Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تفاوت شیمی آلی و معدنی چیست؟

علم اصطلاح گسترده ای است که از شاخه های مختلفی تشکیل شده است. شیمی یکی از شاخه های علمی است که خواص ماده یا ترکیبات را در بر می گیرد. این شاخه از علم شامل واکنش مواد با یکدیگر است و به شیمی آلی و معدنی تقسیم می شود.

اولین تمایز بین دو شکل شیمی (یعنی شیمی آلی و معدنی) در ساختار شیمیایی آنها نهفته است. اتم کربن در ساختار شیمیایی ترکیبات آلی وجود دارد در حالی که ترکیبات معدنی فاقد این عنصر هستند. شیمی آلی در واقع مطالعه ساختار، ترکیب، واکنش ‌ها و خواص ترکیبات با اتم‌ های کربن در ساختار آنها است. شیمی معدنی رفتار و سنتز موادی را بررسی می کند که فاقد اتم کربن در ساختار شیمیایی خود هستند. این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک دو تفاوت بین شیمی آلی و معدنی را بررسی خواهد کرد لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

شیمی آلی

شیمی آلی مربوط به موادی است که از موجودات زنده یا باقی مانده موجودات غیر زنده به دست می آید. آنزیم ها، اسیدهای نوکلئیک، سوخت های هیدروکربنی، چربی ها و قندها نمونه هایی از ترکیبات یا مواد آلی موجود هستند. این مواد آلی در بخش های گسترده ای مانند پتروشیمی، آرایشی و بهداشتی، رنگ ‌ها، داروها، غذاها و مواد منفجره کاربرد دارند.

از نظر ساختاری، ترکیبات آلی دارای پیوندهای کووالانسی کربن-هیدروژن (C-H) هستند. علاوه بر این، کربن ممکن است به عناصر دیگری مانند اکسیژن، نیتروژن، گوگرد و هالوژن هایی مانند فلوئور، کلر، برم یا ترکیبات آلی ید ساز پیوند یابد. این ترکیبات در درجه اول با موجودات زنده مرتبط هستند.

با این حال، برخی از ترکیبات آلی وجود دارد که به صورت مصنوعی تولید می شوند، به عنوان مثال پلاستیک. شیمی آلی به بررسی اسکلت این ترکیبات، واکنش پذیری و رفتار آنها در هنگام درمان با سایر مواد شیمیایی می پردازد.

شیمی معدنی

شیمی معدنی به ساخت و رفتار ترکیباتی می پردازد که پیوند C-H ندارند. برخلاف ترکیبات آلی، شیمی معدنی با مخلوط‌ هایی سر و کار دارد که از فرآیند طبیعی بدون دخالت هیچ گونه حیات یا آزمایش‌ های انسانی حاصل می ‌شوند.

چنین ترکیباتی در طبیعت به عنوان مواد معدنی وجود دارند، اگرچه می توان آنها را در آزمایشگاه ها از موادی مانند کود تولید کرد. ترکیبات معدنی در تولید مواد مورد استفاده در زندگی روزمره مانند کلر استفاده می شوند که در ساخت کودها، مبلمان، حشره کش ها و داروها استفاده می شود. زیر شاخه شیمی معدنی در زمینه های مختلفی مانند علم مواد و کشاورزی کاربرد دارد. همچنین در ساخت رنگدانه ها، سورفکتانت ها، پوشش ها، داروها و سوخت ها استفاده می شوند.

نمونه هایی از مواد معدنی عبارتند از فلزات، مواد تک عنصری و نمک ها. مواد معدنی را می توان از طبیعت استخراج کرد و یا ساخت. مواد معدنی به طور گسترده ای برای تولید محصولات مختلفی که روزانه استفاده می کنیم، استفاده می شود. به عنوان مثال آمونیاک، به عنوان یک ماده معدنی، در تولید چسب، نایلون، پلاستیک و الیاف مفید است.

تفاوت شیمی آلی و معدنی چیست؟
تفاوت شیمی آلی و معدنی چیست؟

کاربرد های شیمی معدنی

کاربرد در پزشکی

ترکیب غیر آلی هیدروکسید منیزیم، هیدروکسید آلومینیوم به عنوان آنتی اسید برای اسیدیته و سوزش سر دل استفاده می شود. به طور مشابه، سدیم فلوراید در خمیر دندان برای جلوگیری از بیماری های مختلف دندان استفاده می کند. در بیمارستان ها برای افزایش سطح هموگلوبین بیماران کم خون از فروس سولفات استفاده می شود. ترکیب غیر آلی کلرید سدیم و کلرید پتاسیم به عنوان نمک آبرسانی خوراکی برای تسکین ضعف در هنگام کم آبی بدن، استفراغ یا اسهال استفاده می شود.

کاربرد در منزل

رایج ترین ترکیب معدنی که در مورد آن می دانید نمک خوراکی است. سپس ترکیبات مختلف دیگری مانند جوش شیرین، پودر سفید کننده و غیره وجود دارد که به صورت روزانه در یک خانه استفاده می شود. ترکیبات معدنی نیز شامل مواد معدنی مورد استفاده در اقلام مختلف مانند بنتونیت، تالک، استئاتیت و غیره است.

کاربردهای شیمی آلی

کاربردهای زیادی از شیمی آلی وجود دارد که گسترده تر از شیمی معدنی است. شیمی آلی در مورد حلال ها، گرافیت ها، کربن ها و غیره صحبت می کند. بسیاری از مواد مانند شیر، شکر و نانی که در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم از مواد ارگانیک ساخته شده اند. به غیر از خوراکی ها، اقلام دیگری مانند کمربند، کفش، لاستیک، کامپیوتر، ماشین آلات نیز در این دسته قرار می گیرند.

کاربرد در پزشکی

طیف گسترده ای از داروها وجود دارد که از ترکیبات آلی ساخته می شوند. ترکیبات آلی بخشی از آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، ضد افسردگی ها، بی حس کننده ها و غیره را تشکیل می دهند. ترکیبات آلی باعث می شوند دارو در آب محلول شده و به راحتی در بافت های بدن جابجا شود. با مطالعه شیمی آلی، کارشناسان به دنبال بهبود کارایی داروها هستند.

پاتوفیزیولوژی بیماری

اکثر بیماری ها در انسان روند کند و مراحل مختلفی دارند. متخصصان با کمک حوزه آلی شیمی، افزایش یا کاهش سطوح ترکیبات را با ترکیبات معمولی تشخیص می دهند. به عنوان مثال، بیماری را در نظر بگیرید که از نوعی عفونت رنج می برد. در این فرد برخی از اجزای بیوشیمیایی بدن آسیب دیده است. به طور مشابه، در مالاریا انگل ها به محتوای هموگلوبین خون ضربه می زنند و سطح آن به سرعت کاهش می یابد.

تفاوت های اصلی بین شیمی آلی و معدنی

شیمی آلی و معدنی شاخه ‌ای از شیمی است که به انواع مختلف ترکیبات و مواد می ‌پردازد. شیمی آلی نام تجاری شیمی است که شامل ترکیبات آلی است که عمدتا از اتم کربن تشکیل شده است. در مقابل، شیمی معدنی نیز شاخه ای از شیمی است که با ترکیبات معدنی بدون کربن سر و کار دارد.

ترکیبات در شیمی آلی فرارتر و همچنین بسیار قابل اشتعال هستند. اما ترکیبات معدنی نسبتا غیر فرار بوده و قابل اشتعال نیستند. حلالیت عامل مهمی در واکنش های مختلف است. ترکیبات آلی در آب نامحلول هستند اما در حلال های آلی محلول هستند. در مقابل، ترکیبات در شیمی آلی محلول در آب هستند.

شیمی آلی شامل ترکیباتی است که در موجودات زنده یا غیر زنده وجود دارد. در حالی که ترکیبات در شیمی معدنی با موجودات غیر زنده مرتبط هستند.

نوع پیوند بین اتم های موجود در مولکول نقش مهمی در تعیین خواص شیمیایی و فیزیکی ماده دارد. در شیمی آلی ترکیبات از طریق پیوند کووالانسی به یکدیگر متصل شده و رسانای ضعیفی برای گرما و الکتریسیته هستند. در مقابل، ترکیبات در شیمی معدنی پیوند یونی مشترک دارند و رسانای خوبی برای گرما و الکتریسیته هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا