Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

انواع الیاف شیشه و ویژگی آن ها چیست؟

الیاف شیشه نوعی الیاف معدنی هستند که در کامپوزیت ها استفاده می ‌شوند. از خواص الیاف شیشه یا فایبر گلاس استحکام مکانیکی و الاستیسیته بالای آن‌هاست. مصرف الیاف شیشه در بسیاری از صنایع همچون خودروسازی، هوافضا، ساخت و ساز و… صورت می‌پذیرد. درواقع استحکام بالا در عین سبکی موجب کاربرد الیاف شیشه در صنایع شده است. انواع فیبر شیشه تولید و در بازار عرضه می شوند. در ادامه این مطلب به بررسی انواع مختلف الیاف شیشه و موارد مصرف آن ها می پردازیم. قیمت الیاف شیشه در بازار با توجه به نوع آن و همین طور شرکت تولید کننده متفاوت است.

چیست الیاف شیشه

الیاف شیشه‌ای نوعی ترکیب صنعتی است که در انواع مختلفی تولید شده و در طیف گسترده ای از کاربرد های کامپوزیتی و صنعتی استفاده می شود. تولید انبوه فایبر گلاس از دهه ۱۹۳۰ آغاز شده و کاربرد آن گسترش یافته است. فایبر گلاس شبکه ای سه بعدی از سیلیکون، اکسیژن و سایر اتم هاست که به صورت غیر منظم در کنار یکدیگر قرار دارند. این الیاف از ساختمانی آمورف و همسان برخوردارند.

انواع الیاف شیشه

الیاف شیشه ای نوع E

این شکل از فایبر گلاس از متداول‌ ترین انواع موجود در بازار بوده و ۸۰ تا ۹۰ درصد تولیدات GFRP در بازار را تشکیل می‌دهند. در ساخت این انواع از کم ‌ترین مواد قلیایی استفاده شده است. از این الیاف برای مقاوم ‌سازی سازه‌ها و همین‌طور به‌عنوان مقاومت‌های الکتریکی در صنعت برق استفاده می‌شود. قیمت الیاف شیشه در بازار پایین است. به همین منظور از کاربرد الیاف شیشه‌ای در صنایع بسیار بهره برده می شود.

الیاف شیشه نوع C

این انواع الیاف شیشه‌ای دارای آهک سود دار، بور و سیلیکات هستند. انواع فایبر گلاس C در محیط‌ هایی استفاده می شوند که مواد شیمیایی خورنده حضور دارند. الیاف C-Glass برای مسلح کردن بتن به کار می ‌روند. این نوع الیاف مقاومت بسیار خوبی در مقابل خوردگی اسیدی فراهم می‌کنند. کاربرد اصلی این الیاف در پوشش سطحی خطوط لوله و پوشش سطحی مخازن صورت می‌ پذیرد.

الیاف شیشه‌ای نوع S

الیاف شیشه‌ای نوع S دارای مقاومت و مدول الاستیسیته بسیار بالایی هستند. این انواع در صنایع هوافضا و تحقیقات فضایی و… استفاده می‌شوند. این الیاف دارای عملکرد حرارتی مناسبی بوده و نیاز به کنترل کیفیت خاص در زمان تولید دارند.

الیاف شیشه نوع A

این الیاف نوعی فایبر گلاس قلیایی بوده که از سیلیکات آهک دار ساخته شده اند. البته این انواع امروزه از چرخه‌ تولید خارج شده اند.

مزایا انواع الیاف شیشه

  1. استحکام کششی بالا
  2. ضریب انبساط خطی کم
  3. مقاومت شیمیایی مطلوب
  4. قدرت مکانیکی بالا
  5. عایق الکتریکی مناسب
  6. هدایت حرارتی کم
  7. مقاومت مطلوب در مقابل شعله
  8. سازگاری مناسب با مواد آلی
  9. دوام بالا
  10. نفوذ پذیر دی الکتریک
  11. قابل استفاده در ساخت سازه های الکترومغناطیس
  12. دوام بالا

استفاده از الیاف شیشه در صنعت ساختمان

از کاربرد الیاف شیشه‌ای می توان در صنعت ساختمان سازی بهره برد. با ترکیب این الیاف با بتن و سیمان سازه هایی بسیار مستحکم تهیه می شوند. این الیاف در توسعه صنعت ساختمان بسیار مفید بوده اند.

مصرف الیاف شیشه در صنایع خودرو

در صنعت اتومبیل سازی از الیاف شیشه برای مقاومت در برابر زنگ زدگی و ایجاد کنتراست رنگ استفاده می شود. از این محصول به‌ طور گسترده ای برای ساخت کیت‌ها و قطعات خودرو و بدنه در صنعت خودرو بهره برده می شود.

انواع الیاف شیشه بر اساس شکل

  • نخی
  • رشته ای
  • پارچه ای
  • سوزنی
  • نمدی (نمد)
  • نواری
  • سه بعدی

معایب انواع الیاف شیشه

این الیاف با داشتن تمام مزایایی که به آن ها اشاره شد، از معایبی نیز برخوردارند. در ادامه به این معایب اشاره شده است. برای اطلاع از قیمت الیاف شیشه و یا خرید آن ها به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

  • نسبت به سایش حساس هستند.
  • به سختی بالا حساس هستند.
  • مقاومت خستگی پایینی دارند.
  • شکننده هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا