Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

کاربرد اسانس فلفل چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش

امروزه کاربرد انواع اسانس در صنایع مختلف صورت می پذیرد. اسانس‌ها ترکیبات فراری دارند که بیشتر به خاطر رایحه شان به کار می روند. اسانس فلفل نیز از انواع مختلف اسانس های گیاهی بوده و در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود. اسانس فلفل قرمز، چیلی و اسانس فلفل سیاه و… در بازار موجود و قابل تهیه هستند. فلفل ماده ای مهم در صنایع غذایی بوده و برای طعم دار نمودن غذاها بویژه غذاهای گوشتی کاربرد دارد. خواص اسانس فلفل نیز مشابه گیاه آن است و کاربرد های زیادی در صنایعی همچون صنایع غذایی، صنایع دارویی و صنایع آرایشی بهداشتی و تولید عطر دارد. انواع اسانس فلفل توسط شرکت های تولید کننده در بازار عرضه می شوند. قیمت اسانس فلفل به نوع و کیفیت آن وابسته است. برای خرید اسانس فلفل می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

درادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد و مزایا مصرف اسانس فلفل و همین طور قیمت خرید و فروش آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این اسانس خوراکی پرمصرف آشنا شوید. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی انواع اسانس های دیگر نظیر اسانس گل مریم، اسانس آدامس، اسانس تمبر هندی، اسانس فلفل سیاه، اسانس فلفل قرمز و… نیز پرداخته است.

اسانس چیست

اسانس‌ها روغن های فراری هستند که از حاویمواد موثر گیاهان دارویی هستند. این ترکیبات را می توان بسته به نوع گیاه از قسمت های مختلف استخراج نمود. اسانس‌ها ترکیبات فراری بوده و اگر در دمای محیط و در معرض هوای آزاد قرار بگیرند، تبخیر خواهند شد. بوی مخصوصی که از بعضی گیاهان به مشام می رسد، به دلیل وجود همین ترکیبات است. اغلب اسانس ها ترکیباتی بی رنگ هستند. البته این مواد به مرور زمان اکسید شده و رنگی تیره خواهند یافت. برای جلوگیری از این تغییرات باید اسانس ها را در مکان هایی خنک و خشک و در ظروف مات و کاملا در بسته نگهداری نمود. این ترکیبات نباید در مقابل نور خورشید قرار گیرند، زیرا نور خورشید ترکیبات معجزه گر این اسانس ها را تجزیه خواهد نمود.

در آب و هوای گرم و مطلوب، گیاهان غنی از مواد موثر پرورش می یابند. بنابراین از این گیاهان می توان اسانس های مرغوب تری تهیه نمود. رشد گیاه در شرایط طبیعی و مطلوب باعث تولید بیشترین مواد موثر نیز خواهد شد.

نور از عوامل تاثیر گذار بر ترکیب مواد شیمیایی موجود در گیاهان است. گونه های گیاهی که در نور مناسب و کافی رشد می کنند، مرغوب تر بوده و اسانس بیشتری خواهند داشت. بخش های سبز گیاهان از مواد موثر بیشتری برخوردار بوده و این مطلب بر مقدار اسانس بدست آمده تاثیرگذار تر خواهد بود.

کاربرد اسانس فلفل چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش
کاربرد اسانس فلفل چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش

فلفل چیست

از حدود ۷۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح فلفل ها همواره عضوی از رژیم های غذایی انسان ها بوده اند. فلفل ها درواقع از قدیمی ترین گیاهان کشت شده در قاره آمریکا محسوب می شوند. ادویه فلفل از دیرباز در هندوستان مورد استفاده قرار می گرفته است. فلفل بعدها از هندوستان به اروپا و دیگر نقاط جهان رسید و به کار گرفته شد. بعدها با کشف قاره آمریکا انواع جدیدی از فلفل بومی در قاره آمریکا نیز کشف و استفاده شد. جالب است بدانید در یونان باستان نه تنها از فلفل به‌عنوان ادویه استفاده می شد، بلکه این ماده بی نظیر به عنوان پول و هدیه نیز به کار می رفت.

انواع اسانس فلفل

اسانس فلفل قرمز، چیلی و سیاه در بازار موجودند. هچنین اسانس فلفل در انواع اسانس خوراکی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می گردد. از این اسانس ها در صنایع مختلفی استفاده می شود. این ترکیبات حاوی خواص فلفل هستند.

اسانس فلفل چیلی

این محصول از فلفل قرمزهای تازه مکزیکی و کره ای حاصل می آید. فلفل قرمزهایی که در این کشور ها می رویند از رنگ و تندی بسیار بالایی برخوردار هستند. اسانس چیلی قرمز مکزیکی بسیار مورد استقبال سرآشپزان در رستوران های مختلف قرار دارد. جنبه دارویی و درمانی انواع کره ای هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ویژگی اسانس چیلی

  • رنگ آن متمایل به سرخ است.
  • عطر و طعم بسیار تندی دارد.
  • ماندگاری آن بالاست.
  • جنبه های درمانی و خوراکی متنوعی به همراه دارد.

خواص اسانس فلفل چیلی

فلفل چیلی با داشتن این عناصر و ترکیبات حاوی خواص و فواید فراوانی هستند که در ادامه به بررسی برخی از خواص فلفل چیلی می‌پردازیم.

تسکین دهنده درد

خواص اسانس فلفل چیلی به دلیل داشتن ماده ای به نام کپسایسین است که می ‌تواند گیرنده‌های درد را مسدود کرده و موجب کاهش درد شود. این گیرنده ها در انتهای عصب‌ها وجود داشته و موجب القای حس درد می شوند. مصرف بی ‌رویه اسانس چیلی در دراز مدت توصیه نمی شود. زیرا موجب بی‌ حسی گیرنده‌ های درد و عوارض ناشی از آن می شود. کاربرد زیاد این اسانس موجب می شود تا این گیرنده‌ها نسبت به سایر دردها مانند حس سوزش ناشی از رفلاکس معده نیز بی‌ حس شوند.

تقویت مو

این ماده حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات است که در تقویت مو‌ها و افزایش رشد آن ها بسیار موثر عمل خواهند نمود.

بهبود کبد چرب

سم‌ زدایی و پاکسازی بدن از سموم یکی دیگر از فواید این ماده است. این ماده با داشتن ترکیبات سم ‌زدا می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در حفظ سلامت کبد و همین طور درمان کبد چرب و فیبروز کبدی داشته باشد.

ضد سرطان

ماده کپسایسین از ترکیبات موجود در این اسانس است. این ماده یک آنتی ‌اکسیدان قوی بوده و در پیشگیری و درمان انواع مختلفی از سرطان‌ها کاربرد دارد. این اسانس به‌ویژه در درمان سرطان پروستات مفید عمل می کند. درواقع خواص کپسایسین سلول‌ های سرطان پروستات را به خودکشی یا آپوپتوز وا می دارد.

بر طرف کننده گرفتگی بینی و سینوس‌ها

کپسایسین موجود در چیلی می‌تواند به برطرف شدن احتقان کمک کند. کاربرد اسانس فلفل موجب تحریک ترشحات شده و این ترشحات از مخاط بینی دفع می‌ شوند. بعلاوه این اسانس‌ها دارای خواص ضد باکتریایی بوده و می‌توانند با عفونت‌های مزمن سینوسی مبارزه نمایند.

اسانس فلفل سیاه چیست

اسانس فلفل سیاه ترکیبی گیاهی تند و گرم است. اگر علاقه‌مند هستید که در مورد اسانس فلفل سیاه بیشتر بدانید، حتما به مقاله اسانس فلفل سیاه در نشریه جهان شیمی فیزیک مراجعه نمایید. این اسانس از خواص بسیاری برخوردار بوده و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. اسانس مورد نظر از نظر عطر و بو تند و قوی بوده و بعلاوه دارای برخی خواص درمانی مطلوب است.

این اسانس مانند دیگر اسانس‌ها در معطر و طعم‌ دار کردن محصولات غذایی استفاده می شود. همچنین صنایع تولید عطر و تولیدات مواد بهداشتی و آرایشی نیز از این اسانس بهره می برند.

خواص اسانس فلفل سیاه

درمان دندان درد و رفع تب و لرز

  • برای درمان تب و لرز می توان از خواص اسانس فلفل سیاه استفاده نمود.
  • جهت بهبود درد دندان نیز می توان از اسانس فلفل استفاده کرده و با قرار دادن آن در حفره دندان پوسیده موجب بهبود درد شد. این ادویه در جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز موثر است. زیرا حاوی ترکیبات آنتی باکتریال است.

سلامت پوست

این اسانس حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های مختلف است. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و برای سلامتی پوست ضروری هستند. آنتی اکسیدان های موجود در این اسانس موجب شفاف سازی پوست، رفع چین و چروک و درمان انواع لک های پوستی مانند جای جوش و اسکار زخم ها می شود.

کسانی که بیماری پوستی جذام مبتلا هستند نیز می توانند از خواص اسانس فلفل سیاه برای درمان استفاده کنند.

بهبود دستگاه گوارش

  • کاربرد اسانس فلفل به تحریک پرزهای چشایی و ترشح اسید منجر شده و فرآیند هضم غذا را بهتر می کند. این اسانس دارای خواص آنتی اکسیدانی فراوانی بوده و برای مقابله با رشد باکتری های مضر موجود در روده  بسیار مفید است.
  • فلفل سیاه در معالجه اسهال فصلی، اسهال خونی موثر است. همچنین می تواند موجب کاهش احتمال سرماخوردگی و دردهای روماتیسمی گردد.
  • کاربرد اسانس فلفل سیاه در درمان بیماری های گوارشی موثر است. مجاری گوارشی را تقویت نموده و علاوه بر بهبود هضم غذا موجب تحریک ترشحات بزاقی می گردد.
  • از اسانس این ماده در رفع بلغم نیز می توان استفاده نمود.

درمان سنگ مثانه

خواص اسانس فلفل سیاه می تواند به دفع سنگ مثانه کمک نماید. فلفل سیاه برای درمان سنگ در مجاری ادراری نیز موثر عمل می کند.

درمان سرماخوردگی

مصرف اسانس فلفل در درمان سرماخوردگی، سرفه و سینوزیت موثر عمل خواد نمود. این ماده موجب تسکین گرفتگی بینی شده و  خواص ضد باکتریایی دارد. ترکیبات موجود در این اسانس با نیش حشرات نیز مقابله خواهد نمود. این اسانس در سرماخوردگی به دلیل داشتن طبع گرم بسیار مفید عمل می کند.

کاهش وزن و رژیم لاغری

این ماده قادر به شکستن سلول های چربی بوده و از این جهت باعث کاهش وزن می گردد.

مفید برای قلب و درمان سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در این اسانس مانع از آسیب رادیکال های آزاد به بدن می شوند. بنابراین از بدن در برابر بیماری سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و… محافظت خواهد شد.

کاربرد اسانس فلفل چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش
کاربرد اسانس فلفل چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش

طرز تهیه اسانس فلفل

این اسانس ها بر اساس نوع گیاه به چهار روش استخراج می شوند. در ادامه به این ۴ روش اسانس گیری اشاره شده است.

  • فرآیند تقطیر
  • استخراج با حلال
  • خراش یا فشار دادن گیاهان گوشتی
  • استخراج توسط آنزیم های هیدرولیز کننده
  • استخراج به روش دی اکسید کربن

در بین این روش، کاربرد فرآیند تقطیر بسیار رایج بوده و با دستگاه های تقطیر مخصوصی صورت می پذیرد.

اسانس فلفل دلمه ای

اسانس فلفل دلمه ای نیز یکی دیگر از انواع اسانس های پرمصرف در بازار است. از این اسانس در صنایع غذایی استفاده های زیادی می شود. این اسانس برای طعم دار نمودن انواع پیتزا، سوسیس و کالباس و گوشت و مرغ و… مورد استفاده قرار می گیرد. این اسانس طعمی بی نظیر داشته و به همین دلیل طرفداران زیادی را به خود جلب نموده است.

کاربرد اسانس فلفل

این اسانس‌ها در تولید و ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد زیادی دارند. تولید مواد غذایی آماده پخت، غذاهای خانگی، انواع سوسیس و کالباس و… از دیگر استفاده های این اسانس‌ها بشمار می آید. در مواد خوراکی مانند انواع آب میوه‌، آدامس، شکلات و… نیز از این اسانس استفاده می شود. خواص دارویی و درمانی این اسانس‌های فلفل نیز موجب کاربردشان در صنایع دارویی شده است.

کاربرد های متنوع این اسانس در صنایع مختلف موجب شده است تا شرکت های زیادی دست به تولید انواع اسانس فلفل بپردازند.

کاربرد اسانس فلفل چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش
کاربرد اسانس فلفل چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش

عوارض

زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی می تواند به بروز مشکلاتی در بدن منجر شود. انواع اسانس‌های فلفل نیز از این قاعده خارج نیستند. مصرف بیش از حد اسانس‌های فلفل می تواند منجر به افزایش ترشحات معده شوند.

تاریک شدن چشم نیز از دیگر عوارض مصرف بیش از حد اسانس‌های فلفل است.

این اسانس ها می توانند در برخی افراد مشکلات شنوایی و عصبی ایجاد نمایند. بنابراین توصیه می شود افرادی که از مشکلات شنوایی رنج می برند، در مصرف اسانس‌های فلفل سیاه دقت کنند. مصرف بیش از حد اسانس‌های فلفل سیاه می تواند تاثیرات مخربی بر سیستم شنوایی و تعادلی انسان داشته باشند.

قیمت اسانس فلفل

همانطور که پیش تر توضیح دادیم انواع مختلفی از اسانس‌های فلفل تولید و عرضه می شود. بسته به نوع اسانس قیمت آن نیز در بازار متفاوت خواهد بود. اسانس های خارجی یا وارداتی نیز نسبت به انواع مشابه داخلی از قیمت های بیشتری برخوردارند. نرخ ارز و خلوص محصول از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت اسانس هستند. نرخ ارز در قیمت محصولات وارداتی تاثیرات بیشتری دارد.

اسانس فلفل را از کجا بخریم

انواع اسانس‌های فلفل را می توان از مراکز مختلف فروش اسانس تهیه نمود. برای خرید انواع اسانس‌های این ماده می توان به سایت های معتبر مراجعه کرده و اقدام به خریدی بی واسطه و به‌صرفه نمود. البته در خرید از وب‌سایت‌ها همیشه توجه نموده و تنها از وب‌سایت های معتبر اقدام به خرید نمایید.

فروش اسانس فلفل

فروش انواع اسانس ها در بازار جهانی و همین طور بازار ایران بسیار صورت می گیرد. زیرا اسانس‌های فلفل به دلیل خواص بی نظیرشان در صنایع مختلفی مصرف می شوند. فروش این اسانس ها توسط وب‌سایت شرکت های عرضه کننده اسانس امکان پذیر بوده و قابل سفارش است.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی انواع اسانس های پرمصرف فلفل پرداختیم. همچنین خواص و کاربرد های درمانی این اسانس نیز مورد بررسی قرار گرفته شد. خرید و فروش اسانس های فلفل در بازار بسیار صورت گرفته و این به دلیل خواص بی نظیر این ماده است. برای خرید این اسانس ها می توان به صورت حضوری و غیر حضوری اقدام نمود. امروزه خریدهای اینترنتی موجب صرفه جویی در وقت و هزینه شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا