Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

بنتونیت بستر گربه یا خاک بستر گربه چیست و چه کاربردی دارد؟

بنتونیت بستر گربه یا خاک بستر گربه ماده ای معدنی است که دارای قدرت جذب آب بالایی است. با کاربرد خاک بستر گربه می‌توان از پخش بوی نامطلوب ممانعت نمود. استفاده از خاک بستر برای نگهداری حیوانات خانگی همچون گربه، خرگوش و… بسیار مناسب بوده و برای دفع فضولات آن ها مناسب است. انواع خاک بستر گربه به‌صورت خاک بستر سدیمی و کلسیمی در بازار موجود هستند. از مهم ترین خواص خاک بستر گربه ممانعت از متصاعد شدن آمونیاک در محیط است. قیمت بنتونیت با توجه به نوع آن می تواند متفاوت باشد. برای خرید بنتونیت بستر گربه با کیفیت و خواص مطلوب به شرکت های معتبر عرضه کننده مراجعه نمایید.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد خاک بستر گربه و نحوه استفاده و مزایا مصرف آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با خواص و مزایا مصرف خاک بستر گربه آشنا شوید.

خاک بستر چیست

نگهداری حیوانات خانگی با تمام جذابیت هایی که دارد، می‌تواند از جهاتی هم نامطلوبی یا دردسرساز باشد. درگذشته برای دفع فضولات حیوانات خانگی به بیرون از محیط خانه برده می‌شدند. زیرا فضولات بوی نامطلوبی در فضای خانه ایجاد می‌کنند. اما اغلب حیوانات خانگی آسیب پذیر بوده و نباید از محیط خانه خارج شوند. امروزه از مواد خاصی به‌عنوان بستر دفع فضولات در منزل استفاده می‌شود. این مواد با نام خاک بستر یا بنتونیت بستر شناخته می شوند.

خاک بستر برای حیوانات خانگی همچون گربه، خرگوش، سگ و حیوانات خانگی دیگر استفاده می شود. این خاک از جنس مواد معدنی خاصی بوده که جاذب های خوبی هستند و قدرت بالایی در جذب آب و بو دارند. برخی از خاک های جاذب مورد استفاده به عنوان خاک بستر عبارتند از دولومیت، پرلیت، زئولیت، بنتونیت، سیلیس و… . اما در این میان استفاده از بنتونیت از جایگاهی ویژه برخوردار است. بنتونیت بستر، خاک بستر حیوانات، خاک بستر مرغداری و litter box از نام های دیگر خاک بستر محسوب می‌شوند.

خواص خاک بستر گربه

خاک بنتونیت جذب شگفت انگیزی در جذب داشته به‌طوری‌که تا ۱۵ برابر حجم اولیه خود می‌تواند رطوبت و آب را جذب کند. داشتن ویژگی توکسین بایندری آن نیز رشد قارچ و باکتری ممانعت می کند.

بنتونيت قادر است تا چندين برابر حجم معمول خود جذب آب داشته و منبسط شود. خاک بستر گربه پس از جذب حالتی ژله‌ای، پلاستيکی و چسبنده به خود می‌گیرد. به طوریکه نشانه های پلاستیکی، ژل شوندگی، لزجی و چسبندگی بالایی از خود نشان خواهد داد. این خواص خاک بستر گربه موجب مصرف بالای آن نسبت به سایر خاک های جاذب شده است. برای خرید بنتونیت می توان به مراکز معتبر فروش مراجعه نمود.

مزایا مصرف خاک بستر گربه

دلیل استفاده از خاک بستر گربه مزایای مصرف آن است. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره‌ شده است.

  • جذب رطوبت بالایی داشته و محیطی خشک برای بستر حیوانات فراهم می کند.
  • از انتشار گاز آمونیاک جلوگیری می‌کند.
  • به دلیل طبیعی بودن موجب کاهش مسمومیت حیوانات می‌شود.
  • رشد قارچ را در بستر حیوانات کاهش می‌دهد.
  • خشک شدن آن به‌صورت توده‌ای بوده و به‌راحتی از بستر جدا می‌شود.
  • موجب منتقل نشدن آب در محیط خشک بستر می‌گردد.
  • محیطی پاکیزه برای حیواناتی مانند گربه فراهم می‌کند.
  • به بدن حیوانات نمی‌چسبد.
  • از انتشار بوی نامطبوع ممانعت می‌کند.
  • بستری گرم و نرم برای حیوانات فراهم می کند.
  • موجب حذف باکتری ها و عوامل بیماری زای محیط بستر می گردد.

انواع خاک بستر گربه

انواع خاک بنتونیت به صورت بنتونیت سدیمی و بنتونیت کلسیمی در بازار عرضه می شوند. هر دو این انواع از قابلیت جذب برخوردارند. اما بنتونیت سدیمی قدرت جذب بیشتری نسبت به انواع کلسیمی دارد. در نتیجه به دلیل خواص جذبی بهتر، بازار فروش بهتری هم دارد.

برای خاک بستر گربه و حیوانات نباید از بنتونیت کاملا پودری استفاده نمود. دانه بندی شکری با سایز ۲ تا ۴ میلی متر برای خاک بستر بسیار مناسب است. برای خرید بنتونیت می توان به مراکز معتبر فروش مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا