Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

کاربرد اسانس سیر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

امروزه از کاربرد اسانس در صنایع استفاده های زیادی صورت می پذیرد. اسانس ها ترکیباتی هستند که برای تقویت عطر و طعم به محصولات تولیدی افزوده می شوند.

خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی - - بازرگانی امید
خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی – – بازرگانی امید

اسانس سیر از انواع اسانس های گیاهی بوده که از نوع خوراکی آن در صنایع غذایی و دارویی بسیار استفاده می شود. خواص اسانس سیر با داشتن خواصی مشابه گیاه سیر موجب کاربرد گسترده آن شده است. انواع اسانس سیر در گرید های مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت اسانس سیر به گرید و کیفیت محصول وابسته است. خرید و فروش اسانس سیر به عنوان یک ماده صنعتی ارزشمند در بازار صورت می پذیرد. برای خرید این اسانس پرکاربرد می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد اسانس سیر و نحوه خرید و فروش و قیمت آن می پردازیم. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلا هم به بررسی اسانس هایی همچون اسانس زغال اخته، اسانس خامه، اسانس تمبر هندی و… پرداخته است. در ادامه این مطلب با بررسی اسانس‌های سیر همراه ما باشید.

اسانس چیست

از گیاهان ترکیبی روغنی و معطر بدست می آید که با نام اسانس یا عطرمایه شناخته می شود. این ترکیبات فرار بوده و در مجاورت هوای آزاد به سرعت تبخیر می شوند. اغلب این ترکیبات با انواعی از مواد دیگر ترکیب می شوند تا میزان فراریت آن کاهش یابد. این اسانس ها در انواع مختلف خوراکی و صنعتی تولید و در بازار عرضه می شوند.

ماده موثر انواع میوه ها و گیاهان با روش تقطیر با آب به دست می آید. البته روش های دیگری هم برای اسانس گیری وجود دارد، اما تقطیر با آب روشی پرمصرف تر است. انواع اسانس ها مانند اسانس گل محمدی، اسانس نعناع، اسانس وانیل و… از جمله اسانس های پرکاربرد هستند. انواع اسانس ها در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی به کار گرفته می شوند.

بیشتر رایحه و طعم های مطبوع در محصولات غذایی کارخانه ای، بسیاری از عطرها و مواد آرایشی خوشبو به دلیل وجود این ترکیبات معطر هستند.

سیر چیست

سیر گیاهی علفی است که ارتفاع ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتی متر نیز خواهد رسید. قسمت زیرزمینی این گیاه متورم و از ۵ تا ۱۲ قطعه محصور شده در غشا های نازک و ظریف با رنگی تقریبا سفید ساخته شده است. برگ‌های این گیاه باریک بوده و از نوارهایی به رنگ سبز تیره و گل‌ هایی کوچک و صورتی رنگ تشکیل شده است. گل ها به صورت چتری در انتهای ساقه ظاهر می‌ شوند.

خواص این گیاه در سلامت و درمان نقش بسزایی دارد. این گیاه از درمان‌های رایج گرفتگی صداست. بقراط از پزشکان یونان باستان و پدر پزشکی غرب است. این پزشک برای بهبود انواع مشکلات و بهبود سلامتی این گیاه را تجویز می کرد. علم نوین هم بسیاری از خواص و ویژگی های درمانی این گیاه معجزه گر را تأیید نموده است. این گیاه از گیاهان پرخاصیت است که از گذشته در جهان کشت می شده است. درواقع استفاده از گیاه سیر قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد.

کاربرد اسانس سیر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس سیر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

تاریخچه سیر

فراعنه مصر برای این گیاه جادویی ارزش بسیار زیادی قائل بودند. برای ساخت اهرام مصر به بردگان مقدار مشخصی سیر داده می شد تا بدن آن ها برای انجام این کار سخت مقاوم گردد. از گذشته تا اکنون استفاده از سیر همواره به‌عنوان درمانی مناسب برای انواع بیماری‌ها بوده است. در جنگ جهانی اول با شیوع بیماری های واگیردار دار مانند وبا، سل و… از سیر به‌عنوان ضدعفونی‌کننده زخم‌ هایی استفاده می شد که نیازمند تمیز کردن و درمان بودند.

اسانس سیر چیست

اسانس سیر از گیاهی با عطر و بوی تند به نام سیر بدست می آید. انواع اسانس سیر به صورت محلول در آب و محلول در روغن تهیه می شود که غلظت های آن ها با یکدیگر متفاوت خواهند بود. هر چه غلظت این اسانس بیشتر باشد، محصول خالص تر بوده و ارزش بیشتری هم دارد. غلظت های پایین این اسانس موجب ایجاد محصولی ناخالص شده که با آب اضافه تولید می گردد. کاربرد اسانس سیر به دلیل خواص بی نظیرش بسیار صورت می پذیرد. انواع اسانس سیر به صورت خوراکی و صنعتی برای استفاده های مختلف تولید و عرضه می گردد.

انواع اسانس سیر

این اسانس در گرید های خوراکی و صنعتی در بازار عرضه می شود. برحسب نیاز از انواع مختلف این ترکیبات استفاده می شود.

ویژگی اسانس سیر

این ترکیب مانند سایر اسانس‌ها فرار بوده و در صورت قرار گرفتن در نور خورشید و مجاورت هوا، تغییر رنگ داده و به مرور خواص خود را از دست می دهد.

این اسانس بسیار فرار بوده و در دمای اتاق تبخیر می شود، بنابراین باید در ظروف سربسته و کدر نگهداری شود.

این ماده دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی اکسیدان و… است.

برای طعم دار نمودن در صنایع غذایی کارایی بالایی دارد.

خواص اسانس سیر

این ماده دارای خواص مختلفی است. از جمله خاصیت و استفاده از اسانس سیر می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بهبود بخشیدن به جریان گردش خون در بدن
  • تقویت نمودن حافظه
  • افزایش دادن ایمنی بدن
  • حذف آکنه و انواع لک های پوستی
  • حفاظت از کبد در برابر بیماری‌ های خاص
  • و…

کاربرد اسانس سیر

  • کاربرد در صنایع غذایی
  • استفاده در صنایع بهداشتی و آرایشی مانند تولید انواع شامپو و شوینده و ماسک های صورت و مو و…. .
  • کاربرد در صنایع دارویی

کاربرد اسانس سیر در تقویت ایمنی

یکی از فواید مصرف اسانس سیر تازه کمک به افزایش سیستم ایمنی بدن است. بنابراین مصرف این اسانس تا حدود زیادی می تواند به افرادی که از ضعف سیستم ایمنی رنج می برند مفید باشد. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها نیز از ترکیبات ضروری برای بدن بشمار می آیند. این ترکیبات از طریق مبارزه با رادیکال های آزاد منجر به بهبود سیستم ایمنی بدن خواهند شد. بدن انسان قادر نیست تا به اندازه کافی آنتی اکسیدان تولید کند. بنابراین مصرف مواد غذایی غنی از این ترکیب بهترین راه برای تامین میزان مصرف روزانه این ماده بشمار می آید.

کاربرد اسانس سیر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس سیر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

درمان طبیعی سرماخوردگی با سیر

همان‌طور که گفته شد، این گیاه تقویت کننده‌ای طبیعی برای ایمنی بدن است. بنابراین استفاده از اسانس آن برای درمان سرماخوردگی روشی مطلوب است. سرماخوردگی یا آنفولانزا از بیماری های شایع هستند. این بیماری ها به درمان خاصی نیاز نخواهند داشت. با استفاده از این گیاه در هنگام سرماخوردگی می توان به تسریع روند بهبودی کمک کرده و منجر به کوتاه شدن زمان استراحت شد.

کاهش فشار خون با اسانس سیر

افراد مبتلا به فشار خون بالا روز به روز در حال افزایش هستند. امروزه فشار خون به یکی از بزرگ ترین عوامل مرگ و میر در جهان مبدل شده است. مصرف منظم سیر تازه می تواند در کاهش سطح فشار خون کمک کرده و موجب بهبود سیستم قلبی عروقی گردد.

فشار خون بالا می تواند در نهایت منجر به بروز حمله های قلبی شود. انسداد شریان های قلبی موجب سکته قلبی خواهد شد. سکته مغزی هم بر اثر انسداد شریان مغزی است. با مصرف منظم اسانس سیر در غذاها می توان به کنترل فشار خون و جلوگیری از سکته کمک نمود.

جلوگیری از آلزایمر

رادیکال های آزاد موجب تسریع روند پیری می شوند. تسریع روند پیری می تواند سلول های بدن و حتی سلول های مغزی را تحت تاثیر قرار داده و موجب تخریب آن ها گردد. تخریب یا آسیب سلول های مغز می توانند منجر به ایجاد برخی بیماری ها مانند زوال عقل و آلزایمر شوند. آنتی اکسیدان های قوی موجود در این اسانس از بروز چنین بیماری هایی جلوگیری می کنند.

خواص ضد سرطان اسانس سیر

اسانس‌های غنی از آنتی اکسیدان می توانند خطر ابتلا به سرطان را تا حدود زیادی کاهش دهند. خواص اسانس سیر هم به دلیل داشتن انواع آنتی اکسیدان، از این قاعده مستثنا نیست. آنتی اکسیدان های موجود در سیر بسیار قوی بوده و می توانند از پیشرفت سلول های سرطانی ممانعت کنند. این ماده سیستم ایمنی بدن را تحریک نموده و از پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی برخوردار است.

خواص ضد باکتری و ضد ویروسی اسانس‌های سیر

داشتن خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی از مشهورترین فواید سیر است. این اسانس به کنترل قارچ، ویروس، باکتری، عفونت کرم و مخمر کمک کرده و بنابراین موجب سلامت عمومی بدن می گردد.

درمان موثر میخچه و زگیل

استفاده از اسانس سیر در درمان میخچه پا و زگیل بسیار کمک کنده است. با قرار دادن سیر له شده روی زگیل می توان موجب از بین رفتن آن گردید. گذاشتن سیر پخته بر روی میخچه و زگیل می تواند به مرور باعث رفع و درمان آن ها شود.

مقابله با آکنه

آکنه از مشکلات پوستی مهمی است که بیشتر افراد به ویژه خانم ها از بروز آن بخصوص در نواحی صورت رنج می برند. جوش های صورت تاثیر نامطلوبی بر زیبایی داشته و منجر به کاهش اعتماد به نفس افراد خواهند شد. سیر به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی راهی برای کاهش آکنه خواهد بود. با استفاده از این اسانس بر روی آکنه می توان موجب بهبود آن شد.

جوش های سر سیاه نیز از دیگر مشکلات پوستی بشمار می آیند. سیر می تواند برای از بین بردن جوش های سرسیاه راه حل مناسبی باشد. استفاده از این گیاه به همراه روغن زیتون و عسل می تواند سلول های مرده پوست را حذف کرده و موجب کاهش جوش های سرسیاه گردد. توجه شود که از این گیاه تنها باید در قسمت هایی از صورت استفاده شود که دارای جوش های سرسیاه است.

عوارض اسانس سیر

بعد از خوردن سیر خام اغلب افراد به سوزش معده دچار می شوند. بنابراین با مصرف اسانس سیر می توان تا حدود زیادی از این عوارض کاست. در ادامه به برخی از عوارض اسانس سیر اشاره شده است.

  • استفاده از این اسانس در دوران بارداری ایمن است. اما در صورت استفاده زیاد از آن در بارداری ممکن است موجب بروز خطر سقط جنین گردد.
  • اسانس این ماده موجب تغییر در مزه شیر مادران شیرده شده و ممکن است نوزاد از خوردن شیر اجتناب نماید.
  • زیاده روی در مصرف سیر می تواند موجب بروز سرگیجه، آلرژی و در مواردی نادر خونریزی گردد.
  • قرار دادن بیش از حد سیر روی پوست می تواند آثاری شبیه به سوختگی ایجاد نماید.
  • سیر می تواند موجب تحریک دستگاه گوارش گردد. بنابراین استفاده بیش از حد آن مجاز نیست.
  • ‏درضمن بیمارانی که داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین استفاده می کنند نیز باید در مصرف اسانس سیر دقت کنند، زیرا سیر از انعقاد خون ممانعت می کند.

طرز تهیه اسانس سیر

انواع اسانس های این گیاه به روش ها صنعتی مختلفی تولید می گردند. برای اسانس گیری از روش هایی همچون تقطیر با آب، فشرده نمودن، اسانس گیری با حلال و استخراج می توان استفاده نمود. اما در این میان اسانس گیری با روش تقطیر با آب بیشتر به کار می رود.

روش خانگی تهیه اسانس سیر

این گیاه در برخی از افراد می تواند موجب ایجاد مشکلات معده گردد. بنابراین بهتر است این افراد از اسانس‌ها و عصاره این گیاه استفاده کنند. برای عصاره گیری روش های متعددی وجود دارد. استفاده از دستگاه تقطیر یکی از این روش هاست. اما روش های خانگی هم برای اسانس گیری معرفی شده اند. ابتدا چند حبه سیر را پوست کنده و خرد نمایید و داخل مخلوط کن قرار دهید. به ازای هر حبه سیر ۲ قاشق چای خوری آب مقطر به ترکیب فوق بیفزایید. پس از اینکه مخلوط مورد نظر را به خوبی میکس نمودید، ترکیبات را در ظرفی ریخته و ۴۸ ساعت در دمای کمتر از ۱۵ درجه نگه دارید. سپس مخلوط مورد نظر را از صافی عبور دهید. آنچه از صافی عبور کرده است، درواقع یک عصاره خانگی است.

اسانس سیر برای مو

سیر از مفیدترین گیاهان برای بدن است. این ماده به عنوان یک داروی طبیعی در درمان بسیاری از امراض و بیماری ها مصرف می شود. اسانس‌های این گیاه به عنوان راه حلی قطعی  برای بهبود ریزش مو شناخته نمی شوند، اما اگر وسعت ناحیه ریزش کم و تعداد تار موهای از دست رفته نیز زیاد نباشند، می تواند راه حل مناسب برای درمان باشد. ترکیبات آنتی اکسیدانی و خواص دیگر این گیاه موجب بهبود رشد مو و همین طور تقویت ساقه مو خواهند شد.

قیمت اسانس سیر

قیمت این اسانس با توجه به خواص شگفت آور آن بسیار مقرون به صرفه است. این اسانس به صورت خوراکی و صنعتی از مراکز فروش معتبر قابل تهیه است. توجه شود که کیفیت ها و خلوص های مختلفی از  این عطرمایه در بازار عرضه شده و قابل خریداری است. قیمت این ماده به نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز وابسته است.

کاربرد اسانس سیر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد اسانس سیر چیست؟ خواص و قیمت خرید و فروش آن

خرید و فروش

خرید و فروش اسانس‌های سیر به عنوان یک اسانس صنعتی بسیار صورت می پذیرد. این ماده در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و از این جهت بسیار پرفروش است. برای خرید این اسانس می توانید به سایت های معتبر فروش اسانس مراجعه نمایید.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی برخی از خواص و کاربرد های اسانس‌های سیر و نحوه مصرف و استفاده از آن ها پرداختیم. این ماده مفید همراه با خواص درمانی مختلفی بوده و استفاده از آن در صنایع موجب بهبود کیفیت خواهد شد. برای خرید اسانس‌های مختلف می توان به سایت های معتبر فروش اسانس مراجعه نمود. توجه شود که هرچه کیفیت و خلوص اسانس بیشتر باشد، کارایی بیشتری خواهد داشت.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا