Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

چه مقدار از موارد ایمنی تولوئن برای محافظت از سلامتی لازم است؟

تولوئن از حلال‌های مهم صنعتی محسوب می‌شود. بنابراین در بسیاری از صنایع از کاربرد تولوئن بهره برده می‌شود. تولوئن با تمام مزایایی که در استفاده دارد، می‌تواند موجب خطراتی برای سلامتی و طول عمر داشته باشد. بنابراین توجه به ایمنی تولوئن در حین استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است. ما در ادامه این مطلب به کاربرد تولوئن و نحوه تامین ایمنی تولوئن در استفاده می‌پردازیم. کاربرد تولوئن در صنایع رنگ، صنایع شیمیایی، محصولاتی آرایشی همچون لاک ناخن و… صورت می پذیرد. بنابراین آشنایی با موارد ایمنی تولوئن و رعایت آن بسیار حائز اهمیت است. خرید و فروش تولوئن به عنوان یک ماده صنعتی بسیار صورت گرفته و درواقع تولوئن از فروش بالایی در صنعت برخوردار است.

تولوئن چیست

تولوئن یکی از ترکیبات آلی بوده و دارای فرمول C6H5CH3 است. از کاربرد این ماده در صنایع رنگ و رزین استفاده می شود. تولوئن از هیدرو کربن های آلی محسوب شده و از قطران زغال‌سنگ استخراج می گردد. این مایع بی‌رنگ و آتش‌گیر به‌عنوان حلال در صنایع رنگ و رزین کاربرد دارد. این ماده ازنظر خواص شباهت زیادی به بنزن دارد، اما نسبت به بنزن کم خطرتر است. تولوئن ماده‌ای نامحلول در آب است.

عوارض عدم رعایت ایمنی تولوئن چیست

این ماده به دلیل مصارف گسترده ای که دارد، به‌صورت صنعتی یا آزمایشگاهی تولید می‌گردد. البته به‌طور طبیعی و در مقادیر اندک در نفت خام نیز یافته می شود. با توجه به مصارف متعدد این ماده در محصولاتی که روزانه با آن‌ها سروکار داریم، ممکن است از روش‌های مختلف در تماس با این ماده شیمیایی قرار بگیریم. البته نباید فراموش شود که محصولات حاوی این حلال قابل اشتعال، قادر به تولید بخارات خطرناکی هستند. استنشاق این بخارات با غلظت های بالا موجب بروز حالت تهوع و سردرد، از دست دادن حافظه و بی هوشی و حتی در مواردی مرگ می‌شود. بنابراین ایمنی تولوئن باید در هر کاربردی از آن به طور کامل رعایت شود. فروش تولوئن به دلیل مصارف صنعتی متعدد بسیار صورت می پذیرد. در ادامه به برخی از عوارض عدم رعایت ایمنی تولوئن اشاره شده است.

  • از دست دادن شنوایی
  • عدم توانایی تشخیص رنگ
  • از دست دادن حافظه
  • کاهش توانایی های ذهنی
  • آسیب به سیستم عصبی مرکزی
  • آسیب به توانایی تولید مثل
  • کاهش و آسیب دیدن سیستم ایمنی بدن
  • آسیب به اندام‌های بدن مانند کلیه، کبد و مغز

عوامل ایمنی تولوئن در حفظ سلامت

  1. در صورت تنفس بخارات این ماده باید به فضای باز رفته و هوای تازه تنفس نمایید.
  2. درصورتی‌که این ماده بر روی پوست و یا موی فرد ریخته باشد، باید مواد و لباس های آلوده خارج نموده و نواحی را با آب فراوان شستشو داد.
  3. برخورد این ماده با چشم خطرناک است و باید با آب فروان چشم را شستشو داد.
  4. در صورت بلع باید به‌سرعت با اورژانس تماس حاصل نموده و از وادار کردن فرد به استفراغ خودداری شود.
  5. این ماده قابلیت اشتعال دارد. هنگام بروز آتش‌سوزی برای خاموش کردن آتش می‌توان از کربن دی اکسید و یا کف استفاده نمود.

ایمنی تولوئن در محیط زیست

تولوئن هنگام استفاده می تواند در هوا، آب و یا خاک وارد گردد. این ماده توسط باکتری های موجود در خاک تجزیه گشته و توسط گیاه جذب شده و باعث آسیب غشایی به گیاه می گردد. این حلال اغلب در ترافیک های سنگین شهری در اثر سوختن بنزین و آزاد شدن آن به هوا یافته می شود. بنزین منبع اصلی قرار گرفتن در معرض تولوئن برای عموم مردم است. این ماده در طول تولید، حمل و نقل و احتراق بنزین به جو وارد می شود. بنابراین در مناطق با ترافیک بالا و همین طور اطراف پالایشگاه ها باید موارد ایمنی تولوئن را بیشتر رعایت نمود. فروش تولوئن صنعتی توسط بسیاری از شرکت ها صورت می پذیرد. اغلب این شرکت ها موارد ایمنی تولوئن را بر روی بسته بندی آن درج می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا