Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

عکس جدول تناوبی عناصر به فارسی

جدول تناوبی عناصر از مهم ترین جداول علم شیمی بوده و یادگیری خواص و شناخت عناصر آن بسیار مهم است. جدول تناوبی که با نام جدول مندلیف نیز شناخته می‌شود از ستون ها و ردیف هایی تشکیل شده‌اند. عناصر در این جدول بر اساس افزایش عدد اتمی چیده شده‌اند. عناصری که در یک ستون یا گروه از جدول تناوبی قرار دارند از لحاظ رفتار شیمیایی با یکدیگر مشابه هستند. کاربرد ردیف ها نیز در این جدول موجب قرار گرفتن عناصر هم خواص در یک ستون شده است. عکس جدول تناوبی عناصر کمک می‌کند تا با نماد و خواص عناصر بیشتر آشنا شوید. عکس جدول تناوبی عناصر به فارسی نیز موجود بوده و می‌توان برای یادگیری از آن استفاده نمود.

در ادامه این مطلب عکس جدول تناوبی باکیفیت و نحوه یادگیری جدول تناوبی بررسی می گردد. با ما همراه باشید تا عکس جدول تناوبی فارسی باکیفیت بالا را مشاهده کرده و با این جدول بیشتر آشنا شوید.

عکس جدول تناوبی

در اواخر قرن نوزده شیمیدانی روسی به نام مندلیف اولین تلاش‌های خود برای گروه‌بندی عناصر شیمیایی بر اساس جرم اتمی را انجام داده و در این زمینه مقاله‌ای را به چاپ رساند. اما در آن زمان تنها ۶۰ عنصر کشف شده بودند. مندلیف عناصر را بر اساس جرم آن‌ها مرتب نمود. وی متوجه شد که با این روش عناصر در دوره‌های منظمی در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت. پس از گذشت مدتی، در سال ۱۹۱۴ هنری موزلی بین طول موج پرتو X عنصر و عدد اتمی آن Z رابطه‌ای یافت. بر این اساس وی جدول را دوباره و این بار بر پایه‌ عدد اتمی مرتب نمود. کشف موزلی نشان داد که اعداد اتمی پایه‌ اندازه‌ گیری تجربی دارند. جدول موزلی به جدول امروزی بسیار شباهت دارد.

جدول تناوبی یا همان جدول مندلیف امروزی درواقع پایه و اساس علم شیمی بوده و عناصر موجود در آن نیز پایه و اساس جدول مندلیف هستند.

عکس جدول تناوبی و ساختار آن

جدول تناوبی شامل ۷ ردیف یا تناوب است که ۱۸ گروه یا ستون دارد. عناصر تشکیل دهنده هر گروه از خواص مشابهی برخوردارند. هالوژن ها عناصر گروه هفتم در این جدول هستند. همه این عناصر گروه ۷ به طور تقریبی دارای رفتار شیمیایی مشابه هستند. عناصری که در یک ردیف قرار دارند هم در تعداد الکترون های ظرفیت یا لایه آخر برابرند. اولین عنصر در هر دوره یک فلز قلیایی بوده و آخرین عنصر دوره نیز یک گاز نجیب است.

تناوب در عکس جدول تناوبی

هر سطر بیانگر یک دوره یا یک تناوب از جدول  است. عدد تناوب یک عنصر بیان کننده این مطلب است که چه تعداد سطوح انرژی، دارای الکترون هستند. برای مثال اتم سدیم در تناوب سوم قرار دارد. بنابراین عنصر مورد نظر به طور معمول، در سه سطح اول انرژی خود دارای الکترون خواهد بود. از بالا به پایین جدول، طول دوره‌ها بیشتر شده و عناصر الکترون بیشتری را برای پر کردن سطوح خارجی دریافت خواهند نمود. با توجه به‌عکس جدول تناوبی می توان این تناوب ها را بیشتر شناخت.

گروه ها در عکس جدول تناوبی

ستون‌های جدول مندلیف درواقع همان گروه‌ها یا عناصر هم خانواده هستند. عناصر گروه های جدول مندلیف اغلب رفتاری مشابه دارند. زیرا این ترکیبات تعداد الکترون های یکسانی را در خارجی ‌ترین لایه خود دارند. برای مثال با توجه به عکس جدول تناوبی گروه ۱۸ در سمت راست جدول قرار داشته و دارای لایه‌های خارجی پرشده و کاملی از الکترون است. درست به همین دلیل است که عناصر این گروه خیلی کم در واکنش‌های شیمیایی شرکت می کنند.

گازهای نجیب در عکس جدول تناوبی

گازهای نجیب در جدول تناوبی آخرین گروه یا گروه صفر هستند. از نظر آرایش الکترونی، عناصر این گروه در حالت پایدار هشت‌تایی هستند. بنابراین ازلحاظ شیمیایی غیر فعال بوده و میل ترکیبی با عناصر دیگر ندارند. بنابراین به آن‌ها گازهای بی اثر گفته می شود. این عناصر به‌صورت تک اتمی یافته می‌شوند. الکترونگاتیوی کمی داشته و همگی به شکل گاز هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا