Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

کربن بلک چیست؟

کربن بلک درواقع یک فرم آمورف و صنعتی از کربن است. کربن بلک از بیش از ۹۵% خلوص برخوردار است. از کاربرد کربن بلک در صنایعی همچون تولید محصولات لاستیک، رنگ‌ و جوهر صورت می‌پذیرد. کربن بلک با نام دوده سیاه و کربن سیاه نیز شناخته می‌شود. از خواص کربن بلک می توان به پایداری بالا و رسانایی الکتریکی آن اشاره نمود. توجه شود که کربن بلک و کربن فعال با یکدیگر متفاوت بوده و بنابراین کارایی مختلفی هم دارند. قیمت کربن بلک در بازار به درجه خلوص و شرکت تولید کننده آن وابسته است. برای خرید کربن بلک و یا اطلاع از قیمت آن، می‌توان به سایت‌های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

کربن بلک چیست

کربن سیاه به‌عنوان یک ماده اولیه شناخته می شود. درواقع استفاده از کربن بلک قدمتی دیرینه دارد. استفاده از این ماده قبل از میلاد مسیح به‌عنوان عامل رنگ‌آمیزی مورد استفاده بوده است. نانو ذرات کربن سیاه عملکردهای مختلفی مانند جذب و رسانایی اشعه ماورای بنفش دارد. بنابراین در زمینه ‌های جدید مانند تجهیزات و دستگاه‌های الکترونیکی کاربردی گسترده یافته است.

کربن سیاه را می‌توان به‌صورت پودر یا دانه تهیه نمود. این ماده با استفاده از فرایندهای کاملا کنترل ‌شده‌ای تولید گشته و حاوی بیش از ۹۵٪ کربن خالص هستند. اندازه ذرات کربن سیاه از ۱۰ نانومتر تا ۵۰۰ نانومتر می تواند متغیر باشد. دانه‌های آن می‌توانند به دانه‌های زنجیره‌ای تبدیل گشته و ساختار انواع کربن سیاه را تعیین ‌کنند. فرآیند تولید می‌تواند بر اندازه، سطح، تخلخل و… انواع کربن بلک تاثیر گذاشته و موجب تفاوت در خواص انواع مختلف کربن سیاه گردد. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و فواید و قیمت و نحوه خرید کربن سیاه پرداخته می‌شود.

انواع کربن بلک

انواع کربن سیاه را می توان با توجه به نحوه تولید به‌صورت زیر تقسیم بندی نمود.

  • دوده ای
  • کانالی
  • گازی
  • کوره ای

کربن بلک یک رسانای الکتریکی

کربن سیاه دارای ساختار کریستالی گرافیتی است. این ساختار قادر است تا رسانایی الکتریکی مطلوبی را فراهم آورد. بنابراین از کربن سیاه به‌طور گسترده‌ ای به‌ عنوان پرکننده رسانا استفاده می ‌شود. این ماده با انواع پلاستیک‌، الاستومر، رنگ‌، چسب‌، فیلم‌ و خمیر مخلوط می شود. درپوش‌های سوخت و لوله‌ های وارد کننده سوخت خودروها، برای ممانعت از ایستایی نیازمند رسانایی الکتریکی هستند. استفاده از کربن سیاه می تواند به‌عنوان یک عامل آنتی استاتیک بسیار عالی به کار گرفته شود.

شناسایی کربن بلک

جالب است بدانید که تمامی حلال‌ها و اسیدها و قلیاها در مقابل کربن سیاه بی‌اثر هستند. البته اسید نیتریک غلیظ در این رابطه استثنا بوده و می‌تواند موجب اکسیداسیون شدیدی شود. رنگ‌دانه های کربن سیاه در اثر احتراق می‌سوزند. اما هیچ خاکستری به‌جای نخواهند گذاشت. توجه شود که این دوده‌ها از نظر شدت رنگ بیشتر، با دوده چراغ تفاوت دارند.

نانو کربن بلک چیست

نانو کربن بلک یک پیگمنت سیاه بوده و دارای خلوص بسیار بالای کربن و ذرات ۲۵ نانومتری است. این نانوذرات دارای pH در حدود ۹.۶۲ است. این ذرات کروی شکل بوده و دارای پراکندگی آسان و هدایت الکتریکی مطلوب هستند. ذرات اشاره شده، به عنوان یک ماده طبیعی و سازگار با محیط زیست محسوب می شوند. نانوذرات کربن سیاه در صنایع مختلف همچون پلاستیک، لاستیک، فناوری و تجهیزات الکترونیکی کارایی دارند.

توجه شود که نانو کربن یک محصول حساس است و رطوبت می تواند در عملکرد و کاربرد آن تاثیر مستقیم داشته باشد. برای خرید کربن بلک به سایت ها و فروشگاه های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود.

عوارض و خطرات کربن بلک

از این ترکیب به عنوان رنگ غذا استفاده می شود و در اروپا آن را به‌عنوان افزودنی E153 می شناسند. این ماده در بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها و بسته‌ بندی گوشت مورد استفاده قرار می گیرد.

نتایج ارزیابی مرکز جهانی تحقیقات سرطان، این ماده را کربن برای انسان احتمالا سرطان زا اعلام نموده است.

از طرفی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض غلظت بالای گرد و غبار این ماده ممکن است موجب ناراحتی دستگاه تنفس فوقانی در انسان گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا