Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گروه عاملی استون چیست

کتون ها ترکیبات آلی با گروه عاملی کربونیل هستند. گروه عاملی در واقع گروهی از اتم ها در یک مولکول با خواص ویژه است. استون یا پروپانون، ساده ترین کتون است که زنجیره اصلی آن از سه اتم کربن تشکیل شده است گروه عاملی استون کربونیل است. استون یک مایع بی رنگ است که به طور کلی به عنوان ایمن (GRAS) در غلظت های خاص، با سمیت کم، اما قابلیت اشتعال بالا شناخته می شود. خرید و فروش استون بازار گسترده ای در سراسر جهان دارد.

این ماده شیمیایی حلالی است که به خوبی با آب مخلوط می شود و به سرعت تبخیر می شود و برای بسیاری از مصارف خانگی و تولیدی مناسب است. برخی از کاربردهای رایج عبارتند از پاک کننده ناخن، پولیش خودرو یا مبلمان، پاک کننده یا چربی زدا برای محصولات نساجی. حتی می توان از آن در تولید پلاستیک استفاده کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با گروه عاملی استون ارائه می گردد.

استون چیست

این ترکیب یک حلال عالی است که به دلیل توانایی آن در حل کردن بسیاری از ترکیبات آلی از جمله روغن، چربی و پلاستیک، به طور گسترده در فرآیندهای صنعتی، در محصولات خانگی مانند پاک کننده ناخن و در آزمایشگاه ها استفاده می شود. همچنین بسیار فرار است و جداسازی هر ماده محلول را به سادگی با تبخیر استون آسان می کند.

فرآیند استخراج را می توان برای به دست آوردن ماده مورد نظر از مواد خام یا حذف ناخالصی های ناخواسته بسته به حلالیت ترکیبات تشکیل دهنده ماده مورد استفاده قرار داد. استخراج استون ممکن است یکی از چندین مرحله در استخراج و خالص ‌سازی ترکیبات مفید از مواد خام باشد که در مراحل مختلف از حلال‌ های دیگر استفاده می ‌شود.

انواع استون

استون در دو گرید صنعتی و آزمایشگاهی موجود است. یکی از زمینه های صنعتی عمده ای که در آن از استون استفاده می شود، بازیافت زباله های پلاستیکی است. زباله‌ های خانگی و صنعتی ممکن است حاوی انواع مختلفی از پلاستیک‌ های بالقوه قابل استفاده مجدد باشند که اغلب می ‌توان آنها را قبل از پردازش به‌ صورت دستی جدا کرد، اما حاوی ناخالصی ‌های متعددی هستند. استخراج استون اغلب می تواند برای بازیابی پلاستیک با خلوص بالا استفاده شود. به عنوان مثال، استون به راحتی پلی استایرن را حل می کند و می تواند برای بازیابی این ماده مفید از مخلوط پلاستیک استفاده شود.

قیمت استون

استون یک حلال مهم است که اغلب به عنوان یک عامل تمیز کننده در آزمایشگاه ها استفاده می شود. از آنجایی که استون توانایی بسیار قوی در حل کردن چسب دارد، برای حذف باقی مانده چسب از شیشه و چینی نیز استفاده می شود. قیمت فروش استون به خلوص و برند آن بستگی دارد.

نگهداری استون

این ترکیب اشتعال زا و فرار است بنابراین باید در ظروف خاص و طبق استاندارد دور از ترکیبات قابل اشتعال و نور خورشید در مکانی خنک نگهداری شود.

خرید استون

این ترکیب شیمیایی کاربردهای عملی دیگری در خارج از محدوده آزمایشگاه دارد. متخصصان پوست از استون برای درمان های مختلف صورت از جمله لایه برداری پوست خشک هنگام درمان آکنه استفاده می کنند. برای خرید آن می توانید به سایت های فروش مواد شیمیایی و همچنین شرکت های تولیدی معتبرمراجعه نمایید.

گروه عاملی استون چیست
گروه عاملی استون چیست

خورندگی استون

استون مایعی بی رنگ و قابل اشتعال است که به خاطر بوی میوه ای و طعم تندش معروف است. در واقع ساده ترین شکل کتون است و با حلال هایی مانند آب بسیار قابل اختلاط است. این ترکیب برای پلاستیک ها خورنده است و فروش استون برای بازیافت پلاستیک ها بطور گسترده ای صورت می گیرد.

خواص استون

  • شکل ظاهری: مایع
  • نقطه ذوب: ۹۴.۷ – درجه سانتی گراد
  • نقطه جوش: ۵۶.۰۵ درجه سانتی گراد
  • چگالی: ۰.۷۹

استون مصارف صنعتی گسترده ای دارد و معمولا به عنوان حلال در بسیاری از فرآیندهای مختلف استفاده می شود. استون همچنین یک معرف مهم در ساخت متیل متاکریلات و بیسفنول A است.

روش فعلی تولید استون از طریق فرآیند کومین است. روش‌ های دیگر عبارتند از اکسیداسیون مستقیم پروپیلن (فرایند واکر-هوخست)، یا تبدیل پروپیلن به پروپانول که می ‌تواند سپس به استون اکسید شود.

استون لاک چیست

استون معمولا در تولید بسیاری از محصولات صنعتی استفاده می شود. این ترکیب به ویژه در فرمولاسیون پاک کننده های لاک ناخن مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت مایع یا پدهای لاک پاک کن در دسترس است.

عوارض قرار گرفتن در معرض استون

ماده شیمیایی استون را می توان در بسیاری از مکان ها یافت، زیرا هم به طور طبیعی توسط بدن انسان و هم برای مصارف صنعتی تولید می شود، بنابراین فرصت های زیادی برای تماس آن با پوست فرد وجود دارد. مقادیر کم استون معمولا هیچ آسیبی ایجاد نمی کند، اگرچه ممکن است برخی از مواد شیمیایی از طریق پوست جذب شده و وارد جریان خون شوند.

در غلظت ‌های بالاتر، استون روی پوست ممکن است باعث خشکی، قرمزی و تحریک شود. اگر تماس طولانی‌ مدت ادامه یابد، ممکن است فرد دچار درماتیت شود. همچنین اگر فرد در معرض سطوح بالای استون قرار گیرد، به خصوص زمانی که به طور مکرر انجام شود، ممکن است خطری برای سایر بافت های بدن وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا