Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آب الکترولیت کتویی چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد

آب الکترولیت کتویی یکی از نوشیدنی هایی است که خصوصا افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند و ورزشکاران به آن نیاز دارند. الکترولیت ها مواد معدنی هستند که هنگام حل شدن در آب، جریان الکتریسیته را هدایت می کنند و برای عملکردهای حیاتی بدن ضروری هستند. آنها به تنظیم مقدار آب بدن، سطح pH، انتقال مواد مغذی به سلول‌ ها، خروج مواد زائد از سلول ‌ها و اطمینان از عملکرد صحیح اعصاب، ماهیچه‌ ها و مغز به شما کمک می کند.

وقتی در رژیم کتو کربوهیدرات ها را محدود می کنید، بدن شما انسولین کمتری تولید می کند که باعث می شود کلیه ها آب و سدیم اضافی را دفع کنند. به منظور حفظ تعادل بین سدیم و سایر الکترولیت ها، کلیه های شما پتاسیم، کلسیم و منیزیم اضافی را نیز دفع می کنند. بدون سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم کافی در بدن، علائم آنفولانزای کتو را تجربه می کنید.

وقتی در رژیم کتو الکترولیت کافی دریافت نمی کنید، سلامتی شما به خطر می افتد. کاهش انرژی، گرفتگی عضلات، مه مغزی، سردرد، ضعف، بی خوابی و چندین علامت دیگر آنفولانزای کتو نامیده می شود. آنفولانزای کتو اغلب در یک انتقال ناهموار به سمت چربی سوزی رخ می دهد و در بسیاری از موارد نوعی کاهش الکترولیت است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در مورد آب الکترولیت کتویی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

آب الکترولیت چیست

همه می دانند که نوشیدن آب برای سلامتی بسیار مفید است، از تنظیم دمای بدن و فشار خون گرفته تا بهبود خلق و خو و حافظه از فواید نوشیدن آب کافی است. اما آیا مزایای نوشیدن آب با افزودن الکترولیت ها افزایش می یابد؟

الکترولیت ها مواد معدنی هستند که وقتی در آب حل می شوند حامل بار الکتریکی هستند. بدن شما الکترولیت ها را از غذاهایی که می خورید و مایعاتی که می نوشید بدست می آورد. این مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم در بدن شما توزیع می شوند و از انرژی الکتریکی خود برای تسهیل عملکردهای مهم بدن از جمله موارد زیر را استفاده می کنند:

  • مقدار آب بدن را متعادل می کند
  • سطح pH بدن را متعادل می کند
  • مواد مغذی را به سلول ها منتقل می کند
  • مواد زاید را از سلول ها خارج می کند
  • اعصاب، عضلات، قلب و عملکرد مغز را تنظیم می کند

آب الکترولیت کتویی چیست

آب الکترولیت کتویی با مواد معدنی دارای بار الکتریکی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم مخلوط می شود. گاهی اوقات، آب الکترولیت ممکن است به عنوان آب معدنی یا آب قلیایی نیز نامیده شود. باور کنید یا نه، آب دریا و آب لوله کشی نیز حاوی الکترولیت هایی به شکل انواع نمک هستند. بدیهی است که نوشیدن آب نمک توصیه نمی شود زیرا داشتن تعادل مناسب از مواد معدنی است که برای ارتقای سلامتی حیاتی است.

آب آشامیدنی الکترولیتی به طور خاص برای بهبود هیدراتاسیون و سایر عملکردهای بدن با داشتن غلظت بهینه مفید ترین الکترولیت ها طراحی شده است. آب های الکترولیتی مانند نوشیدنی های ورزشی، الکترولیت هایی برای هیدراتاسیون بیشتر هستند، اما نوشیدنی های ورزشی اغلب حاوی مقادیر زیادی قند و کالری هستند که در رژیم کتو توصیه نمی شوند. آب الکترولیت کتویی بدون قند و کالری است و فقط حاوی مینرال های ضروری برای حفظ سلامتی در دوران کتو است.

آب الکترولیت چیست
آب الکترولیت چیست

 فواید آب الکترولیت کتویی چیست

۶۰ درصد از بدن انسان بالغ را آب تشکیل می دهد. هنگامی که شما حتی مقدار کمی از این ۶۰ درصد را از دست می دهید، بدن شما نمی تواند تمام وظایف ضروری خود را انجام دهد. هنگامی که دچار کم آبی می شوید، الکترولیت ها وارد عمل می شوند تا سطح هیدراتاسیون را تنظیم کنند.

در برخی شرایط از جمله پیروی از رژیم کتو، سطح الکترولیت در خون شما می تواند بسیار کم شود و باعث عدم تعادل شود. عدم تعادل در الکترولیت ها می تواند اثرات مضری بر سلامت شما داشته باشد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • بی حسی و گزگز
  • گیجی
  • ضعف و گرفتگی عضلات
  • سردرد
  • تشنج

طرز تهیه نوشیدنی الکترولیت کتویی

اگر برنامه روزانه پرمشغله ای داشته باشید، مبارزه با کم آبی و از دست دادن الکترولیت می تواند دشوار باشد. نوشیدن آب لوله کشی ممکن است راه حل خوبی به نظر برسد، اما آب لوله کشی در واقع حاوی مواد معدنی و املاح لازم برای تکمیل سطح الکترولیت شما نیست.

گنجاندن غذاهای غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی شما می ‌تواند منبع عالی برای این یون‌ های حیاتی باشد. اما چه در مدرسه، محل کار یا مسافرت باشید این غذاها همیشه به راحتی در دسترس نیستند. افزودن میوه ‌ها و مواد طبیعی به یک بطری آب قابل حمل، قبل از شروع روز می ‌تواند راهی راحت و خوشمزه برای تامین الکترولیت ‌ها بدون هیچ زحمتی برای پختن غذا باشد. همچنین می توانید به روش های زیر آب الکترولیت کتویی تهیه کنید.

افزودن نمک دریا به آب

نمک را می توان به مقدار کم به آب اضافه کرد تا سطح الکترولیت را افزایش دهد. اکثر مردم می دانند که نمک حاوی سدیم است، اما در واقع حاوی مواد معدنی پتاسیم، کلسیم و منیزیم نیز هست. بهترین نوع نمک هایی که می توانید برای تقویت آب خود استفاده کنید، نمک دریا و نمک صورتی هیمالیا هستند، زیرا نسبت به نمک معمولی کمتر فرآوری شده اند. مقداری از هر دو گزینه را به یک شات کوچک آب یا به یک فنجان آب برای طعم رقیق تر اضافه کنید.

استفاده از آب نارگیل

آب نارگیل مغذی ترین نوشیدنی طبیعت است. مایع و الکترولیت های موجود در آب نارگیل حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، منیزیم و سدیم است که آن را به نوشیدنی فوق العاده قدرتمندی در حین یا بعد از تمرینات بدنی تبدیل می کند. آب نارگیل همچنین یک مایع قلیایی است، به این معنی که نوشیدن فقط یک بطری می تواند به تعادل هر سطح pH اسیدی در بدن کمک کند.

استفاده از زنجبیل

افزودن زنجبیل به آب می تواند راه عالی دیگری برای افزایش مصرف الکترولیت باشد. می‌ توانید با له کردن یا بریدن ریشه، آب مورد نظرتان را با زنجبیل تهیه کنید، مایع دلخواهتان را به آن اضافه کنید و بگذارید چند ساعت یا یک شب بماند تا طعم قوی ‌تری پیدا کند. زنجبیل نه تنها حاوی کلسیم و منیزیم است بلکه می تواند با تامین ویتامین C از سیستم ایمنی و سلامت روده شما حمایت کند.

استفاده از هندوانه

آب هندوانه یا تکه های هندوانه را نیز می توان به آب اضافه کرد تا از تخلیه الکترولیت ها جلوگیری کرده و طعم دلپذیر تابستان را ایجاد کند. هندوانه حاوی مقادیر زیادی منیزیم و پتاسیم و مقدار کمی کلسیم و فسفر است که آن را به یکی از بهترین میوه ها برای تهیه الکترولیت هایی تبدیل می کند که می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

طرز تهیه نوشیدنی الکترولیت کتویی
طرز تهیه نوشیدنی الکترولیت کتویی

چگونه بدن الکترولیت ها را تنظیم می کند

الکترولیت ها باعث نمی شوند بدن شما کار کند، اما باعث می شوند که بدن شما به طرز صحیح کار کند. این مواد معدنی در خون و سایر مایعات بدن، مانند باتری در خودرو، ولتاژهایی را تحریک می‌ کنند که تکانه ‌های الکتریکی را – به شکل تکانه‌ های عصبی و انقباضات عضلانی – در سلول‌ های شما حمل ‌می کند.

این انرژی الکتریکی باعث می شود اندام های شما را به درستی کار کنند. در واقع، الکترولیت ها به حفظ عملکرد بهینه سیستم گوارشی، عصبی، قلبی و عضلانی شما کمک می کنند. کلیه های شما مرکز نظارت بر الکترولیت هستند. آنها تغییرات سطح الکترولیت را در بدن تشخیص می دهند.

ورزش شدید و رژیم کتو رایج ترین راه برای از دست دادن الکترولیت ها است. همچنین هر چه هوا گرمتر باشد و ورزش شدید تر باشد، آب بیشتری از دست می ‌رود.

یکی دیگر از دلایل اصلی از دست دادن الکترولیت زمانی است که استفراغ مزمن یا اسهال دارید. این مایعات باید جایگزین شوند تا از کم آبی بدن جلوگیری شود و عملکردهای ضروری بدن به درستی اجرا شود.

الکترولیت های کتویی مهم کدامند

این سوالی است که بسیاری می پرسند و با آن درگیر هستند. رژیم غذایی شما (حتی اگر محدود کننده باشد) باید حاوی مقداری سدیم، پتاسیم و منیزیم باشد. مطالعات نشان داده اند که دریافت الکترولیت هایی مانند سدیم می تواند به حفظ کتو بدون ایجاد عدم تعادل الکترولیت کمک کند.

منیزیم و پتاسیم نقش حیاتی در حفظ سلامت قلب و عروق و یکپارچگی عضلات در حین رژیم کتو دارند. پتاسیم پایین می تواند علائم آنفولانزای کتو را بدتر کند.

گنجاندن ساده سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، آووکادو یا میوه هّایی مانند کیوی، پرتقال یا یک موز کوچک می تواند مقدار کافی الکترولیت و مواد معدنی را برای کسانی که رژیم کتو دارند، فراهم کند.

سبزیجات به عنوان پری بیوتیک برای میکروبیوم روده شما عمل می کنند که به کربوهیدرات های پیچیده (غیر قابل هضم) به عنوان سوخت نیاز دارد. بنابراین هرچه رژیم غذایی برای کتو محدودتر باشد، بیشتر باید از میکروبیوم خود مراقبت کنید. اینجاست که یک پری بیوتیک می تواند به کسانی که رژیم کتو دارند کمک کند.

محلول الکترولیت برای لاغری
محلول الکترولیت برای لاغری

محلول الکترولیت برای لاغری

کاهش وزن برای بسیاری از مردم یک اولویت است و به درستی هم چنین است – افزایش وزن و چاقی با مشکلات سلامتی مختلف و سندرم متابولیک مرتبط است. دیابت، فشار خون بالا و آپنه خواب همگی یک وجه مشترک اصلی دارند: وزن!

اخیرا افراد با تغییر عادات غذایی خود موفقیت چشمگیری در کاهش وزن داشته اند. رژیم کتو که اغلب شامل نوشیدنی های کتو برای کاهش وزن است، شامل کاهش قابل توجه قندها و در عین حال تحریک کتوز برای حذف موثر چربی اضافی بدن است. با این حال،قندها، چه ساده و چه پیچیده، دارای مزایای دیگری هستند که ممکن است فردی که رژیم کتو دارد، از آنها بی بهره باشد.

قندهای پیچیده موجود در میوه ها نه تنها انرژی را تامین می کنند، بلکه منبعی از فیبر طبیعی هستند که به عنوان غذا برای میکروبیوم ما (باکتری های ساکن در روده) عمل می کند. محرومیت کامل بدن از قند، میکروبیوم را تغییر می دهد و می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد، به ویژه در ایمنی و توانایی ما برای مبارزه با عفونت ها.

رژیم لاغری کتو می تواند مصرف الکترولیت ها را کاهش دهد. همانطور که در مورد اکثر محدودیت های غذایی وجود دارد، مصرف الکترولیت می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد، که می تواند به سرعت منجر به کم آبی بدن شود. در رژیم کتو، برخی از غذاها (که بسیاری از آنها میوه هستند) به دلیل محتوای قند آنها محدود شده است. به همین دلیل، مهم است که بدانید چگونه الکترولیت ها را در رژیم های کتو دریافت کنید تا از این ناراحتی جلوگیری کنید و همچنان مزایای رژیم غذایی را حفظ کنید.

بسیاری از این غذاها منبعی از الکترولیت های حیاتی هستند که بدن ما برای عملکرد صحیح به آنها نیاز دارد. بسیاری از میوه‌ها مملو از الکترولیت‌ هایی مانند پتاسیم و منیزیم هستند که انواع عملکردهای حیاتی بدن را تنظیم می کنند و همچنین آنتی اکسیدان‌ هایی مانند ویتامین C دارند که ایمنی را تقویت می کند.

به طور طبیعی، رژیم غذایی محدود کتو ناگزیر از کمبود الکترولیت است و دریافت الکترولیت کافی در رژیم کتوژنیک می تواند سخت باشد. در حالی که محدودیت قند هدف رژیم کتوژنیک است، کمبود الکترولیت چنین نیست.

پودر الكتروليت

پودر الكتروليت حاوی مینرال هایی از جمله پتاسیم، منیزیم، کلسیم و سدیم است که برای شرایط مختلف در دسترس است. این پودر را با افزودن به آب و آب میوه می توان مورد استفاده قرار داد. پودر الکترولیت را می توانید از داروخانه ها خریداری کنید و به تعادل الکترولیت ها در بدن خودتان کمک کنید.

الکترولیت از کجا بخریم

الکترولیت ها را می توانید از داروخانه ها، سوپرمارکت ها و بسیاری از فروشگاه ها به عنوان آب قلیایی یا به صورت پودر خریداری کنید. آنها به صورت آنلاین نیز قابل خریداری هستند تا به شما کمک کنند کمبود الکترولیت های خود را برطرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا