Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

تفاوت پتاسیم یدید و پتاسیم یدات چیست؟

تفاوت پتاسیم یدید و پتاسیم یدات با فرمول های مولکولی به ترتیب KI و KIO۳، در عناصر سازنده آن ها و روش تولید این ترکیبات است. برای تولید پتاسیم یدید، ید مولکولی را با هیدروکسید پتاسیم ترکیب می کنند در صورتی که پتاسیم یدات را از ذوب کردن پتاسیم یدید با کلرات پتاسیم، برمات و یا پرکلرات به دست می آورند. پتاسیم یدات و پتاسیم یدید دارای کاربردهای مختلفی هستند که در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، علاوه بر تفاوت پتاسیم یدید و پتاسیم یدات، به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. همچنین عوامل موثر بر قیمت خرید یدید پتاسیم و پتاسیم یدات نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

پتاسیم یدید

یدید پتاسیم ترکیبی معدنی متشکل از آنیون ید و کاتیون پتاسیم است. این ترکیب در صنعت، آزمایشگاه ها و پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از نام های دیگر آن می توان به یدوپتاسیم، پتاسیم یدید، کالیمیدید و … اشاره داشت. در حالت عادی، پتاسیم یدید را می توان به صورت پودری سفید رنگ مشاهده کرد که در ۶۸۱ درجه سانتی گراد ذوب می شود. پتاسیم یدید در اتانول، متانول، استون و آب حل شده و ساختاری مکعبی دارد. یکی از خواص شیمیایی پتاسیم یدید این است که می تواند با آب اکسیژنه ترکیبی متفاوت را تشکیل دهد.

همچنین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اکسید شده و به ید مولکولی تبدیل می شود. این نمک در برابر رطوبت دچار تغییر رنگ از سفید به زرد می شود.

خواص پتاسیم یدید

عمده کاربرد این ترکیب برای حفاظت از غده تیروئید است. خرید یدید پتاسیم به عنوان دارو می تواند به صورت قرص، محلول و یا شربت انجام شود. این ترکیب که به عنوان ماده ای بی خطر معرفی شده است، جذب سلول های غده تیروئید شده و وقتی فرد در برابر اشعه رادیواکتیو قرار می گیرد، مانع جذب ید رادیواکتیو می شود. به این ترتیب این غده از خطر سرطان محافظت می شود. در صورت نبود اشعه رادیواکتیو، مصرف یدید پتاسیم برای بدن مضر است.

خواص پتاسیم یدید
خواص پتاسیم یدید

علاوه بر محافظت از غده تیروئید، یدید پتاسیم مخاط در مجاری تنفسی را تجزیه می کند. این عملکرد به درمان مشکلات ریوی مانند آسم و برونشیت کمک می کند. همچنین یدید پتاسیم می تواند به عنوان یک خلط آور رفتار کند. در عمل تیروئید، یدید پتاسیم همراه با داروهای ضد تیروئید، غده تیروئید را آماده کرده و برای درمان پرکاری تیروئید نیز به کار برده می شود.

تفاوت پتاسیم یدید و پتاسیم یدات

در مقایسه با پتاسیم یدید، پتاسیم یدات ترکیبی یونی متشکل از کاتیون پتاسیم و آنیون یدات است. پتاسیم یدات به صورت پودری سفید بوده که خاصیت اکسید کنندگی دارد. به طوری که در تماس با مواد قابل احتراق و عوامل احیاکننده، باعث آتش سوزی می شود. پتاسیم یدات در ۵۶۰ درجه سانتی گراد ذوب شده و در تماس با اسیدهای قوی می تواند با یدید پتاسیم وارد واکنش شود. اسیدهایی چون اسید سولفوریک می تواند در این واکنش ها موثر بوده و محصولات واکنش آن، سولفات پتاسیم، ید و آب خواهد بود. پتاسیم یدات در واکنش با نیترات نقره، یدات نقره و نیترات پتاسیم تولید می کند.

پتاسیم یدات را در صنایع غذایی به عنوان یک اکسید کننده به کار می برند. به عنوان مثال برای تهیه خمیر نان، با پتاسیم یدات پیوندهای پروتئینی گلوتن اکسید و تقویت می شود. در برخی از مناطق مانند استرالیا و اتحادیه اروپا، کاربرد پتاسیم یدات در تهیه خمیر نان ممنوع است. یدات پتاسیم در خوراک دام ها و طیور و همچنین ترکیب شیرخشک ها و شیرینی استفاده می شود. برای تجزیه آزمایش آرسنیک و روی، یدات پتاسیم به کار می رود.

خرید یدید پتاسیم و یدات پتاسیم که به طور مشترک در ترکیب نمک خوراکی به کار می رود برای تامین میزان ید بدن افراد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا