Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

تهیه پتاسیم یدات از پتاسیم یدید چگونه است؟

تهیه پتاسیم یدات از پتاسیم یدید با استفاده از پرمنگنات پتاسیم انجام می شود. در این روش هر کدام از مواد واکنش دهنده به طور جداگانه در آب حل شده و سپس با هم مخلوط می شوند. علاوه بر این روش، برای تولید پتاسیم یدات از ید مولکولی استفاده می شود که به وسیله کلرات ها اکسید می شود.

پتاسیم یدات ترکیبی نمکی به صورت پودری سفید رنگ است که به همراه یدید پتاسیم می تواند به غده تیروئید کمک کند تا دچار سرطان نشود. قیمت یدات پتاسیم در شرکت های مختلفی با برندهای معتبر، متفاوت بوده و برای خرید محصولی باکیفیت می توان شرکت های معتبر را انتخاب کرد. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک تهیه پتاسیم یدات از پتاسیم یدید را توصیف می کند.

یدات پتاسیم چیست؟

پتاسیم یدات نمکی یونی و سفید رنگ است که با فرمول KIO۳ نشان داده می شود. از خواص شیمیایی یدات پتاسیم، خاصیت اکسید کنندگی است که علت کاربرد آن در تهیه خمیر نان نیز همین است که باعث نرم شدن خمیر می شود. همچنین با داشتن چنین خاصیتی، اگر کنار مواد قابل احتراق و یا عوامل احیاکننده قرار گیرد، آتش می گیرد. یدات پتاسیم را به نمک خوراکی اضافه می کنند تا کمبود ید افراد جبران شود.  این ترکیب به شیر خشک، مکمل های غذایی و … نیز افزوده می شود.

یدات پتاسیم چیست؟
یدات پتاسیم چیست؟

عوامل تعیین کننده در قیمت یدات پتاسیم، درصد خلوص، نوع بسته بندی ها، حجم محصول و نوع شرکت های تولید کننده است.

طرز تهیه پتاسیم یدات از پتاسیم یدید

یکی از روش های تهیه پتاسیم یدات از یدید پتاسیم است. در این روش ابتدا ۲ گرم از یدید پتاسیم را در ۲۰ سی سی آب مقطر حل می کنند. سپس در ظرفی دیگر، ۳ گرم پرمنگنات پتاسیم را در ۸۰ سی سی آب مقطر حل می کنند. این محلول به رنگ بنفش مایل به تیره است. در این هنگام محلول پتاسیم یدید را به محلول پرمنگنات پتاسیم اضافه می کنند. وقتی دو ماده با هم واکنش می دهند، رنگ بنفش به رنگ قهوه ای تبدیل می شود. در این واکنش منگنز در پرمنگنات پتاسیم کاهیده شده و به دی اکسید منگنز تبدیل می شود. عدد اکسایش این عنصر از ۷+ به ۴+ تغییر می کند. معادله این واکنش به صورت زیر نوشته می شود.

۲KMnO۴ + KI + H۲O  → ۲MnO۲ + KIO۳ + ۲KOH

یون یدات تولید شده را می توان با استفاده از یک کاهنده مانند سدیم تیوسولفات در محیط اسیدی با تشکیل رسوب زرد شناسایی کرد.

تهیه یدات پتاسیم با استفاده از ید مولکولی

در این روش مواد اولیه ای که برای تهیه ی یدات پتاسیم به کار می رود، ید مولکولی، پتاسیم کلرات، اسید نیتریک، هیدروکسید پتاسیم و آب گرم است. برای انجام این واکنش نیاز به محیط اسیدی است. کلرات به عنوان یک اکسنده عمل کرده و ید مولکولی را به یدات تبدیل می کند.

برای انجام این واکنش، ابتدا ۳ گرم کلرات پتاسیم را با ۸ سی سی آب گرم حل کرده و به آن، ۳,۵ گرم ید اضافه می کنیم. سپس اسید نیتریک را به محلول اضافه کرده و آن را گرما می دهیم. در این مرحله گاز کلر آزاد می شود. وقتی ید را دوباره اضافه می کنیم، چون همراه با گرما دادن است، ممکن است تصعید شود. بلور تشکیل شده در نتیجه سرد شدن را از آب جدا می کنیم. محصول یدات پتاسیمی که به دست آمده را با ۱۵ میلی لیتر آب مقطر، ری کریستالیزه می کنیم تا خالص شود. برای این که یدات پتاسیم متبلور تشکیل شود، ۵ گرم هیدروکسید پتاسیم اضافه می کنیم.

برای ارزان خریدن قیمت یدات پتاسیم، انتخاب شرکت های تهران بهتر است. زیرا با انجام خرید با واسطه های کمتر نسبت به شهرستان ها، با قیمت کمتری می توان یدات پتاسیم را تهیه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا