Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد روغن اسپین فینیش چیست؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن

امروزه از کاربرد مواد مختلفی در صنعت بهره برده می شود. درواقع صنایع با به‌کارگیری مواد و ترکیبات شیمیایی به بهبود کیفیت محصولات تولیدی خود می افزایند. روغن اسپین فینیش یکی از ترکیبات صنعتی مهمی است که از خواص آن بخصوص در صنعت نساجی استفاده های زیادی صورت می پذیرد. از کاربرد روغن اسپین فینیش برای کاهش الکتریسته ساکن و بهبود برخی خواص فیزیکی الیاف استفاده می شود. استفاده از روغن اسپین فینیش در صنعت نساجی از پارگی الیاف ممانعت کرده و مقاومت بیشتری به الیاف خواهد بخشید. انواع روغن اسپین فینیش توسط شرکت های مختلف تولید کننده در بازار عرضه می گردند. قیمت روغن اسپین فینیش با توجه به کیفیت محصول مقادیر مختلفی را در بر دارد. خرید و فروش روغن اسپین فینیش در بازار به دلیل کاربرد های صنعتی گسترده بسیار صورت می پذیرد.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و ویژگی ها و کاربرد و نحوه خرید و فروش این محصول می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده پرمصرف صنعتی آشنا شوید.

روغن اسپین فینیش چیست

در صنعت نساجی از مواد شیمیایی مختلفی نظیر روغن اسپین فینیش در تولید نخ های پلی پروپیلن استفاده می شود. از خواص روغن اسپین فینیش این است که استفاده از آن تغییری در خصوصیات الیاف ایجاد نخواهد نمود. همچنین این ماده پرمصرف صنعتی بر روی رنگ الیاف هم هیچ تاثیری ندارد. شستشوی راحت و مقاومت مطلوب دربرابر عملیات مکانیکی از مزایای مصرف روغن اسپین فینیش محسوب می شود. لغزندگی ایجاد شده توسط این ماده در بین الیاف، هدایت الکتریکی را بیشتر کرده و موجب ساکن شدن الکتریسیته خواهد شد. این ماده اثر خوردگی بر دستگاه ها نداشته و  بعلاوه امولوسیون پایداری هم دارند. کاربرد این ترکیبات در صنعت نساجی خاصیت Soft touch را به الیاف می افزاید.

کاربرد روغن اسپین فینیش چیست؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد روغن اسپین فینیش چیست؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن

الیاف پلی پروپیلن

پس از پلی استر، نایلون و اکرلیک، چهارمین الیاف مصنوعی الیاف پلی پروپیلن هستند. الیاف پلی پروپیلن به دو صورت الیاف و نخ نواری تولید می‌شوند. هزینه پایین آن از مزایا تولید این الیاف است. به همین دلیل بسیاری از کارخانه ها اقدام به تولید و عرضه این الیاف نموده اند.

 

در گذشته نخ های پلی پروپیلن در برابر اشعه فرابنفش مقاومت کمی داشتند. اما محققان با افزودن برخی مواد به آن، توانستند مقاومت این الیاف را در برابر اشعه فرابنفش افزایش دهند. الیاف پلی پروپیلن با نام اختصاری P-P نیز شناخته می شوند.

الیاف پلی پروپیلن کاربردهای گسترده ای دارند. مصارف بهداشتی و تولید فیلترهای نخ تابیده میکرونی از بیشترین استفاده این الیاف هستند. در کاربرد های معمول تر نیز از این الیاف در تولید لباس‌ های تابستانی، ماسک ‌های تنفسی صورت، پوشش دیوار، بتن، رومیزی و… استفاده می شود.

ترکیبات اسپین فینیش

اسپین فینیش از ترکیبات زیادی تشکیل شده است. اما روغن، آنتی استاتیک و امولسیفایر از ترکیبات اصلی آن بشمار می روند. آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال، بازدارنده خوردگی، ترکیبات ضد کف و… از دیگر ترکیبات موجود در اسپین فینیش هستند.

روغن اسپین فینیش

پنجاه درصد از اسپین فینیش شامل روغن است. مقاومت حرارتی ۲۰۰ تا ۲۴۰ درجه ای این روغن ها، اساس اسپین فینیش را تشکیل می دهند. روغن های موجود در اسپین فینیش به دو گروه طبیعی و مصنوعی طبقه بندی می شوند. روغن های طبیعی شامل موارد زیر است:

  • روغن و واکس های معدنی
  • انواع روغن ها و واکس های گیاهی
  • روغن نارگیل
  • روغن ها و چربی های گیاهی

انواع روغن های مصنوعی نیز شامل موارد زیر هستند:

  1. استرهای اتوکسیلات شده
  2. اسید های چرب اتوکسیلات شده
  3. الکل های چرب اتوکسیلات شده
  4. ترکیبات پلی اتر
  5. انواع واکس
  6. سیلیکون های مصنوعی

امولسیفایر

امولسیفایر یکی دیگر از ترکیبات موجود در اسپین فینیش است. این ترکیبات در ۴ نوع آنیونیک، کاتیونیک، نانیونیک، آمفوتریک وجود داشته و بکار می روند. البته در اسپین فینیش ها اغلب از ترکیبات امولسیفایری نانیونیک استفاده می شود. امولسیفایرهای نانیونیک باید به گونه ای انتخاب شوند که هیچ تاثیری بر الیاف نداشته باشند. این ترکیبات نباید هیچ آسیبی به غلتک ها یا دستگاه های دیگر وارد کنند.

ترکیبات آنتی استاتیک

خواص آنتی استاتیکی مانع وجود آمدن الکتریسیته ساکن می گردد. اسپین فینیش بعد از استفاده، الکتریسیته ساکن را کاهش می دهد. در ریسندگی و صنعت نساجی این موضوع بسیار حائز اهمیت است. نخ ریسیده شده قبل از مرحله روغن زنی الکتریسیته ساکن به دست می آورد. البته مساحت سطح، رطوبت نسبی، نوع الیاف و دما در این مورد موثر خواهند بود. بنابراین انتخاب صحیح آنتی استاتیک در جلوگیری از به وجود آمدن بار ساکن بسیار مهم است. این ترکیبات با توجه به نوع الیاف و فرآیند تولید انتخاب و استفاده می شوند.

ویژگی و خواص روغن اسپین فینیش

استفاده از این ترکیب در بهبود کیفیت الیاف و پارچه تاثیر بسزایی دارد. از ویژگی‌ های مهم روغن اسپین فینیش به موارد زیر می توان اشاره نمود.

این ماده صنعتی مایعی غلیظ با رنگ زرد روشن است. غیر سمی و غیر قابل اشتعال بودن از دیگر خواص روغن اسپین فینیش بشمار می آید. با توجه به موارد گفته شده، این ترکیب به محیط زیست هم آسیبی وارد نخواهد نمود. این روغن از خاصیت اسیدی کمی برخوردار بوده و pH برابر با ۶ دارد.

در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد این ماده دارای ویسکوزیته ای برابر باCP  ۵۰ می باشد. ماهیت یونی این روغن ها نانیونیک بوده و در مقابل اکسایش و حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. از خواص روغن اسپین فینیش این است که در آب های سخت و نرم قابلیت انحلال پذیری دارد.

ویژگی مهم روغن اسپین فینیش، عدم ایجاد تغییر در خصوصیات و رنگ الیاف است. این ماده صنعتی به شکل لایه ای نازک بر سطح الیاف قرار گرفته و موجب حذف الکتریسیته ساکن می گردد. این ترکیب با ایجاد هدایت الکتریکی در الیاف به حذف الکتریسیته ساکن کمک خواهد نمود. از دیگر مزایای این ماده کاهش اصطحکاک بین الیاف و دستگاه بافندگی است.

کاربرد روغن اسپین فینیش چیست؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد روغن اسپین فینیش چیست؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن

دلایل استفاده از روغن اسپین فینیش

استفاده از روغن اسپین فینیش موجب افزایش مقاومت و انسجام نخ ها در برابر خورندگی و پارگی خواهد شد. بعلاوه خواص روان کنندگی را در الیاف افزایش داده و به همین دلیل در فرآیند تولید الیاف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این روغن موجب افزایش سرعت فرآیند تولید نخ گشته و محصول باکیفیت تری تولید خواهد شد.

توجه نمایید که این روغن را در محدوده دمایی ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید. زیرا دماهای کمتر از صفر درجه سانتی گراد موجب یخ زدگی محصول و از بین رفتن خواص آن می گردد.

مزایا روغن اسپین فینیش

  • بر روی رنگ الیاف تاثیری ندارد.
  • موجب تسهیل فرآیند ریسندگی می گردد.
  • لغزندگی الیاف را افزایش داده و سبب حذف الکتریسیته ساکن می شود.
  • موجب خورندگی دستگاه ها و تجهیزات نمی گردد.
  • امولوسیون آن پایداری مطلوبی دارد.
  • دارای خاصیت آنتی استاتیک است.
  • از رسوب بستن و تاثیر گرد و غبار در طی فرآیند ممانعت می کند.

روش استفاده از روغن اسپین فینیش

در صنایع روش های مختلفی برای کاربرد روغن اسپین فینیش وجود دارد. در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.

استفاده از غلتک

در روش غلطک از یک غلطک در حال چرخش استفاده می شود که در درون آن محفظه‌ای حاوی اسپین فینیش قرار دارد. در روش استفاده از غلتک تنها یک رو از نخ ها را می توان به اسپین فینیش آغشته نمود.

روش غوطه ور سازی

در غوطه ور ساختن، با استفاده از یک تا پنج غلتک در حال چرخش روغن را به الیاف آغشته می کنند. در نهایت غلطک فشارنده برای خارج سازی روغن اسپین اضافه مورد استفاده قرار می گیرد.

روش اسپری کردن

در این روش آغشته سازی روغن به الیاف با استفاده از اسپری کردن صورت می پذیرد. غلظت و ویسکوزیته فینیش، مقدار فینیش تزریق شده به وسیله پمپ، سرعت خط و تعداد نازل بر مقدار فینیش به کار برده شده موثر هستند. کاربرد روغن اسپین فینیش بعد از اسپری شدن به الیاف، آن ها را برای استفاده در کارخانجات نساجی قابل استفاده می نماید.

روش میترینگ پمپ

متداول ترین روش برای استفاده از روغن اسپین فینیش روش میترینگ پمپ است. در این روش اسپین فینیش از طریق پمپ چرخنده و به طور یکنواخت به نخ ها تزریق می شود تا خصوصیات مطلوبی در نخ مهیا گردد. الیاف روغن خورده از خواص مطلوبی برای تولیدات بعدی برخوردار خواهند بود.

کاربرد روغن اسپین فینیش

اسپین فینیش فرآیند ریسندگی را تسهیل می نماید. استفاده از این روغن موجب کاهش اصطکاک و الکتریسته ساکن در الیاف می شود. کاربرد روغن اسپین فینیش نرمی و لطافت خاصی به الیاف بخشیده و با پوشش مناسب الیاف در فرآیند کشش از پارگی ممانعت می کند. تحمل شرایط حرارتی از مزایا این روغن بوده و اثر نامطلوبی هم روی فلزات و بخش های مختلف خط تولید ندارد. جالب است بدانید این روغن به‌راحتی از روی الیاف شسته می شود.

روغن زنی سطحی الیاف یا فیلامنت ها، افزایش خواص آنتی استاتیک و ایجاد چسبندگی بین فیلامنت ها از وظایف اولیه اسپین فینیش است. دلایل کاربرد این روغن ها را می توان به صورت زیر بیان نمود:

  1. نرم بودن و چرمی خوبی را فراهم می کنند.
  2. با کاهش اصطکاک بین الیاف و فلز، سایش الیاف را کم می کنند.
  3. طول فرآیند تولید کاهش می یابد.
  4. بین فیلامنت ها چسبندگی مطلوبی ایجاد می شود.
  5. بازشدگی مناسب میان الیاف برش خورده نیز صورت می پذیرد.

نحوه و مقدار مصرف روغن اسپین فینیش

اسپین فینیش را می توان با استفاده از آب بدون مواد معدنی  و به نسبت ۱:۲۰ تا ۱:۵ استفاده نمود. این ماده به شکل محلول امولسیون یا دیسپرس رقیق و سپس مورد استفاده قرار می گیرد. صنایع مختلف روغن اسپین فینیش را با غلظت بهینه خریداری نموده و با توجه به شرایط خط تولید رقیق سازی و مورد استفاده قرار می دهند.

غلظت اسپین فینیش می تواند تا نسبت ۱:۳ یا ۱:۱ نیز بعد از خشک شدن و با انجام عملیات حرارتی مناسب افزایش یابد. این ماده به آرامی درون ظروف استیل و در دمای بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد اضافه می گردند. البته باید تا زمان حل شدن به شدت هم زده شوند.

آماده سازی اسپین فینیش در تانک های مخصوص صنعتی صورت می گیرد. آب و روغن درون تانک به شدت هم زده و پس از فیلتراسیون درون ظرف ذخیره نگه داشته می شوند. هم زدن سریع از جدا شدن و ته نشینی ممانعت می کند. اسپین فینیش آماده شده دوباره فیلتر شده و سپس به تانک های ذخیره اسپین فینیش منتقل می گردد.

نقش اسپین فینیش در کیفیت تولید

  • موجب کاهش اصطکاک الیاف می گردد.
  • چسبندگی مناسبی ایجاد می کند.
  • بار الکتریکی ایجاد شده در اثر تماس سطح الیاف با سطوح را تخلیه می کند.

شرایط نگهداری روغن اسپین فینیش

بسته بندی و نحوه نگهداری از این محصول در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت کاهش کیفیت این روغن‌ها، الیاف و پارچه های تولید شده نیز کیفیت خود را از دست خواهند داد.

این ماده صنعتی باید در محیطی خشک و خنک و دمای مناسب نگهداری شود. شرایط خوب برای نگهداری این محصول دمایی مابین ۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد تعیین شده است. از قرار گرفتن این ماده در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد خودداری نمایید.

انبار های نگهداری از این ماده باید تهویه مناسبی داشته و از نور مستقیم خورشید و رطوبت نیز دور باشند.

از بسته بودن درب مخازن اطمینان حاصل نمایید. زیرا موجب کاهش خواص و خراب شدن برخی ترکیبات موجود در آن می گردد.

این ماده حداکثر به مدت یک سال در شرایط گفته شده در بالا قابل نگهداری است و خواص خود را حفظ خواهد نمود.

این ماده صنعتی اغلب در بشکه های پلی اتیلنی ۶۰ تا ۲۲۰ کیلو گرمی در بازار عرضه می گردد.

قیمت روغن اسپین فینیش

قیمت این محصول در بازار متنوع بوده و به عواملی همچون نرخ ارز، کیفیت و خلوص محصول، شرکت تولید کننده و… وابسته است. حجم بسته بندی نیز بر قیمت محصول تاثیر بسزایی دارد. برای مثال قیمت بشکه های ۶۰ کیلوگرمی بسیار کمتر از بشکه های ۲۲۰ کیلوگرمی خواهد بود. محصولات وارداتی نیز نسبت به انواع تولید داخل قیمت بیشتری دارند. توجه شود که نوسانات نرخ ارز بر قیمت محصولات خارجی تاثیر بسیار بیشتری دارد.

کاربرد روغن اسپین فینیش چیست؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد روغن اسپین فینیش چیست؟ مزایا و قیمت خرید و فروش آن

خرید و فروش

خرید و فروش این محصول در بازار جهانی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این روغن در صنایعی مانند صنعت نساجی کاربردی ویژه دارد. برای خرید این ماده می توان به روش‌های حضوری یا غیرحضوری اقدام نمود. خرید از سایت شرکت های عرضه کننده محصولات صنعتی امکان خریدی بی واسطه را فراهم نموده است. با این روش می توان در وقت و هزینه نیز صرفه جویی نمود.

سخن آخر

در این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و ویژگی ها و کاربرد و مزایا مصرف روغن اسپین فینیش پرداختیم. این ماده در صنعت نساجی کاربردی گسترده داشته و بدون استفاده از آن محصول نهایی از کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهد شد. برای خرید این محصول می توان به روش های مختلفی اقدام نمود. اما در هنگام خرید توجه نموده و تنها از منابع معتبر اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا