Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

هیدروکسید سدیم مایع چیست و چه کاربرد هایی در صنعت دارد؟

هیدروکسید سدیم مایع یا سدیم هیدروکسید با فرمول شیمیایی NaOH، مایعی شفاف بی رنگ و از نمک های سدیمی پر کاربرد است. این ترکیب دارای نقطه انجماد ۴.۴، نقطه ذوب ۳۱۸ و نقطه جوش ۱۴۵ درجه سانتیگراد است. جرم مولکولی آن ۴۰ گرم بر مول بوده و در آب، اتانول و متانول محلول است.

این ترکیب با نام های هیدروکسید سدیم سوز آور، هیدروکسید سدیما اش، کاستیک هیدروکسید سدیما، هیدروکسید سدیم، قلیا، هیدروکسید سدیم قلیا، هیدرات سدیم و هیدروکسید سدیم کاستیک نیز شناخته می شود.

هیدروکسید سدیم مایع جاذب آهن و رطوبت بوده و گاز کربنیک محیط را جذب می کند. از آنجایی که این ماده به سرعت دی اکسید کربن هوا را جذب می کند، در زمان واکنش امکان تغییرات شیمیایی شدیدی وجود دارد. از این رو، شوک شدید یا گرما سبب انفجار می شود.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی خواص، کاربرد ها، شرایط نگهداری و فروش هیدروکسید سدیم مایع و … می پردازیم.

واکنش پذیری هیدروکسید سدیم مایع چگونه است

  • تغییرات شیمیایی شدید وجود دارد.
  • شوک شدید یا گرما ممکن است سبب انفجار شود.
  • معمولاً پایدار است و در صورت گرم کردن غیر پایدار می‌ باشد.
  • این ماده بیشتر در بافت‌ های انسانی و حیوانی مانند چرم، پوست و چشم‌ ها تأثیر می‌ گذارد.
  • به‌ راحتی با قندهای کاهنده مانند مالتوز فروکتوز و گالالکتوز واکنش می‌دهد و منواکسید کربن تولید می‌ کند.

هیدروکسید سدیم مایع چه کاربرد هایی دارد

  • در تولید خمیر کاغذ، تصفیه آلومینیوم، صابون سازی، صنایع غذایی، تصفیه آب، تولید سیمان و بتن نقش دارد.
  • به عنوان یک شوینده و چربی صنعتی بر در صنایع مختلف کاربرد دارد.
  • شستشوی گریس، چربی و پروتئین ها از مخازن و سیلوها و همچنین پاکسازی لوله ها و فاضلاب صنعتی از رسوبات از کاربردهای صنعتی آن است.
  • برای تنظیم اسیدیته چاه استخراج نفت و گاز مصرف می شود.
  • برای هیدرولیز پایه ای استرها (مانند صابون سازی) ، آمیدها و آلکیل هالیدها کاربرد دارد.
    هیدروکسید سدیم مایع چه کاربرد هایی دارد
    هیدروکسید سدیم مایع چه کاربرد هایی دارد

شرایط نگهداری هیدروکسید سدیم مایع چگونه است

هیدروکسید سدیم مایع، مایعی پایدار است اما عمر انبارداری آن به شرایط نگهداری بستگی دارد. اگر این ماده در ارتباط با هوا قرار گیرد، در کیفیت محصول در گذر زمان تغییرات ایجاد خواهد شد.

این اتفاق به این دلیل است که هیدروکسید سدیم مایع، دی اکسید کربن را از هوای اطراف جذب و ذرات سدیم کربنات جامد تولید می شود. با این وجود، اگر محلول هیدروکسید سدیم مایع در مخزن‌ های فولادی پوشش دار که پوشش آن‌ ها آسیب‌ دیده، نگهداری شود جذب آهن توسط این ماده صورت می گیرد.

بنابراین در فرایند حداقل سازی تماس آن با هوا و کاهش میزان تماس مستقیم با فلزاتی که حاوی آهن هستند عمر نگهداری محلول هیدروکسید سدیم مایع افزایش می‌ یابد. رعایت این نکات برای فروش هیدروکسید سدیم مایع ضروری است.

روش تعیین درصد خلوص هیدروکسید سدیم مایع

ابتدا ۱ سی سی از نمونه را وزن کرده و آن را یادداشت کنید. سپس با استفاده از آب به حجم مشخص مثلا۱۰۰ سی سی برسانید. مقدار ۲۰ سی سی از محلول رقیق شده را برداشته و داخل یک ارلن برزید. سپس دو قطره فنول فالئین به آن اضافه کنید.

مقدار معینی از اسید کلریدریک ۰.۱ نرمال را درون یک بورت بریزید. سپس بورت را به آرامی باز کرده و هیدروکلریک اسید را قطره قطره داخل ارلن ریخته محلول داخل ارلن را به صورت مداوم تکان دهید.

اختلاط را تا زمانی انجام دهید که رنگ شناساگر از ارغوانی به بی رنگ تغییر کرده و در همان رنگ ثابت بماند. در این مرحله تیتراسیون پایان می یابد. با توجه به میزان اسید مصرفی می توان غلظت نمونه را به دست آورد.

مراقبت های ایمنی هنگام کار با هیدروکسید سدیم مایع

مراقبت های ایمنی هنگام کار با هیدروکسید سدیم مایع
مراقبت های ایمنی هنگام کار با هیدروکسید سدیم مایع

این محلول معمولا بی رنگ و بدون بو است. مانند دیگر محلول های قلیایی، به دلیل روند صابون سازی که بین NaOH و روغن های طبیعی پوست ایجاد می شود، در اثر تماس با پوست لغزنده احساس می شود.

به دلیل خاصیت قلیایی قوی، در اثر تماس با پوست احساس سوزش می شود. مراکز فروش هیدروکسید سدیم مایع این نکات را به طور دقیق رعایت می کنند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا