Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

عوارض و فواید قرص و پودر مکمل دکستروز در بدنسازی چیست؟

دکستروز درواقع همان گلوکز است که به عنوان مکمل در رفع لرزش های بعد از ورزش بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد. با کاربرد مکمل دکستروز در بدنسازی می توان از لرزش بعد از آن ممانعت نمود. از خواص مکمل دکستروز داشتن شاخص گلیسمی بالای آن است. درواقع با کاربرد مکمل دکستروز در بندسازی، بدن از این ماده به طور مستقیم برای استفاده در عضلات استفاده می کند. البته در کنار فواید مکمل دکستروز عوارضی هم برای آن وجود دارد. از عوارض مکمل دکستروز افزایش وزن است که البته می توان آن را با مصرف مواد غذایی مناسب کنترل نمود. انواع مکمل دکستروز در بازار موجود هستند. قیمت دکستروز در بازار متفاوت بوده و تحت تاثیر عواملی همچون برند تجاری محصول قرار دارد.

برای خرید مکمل‌های دکستروز می توان به داروخانه ها و فروشگاه های اینترنتی مجاز مراجعه نمود. در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و فواید مصرف مکمل دکستروز و نحوه خرید و فروش و قیمت آن در بازار می پردازیم. با ما همراه باشید.

فواید مکمل دکستروز چیست

دکستروز درواقع همان گلوکز است که از ذرت بدست می آید. گلوکز نوعی مونوساکارید است که بدن ما از آن برای تولید انرژی استفاده می کند. دکستروز از لحاظ شیمیایی با گلوکز یکسان است، بنابراین به سرعت جذب شده و موجب افزایش چشمگیری در سطح گلوکز و انسولین خون خواهد شد. از مکمل دکستروز می توان برای حجم دهی عضلات در بدنسازی استفاده نمود. زیرا در صورت کاربرد صحیح منجر به تامین مواد مغذی اصلی به سلول های عضلانی خواهد شد. در نتیجه استفاده از آن موجب دوباره ساخته شدن و رشد سلول ها خواهد شد. اما باید توجه نمود که مصرف مقادیر بیش از حد از این ماده قندی ایده آل نیست و می تواند منجر به بروز برخی عوارض گردد.

دکستروز ماده ای است که به جز قند هیچ ماده ریز مغذی را برای بدن تأمین نخواهد نمود و از آن برای افزایش انسولین و قند خون استفاده می شود. کاربرد مکمل‌های دکستروز در بدنسازی و وزنه برداران بسیار مورد توجه قرار دارد. با توجه به اینکه قیمت دکستروز در مقایسه با سایر مکمل های بدنسازی ناچیز است.

مقدار مصرف مکمل دکستروز

فاکتور هایی همچون وزن، حساسیت به انسولین، ترکیب نوع فیبر عضلانی و… می توانند بر مقدار و نحوه مصرف مکمل دکستروز موثر باشند.

اما به طور کلی برای هر ۱۰۰ کیلوگرم وزن بدن، بعد از پایان تمرینات سخت می توان از مکمل‌های ۱۰۰ گرمی دکستروز به همراه ۳۰ تا ۴۰ گرم پروتئین آب پنیر مصرف نمود. مقدار توصیه شده برای کمک به حداکثر سنتز پروتئین عضله و افزایش سطح انسولین کافی است و نباید در مقادیر بالا از آن استفاده نمود.

در صورتی که مصرف دکستروز باعث ایجاد احساس سبکی و بی حالی گردید، مقدار مصرفی مکمل‌ها را مقداری کاهش دهید. توجه نمایید که این ماده مغذی به سرعت جذب شده و موجب سیری نمی گردد.

عوارض و فواید قرص و پودر مکمل دکستروز در بدنسازی چیست؟
عوارض و فواید قرص و پودر مکمل دکستروز در بدنسازی چیست؟

مکمل ژل و قرص دکستروز

فواید مصرف قرص یا ژل دکستروز مشخص شده است. این محصول بخصوص برای مبتلایان به دیابت نوع یک که انسولین مصرف می کنند، بسیار مفید خواهد بود.

فواید مکمل دکستروز به صورت قرص  ژل در قابل حمل بودن آن است، به گونه ای که می توان آن را در جیب، کیف پول، کیف دستی و… حمل نمود. در صورتی کاهش شدید قند خون می توان قرص و ژل دکستروز را از داروخانه ها  تهیه نمود.

عوارض مکمل دکستروز در بدن سازی

افزایش وزن غیر ضروری از جمله نگرانی هایی است که مربیان در استفاده از مکمل‌های دکستروز در لرزش بعد از تمرین دارند. البته این نگرانی از عدم درک واقعی آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان ناشی می شود. اگر هنگام اتمام تمرین از غذاهای و مکمل های مناسب مصرف شود، مشکل اضافه وزن در ورزشکار رخ نخواهد داد.

در مورد عوارض مصرف دکستروز باید به دو مورد اصلی یعنی افزایش قند خون و کاهش قند خون همراه با هایپر انسولینمی اشاره نمود. این موارد هر دو به دلیل مصرف بالای انواع مکمل‌های دکستروز به طور هم زمان می توانند ایجاد شوند. افراد مبتلا به دیابت نوع یک، دیابت، پیش دیابتی یا انسولین مقاوم و یا افرادی که مقاومت بدنی مطلوبی ندارند، ممکن است دچار عوارض ناشی از مکمل‌های دکستروز شوند. برای ممانعت از این عوارض باید مصرف دکستروز و مکمل‌های آن تحت نظر افراد متخصص صورت پذیرد.

قیمت دکستروز

قیمت دکستروز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. خارجی یا ایرانی بودن، برند تجاری، نرخ ارز و… از عوامل موثر بر قیمت این مکمل بشمار می آیند. مقدر خریداری شده و حجم بسته بندی نیز از دیگر موارد موثر بر قیمت خواهد بود. توجه شود که مکمل های خارجی نیز نسبت به انواع تولید داخل از قیمت های بیشتری برخوردارند.

خرید مکمل دکستروز

برای خرید این مکمل ها می توان به داروخانه های حضوری و آنلاین مراجعه نمود. توجه شود که این محصول را تنها از مراکز مجاز فروش تهیه نموده و از تهیه و مصرف انواع غیر استاندارد آن خودداری نمایید. فروش این مکمل ها برای استفاده های مختلفی از جمله ورزش صورت می پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا