Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعلوم پایه

شکل فیزیکی و رنگ تیتان چگونه است؟

تیتان یا تیتانیوم دی اکسید ترکیبی با شکل ظاهری جامد پودری و به رنگ سفید است. این ماده دارای فرمول مولکولی به شکل TiO۲ بوده که از مواد متداول برای تولید رنگ سفید در صنایع مختلف است. قیمت خرید و فروش تیتان با توجه به نوع شرکت های تولید کننده و عرضه کننده متفاوت است. از تیتان در محصولات مختلفی چون رنگ، پلاستیک و لاستیک، داروها، ضد آفتاب ها و … به کار گرفته می شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با شکل فیزیکی و رنگ تیتان و کاربرد آن آشنا می کند.

شکل فیزیکی و رنگ تیتان

شکل فیزیکی و رنگ تیتان جامد سفید است که در برابر حرارت پایدار بوده و غیر قابل اشتعال است. این ماده غیرسمی، انحلال پذیری کمی داشته و از لحاظ شیمیایی واکنش پذیری زیادی ندارد و یک ماده شیمیایی خنثی به حساب می آید. تیتان در دمای ۱۸۴۳ درجه سانتی گراد ذوب شده و در دمای ۲۹۷۲ درجه سانتی گراد به جوش می آید. مهمترین منابعی که تیتان در آن یافت می شود، روتیل و آناتاز است. شکل ظاهری تیتان و خواص فیزیکی این ترکیب معدنی، بیشتر به اندازه شکل ذرات تشکیل دهنده و همچنین فاز کریستال آن بستگی دارد.

شکل فیزیکی و رنگ تیتان
شکل فیزیکی و رنگ تیتان

تولید تیتان

قیمت خرید و فروش تیتان با توجه به نوع تولیدی آن نیز می تواند با هم تفاوت داشته باشد. این ماده در دو فرم رنگدانه ای و نانو تولید می شود که ۹۸ درصد از کل تولید تیتان را نوع رنگدانه ای تشکیل می دهد. از این نوع برای سفید و شفاف کردن محصولات استفاده می شود. اما نوع نانوی تیتان (نانوفاین) در مواردی که نیاز به خواصی چون شفافیت و جذب ماوراءبنفش باشد، به کار برده می شود. در کرم های ضد آفتاب از نوع نانوی تیتان استفاده می شود.

خرید و فروش تیتان

شرکت های زیادی در سرتاسر جهان به تولید و فروش تیتان اقدام می کنند. تعداد زیادی از شرکت های معروف در ایران اقدام به عرضه این ترکیب می کنند. واردات تیتان نیز از کشورهای مختلفی از جمله چین صورت می گیرد. برای خرید تیتانیوم دی اکسید با کیفیت بهتر است از شرکت های معتبر اقدام به خرید کرد. خرید و فروش تیتان تیتان می تواند به صورت حضوری و یا اینترنتی انجام شود. امروزه گرید رنگدانه ای تیتان، بازار خوبی پیدا کرده است، زیرا می تواند به عنوان سفید کننده در بسیاری از صنایع استفاده شود.

کاربرد تیتان

از مهمترین کاربردهای تیتان در محصولات مراقبت از پوست و بهداشتی به خصوص ضد آفتاب هاست. این ترکیب علاوه بر رنگدانه بودن، به عنوان غلیظ کننده و ضد آفتاب نیز در این محصولات به کار برده می شود. تیتان با جذب UV می تواند به عنوان یک کرم حفاظتی عمل کرده و همچنین باعث شفافیت پوست شود.

کاربرد تیتان
کاربرد تیتان

این ترکیب در صنایع غذایی و برای رنگ دادن به موادی چون آب نبات ها، شیرینی ها، بیسکوئیت، سفید کننده های قهوه و … استفاده می شود. در خمیردندان ها نیز تیتانیوم دی اکسید نقش سفید کننده را داشته و به عنوان یک رنگدانه عمل می کند.

تیتان در صنعت در ساخت رنگ ها، جوهرهای چاپ، کاغذ و مقوا، پلاستیک و لاستیک، چسب ها، پوشش ها و همچنین صناعی نساجی و تولید الیاف مصنوعی به کار برده می شود. از مصارف دیگر این ترکیب، کاربرد در سرامیک سازی، شیشه سازی، ریخته گری، سیالات حفاری چاه نفت، ساخت آلیاژها و … است.

مزایای کاربرد تیتان

تیتان ماده ای با مقاومت بالا در برابر سایش و اصطکاک سطحی بوده و به همین جهت نقش هدایت کننده را در الیاف نساجی دارد. تیتان مقاومت الکتریکی متغیری در برابر مخلوط گازها داشته و در خودروها و کارخانجات می تواند برای کنترل آلودگی های گازی مورد استفاده قرار گیرد. از مزایای دیگر تیتانیوم دی اکسید، ضریب شکست بالا (موثر در کاربرد شیشه سازی) و داشتن پایداری شیمیایی بالاست که آن را مناسب استفاده در محیط های خورنده به عنوان حسگر کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا