Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

تزریق آنتی اسکالانت و نکات مهم مربوط به آن

آنتی اسکالانت یا ضد رسوب ها از ترکیبات مهم در صنعت تصفیه آب و پساب محسوب می‌شوند. انواع آنتی اسکالانت به صورت پایه فسفاته و پایه پلیمری تولید و در بازار عرضه می گردد. دو عمکلرد مهم آنتی اسکالانت‌ ها به تعویق انداختن تشکیل رسوب و تغییر ساختار کریستالی رسوبات است. تزریق آنتی اسکالانت از موارد بسیار مهم در صنعت تصفیه است. تزریق آنتی اسکالانت توسط پمپ های مخصوصی صورت می پذیرد. البته نکته مهم دیگر در تزریق آنتی اسکالانت نحوه رقیق سازی آن است که توسط کارشناس مربوطه صورت می پذیرد. خرید و فروش آنتی اسکالانت به دلیل مصارف صنعتی مختلف بسیار صورت می پذیرد. برای خرید و یا اطلاع از قیمت این محصول می توان به سایت های معتبر فروش مواد صنعتی مراجعه نمود.

آنتی اسکالانت چیست

آنتی اسکالانت ها یا مواد ضد رسوب ها مواد شیمیایی  هستند که قبل از اینکه آب وارد دستگاه RO شود، تزریق می شوند. تزریق آنتی اسکالانت ها میزان رسوب گذاری آب ورودی بر روی غشاهای فیلتر ممبران راکاهش خواهد داد. آنتی اسکالانت ها برای کاهش رسوباتی همچون کربنات کلسیم، سولفات کلسیم و… بر سطح المان‌های پلیمری اسمز معکوس مورد استفاده قرار می گیرند. این ترکیبات در فرایند پیش تصفیه به جریان آب تزریق می‌شوند.

این مواد انواع مختلفی داشته و توسط مکانیسم های متفاوت از تشکیل این رسوبات جلوگیری به عمل می آورند. تزریق آنتی اسکالانت دو عمکلرد مهم دارد. یکی از این عملکردها به تعویق انداختن تشکیل رسوبات و عملکرد دیگر نیز تغییر ساختار کریستالی رسوبات است. از همین طریق است که از تشکیل اسکیلینگ روی ممبران‌های RO ممانعت می شود.

مقدار تزریق آنتی اسکالانت

مقدار تزریق آنتی اسکالانت مورد نیاز از طریق بررسی شرایط عملیاتی سیستم RO و غلظت ترکیبات مختلف به گونه ای تعیین می‌شود که از تشکیل رسوب روی ممبران RO جلوگیری شود. در تعیین این غلظت، فرمول آنتی اسکالانت مورد استفاده نیز باید در محاسبات لحاظ گردد. شرکت‌های سازنده آنتی اسکالانت اغلب نرم‌افزاری را بر اساس نوع آنتی اسکالانت و خصوصیات شیمیایی آن جهت محاسبه غلظت ارائه خواهند داد. بیشتر شرکت‌های سازنده مانند فلوکن یا اویستا استفاده از این نرم افزارها را در اختیار عموم قرار نخواهند داد. برای تعیین غلظت تزریق باید به نمایندگان فروش آن ها مراجعه نمود. لازم به ذکر است که خرید و فروش آنتی اسکالانت در انواع مختلف در بازار صورت گرفته و قابل تهیه است.

نکات مهم تزریق آنتی اسکالانت

قلب دستگاه های RO و گران بها ترین قطعه در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی، ممبران ها هستند. آنتی اسکلانت یا مواد ضد رسوب قادرند رسوب گذاری را به میزان قابل توجهی کاهش داده و حتی در مواردی به صفر برسانند.

توجه شود که در قسمت ورودی آب دستگاه آب شیرین کن و قبل از شروع به کار دستگاه باید تزریق آنتی اسکالانت صورت پذیرد.

از دیگر نکات مهم انتخاب ضد رسوب مناسب، محاسبه و تزریق دوز صحیح به آب ورودی دستگاه RO است که باید توسط کارشناسان صورت پذیرد.

ترکیبات، عناصر و ناخالصی های آب خام (TDS)، میزان ریکاوری، مقدار مواد معلق موجود در آب، اسیدی یا قلیایی بودن آب و… از دیگر عوامل موثر بر تزریق آنتی اسکالانت هستند.

به طور معمول دوز مواد ضد رسوب برای تزریق بین ۱ تا ۶ ppm یا ۱ تا ۶ گرم به ازای هر متر مکعب آب ورودی به دستگاه تخمین زده شده است.

انواع آنتی اسکالانت یا ضد رسوب

مواد ضد رسوب یا آنتی اسکالانت با توجه به ترکیبات و فرمول شیمیایی‌شان می توانند به گروه های مختلفی تقسیم بندی شوند. در هنگام استفاده از این ترکیبات باید نوع و مقدار مصرف و عملکرد آن شناخته شده باشد.

  • آنتی اسکالانت پایه فسفاته
  • آنتی اسکالانت پایه پلیمری

این ترکیبات را می توان بر اساس میزان pH نیز طبقه بندی نمود. ضد رسوب های اسیدی، قلیایی و خنثی از جمله دیگر دسته بندی ها هستند. خرید و فروش آنتی اسکالانت در انواع مختلف در بازار صنعتی صورت می پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا