Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس کشمش چیست؟ کاربرد، روش تولید و قیمت خرید

اسانس کشمش تقاضای زیادی در بازار دارد و به طور گسترده ای در کارگاه های شیرینی سازی و کارخانه های تولید کیک و شیرینی و کلوچه استفاده می شود. با توجه به این که اسانس کشمش ارزش غذایی زیادی دارد،یکی از محصولاتی است که به طور گسترده ای در صنعت غذا و دارو مورد استفاده قرار می گیرد، خوانندگان محترم مجله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می توانید با مطالعه این مقاله به خواص ، کاربردها،روش های مختلف تولید این محصول آشنا شوید.

تعریف اسانس

اسانس به محلول یا مایعی گفته می شود که معمولاً متشکل ازالکل و روغن است. با توجه به تعریف اسانس در ویکی پدیای فارسی، در قسمت مربوط به فرهنگ معین، اسانس، عصاره گل ها و گیاهان ، عطرمایه نامیده می شود.

از این اسانس در موارد صنعتی و خوراکی استفاده می شود. معمولا از اسانس خوراکی برای ایجاد یک طعم دلپذیر برای مواد خوراکی و یا طعم دهنده های مواد غذایی استفاده می شود. از اسانس های صنعتی نیز می توان در مواد شوینده و پاک کننده استفاده می شود.

اسانس کشمش چیست؟

مایع یا محلول به دست آمده از تقطیر و ترکیب گیاهان مختلف را اسانس می گویند. این اسانس ها دارای عطر قوی، عالی و دلپذیر می باشد. بیشتر آن ها از برگ گل ها یا میوه خشک شده تولید شده اند. از آن ها در صنایع غذایی و دارویی استفاده می شود. این محصول اسانسی است که از کشمش یا مویز تولید می شود. این اسانس مایع بی رنگ و محلول در آب، روغن و الکل است. برای تولید این اسانس از تقطیرو چند روش مختلف می توان برای فراهم کردن این اسانس استفاده کرد که در نهایت یک مایع حلال تولید می کند.

اسانس محلولی است که از تقطیر گیاهان مختلف تهیه می شود و عطر و طعم  خوشایندی دارد. این اسانس از کشمش تولید می شود و به صورت مایع بوده ، بی رنگ و محلول در آب و الکل ساخته می شود.

مترادف اسم اسانس کشمش

مصارف اسانس کشمش 

  1. قنادی ها
  2. کیک
  3. شکلات
  4. دمنوش
  5. و…

خواص اسانس کشمش

این اسانس، مانند خود کشمش، ارزش غذایی بالایی دارد و حاوی ویتامین آ و ب، آهن، مس، پتاسیم ، و سایر مواد مغذی، است. این اسانس در روش های مختلف تهیه می شود. اسانس کشمش نیز مانند خود کشمش دارای خواص های غذایی بی نظیری است که منجر به استفاده آن در صنایع غذایی و دارویی شده است.

این اسانس دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و باعث جلوگیری از بسیاری از بیماری ها می شود. اسانس کشمش منبع بسیار خوبی از ویتامین D بوده است و در سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارد. این اسانس در کاهش استرس موثر است و نقش موثری در عملکرد مناسب رگ های خونی دارد. همه از این خواص مفید، همراه با طعم باور نکردنی آن، باعث تشویق کارخانه داران به استفاده از اسانس در صنایع غذایی است. علاوه بر این اسانس کشمش به دلیل ترکیب های مفید تغذیه ای مورد توجه بسیاری از زنان خانه دار قرار گرفت. از آن در مواد غذایی خانگی مانند کیک، دمنوش، ایجاد طعم و عطر خوش آن ها استفاده می کنند.

کاربردها ی اسانس کشمش

بیشترین کاربرد اسانس کشمش در قنادی ها و در پخت کیک، شیرینی و شکلات است. مواد مغذی که شامل آهن، مس، پتاسیم و ویتامین ها هستند در این محصول فراوان است. با توجه به وجود بسیاری از مواد مغذی در این اسانس، از آن به طور گسترده ای در صنعت داروسازی استفاده می شود. توجه داشته باشید که این اسانس رنگ آب و بی رنگ است، آن را در ظرف های رنگی نگه دارید تا در مقابل نور تجزیه نشده باشد.

کشمش از جمله مهمترین محصولاتی است که از انگور بدست آمده است و خواص زیادی دارد. در دستورالعمل انواع مختلف غذاها ، شیرینی ها ، به صورت آجیل استفاده می شود و  همچنین به ‌صورت آجیل و میان وعده مصرف می شود. علاوه بر این، اسانس ساخته شده از کشمش ارزش غذایی بالایی دارد. بنابراین به دلیل این خواص و ارزش غذایی این اسانس، از آن  برای تولیدغذا و دارو استفاده می کنند.

صنعت دارو ساز

مانندکشمش، اسانس آن دارای فواید زیادی است. هر دو شامل مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم و مس می شوند. همچنین منبع خوبی از ویتامین های A و B  است.

کشمش که می تواند نوعی میوه خشک باشد شامل مقادیر کمی چربی و سدیم است و سرشار از انرژی است. بنابراین، آن را به طور گسترده ای در   صنعت داروسازی استفاده می شود. مانند اسانس های گل محمدی، گل سرخ و بسیاری دیگر.

کاربرد در صنایع غذایی

این محصول یک عامل کاملا قوی و دلپذیر است و برای ایجاد طعم برای فرآورده های غذایی استفاده می شود. این اسانس عامل بسیار قوی و دلپذیربرای محصولات غذایی است، کارخانجات تولید کننده بیسکویت و کیک و همچنین قنادی ها از این اسانس به طور گسترده درتولید محصولات خود استفاده می کنند.این محصول دارای عطر دلپذیر کشمش است و این عطر را به محصولات غذایی مختلف می افزایند.لازم به ذکر است: مصرف زیاد اسانس های مختلف می تواند به دستگاه گوارش آسیب وارد کند و عوارض جانبی متعدد دیگری ایجاد کند.

روش تولید اسانس کشمش

همانطورکه گفته شد این اسانس طعم دهنده است که بسیار در صنعت غذا و دارو استفاده می شود. ازجمله راه های تولید اسانس کشمش، تقطیر می باشد که این روش نسبت به سایر روش ها کاربرد بیشتری دارد.

در فرایند تقطیر تولید اسانس، میوه خشک شده کشمش به داخل دستگاه عرق گیری  وارد می شود. در این دستگاه به دلیل ایجاد حرارت بخار تولید می شود. این بخار بر اثر سرد شدن به مایع تبدیل می شود، این ماده همان اسانس کشمش است. پس از آماده سازی اسانس، زمان آن رسیده است تا بسته بندی شود.ازروش ها ی دیگر تولید این اسانس شامل استخراج حلال، تکنیک انفلوراژ و روش فشار سرد را نیز نام برد.

استخراج به وسیله حلال از به روزترین روش برای تولید اسانس است. در این روش استخراج با ایجاد خلاء بدون نیاز به حرارت به گیاه  عمل استخراج انجام می شود. بازدهی تولید اسانس در این روش بیشتر است.

باید گفت که برخی از این تکنیک های تولید اسانس برای انواع صنعتی و غیر خوراکی مانند عطر استفاده می شود. به عنوان مثال، روش انفلوراژ یکی از تکنیک های استخراج قدیمی است که در تولید عطر ها به کار می رود.

قیمت اسانس کشمش

قیمت این اسانس به عوامل مختلفی بستگی دارد. کیفیت و درجه خلوص محصول بر روی قیمت آن تاثیر گذار است. اسانس ها در گرید خوراکی ، دارویی و صنعتی وارد بازار می شوند. گرید دارویی و خوراکی نسبت به گرید صنعتی دارای قیمت بیشتری است. نرخ ارز نیز و تغییرات آن روی قیمت اسانس ها تاثیر گذار است. هم چنین وزن بسته بندی بر قیمت تمام شده محصول اثر دارد. هر چه محصول در بسته بندی های بزرگتر و با مقادیر بیشتر عرضه شود. قیمت بیشتری خواهد داشت.

خرید اسانس کشمش

برای خرید اسانس کشمش ضروری است  به برخی عوامل توجه کنید. یکی از عوامل شما باید فراموش نکنید که در هنگام خرید اسانس ، کیفیت اسانس تولید تولید شده است، چرا که اسانس ها در کیفیت های متفاوتی تولید می شود و شما باید  آن  را در هنگام خرید اسانس فراموش نکنید. عامل دیگری برای خرید این اسانس، قیمت اسانس است، تولید کنندگان اسانس با توجه به کیفیت اسانس قیمت های مختلفی را اعلام می کنند. شاخص دیگر برای خرید اسانس ، شرکتی است که از آن اسانس خریداری می شود. این شرکت ها باید مجوز از وزارت بهداشت و سایر مجوزها و الزامات مورد نیاز از طریق یک شرکت کسب و کار شیمیایی داشته باشد.

سخن پایانی

اسانس کشمش از اسانس های گیاهی است که می تواند در صنایع غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گیرد.این اسانس طبیعی و طعم دهنده یک محصول طبیعی است که از کشمش و از طریق یکی از روش های تقطیر، فشردن و استخراج به صورت حلال به دست می آید.

برای مطالعه بیشتر:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا