Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت بیکسترا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

شربت بیکسترا شربتی با کیفیت، طبیعی و گیاهی است و سبب بهبود سرماخوردگی و پیشگیری از عفونت های دستگاه تنفسی شده و سیستم ایمنی بدن را  تقویت میکند. شربت بیکسترا حاوی پروپولیس است . پروپولیس ماده رزینی است و توسط زنبورها برای پیشگیری از شیوع بیماری در کندو سنتز می شود. پروپولیس شربت بیکسترا در نشریه جهان شیمی فیزیک از سرماخوردگی جلوگیری میکند. شربت بیکسترا حاوی پروپولیس و عصاره آویشن، عسل و ویتامین سی است.

بره موم، یک ماده صمغی است که توسط زنبورهای عسل از ترشحات گیاهی تولید می‌شود، از دیرباز در طب سنتی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌عنوان کمک‌کننده سلامت و تقویت‌کننده سیستم ایمنی به‌طور گسترده مصرف می‌شود. همه گیر COVID-19 علاقه به محصولات بره موم را در سراسر جهان تجدید کرده است.

بره موم یک ماده صمغی است که زنبورها از مواد جمع آوری شده از جوانه درختان تولید می کنند. بره موم سرشار از فلاونوئیدها، دسته ای از آنتی اکسیدان ها است. بره موم دارای خواص درمانی بسیاری از جمله خواص ضد میکروبی، ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد التهابی و ضد تومور است.

بره موم که در مقادیر کم در عسل یافت می شود، به طور گسترده به شکل مکمل در دسترس است. بره موم همچنین به عنوان یک ماده در برخی از محصولات دارویی که مستقیما روی پوست مانند پمادها و کرم ها استفاده می شود. علاوه بر این، بره موم گاهی در اسپری های بینی و اسپری های گلو و همچنین در دهان شویه ها و خمیردندان ها یافت می شود.

بره موم یا پروپولیس در شربت بیکسترا

بره موم ماده ای طبیعی است که توسط زنبورهای عسل از گیاهان مختلف مانند صنوبر، نخل، کاج، ترشحات مخروطیان، صمغ، رزین، موسیلاژ و جوانه های برگ جمع آوری می شود. زنبورهای عسل با زحمت بسیار آن را جمع آوری کرده و می آورند تا شکاف ها و شکاف هایی را که در کندوهایشان ایجاد می شود ببندند. در اصل به عنوان یک ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت های میکروبی کندو و جلوگیری از تجزیه متجاوزان استفاده می شود. خصوصیات بیولوژیکی بره موم به ترکیب شیمیایی، منابع گیاهی، منطقه جغرافیایی و فصول آن بستگی دارد. بیش از ۳۰۰ ترکیب در بره موم شناسایی شده است مانند ترکیبات فنلی، اسیدهای معطر، اسانس ها، موم ها و اسیدهای آمینه.

روش مصرف شربت بیکسترا

کودکان بالای یک سال :

روزی ۵ میلی لیتر

بزرگسالان:

روزی ۱۰ میلی لیتر

تداخلات دارویی شربت بیکسترا

اگر در حین مصرف شربت بیکسترا از داروی دیگری مصرف میکنید با پزشک مشورت کنید.

موارد مصرف شربت بیکسترا

شربت بیکسترا برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی مفید است.

ویژگی شربت بیکسترا

موارد زیر از ویژگی شربت بیکسترا است:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش طول مدت سرماخوردگی
  • پیشگیری از سرماخوردگی و بهبود آن
  • کاهش سرفه و التهابات مجاری دستگاه تنفسی فوقانی
  • کاهش سرفه و التهابات مجاری تنفسی
  • ضد التهاب و آنتی اکسیدان
شربت بیکسترا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
شربت بیکسترا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

ترکیبات شربت بیکسترا

شربت بیکسترا حاوی پروپولیس، عصاره آویشن، عسل و ویتامین سی است.

بره موم چیست

بره موم یک مخلوط صمغی طبیعی است که توسط زنبورهای عسل از قسمت هایی از گیاهان، جوانه ها و ترشحات مواد جمع آوری میشود. زنبورهای عسل به دلیل ماهیت مومی و خواص مکانیکی آن، از بره موم در ساخت و ترمیم کندوهای خود برای درزگیری منافذ و شکاف ها و صاف کردن دیواره های داخلی و به عنوان یک سد محافظ در برابر مهاجمان خارجی مانند مار، مارمولک و غیره و یا در برابر آن استفاده می کنند. کاربردهای ضد میکروبی فعلی بره موم شامل فرمولاسیون هایی برای سندرم سرماخوردگی (عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، سرماخوردگی معمولی و عفونت های شبه آنفولانزا)، ترمیم زخم، درمان سوختگی، آکنه، هرپس سیمپلکس و تناسلی و نورودرماتیت است.

مشخصات بره موم، منبع، و ترکیب زیست فعال

بره موم ماهیتی چربی دوست، سخت و شکننده دارد و با حرارت دادن، نرم، انعطاف پذیر، صمغی و بسیار چسبنده می شود. دارای بوی معطر مشخص و مطبوع است و رنگ آن از سبز زرد تا قرمز و تا قهوه ای تیره بسته به منبع و سن آن متغیر است. بسته به منشا رزین ها، از زرد تا قهوه ای تیره نیز متغیر است.

بره موم مخلوط پیچیده ای است که از ترکیبات آزاد شده از زنبور عسل و ترکیبات مشتق شده از گیاهان ساخته می شود. به طور کلی، بره موم خام از حدود ۵۰ درصد رزین، ۳۰ درصد موم، ۱۰ درصد اسانس، ۵ درصد گرده و ۵ درصد از ترکیبات آلی مختلف تشکیل شده است. بیش از ۳۰۰ ترکیب در نمونه‌های مختلف شناسایی شد و مواد جدید هنوز در طی خصوصیات شیمیایی انواع جدید بره موم شناسایی می‌شوند. نسبت مواد مختلف موجود در بره موم به مکان و زمان جمع آوری آن بستگی دارد.

بره موم با منشا متفاوت حاوی ترکیبات مختلف است. منشاء جغرافیایی مختلف نمونه بره موم با فعالیت بیولوژیکی آن به دلیل شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت است. بره موم در دمای ۲۵ تا ۴۵ درجه سانتی گراد ماده ای نرم، انعطاف پذیر و چسبنده است. به خصوص در حالت یخ زده سخت و شکننده می شود.

حلالیت بره موم

با توجه به ساختار پیچیده بره موم، نمی توان از آن به طور مستقیم استفاده کرد. بره موم به صورت تجاری با حلال مناسب استخراج می شود. رایج ترین حلال هایی که برای استخراج استفاده می شوند عبارتند از آب، متانول، اتانول، کلروفرم، دی کلرومتان، اتر و استون. بسیاری از اجزای باکتری کش در آب یا الکل محلول هستند که باید مواد بی اثر را حذف کرده و ترکیبات مورد نظر را حفظ کنند. ترکیب بره موم به منطقه جغرافیایی بستگی دارد و دوم اینکه روش استخراج، حلال باید با دقت انتخاب شود.

مزایای بره موم برای بدن

عسل و بره موم اثرات مفیدی بر سلامت انسان دارند. از زمان های قدیم، بره موم به طور گسترده توسط انسان، به ویژه در طب عامیانه برای درمان چندین بیماری استفاده شده است. از بره موم برای درمان زخم ها و سوختگی ها، گلودرد و زخم معده استفاده می شد. اولین کار علمی با بره موم در سال ۱۹۰۸ منتشر شد که شامل خواص شیمیایی و ترکیب آن بود که بیشتر به چکیده شیمیایی نمایه شد.

کاربردهای فعلی بره موم شامل فرمولاسیون هایی برای سندرم سرماخوردگی (عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، سرماخوردگی معمولی و عفونت های شبه آنفولانزا) و همچنین داروهای پوستی مفید در بهبود زخم، درمان سوختگی ها، آکنه، هرپس سیمپلکس و تناسلی و نورودرماتیت است. همچنین از بره موم در دهانشویه ها و خمیردندان ها برای جلوگیری از پوسیدگی و درمان التهاب لثه و استوماتیت استفاده می شود. به صورت تجاری به شکل کپسول، محلول های دهان شویه، کرم ها، قرص های پاستیل گلو، پودر و همچنین در بسیاری از محصولات تصفیه شده ای که موم از آن جدا شده است، موجود است. به دلیل خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی آن، به طور گسترده ای در پزشکی انسانی و دامپزشکی، فارماکولوژی و آرایشی استفاده می شود.

فعالیت آنتی اکسیدانی

عصاره آبی بره موم (AEP) نسبت به عصاره اتانولی بره موم (EEP) فعالیت آنتی اکسیدانی بیشتری نشان داد. این ممکن است به دلیل محتوای پلی فنل بالاتر آن باشد. بره موم به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن قابل توجه است. آنتی اکسیدان های موجود در بره موم نقش زیادی در خواص تعدیل کننده ایمنی آن دارند. فلاونوئیدهای غلیظ در بره موم آنتی اکسیدان های قوی هستند. یکی از متداول‌ترین تکنیک‌های مورد استفاده برای ارزیابی پتانسیل آنتی‌اکسیدانی، بر پایه کاهش رادیکال‌های آزاد با افزودن ترکیبات پاک‌کننده است.

آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را از بین ببرند و در نتیجه از لیپیدها و سایر ترکیبات مانند ویتامین C در برابر اکسید شدن یا تخریب محافظت کنند. رادیکال های آزاد فعال همراه با سایر عوامل، مسئول پیری و تخریب سلولی در شرایطی مانند بیماری های قلبی عروقی، آرتریت، سرطان، دیابت، بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر باشند.

فعالیت آنتی باکتریال

خاصیت ضد میکروبی بره موم بر علیه استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سوبتیلیس، سودوموناس آئروژینوزا، اشریشیا کلی، کاندیدا آلبیکنس نشان داده شد، اما کمترین فعالیت را در برابر باکتری های گرم منفی (P. aeruginosa و E. coli) نشان داد.

بره موم عمدتا در برابر باکتری های گرم مثبت فعال است و فعالیت کمتری در برابر باکتری های گرم منفی در مقادیر کم نشان می دهد یا اصلا غیرفعال است. عصاره اتانولی بره موم (EEP) به طور کامل رشد استافیلوکوکوس اورئوس، انتروکوکوس گونه‌ها و باسیلوس سرئوس را مهار و تا حدی رشد سودوموناس آئروژینوزا و E. coli را مهار می‌کند و تاثیری بر کلبسیلا پنومونیه ندارد. مکانیسم فعالیت ضد میکروبی بره موم پیچیده است و می توان آن را به فعالیت هم افزایی بین فنولیک و سایر ترکیبات، عمدتا به فلاونوئیدهای پینوسمبرین، گالانژین و پینوبانکسین نسبت داد.

شربت بیکسترا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن
شربت بیکسترا چیست؟ موارد، نحوه مصرف و عوارض آن

فعالیت های بیولوژیکی

استفاده از حلال های مختلف باعث تغییر فعالیت ماده اصلی فعال بیولوژیکی در بره موم می شود. وجود فلاونوئیدها و استرهای فنلی بره موم مسئول اثرات بالقوه آن با معرف خاص است.

فعالیت ضد قارچی

بره موم اثرات قارچ کشی را بر روی قارچ های مختلف نشان داده است. بره موم محصول زنبور عسل با بیشترین فعالیت ضد قارچی است که با ۴۰ سویه مخمر C. albicans، C. glabrata، C. krusei و Trichosporon spp آزمایش شده است.

فعالیت ضد تک یاخته ها

بره موم فعالیت ضد تک یاخته ای دارد. اثر بره موم اروپایی بر تک یاخته ها توسط چندین نشریه گزارش شده است که باعث ایجاد بیماری هایی در انسان و حیوانات می شود مانند تریکومونیاز، توکسوپلاسموز، ژیاردیازیس، بیماری شاگاس، لیشمانیوز و مالاریا. در واقع، فعالیت ضد تک یاخته‌ای بره موم روی ژیاردیا لامبلیا، تریکوموناس واژینالیس، توکسوپلاسما گوندی، لیشمانیا دونووانی و تریپانوزوما کروزی نیز گزارش شده است.

فعالیت ضد تومورال

فعالیت شیمیایی بره موم در مدل‌های حیوانی و کشت‌های سلولی نتیجه توانایی آن‌ها در مهار سنتز DNA در سلول‌های تومور، توانایی آن‌ها در القای آپوپتوز سلول‌های تومور و خاصیت آن‌ها در فعال کردن ماکروفاژها برای تولید فاکتورهایی است که قادر به تنظیم عملکرد سلول های B، T و NK است.

فعالیت ضد التهابی

التهاب پاسخ بیولوژیکی پیچیده بافت های عروقی به محرک های مضر مانند پاتوژن ها، سلول های آسیب دیده، محرک ها و رادیکال های آزاد است. فعالیت ضد التهابی به معنای اثر اولیه سیستم دفاعی میزبان است.

فعالیت محافظتی کبد

پتانسیل حفاظتی بره موم در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از جیوه و تغییرات آنزیمی آنتی اکسیدانی در کبد موش مورد بررسی قرار گرفت. قرار گرفتن در معرض کلرید جیوه با افزایش پراکسیداسیون لیپیدی و سطح گلوتاتیون اکسید شده همراه با کاهش همزمان گلوتاتیون و آنزیم های آنتی اکسیدانی مختلف، استرس اکسیداتیو را القا کرد.

فعالیت ضد دیابت

تجویز خوراکی عصاره بره موم در دوزهای ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن، وزن بدن و کلیه، گلوکز سرم، پروفایل لیپیدی، MDA و تست های عملکرد کلیوی را بهبود بخشید.

عملکرد تعدیل کننده ایمنی

تجویز خوراکی آن میزان بقا و میانگین زمان بقا را در عفونت‌های تجربی باکتریایی (کلبسیلا پنومونیه، استافیلوکوکوس اورئوس) و قارچی (کاندیدا آلبیکنس) در موش افزایش داد.

آلرژی، رینیت و آسم

پس از تجویز بره موم، هیچ عارضه جانبی در موش، موش صحرایی و انسان مشاهده نشد. بره موم غیر سمی است و غلظت بی خطر برای انسان تقریبا ۱.۴ میلی گرم بر کیلوگرم و در روز یا ۷۰ میلی گرم در روز است. با این حال، موارد آلرژی و درماتیت تماسی به بره موم همیشه گزارش شده است.

آیا بره موم همان موم زنبور عسل است

زنبورها از موم، بزاق و مواد گیاهی جمع آوری شده بره موم می سازند. در کندو، از بره موم به عنوان چسب برای بستن شکاف های کوچک استفاده می شود، در حالی که از موم زنبور عسل برای پر کردن سوراخ های بزرگتر استفاده می شود. در حالی که بره موم از موم زنبور عسل ساخته شده است و آنها یکسان نیستند.

روش نگهداری از شربت بیکسترا

شربت بیکسترا دور از نور و دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا