Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

انواع الیاف شیشه GFRP چیست و چه مصارفی دارد؟

انواع الیاف شیشه GFRP برای استفاده در مصارف صنعتی تولید و در بازار عرضه ‌شده‌اند. از کاربرد انواع الیاف شیشه GFRP در صنایعی همچون تولید بتن، برق و الکترونیک و… بهره برده می شود. خواص انواع الیاف شیشه GFRP متفاوت بوده و از هر یک برای صنایعی خاص استفاده می شود. درواقع این الیاف با توجه به خواص و ویژگی هایشان در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. این الیاف با نام فایبرگلاس نیز شناخته شده و کاربرد دارند. به دلیل مصارف صنعتی فروش و خرید الیاف شیشه GFRP بسیار صورت می پذیرد. درواقع قیمت مناسب این الیاف موجب خرید و فروش گسترده اش در بازار شده است.

در ادامه این مطلب به بررسی خواص و کاربرد انواع الیاف شیشه و قیمت خرید و فروش آن در بازار می پردازیم. با ما همراه باشید.

تولید انواع الیاف شیشه GFRP

در سال ۱۹۳۸ الیاف شیشه تولید شده اند و امروزه برای استفاده، به راحتی در دسترس قرار دارند. با ترکیب ماسه سیلیکا، سنگ آهک، فولیک اسید و… می توان الیاف شیشه را تولید نمود. دمای ذوب این ماده ۱۲۶۰ درجه می شود. سپس شیشه ذوب شده و بر حفره ای کوچک بر روی صفحه ای از جنس پلاتین ریخته می شود و الیاف شیشه سرد می گردند. در نهایت الیاف کشیده می شوند تا مقاومتشان در جهت مستقیم افزایش یابد. در پایان الیاف شیشه برای استفاده در کامپوزیت ها به اشکال مختلفی بافته و سپس مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع اشکال الیاف شیشه GFRP

انواع الیاف شیشه GFRP در بافت های تک جهته، دو جهته و چند جهته تولید و عرضه می شوند. همچنین این ترکیبات در وزن ها و مقاومت های مختلفی نیز در بازار عرضه می شوند. الیاف شیشه  با بسیاری از سیستم های رزینی همچون پلی استر اشباع شده، وینیل استر، رزین های فنولیک و رزین اپوکسی ها سازگار هستند. بنابراین قادرند تا سیستم های کامپوزیتی مناسبی را شکل ‌دهند.

انواع الیاف شیشه GFRP برحسب ترکیب مواد

الیاف شیشه GFRP نوع (E)

این نوع الیاف شیشه از متداول ‌ترین انواع الیاف بوده و درصد بالایی از تولیدات GFRP را تشکیل می ‌دهند. در ساخت این ترکیبات از کم‌ ترین مواد قلیایی استفاده می شود. از این الیاف علاوه بر مقاوم سازی سازه ها، در صنعت برق نیز به عنوان مقاومت الکتریکی استفاده می‌ شود. قیمت الیاف شیشه ارزان بوده و کاربرد و فروش این انواع نسبتا بالاست. خرید الیاف شیشه توسط بسیاری از صنایع صورت می پذیرد.

الیاف شیشه GFRP نوع (C)

این نوع الیاف شیشه GFRP دارای آهک سود دار، بور و سیلیکات است. از این الیاف در محیط هایی استفاده می شود که مواد شیمیایی خورنده وجود دارد. این الیاف شیشه برای مسلح کردن بتن به کار می ‌روند. این نوع الیاف در مقابل خوردگی اسیدی مقاومت بسیار مطلوبی دارند. از کاربرد آن‌ها در پوشش های سطحی خطوط لوله و پوشش های سطحی مخازن استفاده می شود. برای خرید الیاف شیشه GFRP به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

الیاف شیشه (A)

این نوع الیاف شیشه GFRP درصد مواد قلیایی زیادی دارند. به همین دلیل امروزه از چرخه‌ تولید خارج شده اند.

الیاف شیشه (S)

این الیاف شیشه GFRP از مقاومت و مدول الاستیسیته بسیار بالایی برخوردارند. از کاربرد این انواع در صنایع هوا فضا و تحقیقات فضایی و هوایی برای مصارفی همچون پوشش موشک ‌ها و قطعات هواپیمایی استفاده می شود. این الیاف دارای عملکرد حرارتی مناسبی بوده و به کنترل کیفیت خاص در زمان تولید نیاز دارند. قیمت الیاف شیشه بسیار بالا بوده و گران قیمت ترین نوع GFRP محسوب می شوند. به همین دلیل فروش این محصولات نسبت به سایر انواع پایین است.

مشخصات الیاف شیشه GFRP چیست

  • داشتن مقاومت کششی بالا
  • چگالی و وزن کم
  • رسانای الکتریکی و حرارتی
  • داشتن ضریب انبساط حرارتی پایین
  • حفظ نمودن استحکام در دما های بالا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا