Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایهفیزیک

بشقاب آهنربایی یا کاسه مغناطیسی | کاربرد کاسه مغناطیسی چیست؟

این مقاله شامل اطلاعات کاربردی و مفید درباره خواص، ویژگی‌ ها و کاربرد بشقاب مغناطیسی و مصارف گوناگون آن است. اگر قصد خرید بشقاب مغناطیسی دارید و به دنبال فروشندگان تجهیزات آزمایشگاهی و قیمت بشقاب مغناطیسی در بازار هستید، می‌ توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان بشقاب مغناطیسی در این سایت استفاده نمایید. تعداد محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت بشقاب مغناطیسی هستند. لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش بشقاب مغناطیسی و تجهیزات آزمایشگاهی به روز می‌شود.

مراکز خرید و قیمت فروش بشقاب مغناطیسی در تهران و شهرستان‌ ها

اغلب مراکز خرید و فروش بشقاب مغناطیسی و مواد شیمیایی در تهران وجود دارند و فروشندگان کاسه مغناطیسی در سایر استان و شهرستان ها در بیشتر موارد، خرید خود را از تهران انجام می دهند. به همین دلیل، توصیه می شود که در صورت امکان سعی کنید تا خرید تجهیزات آزمایشگاهی و مواد شیمیایی از تهران انجام شود. چرا که

  • اغلب شرکت های واردکننده کاسه مغناطیسی در تهران مستقر هستند.
  • به دلیل اینکه خرید بشقاب مغناطیسی در سایر استان ها و شهرستان ها در بیشتر موارد از طریق چندین واسطه انجام می شود، خرید در تهران می تواند از نظر قیمت مقرون به صرفه تر و ارزان تر باشد.
  • از آنجایی که در تهران به تامین کننده اصلی کالا نزدیک تر هستید و بیشتر انبارهای اصلی تجهیزات آزمایشگاهی و مواد شیمیایی در شهر تهران قرار دارند، احتمال اصالت و مرغوبیت کالا نیز افزایش می یابد.

اما باید توجه نمود که تمامی شرکت های بازرگانی مستقر در تهران از نظر تجربه، سابقه و کیفیت در یک سطح قرار ندارند. به همین دلیل در این صفحه و سایر صفحات مرتبط با لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی در سایت جهان شیمی، تلاش کرده ایم برترین و باسایقه ترین شرکت های فعال در زمینه خرید و فروش بشقاب مغناطیسی را به شما معرفی کنیم. شرکت هایی که در این سایت یا در کادر «فروشندگان پیشنهادی» در پایان مقالات معرفی شده اند، همگی به طور مرتب مورد بازبینی قرار می گیرند. خالی از لطف نیست که یادآور شویم از جمله مهمترین شرایط شرکت ها برای قرار گرفتن در بخش های مذکور و معرفی به خریداران، میزان سابقه، اعتبار و تجربه آن ها است.

قیمت فروش و خرید بشقاب مغناطیسی
قیمت فروش و خرید بشقاب مغناطیسی

بشقاب مغناطیسی چیست + قیمت خرید و فروش

بشقاب مغناطیسی از جمله تجهیزاتی است که کاربران اصلی آن تعمیرکاران هستند. در اغلب موارد جنس کاسه مغناظیسی از استیل بوده و در زیر کاسه از سوپر آهن ربایی قوی استفاده می شود. وجود آهنربا باعث می شود که وسایل داخل بشقاب مغناطیسی ثابت مانده و در اطراف پراکنده نشوند.

کاربرد بشقاب مغناطیسی چیست

کاربرد اصلی بشقاب و کاسه مغناطیسی نگهداری پیچ و مهره در زمان تعمیر وسایل مختلف است. بشقاب مغناطیسی به ویژه در زمانی که تعمیرکاران در ارتفاع یا محیط های شلوغ مشغول فعالیت هستند بسیار کاربردی و مفید است.

 

چگونگی رخ دادن مغناطیس

به نیرویی که باعث جذب ماده ای مغناطیسی به وسیله آهن ربا می شود به نام مغناطیس نام دارد. ذرات باردار آهن ربا به وسیله ی مغناطیس، نیرو تولید می کنند. نمونه ای از مغناطیس را می توان در جذب آهن توسط یک آهن ربا مشاهده کرد. نیروی مغناطیسی که باعث این جذب می شود می تواند از نوع دافعه و یا جاذبه باشد. انواع مختلفی از مغناطیس وجود دارد. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با مغناطیس و چگونگی ایجاد آن آشنا می کند. در زمینه مهندسی برق و الکترونیک، وجود مغناطیس بسیار مهم و ضروری است. دستگاه هایی که به کمک پدیده مغناطیس کار می کنند بسیار فراوان هستند که از انواع آن ها می توان به القاگر، ژنراتور، رله، بوبین، بلندگو، کنتور برق، موتور، ترانسفورماتور و … اشاره کرد.

ذرات باردار با حرکت در اطراف خود میدان مغناطیس ایجاد می کنند. به عنوان مثال یک الکترون که به عنوان یک ذره باردار است، با حرکت در اطراف هسته، تولید میدان مغناطیسی می کند. در آهن ربا، الکترون ها در یک جهت حرکت کرده و میدان مغناطیسی در اطراف آن تولید می شود. اما مواد دیگر مغناطیسی دارای گردش نامنظمی از الکترون ها هستند و میدان مغناطیسی تولید شده از آن ها در جهت های مختلفی پخش می شود. به همین دلیل در این حالت می توان گفت، تاثیر مغناطیسی، خیلی زیاد نیست.

چگونگی رخ دادن مغناطیس
چگونگی رخ دادن مغناطیس

اما در یک آهن ربا در قسمت های انتهایی آن ها که قطب نامیده می شود، تاثیر مغناطیسی قوی است. این دو قطب به نام های قطب شمال و جنوب هستند. میدان مغناطیسی با ترک قطب شمال وارد قطب جنوب می شوند.

مغناطیس در طبیعت
آهن ربا را در طبیعت می توان در سنگ معدن های مغناطیسی یافت. از مهمترین سنگ های معدنی مغناطیسی می توان به اکسید آهن مگنتیت و لودستون اشاره کرد. با آویزان کردن این دو سنگ معدن از نخ به صورت معلق، قرارگیری آن ها به سمت قطب شمال خواهد بود. اما امروزه برای به کار بردن مغناطیس از سنگ های طبیعی مغناطیسی استفاده نمی شود، بلکه آهن رباهایی به کار برده می شود که شکل و ابعاد مختلفی دارند. دو نوع آهنربای دایمی و یا موقت وجود دارد که در ساخت آن ها از کروم، نیکل، نیکل و آهن استفاده می شود. با ترکیب کردن بسیاری از این فلزات، آلیاژهایی ساخته می شوند که خاصیت آهن ربایی قوی دارند. آلنیفکو و آلنی نمونه ای از این آلیاژهاست.

 

کاربرد بشقاب مغناطیسی و آهنربایی
کاربرد بشقاب مغناطیسی و آهنربایی

 

انواع مغناطیس

رفتار مغناطیسی با توجه به نوع پیکربندی که الکترون ها در یک ماده دارند، می تواند انواع مختلفی داشته باشد. از مهمترین این رفتارهای مغناطیسی می توان به فرومغناطیس بودن برخی از عناصر و مواد اشاره داشت.

انواع مغناطیس
انواع مغناطیس

فرومغناطیس

مواد فرومغناطیس به موادی گفته می شود که خاصیت مغناطیسی آن ها حتی بعد از برداشتن آهن ربا نیز حفظ می شود. مغناطیس های خیلی بزرگ و دایمی از این نوع مواد ایجاد می شود. در این مواد، گشتاورهای مغناطیسی مجاور ایجاد شده از لحاظ اندازه با هم برابر بوده و به صورت هم جهت در می آیند.
یکی از کاربردهای این نوع مواد در ساخت آهن رباهایی دایمی است که در یخچال ها به کار برده می شود.برای ساخت یک آهن ربا، از یک فرومغناطیس استفاده می کنند که ابتدا این ماده را حرارت می دهند. سپس سرد کردن آن را در یک میدان مغناطیسی قوی انجام می دهندو سرد شدن آن ها باعث می شود که الکترون های موجود فقط در یک جهت خاصی قرار گرفته و در نتیجه ی این رفتار، آهن ربای دایمی ساخته شود.

دیامغناطیس
برخی از مواد دارای خاصیت دیامغناطیسی هستند. این مواد وقتی در مجاورت میدان مغناطیسی قرار می گیرند، میدان مغناطیسی مخالفی را تولید می کنند. نمونه های از این نوع مواد، طلا، مس و جیوه هستند. گشتاور مغناطیسی در این مواد به دلیل رفتار خاص اتم ها، مولکول ها و یون های آن ها صفر است. اتم های تشکیل دهنده آن ها با قرار گرفان در مجاورت میدان مغناطیسی خارجی، دارای گشتاور مغناطیسی القایی شده که جهت آن مخالف جهت میدان اعمالی خواهد بود. مغناطیس منفی در نتیجه ی قرارگیری آن ها در میدان مغناطیسی خواهد بود.

پارامغناطیس
در مواد پارامغناطیس، اتم ها، یون ها و مولکول های تشکیل دهنده، دارای گشتاور مغناطیسی کوچکی بوده و گشتاورهای تولید شده دارای جهات اتفاقی هستند. این گشتاورها همدیگر را خنثی کرده و در کل مغناطیس خالص برابر صفر می شود. با قرار گرفتن مواد دیامغناطیسی در یک میدان مغناطیسی برخی از آن ها در جهت میدان چرخیده و خاصیت مغناطیسی بسیار ضعیفی از ماده نشان داده می شود. تعدادی از فلزات قلیایی و فلزات واسطه ای چون تنگستن و پلاتین دارای خاصیت پارامغناطیسی هستند.

آنتی فرومغناطیس
بردارهای گشتاور مغناطیسی که در مواد آنتی فرومغناطیس وجود دارد، با این که از نظر اندازه با هم برابر هستند ولی از جهت آن ها مخالف است. پس این بردارها همدیگر را خنثی می کنند. با قرار گرفتن این نوع از مواد در یک میدان مغناطیسی، آن گشتاورهایی که هم جهت با میدان هستند، می توانند در نتیجه ی قوی شدن، خاصیت مغناطیسی کمی را به مواد دهند.

فری مغناطیس
جهت بردارهای گشتاور مغناطیسی در مواد فری مغناطیس، عکس یکدیگر بوده ولی از نظر اندازه با هم یکی نیستند. مواد فری مغناطیس دارای رفتاری مشابه با مواد فرومغناطیس بوده و فریت که به عنوان آهن ربای دایمی است، نمونه ای از این نوع مواد هستند.

حالت های مغناطیسی و جهت مولکول های مغناطیسی
مواد مغناطیسی در حالت غیرمغناطیسی، آرایش مغناطیسی و مولکولی اتفاقی و در جهات متفاوتی هستند. وبر کسی بود که در مورد اتم ها بیان کرد که چون اتم ها دارای الکترون با اسپین هستند، پس می توانند خاصیت مغناطیسی از خود نشان دهنده.مواد مغناطیسی نیز از آهن رباهای کوچکی ساخته می شوند که در کنار هم جای گرفتند. این آهن رباها، هم جهت بوده و دو قطب شمال و جنوب را در یک ماده مغناطیسی تشکیل می دهند.اما آرایش مولکولی در مواد غیرمغناطیسی، آرایش اتفاقی دارند.
خنثی کردن خاصیت آهنربایی یک مولکول مجاور در این آهن رباها با آهن ربای مولکولی خنثی می شود. آهن رباهای کوچک در کنار هم قرار گرفته و یک حوزه را تشکیل می دهند که توسط اوربیتال ها و اسپین های الکترون اتم ها ایجاد می شود. میدان مغناطیسی به کمک حوزه های مغناطیسی تشکیل می شود. میدان های مغناطیسی با توجه به هم جهت بودن حوزه های مغناطیسی ایجاد می شود که با درجه هم جهت بودن، کمیتی به نام مغناطیس کنندگی تعریف می شود.
کمیت مذکور در مواد غیرمغناطیس برابر با صفر است.

آهن ربای دایمی و خطوط نیروی اطراف آن
خاصیت مغناطیسی در یک آهن ربا با کمک زنجیره مشخص و خطوط نامرئی مشخصی نشان داده می شود که به نام خطوط شار هستند. به عنوان مثال با ریختن براده های آهن روی کاغذ و قرار دادن یک آهن ربا در زیر آن، براده ها از قطب شمال به جنوب آهن ربا جذب می شوند. میدان های مغناطیسی تولید شده در نزدیکی قطب های آهن ربا به دلیل چگالی بالای خطوط در آن ها، بیشتر است. جهت شار مغناطیسی نیز به صورت حلقه های بسته ای همیشه از سمت قطب شمال به سمت قطب جنوب است. به عبارتی با ترک از قطب شمال به سمت قطب جنوب می روند.

در رسم خطوط نیروی که در اطراف آهن ربا ترسیم می شود، باید نکاتی مورد توجه باشد. این خطوط هیچ وقت همدیگر را قطع نکرده و به صورت پیوسته هستند. این خطوط حلقه ای بسته را در اطراف آهن ربا ایجاد می کنند. جهت این خطوط از قطب شمال به جنوب بوده و اگر فاصله ی کمی بین خطوط باشد، نشان می دهد که میدان مغناطیسی قوی دارند. اما فاصله زیاد بین خطوط نیرو نشان دهنده میدان مغناطیسی ضعیف است.

جذب و دفع نیروهای مغناطیسی
با قرار گرفتن میدان های مغناطیسی در کنار هم، از حالت زیر یکی اتفاق می افتد. اگر دو قطب مجاور هم همنام باشد، دفع میدان های مغناطیسی رخ می دهد. اما اگر دو قطبی که کنار هم قرار می گیرد، ناهمنام باشد، میدان های مغناطیسی همدیگر را جذب می کنند.

خرید بشقاب مغناطیسی گرد
خرید بشقاب مغناطیسی گرد

 

خرید بشقاب مغناطیسی

یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی، خرید بشقاب مغناطیسی از یک فروشنده معتبر، باسابقه و قابل اطمینان است. با هدف افزایش اعتماد بین فروشندگان و خریداران از کیفیت محصول موردنظر در فرایند خرید بشقاب مغناطیسی مربع و گرد، ما به عنوان مرجع مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی در ایران، تمام تلاش خود را کرده ایم که بهترین فروشندگان بشقاب مغناطیسی را در این سایت به شما معرفی نماییم. امیدواریم با معرفی تامین کنندگان منتخب، نگرانی های خریداران محترم کاهش یافته و بتوانیم لذت تجربه خرید بشقاب مغناطیسی با قیمت و کیفیت مناسب را به شما هدیه نماییم.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا