Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آیا تری کلرواتیلن خطرناک است؟

تری کلرواتیلن ترکیبی شیمیایی با فرمول C۲HCL۳ است. ترکیب مورد نظر مایعی غیر قابل اشتعال و بی رنگ است که با بوی کمی شیرین شناخته می شود. از دیگر اسامی تری کلرواتیلن می توان به TCE ،Trichlor ،Trike ،Tricky و Tri اشاره نمود. از کاربرد تری کلرواتیلن به عنوان حلال در صنعت بسیار استفاده می شود. همچنین تری کلرو اتیلن از ترکیبات مهم در استخراج کافئین است. از خواص تری کلرو اتیلن این است که به طور خیلی جزئی در آب حل شده و درواقع نامحلول در آب محسوب می شود. اما این ماده برای ترکیبات آلی یک حلال مطلوب است. جایگزین تری کلرواتیلن ماده تترا کلرو اتیلن است که در سال ۱۹۵۰ به عنوان جایگزین این ماده معرفی شد. تری کلرو اتیلن در گرید های مختلفی تولید می‌گردد. قیمت تری کلرواتیلن به گرید و درجه خلوص محصول وابسته است.

برای خرید تری کلرواتیلن می توان به مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود. لازم به ذکر است که خطرات تری کلرو اتیلن نیز همواره در حین استفاده از آن وجود داشته و باید نکات ایمنی را در مصرف آن رعایت نمود.

تری کلرواتیلن چیست

تری کلرو اتیلن ترکیبی شیمیایی و ساخته شده از دو اتم کربن و سه اتم کلر و یک اتم هیدروژن است. ساختار این ماده نسبت به بسیاری از هیدرکربن ها ساده به شمار می‌رود. این ماده از کاربرد های مهمی از جمله حل شدن در بسیار از مواد را داراست. این ماده در گرید های مختلفی تولید و برای استفاده در صنایع مختلف در بازار عرضه می‌گردد. برای اطلاع از قیمت تری کلرواتیلن به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

موارد استفاده از تری کلرواتیلن

از مهم ترین کاربردهای این ماده می توان به نقش حلال بودن آن در صنعت اشاره نمود. بعلاوه این ماده در ساختار خود دارای اتم کلر است و به همین دلیل به عنوان ضد عفونی کننده در بیمارستان ها و مراکز درمانی برای ضد عفونی و حذف مقدار زیادی از میکروب ها مورد استفاده قرار می گیرد. پیش از کشف عوارض تری کلرو اتیلن بر سلامت انسان، از آن به‌عنوان ماده بیهوشی در جراحی ها استفاده می شد. مصرف این ماده به دلیل اثبات ایجاد خطراتی بر سلامتی، بسیار محدود شده است. برای خرید و یا اطلاع از قیمت تری کلرواتیلن به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

خطرات تری کلرواتیلن برای انسان

نتایج حاصل از آزمایشات نشان داده اند که تماس طولانی مدت با مقادیر بالای این ماده ممکن است منجر به بروز سرطان گردد. تحریک چشم ها یا پوست دست ممکن است در کارگرانی که با این ترکیب شیمیایی سر و کار دارند، مشاهده گردد.

اثرات حاد تری کلرواتیلن بر سیستم عصبی مرکزی نیز گزارش شده است. توصیه می ‌شود افرادی که با این ترکیب آلی در تماس هستند، از لباس کار، دستکش و ماسک ایمنی استفاده کنند. تنفس بخارات تری کلرو اتیلن دستگاه تنفسی را به شدت تحریک خواهد نمود. ورود مقادیر مشخصی از این حلال به محیط زیست، اثرات جانبی طولانی مدتی را در آبزیان ایجاد کرده و سلامت اندام های حیاتی آن ها را به خطر خواهد انداخت.

خطرات زیست محیطی تری کلرواتیلن

مهم‌ترین مسئله تری کلرو اتیلن برای محیط زیست، راه یافتن به آب های زیرزمینی و وجود مقادیر اندکی از آن در آب های آشامیدنی است. این ماده به دلایل و روش های مختلفی در آب های زیرزمینی نفوذ می یابد. اما تخلیه فاضلاب های صنعتی به طبیعت مهم ترین دلیلی است که دانشمندان برای آن عنوان می کنند. در نتیجه آلودگی محیط زیست بخصوص آب های زیرزمینی که جزو مهم ترین منابع آب شیرین هستند به مخاطره خواهد افتاد.

توجه شود که سطح این ماده در آب های سطحی از مقدار آن در آب های زیرزمینی کمتر است. درواقع تری کلرو اتیلن قادر است تا از آب های سطحی تبخیر شده و در هوا پخش گردد. بر اساس استانداردهای بهداشتی کانادا میزان استاندارد این ماده حدود ۰.۰۵ میکروگرم به ازای هر لیتر آب است و مقادیر بیشتر می تواند موجب بروز سرطان در جاندارانی شود که از این آب های آلوده استفاده می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا