Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعلوم پایه

ظروف حمل و نگهداری اکسید کبالت

ظروف نگهداری اکسید کبالت باید مناسب برای نگهداری این ترکیب بوده و محیط نگهداری آن نیز خشک، خنک و به دور از نور آفتاب باشد. اکسید کبالت یک ترکیب معدنی با فرمول مولکولی Co۳O۴ یا CoO بوده که پایدار و به رنگ سیاه مایل به قرمز است. این ترکیب به صورت پودری در دسترس است. هرگاه مقدار اندکی از این پودر استفاده شود، می تواند رنگ آبی روشن و شدیدی را ایجاد کند. مهمترین کاربرد اکسید کبالت برای لعاب در تمام درجه های حرارت است که برای رنگ آبی این ظروف استفاده می شود. بیشترین خرید و فروش اکسید کبالت به جهت کاربرد آن در لعاب ها است. در گذشته نیز سال ها، این اکسید به عنوان عامل رنگرزی استفاده می شد. مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک حاضر ما را با ظروف نگهداری اکسید کبالت و کاربرد آن آشنا می کند.

انواع اکسید کبالت و خواص آن ها

انواع مختلفی از اکسید کبالت وجود دارد. یک نوع، اکسید کبالت (II) است که به اکسید کبالتی یا مونوکسید کبالت معروف است. نوع دیگر، اکسید کبالت (III) است که به نام اکسید کبالتیک (کبالت سه ظرفیتی) است. نوع سوم، اکسید کبالت (II,III) است که به نام تری کبالت تترااکسید، اکسید کبالتو کبالتیک یا اکسید کبالتوسیک نامیده می شود. اکسید کبالت به شکل های گرانول، نانوذرات و میکرونیزه وجود دارد. نقطه ذوب انواع اکسیدهای کبالت با هم تفاوت دارد.

انواع اکسید کبالت و خواص آن ها
انواع اکسید کبالت و خواص آن ها

اکسید کبالت به صورت پودری یا بلورهای مکعبی یا شش وجهی است. رنگ این ترکیب با توجه به اندازه ذرات تشکیل دهنده آن متفاوت بوده و از سبز زیتونی تا قرمز تغییر می کند. ولی نوع تجاری این اکسید به رنگ خاکستری تیره دیده می شود. اگر این پودر خاکستری در شرایط خاصی قرار گیرد، به صورت بلورهای قهوه ای سبز تبدیل می شود. اکسید کبالت در آب نامحلول بوده ولی در اسیدها و قلیاها می تواند حل شود. این اکسید در آمونیوم هیدروکسید نامحلول و در هیدروکسیدهای اسیدی و قلیایی محلول است. احیای اکسید کبالت با آمونیا، باعث درخشندگی آن می شود.

قیمت خرید و فروش اکسید کبالت با توجه به درصد خلوص، قیمت ارز، حجم محصول عرضه شده در بازار و همچنین نوع شرکت تولید کننده تغییر می کند.

تولید اکسید کبالت

اگر فلز کبالت را در دما بالاتر از ۹۰۰ درجه سانتی گراد در شرایط کنترل شده، اکسید کنند، اکسید کبالت (II) حاصل می شود. در این روش بلافاصله این اکسید تولید شده در اتمسفر محافظ خنک می شود تا اکسید شدن به Co۳O۴ اتفاق نیفتد.

اما اگر این فلز یا CoO تحت اکسایش کنترل شده در دمای زیر ۹۰۰ درجه سانتی گراد قرار گیرد، Co۳O۴ تولید می شود. با تجزیه حرارتی نمک های کبالت (II) در زیر این دما نیز، این نوع اکسید تولید می شود.

شرایط نگهداری اکسید کبالت

اکسید کبالت ترکیبی است که بیشتر در صنعت سرامیک استفاده شده و به عنوان یک افزودنی برای ایجاد لعاب ها و میناکاری های آبی رنگ به کار برده می شود. از دیگر کاربردهای این اکسید در تهیه نمک های کبالت (II) است. از اکسید کبالت صنعتی به عنوان کاتالیزور، تولید مواد اولیه زغال سنگ، رنگدانه ها، واسطه ها، به عنوان رنگ در شیشه، واسطه ها و عامل اکسیدی در صنایع استفاده می شود. این اکسید در ساخت عینک ایمنی، حسگرهای دما و گاز، میکروالکترونیک ها و به عنوان کاربید به کار برده می شود.

اکسید کبالت را باید از عوامل احیا کننده و پراکسید هیدروژن دور نگه داشت. این اکسید می تواند از راه بلعیدن و یا استنشاق ذرات آن، جذب بدن شود. در صورت تماس طولانی مدت با این ترکیب، حساسیت پوستی ایجاد شده و باعث ایجاد آسم می شود. با توجه به اطلاعاتی که از آن در دسترس است، ممکن است باعث ایجاد سرطان شود.

خرید و فروش اکسید کبالت به صورت گریدهای مختلف نانوذرات، اکسید کبالت صنعتی و یا آزمایشگاهی در بازار صورت می گیرد. باید توجه کرد که این اکسید، ترکیبی بسیار گران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا