Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

تفاوت پوسته سر و شوره سر چیست

یکی از راه‌ های تشخیص بین پوسته سر و شوره سر، بررسی پوسته ‌های پوست سر است. پوسته سر به صورت پوسته های کوچک و خشک دیده می شوند در حالی که شوره های سر بزرگ تر هستند و چرب به نظر می رسند. هر دو حالت ممکن است خارش داشته باشند، اما باید در مقابل میل به خاراندن مقاومت کنید زیرا با آسیب رساندن به پوست، آن را بدتر می کنید.

آزمایش دیگر این است که شب ها قبل از رفتن به رختخواب یک مرطوب کننده مانند روغن نارگیل به پوست سر خود بمالید. اگر علت خشکی پوست سر باشد، پوسته ‌ها باید با حمام فردا از بین بروند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری در این رابطه خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

پوسته سر چیست

پوسته سر در صورتی ایجاد می شود که پوست سر شما رطوبت کافی دریافت نکند و بسیار خشک شود. این امر منجر به خشک شدن آشکار پوست، پوسته پوسته شدن و همچنین قرمز شدن پوست در اثر تحریک می شود. از آنجایی که پوست سر خشک و ناراحت‌ کننده می ‌شود، می ‌تواند به شدت خارش داشته باشد، با این حال، خاراندن می ‌تواند مشکل را بدتر کند، باعث ایجاد پوسته‌ های خشک بیشتری در موهای شما شود و به پوست آسیب بیشتری برساند.

علت پوسته سر

خشک شدن پوست سر دلایل زیادی دارد. آب و هوا، مواد شیمیایی خشن موجود در برخی محصولات مو و همچنین بیماری های پوستی برخی از این موارد هستند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور مستقیم نیز می تواند باعث سوختن پوست سر شده و پوست را خشک کند. اما زندگی در محیط های سرد نیز می تواند پوست را خشک کند. اگر از بیماری هایی مانند اگزما، پسوریازیس یا درماتیت رنج می برید، اینها نیز باعث می شوند پوست به شدت خشک و پوسته پوسته شود.

انواع محصولات مو که روی سر خود استفاده می کنیم نیز می تواند عاملی برای خشک شدن پوست باشد. به این وضعیت درماتیت تماسی می گویند که در آن پوست به مواد تشکیل دهنده محصولات واکنش نشان می دهد و باعث تحریک می شود. مشکلی که در مورد برخی از شامپوها و سایر محصولات مو وجود دارد این است که آنها ممکن است روغن های ضروری پوست که به طور طبیعی ایجاد می شوند را از بین ببرند و باعث خشک شدن پوست شوند.

تفاوت پوسته سر و شوره سر چیست
تفاوت پوسته سر و شوره سر چیست

درمان پوسته سر

بسته به اینکه آیا شما یک بیماری پوستی جدی دارید یا خیر، درمان هایی برای کمک وجود دارد که می تواند توسط پزشک برای شما تجویز شود. این درمان ها برای کسانی که از بیماری پوستی رنج نمی برند، می تواند به سادگی چند تغییر در عادات روزانه باشد که می تواند تفاوت ایجاد کند. شناسایی علت خشکی پوست نخستین مرحله درمان است اما در اینجا چند نکته مهم نیز وجود دارد:

هنگام استفاده از شامپو مطمئن شوید که این شامپو به طور کامل از روی موهایتان آبکشی شده است. شامپوی باقیمانده باعث تحریک پوست سر می شود.

از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید با استفاده از کلاه برای پوشاندن پوست سر خودداری کنید. در آب و هوای سرد از کلاه گرم استفاده کنید تا پوست بیش از حد خشک نشود. پوست شما از نور ماوراء بنفش سود می برد، اما مقدار بیش از حد آن می تواند مضر باشد.

هنگام دوش گرفتن، از آب بسیار داغ که می تواند پوست را بیشتر تحریک کند، خودداری کنید.

از شامپوی مرطوب‌ کننده‌ ای استفاده کنید که سرشار از روغن‌ های ضروری مانند روغن درخت چای است که می ‌تواند به سلامت پوست سر کمک کند.

اگر سیگاری هستید، این امر می تواند با محدود کردن جریان خون باعث ایجاد مشکلاتی برای پوست سر شود، همچنین مشکلی برای رشد موی سالم است. کاهش مصرف سیگار یا ترک کامل آن ممکن است کمک کننده باشد. دوش گرفتن روزانه و شستن و خشک کردن موها نیز ممکن است باعث تحریک پوست شود.

درمان پوست سر شامل لایه برداری برای از بین بردن تمام پوست های مرده جهت داشتن پوست سر سالم است. درمان پوست سر چندین مرحله دارد. اول، مهم است که به وضعیت فعلی پوست سر خود بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر از بیماری پوست سر مانند خشکی پوست سر یا خارش سر رنج می برید، روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارد.

پس از اینکه وضعیت فعلی پوست سر خود را روشن کردید بررسی بیماری های پوست سر مانند پسوریازیس یا برآمدگی های فولیکولیت روی پوست سر و بسیاری از بیماری های دیگر مفید است. برای پوست سر خشک، استفاده از درمان خشکی سر و برای خارش سر استفاده از شامپوهای ضد خارش پوست سر مفید است.

شامپوی پوسته سر

زمانی که رطوبت پوست شما خیلی کم باشد پوست سر شما خشک می شود و در نتیجه پوسته پوسته می شود. اگر پوست شما در قسمت‌ های دیگر بدن – صورت، ساعد، ساق پا خشک است ممکن است به یک مرطوب‌ کننده خوب نیاز داشته باشید و رژیم غذایی خود را تغییر دهید. همچنین باید در نظر داشته باشید که آیا به اندازه کافی آب می نوشید؟ بسیاری از ما به ازای هر پوند وزن خود، هشت لیوان آب مصرف نمی کنیم. آیا به اندازه کافی چربی های خوب مصرف می کنید؟ آووکادو، ماهی، روغن زیتون، آجیل، همه بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای هستند که بسیار توصیه می شوند و می تواند کمک کننده باشند.

شامپوی معمولی شما نیز ممکن است اوضاع را بدتر کند، به خصوص اگر موهای خود را روزانه بشویید. شستشوی بیش از حد سبوم طبیعی و محافظ پوست را از بین می ‌برد و شانس تجدید آن را از پوست سلب می ‌کند. در این مورد، بهترین دوست شما یک نرم کننده بدون سیلیکون است تا مقداری رطوبت اضافی به پوست سر شما تزریق کند.

علاوه بر این، دوش گرفتن با آب خنک ‌تر را امتحان کنید. آب داغ تعادل طبیعی چربی های پوست را برهم زده و باعث خشک کردن پوست سر و موهای شما می شود.

شوره سر چیست
شوره سر چیست

شوره سر چیست

شوره سر می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله پوست خشک، حساسیت به محصولات مو و بیماری های پوستی مانند درماتیت سبورئیک یا اگزما باشد.

رشد بیش از حد قارچ های مخمر مانند نیز می تواند باعث شوره سر شود. این رشد بیش از حد می تواند ناشی از استرس، هورمون ها یا چربی بیش از حد روی پوست سر باشد.

ویتامین ها و سایر دستورالعمل ها در مورد مراقبت علمی صحیح از پوست سر و مو توسط پزشک مجرب مطمئنا به کنترل سریع و مؤثر شوره سر کمک می کند. اگر شوره سر درمان نشود، می تواند آنقدر خارش و التهاب ایجاد کند که باعث ریزش موقت مو شود. موثرترین راه برای از بین بردن شوره سر و جلوگیری از عود مجدد آن، ملاقات با پزشک و استفاده از شامپوهای دارویی مناسب و یا هر نوع کاربرد دیگری برای پوست سر است.

شوره چرب سر

بدن شما دائما در حال ایجاد سلول های پوستی جدید است و سلول های قدیمی می میرند و می ریزند. زمانی که شوره دارید، سلول های پوست سرتان سریع تر از حالت عادی می ریزند.

علت اصلی شوره سر قارچی به نام مالاسزیا است که در مناطقی از پوست که غنی از غدد چربی هستند کلونی ایجاد می کند. در حالی که این قارچ جزء فلور طبیعی بدن است، برخی افراد مقدار زیادی از آن را در اکوسیستم پوست سر میزبانی می کنند که باعث می شود سلول های پوست چرخه زندگی خود را تسریع کرده و سریع تر از بین بروند.

مالاسزیا همچنین باعث می شود که پوست سر اسیدهای چرب آزاد بیشتری نسبت به معمول آزاد کند که می تواند برای کسانی که به آن حساس هستند کاملا تحریک کننده باشد و باعث خارش شود.

در موارد دیگر، شوره سر نتیجه درماتیت سبورئیک است، وضعیتی که پوست را چرب، قرمز و پوسته پوسته می ‌کند. پوسته های سفید یا زرد پوسته پوسته می شوند و شوره سر ایجاد می کنند. درماتیت سبورئیک می تواند در هر جایی که غدد چربی دارید، از جمله ابروها، کشاله ران، زیر بغل و کناره های بینی شما رخ دهد.

تفاوت پوسته سر و شوره سر چیست
تفاوت پوسته سر و شوره سر چیست

علت پوسته سر بعد از کراتین

کراتینه کردن مو به دلیل استفاده از مواد شیمیایی مختلف جهت صاف کردن موها ممکن است چربی های طبیعی پوست سر را حذف کرده و باعث تحریک پوسته شوره سر شود. برای جلوگیری از این وضعیت پس از کراتینه کردن موها باید بطور مرتب کف سر خود را با محصولات مفید چرب کنید.

پوسته های زرد رنگ کف سر

شوره سر می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. این بیماری بسیار شایع است و زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند و می تواند در هر زمان ظاهر شود. این پوسته پوسته شدن بیش از حد پوست سر ناشی از یک کلونیزاسیون مخمر (قارچ) یا یک استعداد ژنتیکی است که توسط عوامل محیطی آشکار شده است. دو نوع شوره سر وجود دارد: خشک و روغنی.

شوره های سر از نظر اندازه متوسط، دارای پوسته ها نازک، خشک، خاکستری یا سفید هستند و به پوست سر نمی چسبند و روی شانه ها می افتند.

شوره ضخیم، چرب و مایل به زرد به پوست سر می چسبد و معمولا با خارش همراه است. این وضعیت یک شکل جزئی از درماتیت سبورئیک است. پوست سر اغلب صورتی و تحریک شده است. لکه های خشک و سفید رنگ همراه با قرمزی زمینه ای از ویژگی های پسوریازیس هستند. در این حالت معمولا خارش نیز رخ می دهد. اگر در مورد شوره سر شدید نگران هستید، با متخصص پوست خود تماس بگیرید.

سخن پایانی

پوسته پوسته شدن پوست یک فرآیند طبیعی و ضروری است که هرگز متوقف نمی شود. بهترین راه برای مبتلایان به شوره سر یا پوسته سر این است که سیستم ترشح چربی های طبیعی پوست سر را با استفاده از محصولات مفید موجود در بازار به سرعت به حالت عادی برگردانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا