Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیعمومی

مقایسه کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ | کاربرد + راهنمای خرید

قرار گرفتن طولانی در معرض نور خورشید می‌تواند موجب بروز آسیب های جبران ناپذیری در پوست شود. از این رو بسیاری از افراد برای محافظت از پوستشان از انواع کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ استفاده می کنند. درواقع استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی و بی‌رنگ با SPF مناسب می‌تواند مانع آسیب به پوست و تخریب آن شود. از دیگر مزایا کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ این است که از پیری پوست و ایجاد سرطان های پوستی نیز ممانعت به عمل می‌آورد. توجه شود که تفاوت ضد آفتاب رنگی و بی‌رنگ موجب کاربرد های متنوع آن‌ها شده است. قیمت کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ با یکدیگر متفاوت بوده و به شرکت تولید کننده و کیفیت آن وابسته است.

برای خرید کرم‌ ضد آفتاب در انوع رنگی و بی رنگ می‌توان به داروخانه ها و فروشگاه های آرایشی بهداشتی سراسر کشور مراجعه نمود. در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی کاربرد کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ و مقایسه آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با انواع کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ آشنا شوید.

کرم ضد آفتاب چیست

کرم‌ ضد آفتاب محصولی است که وظیفه سلامت و حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید را بر عهده دارد. اشعه های خورشید به دلیل وجود پرتوهای فرابنفش می‌توانند مشکلات پوستی گوناگونی همچون خشکی، قرمزی، پیری زودرس و حتی سرطان‌ های بدخیم پوستی را ایجاد نمایند.

برخی بر این باورند که استفاده مداوم از انواع کرم ضد آفتاب می‌تواند موجب ایجاد حساسیت و آکنه شود. اما این باور کاملا اشتباه است. درواقع استفاده از کرم ضد آفتاب به‌عنوان یک مانع و سد محکم از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) محافظت می‌کند. به‌طورکلی دو نوع اشعه ماورا بنفش وجود دارد که موجب اثرات مخرب پوستی خواهد شد. اشعه UVA موجب پیری و چروک شدن پوست و اشعه UVB موجب آفتاب سوختگی می‌گردد. استفاده از کرم‌ ضد آفتاب در انواع مختلف می‌تواند از آسیب ناشی از این اشعه‌ها ممانعت نماید.

مقایسه کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ
مقایسه کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

انواع ضد آفتاب

کرم‌ ضدآفتاب در دو نوع بی رنگ و رنگی تولید و عرضه می‌گردد. کرم‌های رنگی و بی رنگ خود در انواع مختلف برای پوست های چرب، خشک، معمولی و مختلط تولید و در بازار عرضه می گردند.

کرم ضد آفتاب رنگی

ضد آفتاب های رنگی می توانند در دسته ضدآفتاب‌ های معدنی یا فیزیکی قرار بگیرند. اکسید آهن، اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم از ترکیبات موجود در این انواع از ضد آفتاب هاست. این ترکیبات مانند سدی روی پوست قرار گرفته و از پوست در برابر اشعه‌های UV محافظت به عمل می آورند. از دیگر مزایا استفاده از کرم ضد آفتاب ممانعت از نفوذ نور آبی ساطع‌شده از کامپیوتر و موبایل به داخل پوست است.

ضد آفتاب های معدنی؛ اغلب لایه ای سفید گچی بر روی پوست باقی می‌ گذارند. برای رفع این مشکل از رنگدانه‌ هایی با طیف وسیعی از سایه‌ ها استفاده شده و ضد آفتاب رنگی تولید می کنند.

کرم ضد آفتاب بی رنگ

ضد آفتاب های بی رنگ قدیمی که از مواد معدنی ساخته می شدند، بر روی پوست بسیار سنگین بودند. این کرم‌ها موجب ایجاد لایه ای گچ مانند می شدند که روی پوست رد سفیدی باقی می‌ گذاشتند. کرم ‌های ضد آفتاب امروزی از مواد معدنی حاوی رنگدانه‌ های خاصی تولید می شوند که سد محافظتی خوبی هم دارند. این کرم ها با پوشاندن جای لک و جوش‌، پوستی صاف و یکنواخت به ارمغان می آورند. البته امروزه انواع کرم ضد آفتاب بی رنگ نیز به گونه ای طراحی شده است که روی پوست رد سفیدی از خود برجای نخواهد گذاشت.

تفاوت کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

کرم های ضد آفتاب رنگی اغلب در رنگ های مختلفی تولید و عرضه می شوند. بنابراین با رنگ های مختلف پوستی قابل تطبیق هستند. این کرم ها از فیلترهای معدنی همچون اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم و اکسید آهن تشکیل شده اند. درواقع کاربرد این ترکیبات موجب یکنواختی پوست خواهد شد.

لازم به ذکر است که رنگدانه های کرم های ضد آفتاب رنگی قادر به انعکاس نورهای مرئی بوده که کرم های بی رنگ فاقد این ویژگی مطلوب هستند. انواع ضد آفتاب های رنگی قادرند تا از پوست در مقابل نور آبی ساطع شده از مانیتور و صفحه تلفن همراه نیز مراقبت کنند.

در مقابل ضد آفتاب بی رنگ اغلب سفید هستند و بنابراین ممکن است با رنگ پوست های مختلف نا سازگار باشند. این کرم ها ممکن است بر روی پوست های تیره، رد سفیدی برجای گذارند. البته امروزه انواع کرم ضد آفتاب بی رنگ بدون ایجاد رد سفیدی نیز تولید شده اند. این کرم ها مناسب افرادی است که تمایلی به ایجاد تغییر رنگ در پوستشان ندارند.

تفاوت کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ در این است که نوع رنگی در طیف وسیعی از رنگ ها تولید می شود. بنابراین با هر رنگ پوستی سازگار بوده و ظاهری کاملا یکدست به پوست خواهد داد.

دلایل استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

نور خورشید دارای اشعه های مرئی و نامرئی است که اشعه ماورا بنفش نیز شامل آن‌هاست. اشعه ماورا بنفش را می‌توان به اشعه های UVA و UVB تفکیک نمود. UVA به سطوح عمیق پوست نفوذ کرده و بر سلامت پوست تأثیر می گذارد. UVB نیز موجب آفتاب سوختگی می شود.

قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید موجب کاهش حالت ارتجاعی پوست شده و ظاهری ضخیم و چروکیده به آن خواهد داد. در این مواقع استفاده از ضد آفتاب هایی با SPF مناسب می تواند مانع این آسیب ها گردد.

افزایش سن و قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض اشعه های مضر موجب سخت تر شدن ترمیم پوست می شود. در صورت ادامه روند تخریب، بافت های همبند زیر پوست نیز آسیب دیده و درنتیجه چین چروک و لکه های تیره ای بر روی پوست ایجاد خواهد شد.

اشعه های مضر آفتاب می توانند به DNA آسیب رسانده و موجب رشد و تقسیم سریع سلول ها شوند و موجب بروز سرطان پوست شوند. افرادی که سابقه ابتلا به سرطان پوست در خانواده دارند، باید از قرار گرفتن در مقابل اشعه های مضر پرهیز کرده و از پوست خود به طور کاملا محافظت نمایند. کاربرد کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

کرم ضد آفتاب رنگی یا بی رنگ

کرم های ضد آفتاب رنگی و بی رنگ قادرند تا از پوست در مقابل اشعه ماورا بنفش و اشعه های مضر دیگر محافظت بعمل آورند. مزیت کرم ضد آفتاب رنگی نسبت به بی رنگ در این است که می تواند لایه ای محافظتی در مقابل نور آبی تبلت، تلفن همراه و کامپیوتر ایجاد نماید.

امروزه اغلب افراد ساعاتی طولانی را در مقابل کامپیوتر و صفحه موبایل و تبلت سپری می کنند. بنابراین بهتر است جهت جلوگیری از بروز چین و چروک و پیری زودرس از ضد آفتاب های رنگی استفاده نمایند.

مقایسه کرم ضدآفتاب رنگی و بی رنگ
مقایسه کرم ضدآفتاب رنگی و بی رنگ

نحوه استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

نحوه استفاده از انواع کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ تفاوت زیادی ندارد. مهم ‌ترین نکته‌ هنگام استفاده از کرم‌ ضدآفتاب رنگی و بی رنگ این است که به مقدار کافی از آن استفاده شود.

در استفاده از ضدآفتاب باید در نظر گرفته شود که باید ضد آفتاب رنگی انتخاب شود که با نوع پوست تطابق داشته باشد. برای پوست های چرب باید از ضد آفتاب های سبک ‌تر استفاده شود تا موجب مسدود شدن منافذ پوستی، درخشندگی و براقیت بیشتر پوست نگردد. برای پوست‌های خشک نیز باید ضد آفتاب ‌هایی استفاده شوند که حاوی مواد آبرسان هستند. در نهایت ضد آفتاب باید به گونه ای انتخاب شود که موجب بهبود و حفاظت از پوست گردد.

فواید استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی

فواید کرم ضد آفتاب رنگی این است که از پوست در برابر نور مرئی محافظت می‌کند. بعلاوه استفاده از آن در برخی موارد به درمان برخی از بیماری های پوستی نیز می انجامد. شواهد نشان داده است که ضد آفتاب رنگی برای افرادی که مستعد هایپرپیگمنشن یا ملاسما هستند نیز می تواند بسیار مفید باشد. توانایی این کرم ها در مسدودکردن نور مرئی موجب این قابلیت‌ها شده است.

تحقیقات نشان داده است که کاربرد کرم ضد آفتاب رنگی بیشتر از ضد آفتاب بدون رنگ از بروز ملاسما ممانعت می کند. ضد آفتاب های رنگی هم در سطح پوست و هم در زیر میکروسکوپ موجب افزایش رنگدانه می ‌شوند. این کرم ها حاوی اکسید آهن هستند که به‌طور خاصی از نفوذ نور آبی ممانعت می کنند.

آیا کرم ضد آفتاب رنگی موجب لک می شود

کرم ضد آفتاب رنگی هم مانند سایر محصولات ضد آفتاب دارای اثربخشی بالایی در مقابل اشعه های مضر است. این کرم ها در انواع مختلف برای پوست های چرب، خشک و معمولی تولید و در بازار عرضه می شوند. این کرم ها حاوی رنگدانه های اکسید آهن بوده و مقاومت زیادی در مقابل نور آبی دارند. بنابراین از پیری زودرس، بروز لکه های تیره و بروز چین و چروک در پوست ممانعت می کنند.

معایب و مزایا کرم ضد آفتاب بی رنگ

ضدآفتاب بی ‌رنگ از انواع کرم‌ های آرایشی محسوب می شود. این کرم ها هیچ گونه رنگی بر روی پوست ایجاد نمی‌ کنند. این محصولات قادرند تا از پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید محافظت کرده و مانع آسیب های پوستی شوند. ترکیبات به کار رفته در این محصولات منحصر به فرد و مؤثر بوده و از پوست در برابر پرتوهای UVA و UVB محافظت به عمل می آورند. این محصول با ممانعت از آسیب های رادیکال های آزاد از پیری پوست جلوگیری کرده و آفتاب سوختگی و التهابات پوستی را نیز کاهش می دهند.

از معایب کرم ضد آفتاب بی رنگ، سفید شدن پوست است. این کرم ها دارای تیتانیوم و اکسید روی بوده که با تعریق صورت، رد های سفید و گچی بر روی پوست ایجاد می کنند. البته امروزه این معایب با استفاده از ترکیباتی ویژه تا حدود زیادی مرتفع گردیده اند.

نحوه پاک کردن انواع کرم ضد آفتاب

برای پاک کردن این کرم ها می توان از میسلار واتر استفاده نمود. پس از پاک نمودن کرم با میسلار واتر می توان با یک شوینده مناسب صورت کاملا شست و از تونر استفاده نمود. تونرها قادرند تا رنگدانه‌‌ هایی را که درون منافذ پوستی به دام افتاده‌اند را آزاد نمایند. بنابراین با استفاده از آن ها، پوست به ‌طور کامل تمیز خواهد شد. بنابراین در صورت استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ باید آن را با پاک کننده مناسب از روی پوست حذف نمایید. در غیر اینصورت به پوست آسیب وارد می شود.

بهترین کرم ضد آفتاب

بزرگ ترین مزایا استفاده از کرم ضد آفتاب‌ رنگی در مقایسه با نوع بی رنگ، محافظت کامل درمقابل اشعه ماورا بنفش و نور آبی است. بهترین کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ نیز محصولی است که محافظتی کامل ایجاد نماید. زیرا قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نور آبی نیز می تواند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو بر روی پوست شود. چین و چروک‌ های زودرس، لکه ‌های تیره و علائم پیری پوست از عواقب عدم استفاده از ضدآفتاب مناسب است. استفاده از ضدآفتاب رنگی مناسب نوع پوست می‌ تواند از علائم پیری زودرس ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و نور آبی ممانعت کند.

درنهایت بهترین کرم ضد آفتاب صرفه نظر از خارجی یا ایرانی بودن آن، باید دارای محافظتی کامل و SPF مناسب باشد تا بتواند از پوست به خوبی محافظت نماید.

مضرات کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

بیشتر کرم‌های ضد آفتاب از مواد شیمیایی ساخته شده اند. این مواد در برخی از افراد می ‌توانند موجب تحریکات پوستی، قرمزی، التهاب و یا ایجاد خارش شوند. بنابراین در صورت داشتن پوست حساس از ضد آفتاب های مناسب پوست حساس استفاده نمایید.

خرید و قیمت کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

قیمت این کرم ها تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. خارجی یا ایرانی بودن محصول بر قیمت نهایی آن بسیار موثر است. قیمت محصولات خارجی به دلیل تاثیر پذیری بیشتر از نرخ ارز نسبت به محصولات ایرانی بیشتر است. بعلاوه انواع رنگی نیز نسبت به انواع بی رنگ از قیمت بیشتری برخوردار است؛ البته این موضوع به برند تجاری محصول وابسته است.

برای خرید انواع ضد آفتاب می توان به داروخانه ها و سایت های معتبر فروش محصولات آرایشی مراجعه نمود. همواره خرید از منابع معتبر فروش توصیه می شود.

سخن آخر

در این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ پرداختیم. این کرم ها دارای تفاوت ها و شباهت هایی هستند که در این مطلب به طور کامل شرح داده شد. قیمت خرید و فروش این کرم ها متفاوت بوده و به شرکت تولید کننده، نرخ ارز و… وابسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا