Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

انواع الیاف شیشه فایبرگلاس

فایبرگلاس یا الیاف شیشه از معروف‌ترین تقویت کننده ها محسوب می‌شوند. از خواص انواع فایبرگلاس در صنعت کامپوزیت استفاده می‌شود. انواع فایبر گلاس‌ها دارای خواص انعطاف پذیری بالایی بوده و در برابر رطوبت مقاوم هستند. انواع فایبرگلاس در گرید های مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند. از کاربرد انواع فایبرگلاس در صنایع برق و الکترونیک، تولید بتن مسلح، صنایع شیمیایی و… استفاده می شود. قیمت الیاف شیشه با توجه به نوع آن می تواند متفاوت باشد. برای خرید الیاف شیشه می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود. توجه شود که با تمام مزایا، معایبی نیز برای فایبرگلاس معرفی شده است.

فایبرگلاس چیست

الیاف‌ شیشه یا فایبرگلاس تارهایی بسیار باریک از جنس شیشه هستند که از قطر ثابت ۵ تا ۲۵ میکرون و طول نامحدود تشکیل‌شده‌اند. از خواص انواع فایبرگلاس جهت افزایش مقاومت کششی و تقویت کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود. استفاده از الیاف شیشه به‌عنوان عایق حرارتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که الیاف شیشه از مشهورترین تقویت کننده های مورد استفاده در صنعت کامپوزیت بوده و انواع مختلف آن ها به صورت تجاری استفاده می شوند. البته ترکیبات شیمیایی این الیاف با هم متفاوت بوده و هر یک برای کاربردی خاص مناسب هستند.

انواع فایبرگلاس

انواع فایبرگلاس E-Glass

این فایبر گلاس از نوع عایق الکتریکی است. بیشتر الیاف موجود در بازار از این نوع هستند. از خواص اصلی این الیاف می توان به رسانایی الکتریکی به همراه مقاومت کششی مناسب اشاره نمود. همچنین انعطاف پذیری این فایبر گلاس ها موجب شده تا در ساخت قطعات الکترونیکی به گزینه مناسبی مبدل شوند. این الیاف نسبت به نوع A مواد قلیایی کمتری دارند و در نتیجه مقاومت به اسید در آن‌ها مقداری کمتر است. استحکام کششی و فشاری خوب از نقاط قوت این الیاف است. فراوانی آن‌ها موجب شده تا یکی از ارزان ترین نوع الیاف در بازار باشند.

انواع فایبرگلاس C-Glass

این الیاف دارای مقاومت شیمیایی خوب هستند. داشتن سطحی صاف و صیقلی و همچنین افزایش مقاومت به خوردگی و ممانعت از تخریب قطعات موجب شده تا در صنایع کامپوزیت و FRP استفاده شوند. از این الیاف به عنوان اولین لایه در سطح قطعه استفاده می‌شود. این نوع الیاف با داشتن مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و آب به صورت تیشو به کار می روند. از این انواع فایبرگلاس برای ایمن سازی مخازن و لوله های آب در معرض خوردگی ناشی از مواد شیمیایی استفاده می شود.

فایبرگلاس S-glass

این الیاف دارای مقاومت مکانیکی بالایی هستند. کاربرد انواع فایبرگلاس فوق در صنعت هوافضا استفاده می شود. زیرا از نسبت مدول بالا به وزن پایینی برخوردار بوده و این ویژگی مهمی در این صنعت محسوب می شود. بعلاوه این الیاف دارای محدوده استفاده دمایی زیادی بوده و بیشتر در صنایع هوا فضا و تحقیقات فضایی و هوایی جهت پوشش موشک‌ ها و قطعات هواپیمایی کارایی دارند. این الیاف عملکرد حرارتی مناسبی داشته و به کنترل کیفیت خاص در زمان تولید نیاز دارند. قیمت الیاف شیشه نوع S خیلی بالا بوده و به همین دلیل فروش آن پایین است.

A-Glass

این الیاف با مقاومت اسید و باز خوب شناخته می شوند. در مواردی که به مقاومت در برابر اسید نیاز باشد از این الیاف استفاده می شود. در ساخت این الیاف از مواد قلیایی استفاده می شود که درصد مواد قلیایی موجود در آن‌ها بسیار زیاد است. البته این الیاف امروزه از چرخه‌ تولید خارج شده اند و مصرف ندارند.

D-Glass

این الیاف دارای ثابت دی الکتریک بالایی هستند. خواص دی الکتریک قوی موجب شده تا برای کاربردهای الکتریکی مناسب باشند.

انواع فایبرگلاس ECR-Glass

این انواع فایبرگلاس دارای مقاومت خوردگی بالایی است. از خواص انواع فایبرگلاس فوق این است که مجموعه ای از خواص مناسب نوع E و C را فراهم خواهد نمود. این الیاف دارای خواص دی الکتریک مناسب تری هستند. درواقع از مقاومت شیمیایی و رسانایی الکتریکی مطلوب برخوردارند. این الیاف فاقد بور هستند و از این جهت برای محیط زیست نیز مناسب هستند. قیمت الیاف شیشه با توجه به فواید و مزایای آن ها متفاوت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا