Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل محمدی چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی گل محمدی به دلیل مزایای زیبایی و دارویی مختلف از قدیم تا کنون مورد استفاده قرار می گیرد. دمنوش گیاهی گل محمدی به تسکین درد در دوران قاعدگی کمک می کند و همچنین ممکن است به هضم غذا کمک کرده و به  درمان اضطراب و دیابت کمک کند. بسیاری از این مزایا را می توان به مواد شیمیایی گیاهی موجود در چای نسبت داد.

دمنوش گیاهی گل محمدی دم کرده گلبرگ و غنچه خشک شده (Rosa damascena) است که  نباید آن را با دمنوش گل رز اشتباه گرفت ، اگرچه گاهی اوقات گل رز نیز به مخلوط  این چای اضافه می شود. مطالعات نشان داده است که عصاره گل محمدی نیز دارای اثرات ضد التهابی و ضد درد (مسکن) است. این اثرات را می توان با اجزای فعال زیستی موجود در گلها مرتبط دانست.

این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک شامل لیست مفصلی از مواد مغذی موجود در دمنوش گل محمدی همراه با فواید و عوارض جانبی خاصی است که باید از آنها آگاه باشید لطفا ادامه مطلب را بخوانید.

فواید و مزایای دمنوش گیاهی گل محمدی

یکی از خواص دمنوش گیاهی گل محمدی که به طور گسترده ای شناخته شده است ، ظرفیت آنتی اکسیدانی آن است. تصور می شود که چای گل محمدی باعث بهبود دردهای قاعدگی و کاهش اضطراب ، درد و بیماری های التهابی می شود که در ادامه شرح داده شده است.

مشکلات قاعدگی را بهبود می بخشد

اسپاسم های قاعدگی می تواند یک مشکل عمده برای اکثر زنان باشد. طبق مطالعات انجام شده ، تقریبا ۵۰ درصد از نوجوانان دختر به دلیل دردهای قاعدگی ، کاهش عملکرد تحصیلی ، مشارکت ورزشی و معاشرت با دوستان خود را گزارش داده اند.

از این دمنوش و عصاره آن در طب عامیانه برای تسکین درد قاعدگی و دیسمنوره استفاده می شود. یک مطالعه با ۱۳۰ دختر برای بررسی این اثر انجام شد. به گروه آزمایشی نوشیدنی چای گل محمدی داده شد و داده های مداخله پس از دوره یک ، سه و شش ماه جمع آوری شد.

نتایج نشان داد دخترانی که چای گل محمدی می نوشند در طول قاعدگی احساس درد ، اضطراب و ناراحتی کمتری می کنند. از این رو ، نوشیدنی هایی مانند دمنوش گل محمدی یک درمان بالقوه ایمن و ساده برای دیسمنوره و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) هستند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل محمدی چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل محمدی چیست و طرز تهیه آن

گوارش را بهبود بخشیده و یبوست را برطرف می کند

گلبرگ های گل محمدی در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می شده است. آنها اغلب برای حل مشکلات معده مصرف می شدند. مردم سوریه ، لبنان ، آشوری ها و روستایی خاورمیانه از نوشیدنی های حاوی گل محمدی استفاده می کنند. گلاب یا عصاره گل محمدی به اکثر نوشیدنی ها اضافه می شود و مشکلات گوارشی را درمان می کند و پتانسیل آنتی اکسیدانی این نوشیدنی ها را افزایش می دهد. بنابراین ، خوردن چای گل محمدی می تواند با سلامت دستگاه گوارش ارتباط داشته باشد.

در طب ایرانی از جوشانده گل محمدی به عنوان ملین و برای درمان یبوست استفاده می کنند. عصاره گل محمدی میزان آب موجود در مدفوع و دفعات دفع را افزایش می دهد. تصور می شود آنها با تحریک حرکت مایعات در روده ها به این مهم دست یافته اند.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

چندین مطالعه التهاب زیاد را با افزایش وزن مرتبط دانسته اند. چای گل محمدی با التهاب مبارزه می کند. بنابراین ممکن است به کاهش وزن کمک کند. نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه که روزانه مصرف می شوند حاوی مقداری کافئین هستند. دمنوش گیاهی گل محمدی حاوی ترکیبات چای نیست و فاقد کافئین است. از این رو می تواند جایگزین فوق العاده ای برای نوشیدنی های معمولی کافئین دار شما باشد.

چای گل محمدی ممکن است به دفع سموم از بدن کمک کند. اگرچه تحقیقات محدودی وجود دارد اما شواهد حکایت از آن دارد که مصرف ۴ تا ۵ فنجان چای می تواند به کاهش وزن کمک کند. این امر ممکن است از طریق حرارت زایی ناشی از دمنوش باشد.

ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند

طی تحقیقات مختلف مشخص شده است که مصرف عصاره الکلی گل محمدی دارای اثر ضد دیابت در مطالعات روی حیوانات است. این ترکیب می تواند به کاهش سطح گلوکز خون کمک کند و نشان داده شده است که این گونه گل رز یک مهار کننده قوی آنزیم متابولیزه کننده گلوکز معروف به آلفا گلوکوزیداز است.

عصاره گل محمدی جذب کربوهیدرات را از روده کوچک سرکوب می کند و به کاهش سطح گلوکز بعد از غذا (بعد از غذا) و کنترل دیابت کمک می کند. چای گل محمدی همچنین سرشار از پلی فنول هایی است که خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی-عروقی را کاهش می دهد.

ممکن است اضطراب و درد را تسکین دهد

مصرف دمنوش گل محمدی می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. این دمنوش حاوی مواد ضد التهابی است که ممکن است در این زمینه کمک کند و دارای خواص ضد درد شناخته شده است .

همچنین ثابت شده است که رایحه درمانی با گل محمدی می تواند خلق و خو را بهبود ببخشد. مطالعه ای  روی موش های محروم از خواب نشان داد که عصاره گل رز می تواند با مهار گیرنده های خاص ، کم خوابی را درمان کند و ممکن است افسردگی ، اندوه ، تنش و درد را تسکین دهد.

ممکن است به رشد مو کمک کند

گلبرگ های صورتی گل محمدی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد حساسیت عالی هستند. مطالعه ای که در کره جنوبی انجام شد نشان داد که گلبرگ های سفید و صورتی اکسیداسیون لیپید و پروتئین را در سلولهای مو کاهش می دهند.

مواد شیمیایی گیاهی موجود گلاب می تواند ترشح سبوم را مهار کند. سطوح پایین سبوم می تواند از خارش و مشکلات پوست چرب سر جلوگیری کند. وقتی به محصولات مو مانند شامپوها اضافه می شود ، عصاره گل رز (از گونه های مختلف) می تواند به کاهش التهاب پوست سر نیز کمک کند.

اپی گالوکاتچین و الاجیتانین موجود در گلبرگ های رز می توانند از ریزش مو و شرایطی مانند درماتیت سبورئیک جلوگیری کنند بنابراین ، نوشیدن دمنوش گل محمدی یا استفاده موضعی از عصاره آن ممکن است التهاب پوست سر و ریزش مو را درمان کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل محمدی چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل محمدی چیست و طرز تهیه آن

می تواند به کاهش خطر سرطان کمک کند

گلبرگ های گل محمدی به دلیل اثرات سمیت سلولی و آنتی اکسیدانی مورد مطالعه گسترده ای قرار گرفته اند و مشخص شد که آنها دارای خواص ضد جهش هستند.

دمنوش گل محمدی سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به از بین بردن رادیکال های آزاد که در هنگام استرس اکسیداتیو آزاد می شوند ، کمک کند. در صورت عدم کنترل ، این  ترکیبات می توانند خطر بیماری های مزمن سیستمیک ، از جمله سرطان را افزایش دهد. رادیکال های آزاد ناشی از استرس اکسیداتیو می توانند با جهش DNA باعث آسیب در سطح سلولی شوند .

ممکن است اثرات ضد میکروبی داشته باشد

برخی از ارقام گل رز به دلیل خواص ضد میکروبی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. فلاونوئیدها ، تانن ها ، اسیدهای فنولیک و کاروتنوئیدهای موجود در گلبرگ ها مسئول اثرات ضد میکروبی آنها هستند. گلبرگ های رز دارای اثر مهاری در برابر چندین گونه باکتری از جمله ایکلای ، استافیلوکوکوس اورئوس ، باسیلوس سوبتلیس ، کلبسیلا پنومونیا و غیره هستند.

مواد شیمیایی گیاهی موجود در دمنوش گیاهی گل محمدی

مواد شیمیایی گیاهی موجود در گلبرگ گل محمدی مسئول فواید آن است. چندین عامل ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی و ضد درد در پروفایل فیتوشیمیایی چای گل محمدی وجود دارد.

گل محمدی حاوی ترپن ها ، گلیکوزیدها ، فلاونوئیدها ، آنتوسیانین ها ، اسیدهای کربوکسیلیک و چندین ترکیب آلی ساده و پیچیده است. میرسن ، کامفرول ، کورستین ، تانن و اسیدهای چرب نیز در گل های آن یافت می شود. بیشتر فلاونوئیدها در اسانس آن وجود دارند.

آنالیز بیوشیمیایی نشان داد که محتوای کل ترکیبات فنولیک در بیشتر گونه های گل رز برابر یا بیشتر از چای سبز بود. اسید گالیک در چای های تهیه شده از چندین رقم گل رز یافت شد. گالیک اسید آزاد به عنوان اصلی ترین عامل آنتی اکسیدان قوی این نوشیدنی در نظر گرفته می شود.

آنتوسیانین ها دسته دیگری از مواد شیمیایی گیاهی هستند که مسئول رنگ گلبرگ های رز هستند. آنها همچنین به حذف رادیکال های آزاد از بدن شما کمک می کنند. این رنگدانه ها همراه با اسیدهای فنولیک و تانن ارزش دارویی دمنوش گیاهی گل محمدی را افزایش می دهند.

ثابت شده است که این چای از آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به چای سبز و سیاه برخوردار است و پلی ساکاریدهای موجود در این دمنوش طعم ملایم شیرین یا خنثی به آن می دهد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل محمدی چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل محمدی چیست و طرز تهیه آن

طرز تهیه دمنوش گل محمدی

روش اول: تهیه دمنوش با گلبرگ های تازه

  • ۱-۲ فنجان گلبرگ را به آرامی زیر آب جاری بشویید.
  • این گلبرگ ها و ۳ فنجان آب آشامیدنی را به یک ظرف آب جوش اضافه کنید.
  • محتویات را حدود ۵-۶ دقیقه بجوشانید.
  • محتویات را در فنجان های سرو صاف کنید.
  • شیرین کننده دلخواه (اختیاری) اضافه و میل کنید.

روش دوم: تهیه دمنوش با گلبرگ های  خشک شده

  • ۱ فنجان گلبرگ گل رز خشک شده و ۲-۳ فنجان آب را به قوری اضافه کنید.
  • محتویات را حدود ۵-۶ دقیقه بجوشانید.
  • محتویات را در فنجان های سرو صاف کنید.

می توانید هنگام دم کردن گلبرگ های گل رز ، پودر چای سبز به آن اضافه کنید. اگر گلبرگ هایی که انتخاب کرده اید هنگام خشک شدن تلخ شوند ، برگ های چای سبز می تواند نجات دهنده باشد. شما می توانید از گلبرگ های خشک یا تازه برای تهیه چای های معطر استفاده کنید.

نوشیدن دمنوش گیاهی در حد اعتدال  ضروری است. اگرچه هیچ مطالعه کمی در مورد محدودیت مصرف دمنوش گل محمدی انجام نشده است ، اما بهتر است بیش از ۵ فنجان از این دم کرده استفاده نکنید زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی خاص ایجاد کند.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی گل محمدی

طبق شواهد حدیثی ، مصرف زیاد این دمنوش می تواند باعث تهوع یا اسهال شود. با این حال ، عصاره گل رز معمولاً بی ضرر است و  FDA آنها را بی خطر می داند. اما اگر به غذاهای خاصی حساس هستید ، بهتر است قبل از مصرف دمنوش گل محمدی با پزشک خود مشورت کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل محمدی چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی گل محمدی چیست و طرز تهیه آن

مصرف دمنوش گیاهی گل محمدی در دوران بارداری و شیردهی

FDA ایمنی عصاره گل های رز و دمنوش های آنها را تأیید کرده است. بنابراین ، مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است. با این حال ، لطفاً با یک پزشک مشورت کنید تا مطمئن تر باشید.

سوالات متداول در رابطه با مصرف دمنوش گیاهی گل محمدی

آیا دمنوش گل محمدی برای پوست مفید است؟

دمنوش گل محمدی حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است و می تواند سلامت پوست را افزایش دهد. اگرچه شواهد مستقیمی در این زمینه وجود ندارد ، اما از گل محمدی به طور سنتی و تجاری در صنعت آرایشی و زیبایی استفاده می شود.

آیا چای گل محمدی به خوابیدن بهتر شما کمک می کند؟

ادعا می شود که چای گل  محمدی خواب آور است زیرا عطر آن می تواند بدن را آرام کند. همچنین ممکن است استرس را از بین ببرد.

بهترین زمان برای نوشیدن دمنوش گل محمدی چه ساعتی است؟

دمنوش گل محمدی را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد. اگر قبل از خواب مصرف شود ، می تواند مفید باشد زیرا فاقد کافئین است و ممکن است به بهبود خواب کمک کند.

آیا می توانم هر روز چای گل محمدی بنوشم؟

بله ، می توانید هر روزاین  چای را بنوشید زیرا مزایای سلامتی زیادی دارد.

سخن آخر

دمنوش گیاهی گل محمدی یک نوشیدنی قوی و دلپذیر است. گلبرگ های گل محمدی سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها ، مواد شیمیایی گیاهی ضد التهابی و ترکیبات ضد میکروبی هستند. افزودن آنها به دم کرده ها می تواند ارزش دارویی آن را افزایش دهد. همچنین می توانید نوشیدنی معمولی خود را با چای گل محمدی جایگزین کرده و از مزایای آن به طور روزانه لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا