Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بهترین روش های خانگی درمان خشکی مو کدام است؟

خشکی مو یکی از مشکلات رایج مو است که اغلب به دلیل از دست دادن رطوبت، استفاده بیش از حد محصولات مراقبتی و … ایجاد می شود. روش های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. از آن جمله می توان به استفاده از انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، امگا ۳، ماسک های مخصوص موهای خشک و … اشاره کرد.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به معرفی دلایل خشکی مو، روش های درمان خشکی مو و بهترین برند های ماسک موی خشک و … می پردازیم.

دلایل خشکی مو چیست

دلیل اصلی خشکی و وزی مو، رطوبت کم آن است. بنابراین، در صورتی که به آبرسانی موها توجه شود، این مشکل کمتر اتفاق می افتد. به طور کلی، مو از سه لایه تشکیل شده است.

در صورتی که مو سالم باشد، لایه بیرونی که چربی طبیعی دارد، موجب حفظ سلامت لایه های داخلی می شود. از این رو، درخشندگی مو، یکی از نشانه های سلامت آن است. هنگامی که مو خشک باشد، لایه بیرونی فاقد چربی کافی خواهد بود. به این ترتیب شکننده شده و موها ناسالم و وز دیده می شوند.

دلایل خشکی مو و وزی به عوامل خارجی نظیر سبک زندگی و عوامل فیزیکی نیز بستگی دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

دلایل خارجی خشکی مو

  • زندگی در یک محیط گرم و خشک
  • گذراندن زمان طولانی زیر نور خورشید یا در باد
  • شنای زیاد در آب حاوی کلر یا نمک

سبک زندگی نامناسب

  • شستن بیش از حد موها
  • استفاده از شامپو، کاندیشنر یا محصولات نامناسب
  • مصرف بیش از حد محصولات مراقبتی
  • استفاده بیش از حد از سشوار، اتو مو یا فرکننده مو
  • استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی مثل ژل مو
  • مصرف سیگار و الکل
  • دکلره یا رنگ کردن موها

مشکلات فیزیکی یا بیماری

مشکلات فیزیکی یا بیماری
مشکلات فیزیکی یا بیماری
  • بی اشتهایی عصبی که فرد به دلایل روانی یا افسردگی از خوردن غذا امتناع می کند.
  • کم کاری یا پرکاری تیروئید که به مشکلات هورمون های بدن ارتباط دارد.
  • کمبود آهن، ویتامین، مس و …

نکات لازم برای درمان خشکی مو

در بسیاری از موارد، می توان با تغییر سبک زندگی به درمان خشکی مو و وزی آن کمک کرد. درمان موهای خشک نیاز به صبر و زمان کافی دارد. بنابراین برای حصول نتیجه بهتر، این نکات را همیشه رعایت کنید.

  • هر روز به موها شامپو نزنید. زیرا چربی مفید و لازم برای سلامت موها از بین می برد.
  • پس از هر شستشو، از کاندیشنر یا نرم کننده مو استفاده کنید.
  • پیش از خرید شامپو یا کاندیشنر، به نوع مو توجه کنید.
  • موهای خود را با حرکات آهسته شسته و ساقه ها را روی هم نکشید.
  • از محصولات مرطوب کننده مو استفاده کنید.
  • برای خشک کردن مو، ابتدا آب موها را به نرمی با حوله بگیرید. سپس سشوار را با فاصله از موها قرار دهید. البته بهتر است استفاده از سشوار به حداقل برسد.
  • هنگامی که موها خیس است، از اتو مو یا دستگاه فرکننده مو استفاده نکنید.
  • قبل از استفاده از سشوار یا اتو مو، از اسپری محافظت مو در برابر حرارت یا اسپری دو فاز مو استفاده کنید.

روش های خانگی درمان خشکی مو

کوتاه کردن مو

در صورت داشتن موهای خیلی خشک، باید برای مدتی به موها استراحت دهید. یکی از راه حل های درمان خشکی مو، کوتاه‌ کردن یا نوک گیری آن ها است. این روش کمک می کند تا موهای خشک و آسیب دیده کوتاه شوند. با تغییر سبک زندگی و استفاده از محصولات مراقبتی مو، موهای سالم و درخشان رشد می کنند.

مصرف ویتامین برای رفع خشکی مو

مصرف ویتامین برای رفع خشکی مو
مصرف ویتامین برای رفع خشکی مو

بدن برای فعالیت و سلامت بیشتر، به ویتامین های فراوانی نیاز دارد. برخی از ویتامین ها ارتباط مستقیمی با سلامت مو و ناخن دارند. برای مثال ویتامین A، ویتامین C، بیوتین و مواد معدنی نظیر آهن برای حفظ سلامتی مو اهمیت دارند. با این وجود توصیه می شود پیش از مصرف هر گونه ویتامین با پزشک مشورت شود.

مصرف آنتی‌اکسیدان و امگا ۳

در برنامه غذایی حتما از امگا ۳ و آنتی اکسیدان استفاده کنید. زیرا، به سلامت موها کمک بسزایی خواهد کرد. امگا ۳ چربی مفیدی برای مو، ناخن و پوست تامین می کند. این امر به درخشان تر شدن موها کمک می کند. از منابع امگا ۳ برای مو می توان به سالمون، ماهی تن، ساردین و میگو اشاره کرد.

در صورتی که میزان استرس در زندگی روزمره بالا باشد باید آنتی اکسیدان بیشتری مصرف کرد. زیرا استرس به سلامت پوست، مو و ناخن نیز آسیب جدی وارد می کند. گردو، لوبیا، انواع توت، کلم بروکلی و گوجه فرنگی از جمله مواد غذایی هستند که به درمان خشکی مو کمک می کنند.

ممنوعیت استفاده از آب داغ

تصور بر این است که شستن مو با آب داغ در تمیز تر شدن موها اهمیت دارد. در صورتی که آب داغ باعث می شود که چربی مفید مو از بین رفته و موها خشک شوند. بنابراین، می توان در صورت امکان موها را با آب سرد یا ولرم شستشو داد.

روغن درمانی برای رفع خشکی مو

این روش یک روش خانگی بسیار مفید برای نرم و درخشان تر شدن مو است. روغن آرگان، روغن اسطوخودوس و روغن نارگیل کمک بسزایی به درمان خشکی مو می کند. در این روش چند قطره روغن به ساقه ی مو زده و پس از ۲۰ دقیقه به صورت معمول بشویید. البته بعضی از روغن ها احتیاجی به شستن نداشته و بهتر است تا جذب تار های مو شوند.

انواع ماسک مو خانگی برای درمان خشکی مو

انواع ماسک مو خانگی برای درمان خشکی مو
انواع ماسک مو خانگی برای درمان خشکی مو

در صورت داشتن موهای خشک، به صورت هفتگی ماسک‌ مو خانگی برای موهای خشک تهیه کنید. زیرا این ماسک ها به آبرسانی موها کمک کرده، سبب تقویت موها می شوند. به این ترتیب، موهای سالم و درخشانی خواهید داشت.

رفع خشکی مو با ماسک عسل و روغن نارگیل

روغن نارگیل اسیدهای چربی دارد که باعث مرطوب شدن، آبرسانی و نرم شدن موها می شود. در واقع روغن نارگیل برای موهای خشک و وز بسیار مف و در مفید است. در مقایسه با بسیاری از مواد شیمیایی، این ماسک باعث ابریشمی و درخشان تر شدن موها می شود.

عسل موجب آبرسانی موهای خشک شده و آن را براق و زیبا می کند. به همین دلیل، ماسک عسل و روغن نارگیل برای موهای خشک و وز، یک ترکیب بسیار عالی خواهد بود.

برای تهیه این ماسک، ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یکدیگر مخلوط کرده و آن را روی موها قرار دهید. پس از ۲۰ دقیقه موها را با آب ولرم، شامپو و کاندیشنر بشویید.

خصوصیات ماسک مو ماسینکس حاوی روغن آرگان

  • حاوی روغن آرگان مراکشی
  • آبرسان و ترمیم کننده قوی مو
  • تقویت کننده و ترمیم کننده مو
  • نرم کننده و براق کننده مو
  • بدون ایجاد حس چربی روی مو

ماسک روغن زیتون، تخم مرغ و مایونز موثر برای خشکی مو

ترکیب روغن زیتون، تخم مرغ و مایونز برای موهای خشک و آسیب دیده بسیار مفید است. مایونز به تغذیه و درخشان شدن موها کمک می کند. تخم مرغ نیز پروتئین بالایی دارد که به آبرسانی موها کمک می کند. روغن زیتون نیز چربی مفید برای نرم شدن موها را تامین می کند.

برای تهیه این ماسک خانگی، ۱ فنجان کوچک مایونز، نصف فنجان روغن زیتون و سه عدد زرده تخم مرغ را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی موها قرار دهید. پس از آن موها را با آب سرد و شامپوی مناسب بشویید.

درمان خشکی مو با ماسک عسل، ماست و موز

درمان خشکی مو با ماسک عسل، ماست و موز
درمان خشکی مو با ماسک عسل، ماست و موز

موز سرشار از انواع ویتامین های مورد نیاز مو است. پتاسیم به آبرسانی موها کمک کرده و مانع وز شدن آن ها می شود. ماست به دلیل وجود اسیدلاکتیک به درمان خشکی مو کمک می کند. عسل نیز سبب رطوبت و آبرسانی موهای خشک و وز می شود.

برای تهیه این ماسک خانگی ابتدا موز را له کنید. سپس آن را با ۲ قاشق چای خوری ماست و ۱ قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. این ماسک مو را به مدت ۳۰ دقیقه روی مو قرار داده و در پایان به روش معمول بشویید.

ماسک تخم مرغ و لیمو درمان کننده خشکی مو

تخم مرغ منبعی سرشار از پروتئین، ویتامین A، D و E است که اسیدهای چرب آن کمک بسزایی به درخشندگی موها می کند. لیمو خاصیت اسیدی دارد. از این رو، این ماسک نه تنها برای درمان موهای خشک مفید است بلکه به عنوان یک تمیز کننده و براق کننده نیز کاربرد دارد.

سفیده تخم مرغ را با نصف یک لیمو مخلوط و آن را از بالا به پایین موها بزنید. موها را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ببندید تا ماسک به خوبی اثر کند. در پایان، سر را به روش معمول شستشو دهید.

استفاده از ماسک آلوئه ‌ورا برای رفع خشکی مو

بارها نام ماسک آلوئه ورا برای موهای خشک و فر را شنیده‌اید. زیرا آلوئه‌ ورا حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است که به بهبود موهای آسیب دیده کمک می کند. علاوه بر این به دلیل رطوبت، سبب آبرسانی موها می شود.

می توان ژل آلوئه ورا را جدا کرده و آن را به موها بزنید. روش دیگر آن است که ژل آلوئه ورا را کاملا له کنید. سپس آن را داخل بطری اسپری ریخته و به صورت هفتگی آن را به موها بزنید. به یاد داشته باشید پس از استفاده از ماسک آلوئه ورا برای موهای خشک و فر، حتما موها را به روش معمول شستشو دهید.

استفاده از ماسک آلوئه ‌ورا برای رفع خشکی مو
استفاده از ماسک آلوئه ‌ورا برای رفع خشکی مو

ترکیب آلوئه ورا با روغن کرچک ماسک دیگری است که می توان از آن استفاده کرد. روغن کرچک به درخشان تر شدن مو کمک بسزایی می کند. برای تهیه این ماسک چند قطره روغن کرچک را به آلوئه ورا اضافه کنید. سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی موها قرار داده و بعد با آب ولرم و شامپو بشویید.

طب اسلامی و درمان خشکی مو

طب اسلامی و سنتی راهکارهایی برای درمان خشکی مو به همراه دارد. در ادامه این مقاله به برخی روش های طب سنتی برای درمان خشکی مو می پردازیم. می توان با کمک این روش ها، موهای نرم و درخشانی داشت.

سرکه سیب

این سرکه برای درمان خشکی مو از اهمیت بالایی برخوردار است. برای رهایی از موهای خشک و آسیب دیده، پنبه را به مقدار کمی سرکه سیب آغشته کرده، سپس آن را به کف سر بمالید. سپس موها را شستشو دهید.

روغن کنجد

این روغن سرشار از چربی مفید و ویتامین‌ برای مو است. روغن کنجد یک روش ساده برای روغن درمانی موهای خشک است. به یاد داشته باشید که پس از هر روغن درمانی، موها را کاملا بشویید.

ترکیب سدر و گلاب

ترکیب سدر و گلاب نیز یک درمان سنتی برای درمان خشکی مو است. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری سدر را با یک قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی موها قرار دهید. در نهایت موها را با آب ولرم و شامپو به خوبی شستشو دهید.

معرفی بهترین برند های ماسک مو برای خشکی مو

موهای خشک و وز به مراقبت همیشگی نیاز دارند تا شاداب و سلامت باشند. بنابراین، اگر زمان کافی برای تهیه ماسک خانگی ندارید، خرید بهترین ماسک مو را در اولویت قرار دهید. در ادامه به بررسی برخی از بهترین برندهای ماسک مو موجود در بازار ایران می پردازیم.

رفع خشکی مو با ماسک مو گارنیر

ماسک مو گارنیر
ماسک مو گارنیر

ماسک مو گارنیر حاوی ترکیبات طبیعی است. از این جهت برای درمان خشکی مو طرفداران بسیاری دارد. این ماسک حاوی روغن آرگان و کاملیا است که همراه با دیگر ترکیبات مغذی به آبرسانی موها کمک می کند. در نتیجه موهای شکننده و آسیب دیده ترمیم و موهای درخشان و سالم جایگزین موهای خشک و وز می شود. این ماسک می تواند بهترین ماسک مو برای درمان خشکی مو باشد.

خصوصیات ماسک موی تغذیه کننده گارنیه مدل Ultra Doux

  • حاوی روغن آرگان و کاملیا
  • درمان خشکی مو
  • نرم کننده و افزایش دهنده لطافت مو
  • تغذیه کننده موهای آسیب دیده
  • افزایش درخشندگی مو
  • احیا بافت مو

ماسک مو نلی موثر برای خشکی مو

این ماسک مو یک پیشنهاد فوق العاده برای موهای خشک است. زیرا، در ترکیبات این ماسک روغن بادام شیرین وجود دارد. ماسک موی نلی به آبرسانی موها کمک کرده، مو های آسیب دیده را ترمیم می کند. به این ترتیب، شاهد موهای درخشان و نرم خواهید بود.

ماسک مو پنتن برای خشکی مو

پنتن از دیگر برندهای معروف و محبوب است. ماسک مو پنتن برای موهای خشک انتخاب بسیار خوبی است. این ماسک مو حاوی مواد مغذی، ویتامین و پروتئین است. از این رو، به احیای موهای آسیب دیده و خشک کمک می کند.

ماسک مو لورال

لورال یک برند فرانسوی است و در میان ایرانی ها طرفداران بسیاری دارد. ماسک مو لورال برای موهای خشک، حاوی روغن نارگیل و دیگر ترکیبات مغذی است. بنابراین، اگر موهای خشک، وز و آسیب دیده دارید، خرید این ماسک مو پیشنهاد می شود.

ماسک مو هلث نوشن

اغلب افرادی که موهای فر دارند، میزان خشکی موهایشان بیشتر از دیگران است. به منظور تقویت، درخشندگی و زیبایی بیشتر، استفاده از ماسک مو هلث نوشن برای مو های فر توصیه می شود. زیرا، این ماسک مو از ترکیبات گیاهی و ارگانیک ساخته شده و به احیای موها کمک بسزایی می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا