Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

تفاوت اسید سیتریک خشک و اسید سیتریک آبدار در چیست؟

انواع اسید سیتریک به صورت خشک و آبدار قابل تهیه و استفاده هستند. جالب است بدانید تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار به بی آب یا آبدار بودن آن ها مربوط می شود. از کاربرد اسید سیتریک خشک و آبدار در صنایع غذایی بسیار استفاده می شود. همچنین استفاده از اسید سیتریک در پزشکی و سایر صنایع نیز صورت می پذیرد. قیمت اسید سیتریک در انواع مختلف، متفاوت بوده و تحت تاثیر گرید تولید شده و درجه خلوص قرار دارد. برای خرید این محصول می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود. فروش اسید سیتریک خشک و آبدار از طریق سایت امکان خریدی بی واسطه را فراهم نموده است.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار و همچنین تفاوت در کاربرد و خواص آن‌ها می پردازیم.

انواع اسید سیتریک

اسید سیتریک خشک

شکل ظاهری این ماده به صورت بی رنگ و بی بو است. این محصول به صورت خشک بوده و دانه بندی آن هیچگونه آبی ندارد. این ترکیب از طریق تبلور از آب گرم تولید می گردد. اسید سیتریک خشک در دمای ۷۸ درجه سانتیگراد از فرم مونوهیدرات تشکیل می گردد. این ترکیب در دمای ۱۵۶ درجه سانتی گراد ذوب شده و دارای نقطه ۳۱۰ درجه سانتی گراد است. این ماده صنعتی پرمصرف دارای فرمول C۶H۸O۷ و جرم مولی ۱۹۲٫۱۲ گرم بر مول است.

سیتریک اسید آبدار

اسید سیتریک مونوهیدرات درواقع نوعی اسید سیتریک حاوی آب است. این ماده حاوی یک مولکول آب است که با یک مولکول اسید سیتریک مرتبط شده است. این آب درواقع آب تبلور نامیده می شود. نوع آبدار از طریق تبلور از آب سرد تولید می گردد. انواع مونوهیدرات به عنوان ماده نگهدارنده طبیعی شناخته می شوند. کاربرد اسید سیتریک آب دار به عنوان افزودنی جهت ایجاد طعم اسیدی یا ترش به غذاها و نوشابه ها صورت می پذیرد.

این اسید سیتریک به عنوان ماده نگهدارنده، آنتی اکسیدان، اسیدی کننده، طعم دهنده و ضد پخت به کار می رود. از این محصول در تولید مواد غذایی همچون نوشیدنی‌های میوه‌ای، انواع آب‌نبات، کلوچه، بیسکوییت، مربا و ژله و… استفاده می گردد. موارد استفاده از اسید سیتریک آب دار به عنوان اسید، افزودنی غذایی، افزودنی دارویی و هم افزا در مخلوط های آنتی اکسیدان می باشد.

تفاوت اسید سیتریک خشک و اسید سیتریک آبدار در چیست
تفاوت اسید سیتریک خشک و اسید سیتریک آبدار در چیست

تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار

اسید سیتریک بی آب یا خشک درواقع همان اسید سیتریک بدون آب است. درمقابل اسید سیتریک مونوهیدرات درواقع فرم اسید سیتریک حاوی آب است. این تفاوت را می توان اصلی ترین تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار بشمار آورد.

دیگر تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار در فرمول شیمیایی آن هاست. اسید سیتریک بی آب با فرمول C۶H۸O۷ و جرم مولی ۱۹۲٫۱۲ گرم بر مول شناخته می شود. درمقابل فرمول شیمیایی اسید سیتریک آبدار به صورت C۶H۸O۷.H۲O و جرم مولی آن ۲۱۰٫۱۳۸ گرم بر مول است.

روش تولید از دیگر تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار است. نوع خشک از طریق تبلور از آب گرم تولید می گردد. اما اسید سیتریک آب دار از طریق تبلور از آب سرد تولید می شود.

تفاوت در قیمت فروش اسید سیتریک خشک و آب دار نیز از دیگر تفاوت های این دو محصول بشمار می آید.

تفاوت کاربرد اسید سیتریک خشک و آبدار

کاربرد اسیدسیتریک خشک

از اسید سیتریک خشک در صنایع غذایی و آشامیدنی و تولید نوشیدنی استفاده می شود. این اسید به عنوان ماده ترش کننده، طعم دهنده، نگهدارنده در صنایع غذایی کاربرد دارد. بعلاوه از این اسید به عنوان آنتی اکسیدان، نرم کننده و… در تولید مواد شوینده، آبکاری و صنایع شیمیایی نیز استفاده می شود.

لازم به ذکر است که این ماده یک اسید آلی بوده که قابل مشاهده در میوه ها و سبزیجات مختلف است. اسید سیتریک بی آب در بیوشیمی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این ماده در چرخه کربس میانی است. بنابراین، اسید سیتریک بدون آب در موجودات زنده و متابولیسم آن ها بسیار مهم است. این اسید ترکیبی آنتی اکسیدان بوده و به عنوان شوینده ای سازگار با محیط زیست به کار گرفته می شود.

کاربرد اسید سیتریک آبدار

نوع مونوهیدرات از مواد افزودنی و مواد غذایی محبوب در صنایع غذایی است. این ماده ترکیبی اسیدی از مرکبات است. سیترات به عنوان یک نقطه شروع در چرخه کربس، واسطه اصلی در متابولیسم است.

این ماده از مجموعه ترکیباتی است که اکسیداسیون فیزیولوژیکی چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها به دی اکسید کربن و آب را برعهده دارند.

سیترات برای تهیه بافر و بازیابی آنتی ژن نمونه های بافتی کاربرد دارد.

تفاوت اسید سیتریک خشک و آبدار در پزشکی

اسیدسیتریک مونو هیدرات در تهیه گرانول‌ های جوشان و به‌ عنوان یک عامل هم ‌افزایی در افزایش اثربخشی آنتی‌اکسیدان‌ها کاربرد دارد. ترکیب اسید سیتریک مونو هیدرات و گلایسین جهت بهبود پایداری انحلال کپسول‌ های ژلاتین سخت با ممانعت از تشکیل پلیکول و یا اتصال عرضی ژلاتین کپسول مورد استفاده قرار می گیرد.

اسیدسیتریک خشک را نیز می ‌توان به‌ عنوان عامل اسیدی در دیالیزها جایگزین اسید استیک نمود. استفاده از اسید سیتریک خشک امکان فرمولاسیون دیالیز های خشک را فراهم کرده و بعلاوه موجب راحتی حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی می شود.

قیمت خرید و فروش اسید سیتریک خشک و آبدار

قیمت فروش اسید سیتریک تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. نوع و گرید تولید شده و درجه خلوص محصول از عوامل بسیار تاثیر گذار بر قیمت این محصول هستند. برای خرید یا اطلاع از قیمت اسید سیتریک خشک و آب دار می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا