیاهی دسته دیگری از اسانس شوینده هستند. این اسانس ها مهم از منابع مختلف گیاهی دریافت می شوند. روغن صنوبر، اسانس کاج، اسانس سرو، اسانس آویشن نمونه هایی از موادی هستند که به عنوان اسانس ها یا ترکیبات معطر در مواد شوینده مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. مواد شوینده و تمیز کننده ، تولید شده با این روغن های گیاهی دارای خاصیت لکه زدایی و پاک کنندگی قوی هستند. به دست آوردن اسانس گیاهی از صنوبر یا درخت های کاج و سرو کار دشوار است که در صنایع انجام می شود.

برخی گیاهان شامل مریم گلی، میخک، گشنیز یا میوه های مختلف مانند توت در شوینده ها استفاده می شوند. آنچه اهمیت دارد، این است که اسانس شوینده یکی از مواد افزودنی اصلی کارخانه مواد شوینده است.

روش تولید اسانس

تولید اسانس مواد شوینده به صورت مستقیم به استخراج این ترکیبات از منابع اصلی دارد. اگر درمورد استخراج این ترکیبات از برای تولید مواد شوینده چیزی شنیده اید در واقع این به همین روش ها اشاره دارد.

بیشتر مواد معطر، یا اسانس ها، ساختار مولکولی آلی دارند ودارای ترکیبات حلقوی از نظر شیمی مولکولی هستند. مهم ترین و اصلی ترین روش تولید اسانس شوینده ‘روش تقطیر’ است. ‘تقطیر’ عبارت است از حرارت دادن یک مخلوط، ، سرد شدن بخارات و دوباره تبدیل شدن آنها به شکل مایع است؛ به این ترتیب می توان ناخالصی ها را حذف کرد. محصول بدست آمده همان اسانس یا روغن است در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.بسته به اینکه چه نوع اسانسی قرار است، تولید شود، ترکیبات اولیه برای حرارت دادن متغیر است. در قسمت زیر فرایند چگونگی استخراج اسانس شوینده ها بررسی شده است.

برای تولید اسانس یا روغن گیاهی، مواد اولیه در یک مخزن بزرگ گرم می شوند. مخزن بسیارداغ می شود و ترکیبات عمدتاً بر اساس نقطه جوش تبخیر می شوند. این مخزن مجهز به دریچه هایی است که به مجرا هایی راه دارد. ترکیبات بخار شده وارد مسیرهای خروج می شوند و در یک مسیر مارپیچ حرکت می کنند. در اطراف این مسیر مارپیچی یا جریان همیشه آب سرد نگه داشته می شود. با توجه به این سرما، بخارات متراکم می شوند و مایع می شوند. این فرایند، چیزی شبیه کندانسور یا متراکم کننده است. از بخش انتهایی کندانسور، مایع متراکم وارد ظرف ویژه ای می شود، و برای اینکه آب یا روغن را با هم مخلوط نشود. با توجه به این که درفرایند تولید اسانس مواد شوینده ، برخی از ناخالصی ها در داخل مخزن نهایی جمع می شوند. پس از این مرحله، لازم است یک مرحله دیگر به عنوان ‘سرریزکردن ‘ انجام شود. به این ترتیب می توان اسانس یا آب مخلوط را از این قسمت جدا کرد. استخراج اسانس یا روغن های گیاهی به روش های مختلف انجام می شود که هر کدام دارای مزایا و معایب هستند. بهترین و متداول ترین روش صنعتی برای این منظور، همین روش تقطیر است.اسانس ، مشتریان صنعتی خاص خود را در بازار دارد. مصرف کنندگان اصلی اسانس کارخانه های شوینده، محصولات آرایش و بهداشتی هستند.

خرید و فروش اسانس شوینده

خرید و فروش اسانس در این صنایع به طور معمول با کدها، اعداد و بسته بندی مختلف انجام می شود. اسانس های تولید شده در آلمان، فرانسه یا دیگر کشورهای اصلی دیگردر بازار خریداری می شوند. برخی از شرکت ها از اسانس های وارداتی استفاده می کنند و برخی دیگر از روغن های گیاهی تولید شده در ایران استفاده می کنند.

پرفروش ترین میوه شامل سیب سبز، هلو، نارگیل، آناناس، طالبی، موز، لیمو، توت فرنگی، پرتقال، گیلاس، انبه، خیار، کیوی، آلوئه ورا، هفت میوه، هندوانه و…اسانس های ادکلنی، انواع گل و غیر میوه ای گل های بهاری، یاس، داو، شکلات، وانیل، بادام تلخ، لوکس، کاج، ارکیده، اسطوخودوس، گل سرخ، نعناع، اکالیپتوس، کارامل، تافی و ده ها اسانس دیگر همگی جزو پرمصرف ترین اسانس ها در تولید مواد شوینده هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا