Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد اسانس آویشن چیست و چه خواصی دارد؟

اسانس آویشن به انگلیسی Thyme essential oil است. اسانس آویشن با توجه به خواص ضد میکروبی و ضد باکتری ها ، ضد قارچی استفاده های زیادی دارد و به عنوان افزودنی نگهدارنده، مواد غذایی را نگهداری می کند. در مورد استفاد ه از این اسانس حتماً با یک متخصص پزشکی مشورت کنید و آن را به صورت خالص و تنها میل نکنید. دربرخی موارد این اسانس همراه با سایر گیاهان در درمان و جلوگیری از بعضی بیماری ها مؤثر است.

اسانس آویشن

کاربرد اسانس آویشن چیست و چه خواصی دارد؟
کاربرد اسانس آویشن چیست و چه خواصی دارد؟

در مرحله اول، خیلی بهتر است کمی در مورد اینکه اسانس چیست بگوییم. اسانس ها یا رایحه های مهم همان روغن های فرار و مواد موثر فرار گیاهان است که از گیاه توسط تقطیر استخراج و در صنایع مختلف استفاده می شود. اسانس این گیاه از شاخه های جوان تر گیاه استخراج می شود. و عامل فعال اصلی گیاه که فنول ها از جمله تیمول و کارواکرول هستند در اسانس این گیاه وجود دارد. اسانس در حقیقت خالص شده گیاه است.

عطری بدبوتر از گیاه اصلی دارد. اسانس آویشن دارای عطر تند و کاملا بی رنگ است. ماهیت آن روغن های گیاهی فراری هستند که می توانند نامحلول آب باشند و به آن ها آب گریز گفته می شود . آویشن یکی از گیاهان دارویی ایرانی است که به طور سنتی برای مشکلات اسپاسمی دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می گیرد، اما نتایج فارماکولوژی آن ها هنوز به صورت علمی گزارش نشده است.

اسانس آویشن از برگ گیاه به دست آمده است. آویشن یکی از معروف ترین گیاهان در زمینه آنتی باکتریال ها است. آویشن حاوی مواد بسیار مشهور است که شامل تیمول و کارواکرول است که آن را به یک ضدعفونی کننده بزرگ تبدیل می کند، بنابراین به طور گسترده ای به عنوان نگهدارنده مواد غذایی طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسانس آویشن دارای خواص آنتی بیوتیک ها است که عمدتاً برای باکتری های گروه استافیلوکوک و استپتوکوک (با کتری هایی هایی که باعث بیماری های تنفسی می شوند) و هلیکوباکتر است.

استفاده از اسانس آویشن در زمان بیماری های تنفسی باعث کاهش سرفه و کوتاه شدن مدت بیماری می شود. – تحقیقات ثابت کرده است که استفاده از این اسانس به دلیل داشتن یک ضد التهاب عالی برای بیماری قلبی مفید است. به دلیل داشتن خواص آنتی بیوتیک آن، آویشن در درمان آکنه و جوش موثر است.

فواید اسانس آویشن

آویشن یک ماده با ارزش در لوازم آرایشی، پزشکی و آروماتراپی است. در اینجا همه آن چه که شما نیاز به دانستن در مورد اسانس آویشن  وجود دارد .

مقابله با مشکلات تنفسی

در بیماری های سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا و یا برونشیت، اساسن آویشن کمک می کند برای تخلیه احتقان و مبارزه با عفونت قفسه سینه است که به شما کمک خواهد کرد تنفس راحت تری داشته باشید.

دکتر کوئیک مارینیر اضافه می کند اسانس آویشن بسیار مفید است، به خصوص در درمان کودکان حساس تر با مشکلات تنفسی، عملکرد مفید تری دارد.

تحریک خون گردش

اسانس آویشن دارای ترکیبات تحریک کننده است که باعث بهبود گردش خون می شود . با این کار مناطقی که نیاز به بهبود دارند اکسیژن را جذب می کنند و آلاینده ها را از بدن حذف می کنند تا به شما کمک کنند ، سلامت خود را بهتر حفظ کنید. برای

ارتقا سلامت قلب

اسانس آویشن با خواص خود به عنوان محرک و ضد اسپاسم می تواند فشار خون را کنترل کند. علاوه بر این، این اسانس مانند تقویت کننده ، عضلات قلب و قلب را تقویت می کند تا دریچه ها به درستی عمل کنند و جریان خون به صورت کارآمد انجام شود.

کاهش فشار و اضطراب

اسانس آویشن باعث آرامش بدن و باز شدن ریه ها، رگ ها و ذهن می شود.  برای از بین بردن استرس و تنش بسیار مفید است. است. آویشن به علاوه  می تواند به تنظیم مقادیر هورمون کمک کند تا به احساس راحتی بیشتر و روحیه بهتری دست پیدا کنیم. این اسانس شبیه به اسانس گل رز, نعناع همل می کند.

ضد ضدفونی کننده

دکتر کوئیک مارینیر می گوید: ‘هر تحقیق در زمینه اسانس آویشن با خواص ضدعفونی کننده آویشن  اتفاق نظر دارند. اسانس آویشن  به دلیل ترکیبات ضد باکتریایی مانند کاریوفیلن و کامفن عفونت را در بدن و سطح پوست از بین می برد.

اسانس آویشن برای چه استفاده می شود؟

خالص – تصفیه

خواص ضد باکتری اسانس آویشن یک ماده مناسب برای پاکسازی پوست (به خصوص آکنه) است. که آن را  می تواند به خوبی تمیز کند.

جوان شدن

اسانس آویشن جریان خون را تحریک می کند وگردش خون را تقویت می کند تا پوست شما را جوان و شاداب نگه دارد. علاوه بر این، به بهبود لکه ها و زخم ها کمک می کند تا پوست درخشان و یکدست داشته باشید.

تسکین دهنده

اسانس آویشن برای خواص آرام بخش آن شناخته شده است. برای پوست صورتی رنگ مبتلا به روزاسه، التهاب، لکه یا التهاب، این اسانس این وضعیت را بهبود می بخشد و به پوست اجازه می دهد تا ظاهر و احساس سالم داشته باشند.

اگر پوست شما نیاز به یک دوز قوی از قدرت تسکین دهنده نیاز داشته باشد. دیگر اسانس ها مانند بابونه نیز می تواند بسیار قدرتمند عمل کند.

اسانس آویشن از کجا آمده است؟

اسانس آویشن با ریشه در فرانسه، در نواحی  مدیترانه و دیگر مناطق جنوب اروپا صدها سال است که به طور گسترده ای به عنوان تسکین دهنده ذهن ،جسم و روح استفاده می شود.

تاریخچه روغن ضروری آویشن

خاستگاه کلمه thyme از کلمه یونانی است. ‘thymos’ به معنی ‘عطر’ است، که نشان دهنده عطر غنی از گیاه است.

تشریفات مصری

مصری های باستان از آویشن به عنوان یکی از مراحل فرایند مومیایی استفاده می کردند

کاربرد اسانس آویشن در صنایع 

  1. تولید دمنوش
  2. تولید دارو
  3. تولید عسل کوهی مصنوعی
  4. تولید کیک
  5. تولید شکلات

خواص درمانی اسانس آویشن 

  • ضد ریزش مو
  • آرامش اعصاب
  • ضد سرماخوردگی
  • درمان زخم معده
  • ضد سرفه
    تقویت سیستم ایمنی
    درمان عفونت گوش
    درمان گلودرد
    مراقبت از پوست
    از بین برنده آفات
    تقویت خلق و خوی

نحوه استفاده از اسانس آویشن

چهار تا پنج قطره از این اسانس را در یک دیفیوزر یا اسانس سوز بریزید و اجازه دهید مولکول های آن به مدت نیم ساعت در هوا و اطراف خانه پراکنده شوند. شما می توانید این اسانس را با چند قطره روغن مخلوط  کنید تا دوام و ماندگای آن افزایش یابد. شما می توانید ظرف حاوی اسانس را زیر بینی نگه دارید و نفس عمیقی بکشید، یا یک قطره از آن را روی پدهای پنبه ای بریزید و جلوی بینی قرار دهید.

برای استعمال موضعی، شما می توانید این اسانس را با روغن های حامل مانند جوجوبا ، نارگیل یا زیتون رقیق کنید. رقیق کردن ۱ درصد برای پوست حساس (۶ قطره در ۳۰ میلی لیتر روغن حامل) تا ۲ درصد برای پوست طبیعی (۱۵ قطره در ۳۰ سی سی روغن حامل)

هشدار:  قبل از استفاده، حتما یک تا ۲ قطره روغن اسانسی را با ناحیه داخلی پوست بازو تست کنید و بیست و چهار ساعت صبر کنید. اگر قرمزی و التهاب را نمی بینید، می توانید از آن برای استفاده موضعی استفاده کنید. از لمس مستقیم این ترکیب در نواحی پوست، چشم ها و مناطق حساس اجتناب کنید. این محصول را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

موارد منع مصرف اسانس آویشن

استفاده از این محصول در زنان باردار، شیرده و کودکان و افراد مبتلا به آلرژی مانند آسم باید با توصیه یک پزشک اجرا شود. در صورت بروز علائم و نشانه های آلرژیک از جمله عطسه و سرفه فراوان، یا سوزش پوست، از مصرف آن جلوگیری می کنند. – این اسانس باعث واکنش های آلرژی زا در حیوانات خانگی می شود.

خرید اسانس آویشن

فروش اسانس آویشن در فروشگاه های گیاهی و برخی داروخانه ها انجام می شود. اما برای خرید مطمئن باشید که از فروشگاه های قابل اعتماد با بسته بندی مطمئن است که یک نشان سلامت و تاریخ تولید و انقضا داشته باشد . این روزها به دلیل سودجویی افرادی، تقلب نیز راه خود رادر  مواد و محصولات گیاهی باز کرده است. فروش اسانس آویشن خوراکی حلال در آب و روغن به شکل مایع است

قیمت اسانس آویشن 

اسانس ها روغن های فراری هستند که بیشترین خواص دارویی یک گیاه را دارند. این روغن یا اسانس با روغن های گیاهی متفاوت است. در واقع اسانس ها ماده موثره  گیاهی هستند که خواص گل و طعم و عطر تند دارند. قیمت این اسانس به عوامل مختلفی بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا