Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

جرم مولکولی پتاسیم یدید چیست؟ – سایر خواص فیزیکی

جرم مولکولی یدید پتاسیم به عنوان یکی از خواص فیزیکی این ترکیب برابر با ۱۶۶,۰۰۲۸ گرم بر مول است. علاوه بر جرم مولکولی یدید پتاسیم، خواص فیزیکی دیگر این ماده، حالت جامد و پودری و رنگ سفید آن است. این ماده در دمای ۶۸۱ درجه سانتی گراد ذوب شده و در دمای ۱۳۳۰ درجه سانتی گراد به جوش می آید. دانسیته یدید پتاسیم ۳,۱۲ گرم بر مول بوده و نگهداری آن در دمای اتاق انجام می شود. قیمت یدید پتاسیم با توجه به کاربردهای مختلف، می تواند از نوسانات قیمت ارز و نوع شرکت تولید کننده متاثر باشد. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک جرم مولکولی پتاسیم یدید و سایر خواص این ترکیب را برای ما توصیف می کند.

خواص پتاسیم یدید

یدید پتاسیم با فرمول مولکولی KI یک ترکیب معدنی و یونی محسوب می شود. در یدید پتاسیم ۷۶,۴۵ درصد ید وجود دارد که خواص رادیواکتیوی ندارد. جرم مولکولی یدید پتاسیم ۱۶۶,۰۰۲۸ است و برای اولین بار از این ترکیب در سال ۱۹۱۶ برای درمان بیماری گواتر استفاده کردند. از خواص فیزیکی پتاسیم یدید می توان به ساختار مکعبی آن نیز اشاره داشت.

یدید پتاسیم که با نام یدور پتاسیم نیز شناخته می شود، پودری با قابلیت انحلال در آب است. این ترکیب اگر در مقابل هوا و نور قرار گیرد، دچار اکسیداسیون شده و یون های یدید به ید مولکولی تبدیل می شود. در نتیجه رنگ آن از سفید به زرد تغییر می کند. اگر یدید پتاسیم را از لحاظ میزان جذب رطوبت با یدید سدیم مقایسه کنیم، میزان آب کمتری جذب می کند.

خواص پتاسیم یدید
خواص پتاسیم یدید

از این ترکیب در صنعت پزشکی، تولید محصولات غذایی، فیلمبرداری و همچنین به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شود. پتاسیم یدید و پتاسیم یدات با افزوده شدن به نمک خوراکی، کمبود ید را در بدن افراد جبران می کنند.

تولید پتاسیم یدید

در صنعت، پتاسیم یدید را از واکنش میان ید مولکولی با پتاسیم هیدروکساید به دست می آورند. معادله این واکنش به صورت زیر نوشته می شود.

۲I۲ + KOH → ۵KI + KIO۳ +H۲O

در این واکنش، محصول پتاسیم یدید و پتاسیم یدات است. به جهت حلال بودن کامل یدید پتاسیم در آب، ولی نامحلول بودن یدات پتاسیم در آب، می توان این دو محصول را به آسانی از هم جداسازی کرد. روش دیگر، تبدیل یدات پتاسیم تولید شده به یدید پتاسیم با کمک کربن است. در نهایت جامد به دست آمده، فیلتراسیون می شود و تا غلظت مناسب تبخیر می شود.

روش دیگری که برای تهیه پتاسیم یدید وجود دارد، ابتدا واکنش آهن با یدید در حضور آب است که تولید Fe۳I۸ می کند و بعد از افزودن پتاسیم کربنات به محیط واکنش، پتاسیم یدید حاصل می شود. مزیت این روش نسبت به روش قبلی، عدم تشکیل پتاسیم یدات است.

قیمت یدید پتاسیم را نوع بسته بندی ها و برند شرکت های تولید کننده تعیین می کند، زیرا این ترکیب می تواند با مقدارهای متفاوت در بازار عرضه شود.

خواص مفید یدید پتاسیم برای سلامتی تیروئید

قیمت یدید پتاسیم برای خرید این ماده جهت محافظت از غده تیروئید مقرون به صرفه است. پتاسیم یدید به عنوان دارو قبل از قرارگیری در برابر تشعشعات رادیواکتیو مصرف می شود. در نتیجه سلول های غده تیروئید از عنصرهای ید معمولی اشباع شده و بعد از قرار گرفتن در برابر این اشعه، یدهای رادیواکتیو را جذب نمی کند. بدین ترتیب از ایجاد سرطان تیروئید جلوگیری می کند.

یدید پتاسیم ترشح مایعات تنفسی را زیاد کرده و به عنوان یک ماده دفع کننده رفتار می کند، در نتیجه می تواند میزان ویسکوزیته مخاط را کاهش دهد. پتاسیم یدید در بازار به عنوان دارو به صورت قرص، شربت و یا محلول وجود داشته و قرص های آن می تواند به دو صورت بدون پوشش و یا دیر آزاد شونده باشند. در صورتی که تاریخ مصرف یدید پتاسیم گذشته باشد، به رنگ زرد تبدیل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا