Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص و فواید اسانس اسطوخودوس چیست؟ کاربرد و قیمت خرید آن

اسانس اسطوخودوس حلال در آب و روغن است, تعداد زیادی از مردم به درمان های گیاهی برای درمان بیماری های خود متوسل شده اند واز محصولاتی که مواد اولیه آن از اسانس گیاهان و گل ها باشد، استفاده می کنند تا به درمان خود مطمئن باشند. اسانس اسطوخودوس برای درمان استرس و اضطراب بسیار مفید است.

یکی از معطرترین گیاهان دارویی در جهان اسطوخودوس یا لاوندراست که به صورت خودرو در نواحی از هند و کانادا، ایران، چین رشد می کند. البته در کشور ایران مانند تهران این گیاه پرورش داده می شود.

اسانس اسطوخودوس چیست؟

این اسانس یکی از پرفروش ترین اسانس های موجود با خواص  آرامش اعصاب و تسکین درد است که در زمینه مواد غذایی، آرایش و صنعت بهداشت کاربرد فراوانی دارد. خواص مختلف گیاه اسطوخودوس آن را در گروه گیاهان معطر و محبوب قرار داده است.

اسطوخودوس بوته ای پرپشت که دارای ساقه های چهارگوش به ارتفاع تقریبی ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر است که معمولاً در جنگل های تنک، تپه های خشک و دامنه هایی با ارتفاع کم و گاهی در سواحل دریا رشد می کنند. اسطوخودوس در درمان و تسکین بی خوابی بسیار قدرتمند است. با توجه به خواص گفته شده ، اسانس اسطودوخوس در کاهش اضطراب و استرس برای بهبود زود انزالی که منشا استرس دارد، مفید است.

کاربرد اسانس لاوندر

  1. تولید شوینده
  2. تولید عطر
  3. و …

استفاده در صنعت عطر: عطر گیاه اسطوخودوس بسیار تازه و باطراوت است، که به طور گسترده ای در صنعت عطر سازی استفاده می شود. اسانس اسطوخودوس یک عطر لطیف و ملایم فراهم خواهد کرد.

استفاده در زیبایی : اسانس اسطوخودوس استفاده های زیادی در زیبایی دارد. از آن به عنوان ماسک صورت استفاده می شود که شفافیت به پوست می دهد. این ماسک با مخلوط کردن کمی عسل و چند قطره از اسانس اسطوخودوس به دست می آید. حمام کردن با این اسانس نیز آرامش را به بدن می بخشد و آرامش بخش است. از این اسانس برای نرم کردن و تقویت موهای حساس و شکننده نیز استفاده می شود.

استفاده در آشپزی و نوشیدنی: اسانس اسطوخودوس در پخت و پز و ساخت بیسکویت و کیک استفاده می شود. این اسانس به عنوان اساس بسیاری از نوشیدنی ها استفاده می شود. به علاوه در بخش مواد غذایی، سس های خوشمزه و سالاد با اسطوخودوس ساخته می شوند.

تمیز کردن محل خانه با اسطوخودوس: یک لیوان جوش شیرین را با ۶ تا ۷ قطره اسانس اسطوخودوس مخلوط کنید و به حدود یک ساعت آن را روی فرش اسپری کنید، سپس آن را با جاروبرقی جمع کنید. فرش می تواند تمیز و منزل خوشبو شود.

خواص  اسانس لاوندر یا اسطوخودوس

خواص و فواید اسانس اسطوخودوس چیست؟ کاربرد و قیمت خرید آن
خواص و فواید اسانس اسطوخودوس چیست؟ کاربرد و قیمت خرید آن
  • تسکین درد
  • آرامش
  • و… برای کاهش تورم و خارش به جای نیش های زنبورو حشرات مناسب است. برای این منظور یک قطره اسانس اسطوخودوس را روی محل مورد نظر بمالید.
  • هنگامی که شما دچار سوختگی یا بریدگی کوچکی شده اید، به سادگی چند قطره اسطوخودوس را به منطقه آسیب دیده بریزید تا علاوه برازبین بردن باکتری ها، درد را تسکین دهد.
  • اگر لب های شما به دلیل سرماخوردگی دچار ترک و پوسته پوسته شده باشد یا به دلیل مشکلات وزنی پوست شما ترک افتاده باشد، این اسانس می تواند مفید باشد.
  • برای جلوگیری از خونریزی بینی، یک قطره اسطوخودوس را در یک پارچه نرم بریزید و پارچه را به دور قطعه کوچکی از یخ بپیچید و بین لب ها و بینی ها خود نگه می دارید تا خونریزی متوقف شود.
  • برای رفع تهوع، یک قطره اسطوخودوس را در اطراف ناف، یک قطره زیر زبان و در هر گوش بچکانید تا احساس تهوع از بین برود.
  • با توجه به مشغله های فراوان، تنش و اضطراب از آنچه تصور می کنید زودتر به سراغ شما خواهد آمد. اگر شما نیاز به خواب با آرامش و کاهش اضطراب دارید, اسطوخودوس به شما کمک خواهد کرد

روش تهیه اسانس اسطوخودوس

روش تهیه اسانس اسطوخودوس مانند سایرگیاهان مختلف است. این گیاه از بعد از مرحله برداشت و پس از انتقال به کارخانه های عرق گیری، در دیگ های بزرگ قرار می گیرد و به روشی بهداشتی، اسانس آن گرفته می شود. البته این اسانس را می توان در خانه نیز ساخت. در منزل، مقداری گیاه را با آب داخل زودپز قرار دهید و میله مسی را که از آب سرد عبور می کند به زود پز متصل کنید و سوراخ دیگر زودپز را مسدود کنید. ظرفی را در انتهای لوله مسی قرار دهید و اسانس را جمع کنید. اسانس اسطوخودوس یا لاوندر یک نوع اسانس گیاهی است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

مکانیزم اثر اسانس اسطوخودوس

مطالعات آزمایشگاهی اسانس اسطوخودوس، نشان می دهد که این اسانس دارای اثرات آشکاری در تسهیل به خواب رفتن و افزایش مدت خواب دارد. این اسانس دگرانولاسیون ماست‌سل‌ها مهار می کند و به این طریق ازو اکنش های آلرژیک جلوگیری می کند و دارای اثرات ضد حساسیتی است.

از این قطره به صورت خوراکی و هم به آروماتراپی استفاده می شود. از آن برای کاهش فشار و تنش هنگام حمام رفتن استفاده می شود. این اسانس در افسردگی های خفیف نیز استفاده می شود. استفاده از اسطوخودوس تغییرات قابل توجهی در نوارهای مغز ایجاد می کند و می تواند به صورت واضح  خواب آلودگی را در نوارهای مغزی یافت.

مقدار و روش مصرف اسطودوخوس

  •  حل کردن ۱۷ تا ۸۰ قطره اسطوخودوس معادل حل شدن ۲۰ تا ۸۰ میلی گرم اسانس لاوندر در آب یا نوشیدنی است, که می تواند در یک وعده غذایی مصرف شود.
  •  قطره اسطوخودوس نباید بیش از ۲ قطره با توجه به  هرکیلوگرم وزن بدن مصرف شود.
  • استفاده آن برای کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی شود.
  •  برای درمان انزال زودرس که به علت استرس است، ۲۰تا ۷۰ قطره در یک لیوان آب یا نوشیدنی حل کنید یا به مدت ۱۴ روز بنوشید.

موارد منع مصرف

  •  در صورت حساسیت به مواد موثره یا گیاه اسطودوخوس از مصرف این اسانس خود داری کنید.
  • مصرف اسانس اسطوخودوس در بارداری و دوران شیردهی، توصیه نمی‌شود.

هشدار و احتیاط مصرف

– مصرف آن در کودکان زیر ۱۲سال بررسی نشده است و معمولاً توصیه می شود که استفاده خوراکی اسانس اسطوخودوس زیر نظر پزشک یا داروساز باشد.

– اگر علائم در طول برنامه مصرف قطره خوراکی اسطودوخوس بدتر شوند، حتما که با پزشک خود مشورت کنید.

نباید بیش از دو قطره  با توجه به هر کیلوگرم وزن بدن ، از این اسانس مصرف کرد.

مصرف این محصول همچنین می تواند بر توانایی رانندگی و کار با ماشین آلات تأثیر بگذارد، بنابراین افرادی که تحت تأثیر قرار گرفته اند باید ازفعالیت از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب کنند.

تداخل دارویی

هیچ تداخل دارویی یا موارد مشابهی گزارش نشده است.

شرایط نگهداری

در یک مکان خنک و خشک  و دور از دسترس اطفال نگهداری می کند.

بیشتر مطالعه کنید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا