Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آیا تیتانیوم دی اکسید سرطان زاست

تیتانیوم دی اکسید در بسیاری از وسایل آرایشی و بهداشتی، به خصوص در ترکیب ضد آفتاب ها به کار برده می شود. این که آیا تیتانیوم دی اکسید سرطان زاست یا نه، با تحقیقات توسط شیمیدان های اروپایی بررسی شده است. لیست زیادی از مواد شیمیایی که در بسیاری از محصولات مانند رنگ و یا خمیردندان استفاده می شود، مشکوک به سرطان زا بودن هستند. چون تعداد زیادی از این مواد در صورت استنشاق غلظت بالای آن ها، خطرناک هستند. طبق اعلام آژانس شیمی اروپا، تیتانیوم دی اکسید نیز اگر در غلظت بالا استنشاق شود، ممکن است باعث ایجاد سرطان شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به ما نشان می دهد که آیا تیتانیوم دی اکسید سرطان زاست یا نه؟

تیتانیوم دی اکسید چیست؟

تیتان یا تیتانیوم دی اکسید یک نیمه هادی با فرمول مولکولی TiO۲ است. این ترکیب غیرآلی، جامد و سفید رنگ بوده و در برابر حرارت از خود مقاومت نشان داده و آتش زا نیست. تیتانیوم دی اکسید به میزان کمی حل شده و به طور طبیعی می توان آن را در تعدادی از سنگ های معدنی، شن و ماسه معدنی یافت.

در بسیاری از صنایع از تیتانیوم دی اکسید به عنوان کاتالیزور و یا رنگدانه استفاده می کنند. زیرا در برابر نور می تواند فعالیت فوتوکاتالیستی از خود نشان دهد. کاربرد آن در سلول های خورشیدی، حسگرها، فتوکاتالیست ها و … به جهت داشتن خواص نوری و الکترونیکی آن است.

تیتانیوم دی اکسید چیست؟
تیتانیوم دی اکسید چیست؟

قیمت تیتانیوم دی اکسید با توجه به تقاضای آن در بازار و نوع شرکت های توزیع کننده متفاوت است. برای خریداری آن می توان به شرکت های معتبر عرضه کننده این محصول مراجعه کنید.

کاربرد تیتانیوم دی اکسید

از تیتانیوم دی اکسید بیشتر به عنوان رنگدانه در جهان استفاده می کنند به طوری که در حدود ۷۰ درصد از کل رنگدانه های موجود در جهان را تشکیل می دهد. از این ترکیب در بیشتر سطوح سفید و کاربردهایی چون نقاشی، چرم، چسب ها، پلاستیک، صنایع کاغذ و وسایل آرایشی استفاده می کنند. زیرا هم مات بوده و هم درخشش بالایی دارد که وقتی هم سطح با یک محصول قرار گیرد، آن را درخشان می کند. از گریدهای مختلف رنگدانه ای این ترکیب در رنگ های منزل، تهیه لاک ناخن، لعاب ها، رنگ های داخلی و … استفاده می کنند.

از کاربردهای مهم تیتانیوم دی اکسید در ترکیب محصولاتی چون کرم های ضد آفتاب، کرم های سفید کننده و کرم پودرهاست. چون این ترکیب دارای ذراتی با اندازه نانو بوده و توانایی جذب نور فرابنفش را دارد، ولی نور مرئی را جذب نمی کند. در نتیجه می تواند در پیشگیری از سرطان پوست موثر باشد.

از جالب ترین کاربردهای تیتانیوم دی اکسید در صنایع غذایی و برای تولید محصولاتی چون آب نبات، لبنیات، داروها و خمیر دندان هاست. از این ترکیب در ساخت آینه های دی الکتریک استفاده می کنند، زیرا نور مرئی را پراکنده می کند.

کاربرد تیتانیوم دی اکسید
کاربرد تیتانیوم دی اکسید

آیا تیتانیوم دی اکسید سرطان زاست

همان طور که گفته شد، تیتانیوم دی اکسید در خمیر دندان به عنوان ماده سفید کننده استفاده می شود. خمیردندان ممکن است توسط برخی افراد در هنگام مسواک زدن بلعیده شود. همچنین در مواد غذایی نیز این ماده را به کار می برند. در نتیجه بررسی این که آیا تیتانیوم دی اکسید سرطان زاست موضوع بسیار مهمی است.

طبق گزارشات اداره تحقیقات مواد سرطان زا (IARC)، تیتانیوم دی اکسید در گروه مواد سرطان زا قرار گرفت. همچنین طبق آزمایشات آژانس شیمی اروپا، مقدار زیاد نانو ذرات تیتانیوم دی اکسید، می تواند در دستگاه تنفسی جوندگان، باعث ایجاد سرطان شود. اما رئیس انجمن تولید کنندگان این ترکیب، دلیل قانع کننده ای برای طبقه بندی این ترکیب در دسته ی مواد سرطان زا بر اساس استنشاق، پیدا نکردند.

در نهایت این ماده را در دسته ی مواد مشکوک به سرطان زا بودن قرار دادند. این دسته بندی مانند بسیاری از مواد شیمیایی دیگر، تاثیر زیادی در گسترده بودن کاربرد آن در محصولات نمی گذارد. اما این که بالاخره تیتانیوم دی اکسید سرطان زاست، توسط کمیسیون اروپا اعلام خواهد شد و این موضوع همچنان مبهم و بلاتکلیف است.

قیمت تیتانیوم دی اکسید و نکات قابل توجه در خرید آن

تیتانیوم دی اکسید در دنیا توسط ۵۰ شرکت در چین و ۲۰ شرکت در کشورهای دیگر تولید می شود. از بین این شرکت ها، تعداد ۷ مورد، بیشتر از نصف تیتانیوم دی اکسید مصرفی در جهان را تولید می کنند. چین و کشورهای اروپایی، بزرگترین کشورهایی هستند که از تیتانیا استفاده می کنند. کیفیت تیتانیوم دی اکسید را درجه های رنگدانه ای و نانوی ماده تعیین می کند. در هنگام خرید باید توجه کرد که تیتانیوم دی اکسید ماده ای بدون بو و مزه است. یکی از خواص این ماده عدم واکنش با مواد شیمیایی دیگر بوده که با این خاصیت می تواند در زمینه های مختلفی استفاده شود. ضریب شکست این ترکیب در مقایسه با ضریب شکست الماس بالاتر بوده و همین خاصیت، دلیل استفاده آن به عنوان رنگدانه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا