Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس گل محمدی چیست و از خواص بی نظیر آن چه می دانید؟

اسانس گل محمدی یک اسانس گیاهی با رایحه شگفت‌ انگیز، کمیاب و ارزشمند است که در عطرسازی و لوازم آرایشی بسیار استفاده می شود. این اسانس گیاهی دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است و به ویژه در رایحه درمانی مورد توجه قرار گرفته است.

گل محمدی به دلیل خاصیت معطری که دارد در عطرسازی و تولید محصولات آرایشی بسیار استفاده می شود. اسانس تهیه شده از گلبرگ های این گل را می توان بر روی انواع پوست ها استفاده کرد. این اسانس گیاهی در برخی از فرهنگ های باستانی نماد عشق است، همچنین به دلیل داشتن خواص محرک به عنوان یک ماده تقویت کننده جنسی در طب سنتی بسیار استفاده می شود.

برای سالیان بسیار زیادی از اسانس های گیاهی برای بهبود بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده شده است. این محصولات از برگ ها، گلبرگ ها، ریشه، پوست و سایر قسمت های گیاهان که دارای خواص درمانی طبیعی هستند، به دست می آیند. انواع مختلفی از اسانس های گیاهی در بازار وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسانس گل محمدی، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

گل محمدی چیست

گل محمدی از زمان های قدیم یک گل محبوب و ارزشمند بوده است. ظاهر و رایحه زیبای آن سالهاست که مورد تحسین قرار گرفته است. گل محمدی علاوه بر زینتی بودن، فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. از گلبرگ های آن برای تهیه محصولاتی همچون گلاب و اسانس گل محمدی استفاده می شود. این محصولات به عطرها، لوازم آرایشی و بهداشتی، غذاها و نوشیدنی ها اضافه می شوند. همچنین این محصولات نقش مهمی در برخی از مراسم مذهبی داشته اند.

گل محمدی از انواع بسیار قدیمی خانواده گل های رز است و به خاطر رایحه بسیار دلپذیرش مشهور است. گلبرگ های این گل خوراکی هستند (به شرطی که گیاه به درستی شناسایی شود و سم پاشی نشده باشد) و برای تزئین یا طعم دادن به غذا استفاده می شوند. آنها همچنین برای تهیه دمنوش، چای یا مربا نیز کاربرد دارند.

نام علمی گل محمدی به صورت Rosa damascena بیان می شود. گمان می رود که منشا این گل در خاورمیانه باشد، اگرچه نظریه دیگری نشان می دهد که در روم باستان دیده شده است. گل محمدی به صورت درختچه رشد می کند و گلهای آن صورتی یا قرمز روشن هستند.

ترکیبات شیمیایی گل محمدی

این گل بسیار زیبا و خوشبو به دلیل داشتن ترکیبات مختلف، فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. ترکیبات موجود در این گل عبارتند از:

  • آنتوسیانین ها
  • سیترنلول
  • دی سیلوکسان
  • فلاونوئیدها
  • گالیک اسید
  • کربوکسیلیک اسید
  • میرسن
  • کوئرستین
  • نرول
  • کامفرول
  • ویتامین سی
طرز تهیه اسانس گل محمدی
طرز تهیه اسانس گل محمدی

طرز تهیه اسانس گل محمدی

سه فرآیند اصلی برای تولید این اسانس گیاهی در جهان وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

تقطیر بخار

تقطیر با بخار آب یک فرآیند دو مرحله ای است. این فرآیند شامل پختن مخلوطی از گلبرگ های گل محمدی و آب در دستگاه‌ های بزرگ مسی به مدت ۶۰ تا ۱۰۵ دقیقه است. دمای بالا منجر به خروج آب و اسانس گل محمدی به صورت بخار می شود. این بخارات متراکم شده و در نهایت یک مایع غلیظ در یک فلاسک جمع می شود.

استخراج با حلال

در این روش، حلالی مانند هگزان به استخراج ترکیبات مفید از گلبرگ های گل محمدی به تولید کنندگان کمک می کند. این فرآیند اجزای معطر و همچنین مواد محلول مانند رنگدانه و موم را از گلبرگ ها استخراج می کند. در نهایت با استفاده از پردازش در خلا، اسانس گل محمدی را از حلال جدا می کنند.

استخراج با دی اکسید کربن

روش استخراج با دی اکسید کربن بهترین جنبه های تقطیر با بخار و روش های استخراج با حلال را ترکیب می کند. استخراج با دی اکسید کربن به سیال فوق بحرانی CO۲ برای استخراج مواد معطر از گلبرگ های گل محمدی نیاز دارد. قرار دادن دی اکسید کربن تحت فشار بالا (حداقل ۷۳۹۰۰ مگابایت) و در دمای بالا (۳۲.۰ درجه سانتی گراد) به آن اجازه می دهد تا به یک سیال فوق بحرانی تبدیل شود که دارای خواص حلال پذیری مایع و خاصیت نفوذ گاز است.

استخراج با دی اکسید کربن طیف گسترده ای از ترکیبات را استخراج می کند و عصاره را غلیظ تر و بسیار مرغوب می کند و در محصول نهایی هیچ اثری از دی اکسید کربن وجود ندارد. برای انجام این فرآیند به تجهیزات گران قیمت بسیار زیادی نیاز است؛ بنابراین محصولات تهیه شده با این روش معمولا قیمت بالایی دارند.

اسانس های گیاهی در تمدن های باستانی

شواهدی مبنی بر استفاده از اسانس های گیاهی در برخی از رژیم ‌های زیبایی وجود دارد که قدمت آنها به هزاران سال قبل بازمی‌ گردد. تمدن های باستانی مانند مصر، چین، هند، یونان و روم از عصاره ها و اسانس های گیاهی به عنوان دارو و درمان بسیار استفاده می کردند. این محصولات همچنین به دلیل داشتن خواص معطر، درمانی، معنوی و بهبود دهنده سلامتی بسیار مورد استفاده قرار گرفتند.

مصر باستان به یکی از زیباترین زنان تاریخ به نام کلئوپاترا می بالد که به دلیل استفاده گسترده از اسانس های گیاهی روی پوستش شهرت داشت. این فرهنگ‌ ها به شدت از مزایای بسیاری از اسانس های گیاهی به طور گسترده در اعمال تشریفاتی، معنوی، مذهبی و زیبایی استفاده می کردند.

تاریخ نشان می دهد که مصری ها از اولین استفاده کنندگان از اسانس های معطر بودند و در استفاده از این محصولات گیاهی برای مزایای آرایشی پیشگام بودند. استفاده از اسانس های گیاهی بخشی از زندگی روزمره برای بهبود سلامت معنوی، دارویی و جسمانی آنها بوده است. مصری‌ ها از روش‌ های مومیایی کردن با اسانس های معطر مانند سدر استفاده می ‌کردند و از بسیاری از عصاره‌ های گیاهی برای تهیه مرهم و عطر استفاده می ‌کردند.

موارد استفاده از اسانس گل محمدی
موارد استفاده از اسانس گل محمدی

موارد استفاده از اسانس گل محمدی

این اسانس گیاهی یک ماده پیچیده است و حاوی مواد شیمیایی مختلف است. این محصول تقاضای زیادی در صنعت عطر دارد و برای طعم دادن به شکلات، مربا و بسیاری از محصولات استفاده می شود. همچنین در لوازم آرایشی، در روغن های ماساژ و در رایحه درمانی نیز بسیار استفاده می شود. گفته می شود این روغن وقتی به حمام داغ اضافه شود یا روی پوست ماساژ داده شود، استرس و اضطراب را از بین می برد.

این اسانس در طب سنتی نیز بسیار محبوب است و گفته می شود فواید زیادی برای سلامتی دارد. بیشتر این ادعاها از نظر علمی آزمایش نشده اند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این اسانس ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است خاصیت ضد باکتریایی نیز داشته باشد. تحقیقات بیشتری برای اثبات اینکه این توانایی ها در بدن مورد نیاز است.

فواید اسانس گل محمدی

همه اسانس های گیاهی رایحه گیاهان را در خود نگه می دارند که دارای اجزای عطری تسکین دهنده هستند و آنها را از یکدیگر متمایز می کند. امروزه اسانس های ارگانیک به طور گسترده توسط بسیاری از افراد و متخصصان پزشکی استفاده می شود که برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.

اسانس گل محمدی معمولا به دلیل داشتن فواید عالی، برای داشتن پوست سالم و درخشان بسیار مفید است. استفاده از این محصول گیاهی به شما کمک می‌ کند تا ظاهر لکه‌ های پوستی، چین و چروک یا حتی خطوط ریز را کاهش دهید و تغذیه مناسبی برای پوست خود فراهم کنید.

این اسانس گیاهی همچنین غنی از آنتی ‌اکسیدان‌ های مفید برای سلامتی است که می‌ تواند خارش و قرمزی پوست را به مقدار زیادی کاهش دهد. علاوه بر این، اسانس گل محمدی می توانند پوست را آبرسانی کرده و از آن در برابر سموم و رادیکال های آزاد موجود در محیط محافظت کنند.

افزودن چند قطره اسانس گل محمدی به ژل های حمام، روغن های گیاهی و کرم ها به داشتن پوستی سالم و درخشان به شما بسیار کمک می کند. این اسانس ها فواید بی ‌شماری برای سلامت جسمانی و روانی نیز به همراه دارند. برخی از این فواید عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی بدن

اسانس گل محمدی دارای خواص ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد التهابی است که به شما در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کند. در حالی که داروهای آنتی بیوتیک اغلب برای درمان بیماری های عمده در مراکز مراقبت های بهداشتی استفاده می شود، اسانس ها به عنوان یکی از طبیعی ترین و ایمن ترین راه ها برای مبارزه با عفونت های باکتریایی در نظر گرفته می شوند.

مبارزه با سردرد

اگر از سردردهای مکرر رنج می برید، با استفاده از اسانس های گیاهی مانند اسانس گل محمدی می توانید این مشکلات را درمان کنید. بیشتر متخصصان طب سنتی پیشنهاد می کنند که حتی می توانید با استفاده از این محصولات گیاهی علائم میگرن، PMS یا عدم تعادل هورمونی را درمان کنید. اسانس گل محمدی را می توانید به صورت رایحه درمانی برای آرامش ذهن و کاهش استرس استفاده کنید.

ارتقای سلامت روانی

به گفته بسیاری از متخصصان طب سنتی، اسانس گل محمدی فواید شگفت ‌انگیزی برای افرادی که از اضطراب، استرس و حتی افسردگی رنج می ‌برند، ارائه می ‌کند. رایحه‌ درمانی با این اسانس برای کمک به بهبود خلق و خو و افزایش روحیه بسیار توصیه می شود.

بهبود خواب

اسانس‌ های ارگانیک خالص مانند اسانس گل محمدی نه تنها به سلامت روان شما بسیار کمک می‌ کند و در عین حال استرس را کاهش می ‌دهد، بلکه به خواب راحت در شب نیز به شما بسیار کمک می ‌کند. اسانس های گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید پتانسیل مقابله با شرایط احساسی را دارند که ذهن و بدن شما را آرام می ‌کند و به شما کمک می‌ کند بهتر بخوابید.

فواید اسانس گل محمدی
فواید اسانس گل محمدی

برخی از رایج ترین اسانس های گیاهی

اسانس های گیاهی ریشه در آیین ‌های زیبایی باستانی دارند، اما محبوبیت آن ‌ها امروزه نیز به شدت در حال افزایش است، به ‌ویژه برای کسانی که به دنبال مواد طبیعی مراقبت از پوست هستند. اسانس های گیاهی فواید بسیار زیادی برای بهبود سلات پوست و سلامت کلی بدن دارند. برخی از شناخته شده ترین اسانس های گیاهی عبارتند از:

اسانس درخت چای

این اسانس گیاهی به طرز شگفت انگیزی همه کاره است. این محصول گیاهی مناسب برای حمام کردن، خوشبو و تمیز کردن خانه بسیار مفید است. همچنین از آن می توانید برای کاهش مشکلات پوستی نیز استفاده کنید.

اسانس پرتقال

اسانس پرتقال یک اسانس بسیار مفید است که به آرامش ذهن و بدن بسیار کمک می کند. شما می توانید از این اسانس گیاهی برای درمان بسیاری از مشکلات خود استفاده کنید. این محصول گیاهی حاوی ترکیبات بسیاری مفیدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود مشکلات روانی و پوستی است.

اسانس اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس دارای رایحه گلی متمایز است که به دلیل داشتن خواص تسکین دهنده و آرامش بخشی بسیار قوی که دارد، بسیار مشهور است. اسانس اسطوخودوس برای یک حمام آرامش بخش، به عنوان یک روغن ماساژ و یک ماده برای کمک به ایجاد یک خواب ایده آل و آسوده بسیار مناسب است.

اسانس اکالیپتوس

این اسانس گیاهی به تسکین مشکلات سینوسی بسیار کمک می کند و به دلیل رایحه تازه خود یک پاک کننده خانگی ایده آل است و می تواند به کاهش علائم مشکلات موضعی پوست و دردهای عضلانی نیز کمک کند.

قیمت اسانس گل محمدی

اسانس گل محمدی یکی از اسانس های بسیار گران قیمت است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. برای تهیه این اسانس گیاهی باید تعداد زیادی گلبرگ های این گیاه در صبح چیده شده و برای تهیه این اسانس تحت فرآیندهای مختلف قرار گیرند. برای اطلاع از قیمت اسانس گل محمدی، می توانید به سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل خود مراجعه کنید.

خرید اسانس گل محمدی

خرید اسانس گل محمدی اصل کار بسیار سختی است. امروزه شرکت های بسیار زیادی محصولات گیاهی را تولید و به بازار عرضه می کنند. کیفیت این اسانس بر اساس شرایط تولید بسیار متغیر است. اسانس گل محمدی غلیظ و ارگانیک قیمت بسیار زیادی دارد، زیرا شرایط تولید و استخراج آن از گلبرگ های این گیاه بسیار سخت است. توصیه می شود اسانس های گیاهی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی همیشه قبل از استفاده از آنها تست پچ را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا