Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آیا برای ترکیب رزین و هاردنر محدودیت خاصی وجود دارد؟

امروزه استفاده از رزین‌ها جایگاه و محبوبیت ویژه‌ای یافته است. این مواد پلیمری در بخش های مختلف هنری و صنعتی کارایی دارند. در استفاده از رزین ها نکته مهمی وجود داشته و آن هاردنر است. درواقع نسبت ترکیب رزین و هاردنر در این صنعت بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که این نسبت در ترکیب رزین و هاردنر به درستی رعایت نشود، نمی توان از آن استفاده های هنری یا صنعتی نمود. قیمت هاردنر و رزین در بازار متفاوت بوده و به برند تجاری و شرکت تولید کننده محصول وابسته است. برای خرید هاردنر و رزین می توان به فروشگاه ها و سایت های معتبر عرضه کننده مراجعه نمود.

نسبت ترکیب رزین و هاردنر

نسبت ترکیب هاردنر و رزین اغلب به صورت ۱ به ۲ است. این بدان معنی است که رزین یا جزء اول باید ۲ واحد وزنی و هاردنر یا جزء دوم باید ۱ واحد وزنی استفاده شود. همیشه به این نکته توجه نمایید که عدد بزرگتر مربوط به تعداد واحد اپوکسی و عدد کوچک تر مربوط به تعداد واحد هاردنر است. البته در برخی مواقع نیز ممکن است تولید کننده نسبت ۱ به ۱ را اعلام نماید. در این صورت هر دو باید به نسبت وزنی مساوی با یکدیگر مخلوط شوند.

اهمیت نسبت رزین و هاردنر

نسبت اختلاط این مواد با یکدیگر توسط شرکت تولید کننده تعیین می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در رعایت نسبت اختلاط دچار خطا شوید، ترکیب مورد نظر ممکن است معیوب شده و دچار مشکلات زیر گردد.

  • قدرت چسبندگی رزین کاهش یابد.
  • رزین دیر خشک شود.
  • رزین حالتی چسبناک و آدامسی یابد.
  • به دلیل استفاده از هاردنر اضافه، لکه های سفید رنگی روی سطح رزین تشکیل گردد.
  • رزین در مجاورت گرمانرم شود.

بنابراین بهتر است قبل از اختلاط این دو به محاسبات ساده شرکت تولید کننده دقت نمود. این رزین ها می توانند در زمینه های مختلف همچون کفپوش اپوکسی، کارهای تزئیناتی، رزین اپوکسی چوب، رزین اپوکسی سنگ، رزین اپوکسی سه بعدی و… مورد استفاده قرار گیرند. بدین ترتیب در مصرف رزین و هزینه های مربوط به آن باید توجهات لازم را به عمل آورد.

محدودیت ترکیب رزین و هاردنر

نکته مهم در رابطه با ترکیب این دو ماده رعایت نسبت ترکیب است. اگر نسبت هاردنر بیش از مقدار تعیین شده باشد، مخلوط حاصل به سرعت سفت شده و قابلیت شکل پذیری خود را از دست خواهد داد. اگر هم هاردنر کم استفاده شود، مخلوط حاصل سفت نشده و به حالت خمیری در خواهد آمد. برای خرید و یا اطلاع از قیمت هاردنر و یا رزین می توان به سایت های معتبر عرضه کننده مراجعه نمود. در ادامه به برخی از محدودیت های ترکیب رزین و هاردنر می پردازیم.

دمای مناسب

دمای مناسب از عوامل موثر بر ترکیب رزین و هاردنر بشمار می آید. درواقع دما می تواند بر فرآیند خشک شدن موثر عمل کند. بنابراین یکی از محدودیت های استفاده از این رزین و هاردنر تنظیم دماست. اگر دمای محیط خیلی پایین باشد، مخلوط حاصل خشک نخواهد شد.

گرد و غبار و رطوبت

در استفاده و ترکیب رزین و هاردنر باید تمامی سطوح عاری از گرد و غبار و رطوبت باشند. رطوبت بر شفافیت رزین تاثیر منفی داشته و حضور رطوبت می تواند موجب عدم شفافیت رزین گردد.

توجه شود که مقدار نسبت رزین به هاردنر توسط شرکت های تولید کننده مشخص می شود. با ترکیب این دو ماده طبق دستور تولید کننده می توان بر کیفیت آن افزود. اغلب تولید کنندگان به ازای دو واحد وزنی رزین، یک واحد وزنی از هاردنر را پیشنهاد می دهند. البته این نسبت می تواند با توجه به شرکت تولید کننده قدری متفاوت باشد. برای خرید هاردنر و رزین می توان به مراکز عرضه کننده آن مراجعه نمود. قیمت هاردنر و رزین با توجه به خارجی یا ایرانی بودن محصول و همین طور برند تجاری آن متفاوت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا